Päivän biisi

  • 96 108
  • 640

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
No niin, tänään on se päivä kun jouluvapaat alkavat. Ja niitä vapaita on peräkkäin peräti viisi kappaletta. Tänään pistän töissä vielä kaiken peliin ja sen jälkeen heitän arkihuolet hetkeksi romukoppaan. Jouluvapaiden viettoon lähdenkin tämän kappaleen säestämänä:



 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo



The Dandy Warhols: Bohemian Like You

Loistava kipale, joka tuli tänään vain jostain syystä mieleen. Mahtoiko johtua vitutuksesta, kun vitutti sää, lumityöt ja yläkerran kylppäriremontin äänet. Siinä alkaa toivoa jotain kivaa.

Muistelen, että joskus viisitoista vuotta sitten tämä pyöri Vodafonen mainoksissa ja siinä oli myös mukana ManU, koska Vodafone sponssasi sitä. Pieni tahra, mutta muuten loistava biisi ja loistava video.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen paljon miettinyt sitä minkä biisin laitan soimaan sinä hetkenä kun olen maksanut ulosottovelkani pois. Mutta kai se on tämä sama biisi mikä soitettiin Huuhkajillekin vuoden 2019 syksyllä.





Biisin pitää olla kuitenkin suomen kielinen että myös minä ymmärrän sanat ja sopivan tilanteeseen. Kärsimysten tieni on päättymässä joten tämä biisi ainakin sopisi siksi aiheeseen.

Jos jollain tulee mieleen parempia aiheeseen sopivia biisejä niin saa ehdottaa. Mutta tosiaan, biisin pitää olla suomen kielinen.

Jos perustelisin jollain tavalla päivän biisi valntaani lisää niin melkein koko 2010-luku oli minulle kärsimysten tie. Koin tuolla vuosikymmenellä jopa jonkinlaisen henkilökohtaisen pohjakosketuksen. Sieltä muistona muun muassa vielä jonkin verran ulosotossa velkaa ja antabuksen käyttö kun tuli myös alkoholismiin sairastuttua. Vuonna 2015 minut passitettiin jopa mielenterveyspuolelle sairaalahoitoon, sairaalassa olin sitten neljä kuukautta yhteen kyytiin. Elämä tuntui tuolloin aika lohduttomalta.

Mutta kaikesta voi nousta ylös. Olen varmasti oman elämäni sankari. Vaikeudet on tehty nujerrettaviksi ja minullakin tulevaisuus näyttää taas valoisammalta varmasti. Kärsimysten tie on lujaa vauhtia päättymässä. Mieli on nyt onnellinen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo




Negative: End Of The Line

Tämä on soinut päässä jo useammankin päivän. Negativehan on ehdottomasti meikkirockia teineille -mainettaan parempi orkesteri. Tässäkin bändi moukaroi aika komeasti. Jonne Aaron menee nykyään iskelmälaulajana hukkaan. Ettei kävisi kuin Tommi Läntiselle: nuorena hyvinkin pätevä rocklaulaja, mutta harva sitä enää muistaa.

Ai niin, odotan että Iivuli eli Evil tulee haukkumaan tämän biisin kitarasoolon. En tägää, katsotaan miten kauan kestää. Ehkä Kiihtelysvaarassa käynnistellään jo konetta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo




Pelle Miljoona: Moottoritie on kuuma

Tämä soi eilisiltana Kannelmäen Prismassa. Sinänsä yllättävää. Silti sen jälkeen se on taas pauhannut minunkin päässäni.

Vaikka tätä soitetaan nykyään marketeissakin, niin minulle tämä ei ole mitään marketmusiikkia. Tämä on yksi suomalaisen rockin hienoimpia biisejä ja merkkipaaluja.

Tässä kaikki on puhdasta kymppiä: sävellys, sovitus, tulkinta. Pellen laulu, kitarasoundit ja -kuviot, synat jne. Saatanan kovia kitarakuvioita ja innovatiivista synojen käyttöä. Ja vuosi oli 1980. Käytännössä silloin oltiin kuitenkin vielä 70-luvulla. Ei tämä mitään kasaria ole.

Tuon ajan suomalainen punkskene oli hieno, arvostan sitä, mutta tämä kyllä oli se kovin timantti. Tässä vedettiin yhteen menneisyys, nykyisyys ja tuleva.

Yksi suomalaisen rockin tärkeimpiä biisejä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Moto

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...




Pelle Miljoona: Moottoritie on kuuma

Tämä soi eilisiltana Kannelmäen Prismassa. Sinänsä yllättävää. Silti sen jälkeen se on taas pauhannut minunkin päässäni.

Vaikka tätä soitetaan nykyään marketeissakin, niin minulle tämä ei ole mitään marketmusiikkia. Tämä on yksi suomalaisen rockin hienoimpia biisejä ja merkkipaaluja.

Tässä kaikki on puhdasta kymppiä: sävellys, sovitus, tulkinta. Pellen laulu, kitarasoundit ja -kuviot, synat jne. Saatanan kovia kitarakuvioita ja innovatiivista synojen käyttöä. Ja vuosi oli 1980. Käytännössä silloin oltiin kuitenkin vielä 70-luvulla. Ei tämä mitään kasaria ole.

