vlad kirjoitti:
Tämä tällainen on täysin vastuutonta kasvattamista, että annetaan lapsille kaikki mitä he haluavat ja annetaan heidän tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa. Omasta mielestäni vapaaseen kasvatukseen kuuluu se, että annetaan lapselle vastuuta omista tekemisistään mutta samalla asetetaan lapselle myös ne rajat joidenka puitteissa hän voi toimia. Ihmiset ymmärtävät vapaan kasvatuksen juuri siinä mielessä väärin, että he käsittävät sen tarkoittavan sitä ettei lapselle aseteta mitään rajoja, onhan sellainen toki vapaata olemista mutta samalla se on olemista jossa ei tarvitse kantaa vastuuta ja minusta lapsen on myös opittava kantamaan vastuu teoistaan ja liikkumaan niiden asetettujen rajojen sisällä ja tällainen "vapaa kasvatus" on se mitä minä kannatan - siinä lapsella on mahdollisuus valita ja tehdä itsenäisiä päätöksiä mutta myös asetettuja rajoja joidenka puitteissa päätökset on tehtävä, jos rajat ylittyvät on vanhempien tehtävä puuttua asiaan ja ilmaista kasvatuksellisin keinoin lapselle se missä nämä rajat kulkevat joidenka puitteissa lapsi on oikeutettu tekemään niitä omia valintojaan.
Toki se on huomioitava ettei tällainen kasvatus sovellu pienille lapsille, heidän kasvatus tulee mielestäni olla ohjattua mutta samalla kannustavaa ja tässä ohjauksessa heitä voi opettaa kantamaan vastuuta omista tekemisistään. Kun tällaisen kasvatuksen myötä lapselle on luotu tukeva perusta voidaankasvatuksellisia rajoja höllentää ja antaa lapselle sitä omaa vastuuta jonka puitteissa hän voi toimia (mutta aina taustalla ovat vanhemmat oikaisemassa mikäli ongelmia ilmenee tai rajoja koetellaan väärällä tavalla).
Yllä olevasta voi sitten päätellä sen, että vanhemmat voivat asettaa lapselleen sellaiset rajat ettei hän ole kaupungilla yömyöhään hillumassa kaljapullojen kanssa. On ne rajat ja lapsi saa sitten toimia näiden rajojen puitteissa kantaen tekemisistään vastuun ja tarvittaessa sitten vanhemmat puuttuvat peliin jos lapsi meinaa ylittää raja-aidat.
vlad.
Järkevää puhetta, sitten sen kun saisi vielä käytännössäkin toimimaan.
Kyllä minäkin olisin valmis tietenkin tuollaistakin kasvatustyyliä kannattamaan,perinteisen kasvatustyylin lisäksi.
Mutta se vain on paha, että ihmiset juuri ymmärtävät tämän vapaan kasvatuksen juuri sellaisena, että lapset saavat tehdä mitä haluaa. Ja etenkin se,että lapset ymmärtävät sen näin.
Mutta itseäni vähän kummastuttaa esimerkiksi se, että lapsi voi heti olla tekemässä kanteen johonkin lakitoimistoon tms., jos äiti vähän tukasta vetää.
Väkivalta on sitten asia erikseen,enkä sellaista hyväksy. Mutta tällainen pikkuinen tukasta nipistäminen ja risusta antaminen auttaa juuri tässä kasvatuksessa tekemään ne rajat lapsille.
Ja tärkeintähän on muistaa,että perusta on tärkeä. Alussa sen kasvattamisen rooli on itse asiassa tärkein. Jos lapselle antaa periksi kaiken jo vauva-iästä lähtien,niin pyynnöt koko ajan vain suurenevat. Mutta jos vauva-iästä lähtien kasvatus on kunnollista,on kunnollinen myöskin "lopputulos" nuorena ja aikuisena.
Tuo sinun vapaa kasvatus on ihan hyvä menetelmä kyllä myös. Se vain, että se pitää saada käytännössäkin toimimaan. Itse olen niin vanhoillinen, että suosin ehkä siksikin näitä perinteisiä kasvatusmetodeja. Ja ennen vanhaan nuoret ei todellakaan ollut ulkona kymmenen jälkeen, että ehkä siinä hyvä syy kannattaa vanhanaikaisia kasvatusmetodeja.
No itselläni on mahdollisesti vielä edessä tuo kaikki. Jossain hamassatulevaisuudessa. Että minulla on vielä hyvää aikaa miettiä paras kasvatustyyli. Oikeastaanhan tyyli voi olla mikä tahansa, kunhan lopputulos on nuori, joka ei ryyppää,tupakoi, mellasta kymmenen jälkeen ulkona, on hyväkäytöksinen ja pärjää koulussa ja ennen kaikkea elää elämäänsä niin, että on onnellinen.