Tuon ajan suomalainen punkskene oli hieno, arvostan sitä, mutta tämä kyllä oli se kovin timantti. Tässä vedettiin yhteen menneisyys, nykyisyys ja tuleva.

Yksi suomalaisen rockin tärkeimpiä biisejä.


Arvostan mielipidettäsi! Mutta omasta mielestäni kyseinen biisi on yliarvostetuin Suomirock-kappale ikinä. En ole koskaan pitänyt Pellen lauluäänestä ja muutenkaan ko. biisi ei kolahda mulle yhtään. Ne "avaruusäänetkin", ei jumalauta! Luulen, että olen muutaman vuoden liian nuori tähän skeneen. Basistille pisteet hienosta pompottelusta!
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Minulle tämän koko viikon biisi on Klamydian Vanha ystävä. Niin kuin olen jo pariin ketjuun täällä aiemmin kirjoittanutkin niin tuli vanha hyvä kaveri vuosien takaa minun kanssani samaan työpaikkaan töihin tällä viikolla. Paljoa en ole häneen kuten muuhunkaan kaverini yhteyttä pitänyt edellisten vuosien aikana jota vähän kadunkin mutta ehkä se vielä tästä?

Toivon ainakin että sosiaalinen elämäni tästä samalla taas virkoaisi. Ja tässä laulussa on paljon samaa kuin minun ja tämän vanhan tutun kaverin kaverisuhteessa. On se se sama heppu, vaikka kummasti on kasvanut etureppu. Sama pilke ei ole kuitenkaan kadonnut ja sama sairas huumori aikaan hukkunut...

Kännejä ei olla vetämässä mutta muuten, aika lailla kertoo tuntemuksistani tämä biisi.



 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuulin autoilessa Katri-Helenan kotimaisen version antiikkisesta euroviisubiisistä ”Tu te reconnaîtras”, Luxenbourg 1973.

Samalla (Lue: kohtalaisen) perverssi mieleni mietti, että kuinka paljon koko laulun merkitys muuttuu vain yhden sanan yhden kirjaimen muutoksella.

Mitä silloin tapahtuukaan
Ensisuudelma kun ohi on
Epätoivo, eikä muukaan,
Oli onni niin vaatimaton
Näin kun sanotaan
Mä miettiä saan

Huoruus on seikkailu suunnaton
Kokeile vain, hämmästy vain
Sä maailmaa
Huoruus on nousussa auringon
Uinailevan, salatuimman
Se paljastaa

...huoruus on vaikeaa!?

Kts. Linkki Youtubeen:


 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Harvoin pystyn Antti Tuiskua kuuntelemaan mutta kyllä tämä biisi nyt vaan varsin hyvin sopi kuvaamaan fiiliksiäni tänään töissä. Jos muulloinkin niin varsinkin tänään oli tsempattava etenkin rahan takii että kykeni vetämään työpäivän läpi. Nyt kuitenkin jo kotona ja vapaa alkoi.



 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Pistetään tännekin tämä, jaoin tekstin ja biisin myös Facebookissa. Eli tämä Anna Erikssonin biisi kuvaa aika valitettavan hyvin viime päivien fiiliksIäni.

"Äiti kuule minua, en tiedä mitä tehdä..." Jalkaongelmathan ne mieltä rassaavat eniten tällä hetkellä ja kyllä sitä on käynyt läpi mielessään kaikenlaisia skenaarioita mitkä ovat voineet jalkakipuja aiheuttaa, mahdollisista kovettumista kihtiin ja luupiikistä jopa lattiaan... Kivut ovat vaivanneet kuitenkin jo sen verran pitkään minua että väkisinkin alkaa hakemaan erilaisia syitä niihin ja ratkaisukeinoja sitten taas kipuihin...

Mutta saattaa olla niinkin että Cheekin laulua vapaasti taas lainaten, ei oo olemassakaan oikotietä onneen... Mutta onko tässä hektisessä maailmassa aikaa kunnolla parantua ja ovatko nämä paluuyritykset noin viikon sairausloman jälkeen töihin jopa rasittaneet jalkoja ja vieneet parantumista aina askeleita huonompaan suuntaan? No, niin kuin sanoin niin kaikenlaisia ajatuksia sitä käy läpi ja olen kyllä syyttänyt itseäkin tilanteesta esim. roiman liikalihavuuden ja ruokavalioni vuoksi mutta sellainen herätys ollut tämä että pyrin askel askeleelta myös terveellistään ruokavaliotani. Mutta tuo ei kyllä nopeasti käy, se on just pidempi tie onneen.

Kaiken maailman ratkaisukeinoja olen miettinyt mutta köyden jatkoksi en suostu ripustautumaan. En olisi halunnut tietenkään et työni menee tällaiseksi kivuista valittamiseksi ja mahdolliseksi saikuttamiseksi mutta ei ole tapaistani itkeä turhasta. Toivottavasti tietäjät tietää tämän.... Ja toivottavasti kivut on tehty nytkin voitettaviksi ja jonain päivänä voin kirmata töissä taas kuin vasta saanut teini pellolla...

Ja tänään on tosiaan taas työterveyslääkäriaika minulla.


 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös