Päivän ”uutinen”

  • 911 806
  • 4 363

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Taiteen valtionpalkinnot on jaettu:

http://www.helsinginsanomat.fi/uuti...äjälle+taiteen+valtionpalkinnot/1101981723260

"Nyytäjälle ajattelu on se väline, jolla läpäistään yhteiskunnan kaikki absurdeimmatkin pesäkkeet, rajataan näkemyksellisesti niiden suhteet ja rakenteet: arki ja pyhä, matala ja korkea – sulassa ja absurdissa liitossa."

-Näin sanotaan perusteluissa. Tätä ei ole kyllä palkinnot jakanut kulttuuriministerimme Karpela itse keksinyt!!
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
6 vuotias suur rikollinen?

Iltalehti kertoo todellisesta rikollisesta joka sai potkut!

Kuusivuotias pojannulikka on saanut potkut evankelisesta päiväkodistaan Freibergin kaupungissa Saksassa. Euroopan suurimman lehden Bildin sivuilla kieltään näyttävän Nicon irtisanomispäätös tuli seuraavista rikkomuksista:
1. Nico oli heittänyt kaverinsa rannekello päiväkodin aidan yli.
2. Hän oli kähveltänyt toiselta lapselta leikkiauton
3. Hän oli syönyt muiden lasten makeiset
4. Hän oli paiskannut kumoon kaapin
5. Hän oli piilottanut kaverinsa takin
6. Hän oli melunnut usein lounaspöydässä.
7. Ei suostunut hiljentymään päiväunille

No niin eli todella todella törkeitä rikoksia. Varastelua, ilkivaltaa ja "virkavallan" vastustamista... Niin sitä pitää. Jenkeissä Nico olisi varmaan saanut vähintään 25 vuotta linnaa, jos tunnustaa rikokset. Ilman tunnusta olisi varmaan tullut kuolemantuomio?
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Niilo kirjoitti:
Iltalehti kertoo todellisesta rikollisesta joka sai potkut!

Kuusivuotias pojannulikka on saanut potkut evankelisesta päiväkodistaan Freibergin kaupungissa Saksassa. Euroopan suurimman lehden Bildin sivuilla kieltään näyttävän Nicon irtisanomispäätös tuli seuraavista rikkomuksista:
1. Nico oli heittänyt kaverinsa rannekello päiväkodin aidan yli.
2. Hän oli kähveltänyt toiselta lapselta leikkiauton
3. Hän oli syönyt muiden lasten makeiset
4. Hän oli paiskannut kumoon kaapin
5. Hän oli piilottanut kaverinsa takin
6. Hän oli melunnut usein lounaspöydässä.
7. Ei suostunut hiljentymään päiväunille

No niin eli todella todella törkeitä rikoksia. Varastelua, ilkivaltaa ja "virkavallan" vastustamista... Niin sitä pitää. Jenkeissä Nico olisi varmaan saanut vähintään 25 vuotta linnaa, jos tunnustaa rikokset. Ilman tunnusta olisi varmaan tullut kuolemantuomio?
Nyt valkeni minulle Saksalaisten jääkiekkoilijoiden juuret, painakaa nimi "Nico" mieleen...
 

scholl

Jäsen
Niilo kirjoitti:
Iltalehti kertoo todellisesta rikollisesta joka sai potkut!

Kuusivuotias pojannulikka on saanut potkut evankelisesta päiväkodistaan Freibergin kaupungissa Saksassa. Euroopan suurimman lehden Bildin sivuilla kieltään näyttävän Nicon irtisanomispäätös tuli seuraavista rikkomuksista:
1. Nico oli heittänyt kaverinsa rannekello päiväkodin aidan yli.
2. Hän oli kähveltänyt toiselta lapselta leikkiauton
3. Hän oli syönyt muiden lasten makeiset
4. Hän oli paiskannut kumoon kaapin
5. Hän oli piilottanut kaverinsa takin
6. Hän oli melunnut usein lounaspöydässä.

Kohdat 1-6 pätevät vähintään 1/3 suomalaisiin peruskouluoppilaisiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
scholl kirjoitti:
Kohdat 1-6 pätevät vähintään 1/3 suomalaisiin peruskouluoppilaisiin.
Villinä veikkauksena heittäisin, että kaikki kohdat sopivat toisinaan 99 prosenttiin kaikista maailman kuusivuotiaista.
 
Viimeksi muokattu:

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
sampio kirjoitti:
Villinä veikkauksena heittäisin, että kaikki kohdat sopivat 99 prosenttiin kaikista maailman kuusivuotiaista.

No itselläni ei ainakaan ollut tapana syödä kavereiden karkkeja, eikä heittää toisen rannekelloa pusikkoon, tai kaadella kaappeja tai oikeastaan muutenkaan riehua tuolla tavalla.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
sampio kirjoitti:
Villinä veikkauksena heittäisin, että kaikki kohdat sopivat 99 prosenttiin kaikista maailman kuusivuotiaista.

Enpä usko, enkä ainakaan halua uskoa, että asia nyt ihan näin on. Eikä se kyllä olekaan. Harvoin olen törmännyt kuusi vuotiaaseen joka riehuu kuin aikoinaan Tony Halme nyrkkeilykehässä.

Onko se nyt sitten tämän vapaankasvatuksen tulosta?
Lasten annetaan tehdä mitä ne ikinä haluavatkin nykyään, ja kunnon rajoja ei vedetä...
Kyllä kunnon kotikasvatus on kaiken A ja O, ja tämän vapaan kasvatusperiaatteen voi unohtaa ja ottaa kunnon kasvatusperiaatteen käyttöön,niin lapsista tulee hyväkäytökisisiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
KPL kirjoitti:
No itselläni ei ainakaan ollut tapana syödä kavereiden karkkeja, eikä heittää toisen rannekelloa pusikkoon, tai kaadella kaappeja tai oikeastaan muutenkaan riehua tuolla tavalla.
Ei minullakaan. Unohdin vastauksestani yhden oleellisen sanan, nimittäin toisinaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
vilperi kirjoitti:
Kyllä kunnon kotikasvatus on kaiken A ja O, ja tämän vapaan kasvatusperiaatteen voi unohtaa ja ottaa kunnon kasvatusperiaatteen käyttöön,niin lapsista tulee hyväkäytökisisiä.

Eihän vapaassa kasvatuksessa ole mitään vikaa, ihmiset vain ymmärtävät sen täysin väärin eli eivät kasvata lastaan laisinkaan mikä ei todellakaan ole vapaata kasvatusta (tai on mutta ei sellaista minä minä miellän vapaan kasvatuksen).

Mielestäni vapaassa kasvatuksessa lapselle asetetaan rajat joiden puitteissa hän on vapaa toimimaan itse ja kantamaan teoistaan vastuun, mikäli rajat ylittyvät vanhemien on syytä puuttua tapahtumien kulkuun ja opastaa lapsi takaisin rajojen sisäpuolelle kasvatuksellisin keinoin.

vlad.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
vlad kirjoitti:
Eihän vapaassa kasvatuksessa ole mitään vikaa, ihmiset vain ymmärtävät sen täysin väärin eli eivät kasvata lastaan laisinkaan mikä ei todellakaan ole vapaata kasvatusta (tai on mutta ei sellaista minä minä miellän vapaan kasvatuksen).

Tälläkin palstalla tuntuu olevan sellaisia käsityksiä, että kaikki lapset joita ei joskus ole fyysisesti kuritettu(pahoinpidelty) ovat vapaasti kasvatettuja.
Mitään välimuotojahan ei ole?
 

scholl

Jäsen
sampio kirjoitti:
Villinä veikkauksena heittäisin, että kaikki kohdat sopivat toisinaan 99 prosenttiin kaikista maailman kuusivuotiaista.

Toi pitää paikkansa demareiden lapsien suhteen. Heillähän näet ei ole tapoja, vaan saavat elää kuin pellossa.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että päivän "uutinen" on se, että Nisse Gustafsson nukkuu mukamas ladatun aseen kanssa. Kun jutun lukee niin paljastuu, että ase on jossain laatikossa. Se siitä sitten...
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
scholl kirjoitti:
Toi pitää paikkansa demareiden lapsien suhteen. Heillähän näet ei ole tapoja, vaan saavat elää kuin pellossa.

Ei mitään, hyvin sä vedät, vaikka kannatatkin punasia... Kaappidemari!
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
vlad kirjoitti:
Eihän vapaassa kasvatuksessa ole mitään vikaa, ihmiset vain ymmärtävät sen täysin väärin eli eivät kasvata lastaan laisinkaan mikä ei todellakaan ole vapaata kasvatusta (tai on mutta ei sellaista minä minä miellän vapaan kasvatuksen).

Mielestäni vapaassa kasvatuksessa lapselle asetetaan rajat joiden puitteissa hän on vapaa toimimaan itse ja kantamaan teoistaan vastuun, mikäli rajat ylittyvät vanhemien on syytä puuttua tapahtumien kulkuun ja opastaa lapsi takaisin rajojen sisäpuolelle kasvatuksellisin keinoin.

vlad.

No jostain syystä silti tämän vapaan kasvatuksen lisääntymisen aikana on myös lisääntynyt esimerkiksi lasten "roikkuminen" yömyöhään ulkona, monilla jo kymmen- kaksitoistavuotiaana alkoholipitoinenjuomapullo kourassa.
Lapsia ei saada enää pysymään kotona, kun vedotaan siihen kuuluisaan vapaaseen kasvatukseen. Ja lasten käyttäytyminen on huonontunut, esimerkiksi kiroilu lisääntynyt ja yleisillä paikoilla käyttäytyminen huonontunut.
En sano, että väkivalta olisihyvä keino lasten kasvatukseen, mutta rajat täytyy vetää kunnolla ja aikuisten on otettava vastuu lastensa teoistaan. Enkä puollusta väkivaltaa ollenkaan, vaan aikuisten täytyy pystyä olemaan vaan tarpeeksi tiukkoja.
Kyllä lapsi kerkiää sitten myöhemmin ottamaan vastuun omasta elämästään. Esimerkiksi silloin vaikka vasta kun lähtee opiskelemaan parikymppisenä.
Nykyään lapsista yritetään tehdä liian aikaisin aikuisia, ja itse en ymmärrä tätäkään. Annetaan lasten olla lapsia ja vanhemmat ovat niitä jotka vastuun kantaa,eivät lapset.

En tiedä onko sinun mielestäsi hyvä sitten myös, että lapset käyttävät alkoholia ja "roikkuvat" yömyöhään kaupungilla? Jos todella haluaa tuota elämää,niin eiköhän sitäkin sitten opiskelijana kerkiä. Tosin sekään ei ole paras mahdollinen paikka siihen.
Tosin kuusivuotiaat nyt ei tietenkään vielä ihan noin tee...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
vilperi kirjoitti:
No jostain syystä silti tämän vapaan kasvatuksen lisääntymisen aikana on myös lisääntynyt esimerkiksi lasten "roikkuminen" yömyöhään ulkona, monilla jo kymmen- kaksitoistavuotiaana alkoholipitoinenjuomapullo kourassa.

Tämä tällainen on täysin vastuutonta kasvattamista, että annetaan lapsille kaikki mitä he haluavat ja annetaan heidän tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa. Omasta mielestäni vapaaseen kasvatukseen kuuluu se, että annetaan lapselle vastuuta omista tekemisistään mutta samalla asetetaan lapselle myös ne rajat joidenka puitteissa hän voi toimia. Ihmiset ymmärtävät vapaan kasvatuksen juuri siinä mielessä väärin, että he käsittävät sen tarkoittavan sitä ettei lapselle aseteta mitään rajoja, onhan sellainen toki vapaata olemista mutta samalla se on olemista jossa ei tarvitse kantaa vastuuta ja minusta lapsen on myös opittava kantamaan vastuu teoistaan ja liikkumaan niiden asetettujen rajojen sisällä ja tällainen "vapaa kasvatus" on se mitä minä kannatan - siinä lapsella on mahdollisuus valita ja tehdä itsenäisiä päätöksiä mutta myös asetettuja rajoja joidenka puitteissa päätökset on tehtävä, jos rajat ylittyvät on vanhempien tehtävä puuttua asiaan ja ilmaista kasvatuksellisin keinoin lapselle se missä nämä rajat kulkevat joidenka puitteissa lapsi on oikeutettu tekemään niitä omia valintojaan.

Toki se on huomioitava ettei tällainen kasvatus sovellu pienille lapsille, heidän kasvatus tulee mielestäni olla ohjattua mutta samalla kannustavaa ja tässä ohjauksessa heitä voi opettaa kantamaan vastuuta omista tekemisistään. Kun tällaisen kasvatuksen myötä lapselle on luotu tukeva perusta voidaankasvatuksellisia rajoja höllentää ja antaa lapselle sitä omaa vastuuta jonka puitteissa hän voi toimia (mutta aina taustalla ovat vanhemmat oikaisemassa mikäli ongelmia ilmenee tai rajoja koetellaan väärällä tavalla).

Yllä olevasta voi sitten päätellä sen, että vanhemmat voivat asettaa lapselleen sellaiset rajat ettei hän ole kaupungilla yömyöhään hillumassa kaljapullojen kanssa. On ne rajat ja lapsi saa sitten toimia näiden rajojen puitteissa kantaen tekemisistään vastuun ja tarvittaessa sitten vanhemmat puuttuvat peliin jos lapsi meinaa ylittää raja-aidat.

vlad.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
vlad kirjoitti:
Tämä tällainen on täysin vastuutonta kasvattamista, että annetaan lapsille kaikki mitä he haluavat ja annetaan heidän tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa. Omasta mielestäni vapaaseen kasvatukseen kuuluu se, että annetaan lapselle vastuuta omista tekemisistään mutta samalla asetetaan lapselle myös ne rajat joidenka puitteissa hän voi toimia. Ihmiset ymmärtävät vapaan kasvatuksen juuri siinä mielessä väärin, että he käsittävät sen tarkoittavan sitä ettei lapselle aseteta mitään rajoja, onhan sellainen toki vapaata olemista mutta samalla se on olemista jossa ei tarvitse kantaa vastuuta ja minusta lapsen on myös opittava kantamaan vastuu teoistaan ja liikkumaan niiden asetettujen rajojen sisällä ja tällainen "vapaa kasvatus" on se mitä minä kannatan - siinä lapsella on mahdollisuus valita ja tehdä itsenäisiä päätöksiä mutta myös asetettuja rajoja joidenka puitteissa päätökset on tehtävä, jos rajat ylittyvät on vanhempien tehtävä puuttua asiaan ja ilmaista kasvatuksellisin keinoin lapselle se missä nämä rajat kulkevat joidenka puitteissa lapsi on oikeutettu tekemään niitä omia valintojaan.

Toki se on huomioitava ettei tällainen kasvatus sovellu pienille lapsille, heidän kasvatus tulee mielestäni olla ohjattua mutta samalla kannustavaa ja tässä ohjauksessa heitä voi opettaa kantamaan vastuuta omista tekemisistään. Kun tällaisen kasvatuksen myötä lapselle on luotu tukeva perusta voidaankasvatuksellisia rajoja höllentää ja antaa lapselle sitä omaa vastuuta jonka puitteissa hän voi toimia (mutta aina taustalla ovat vanhemmat oikaisemassa mikäli ongelmia ilmenee tai rajoja koetellaan väärällä tavalla).

Yllä olevasta voi sitten päätellä sen, että vanhemmat voivat asettaa lapselleen sellaiset rajat ettei hän ole kaupungilla yömyöhään hillumassa kaljapullojen kanssa. On ne rajat ja lapsi saa sitten toimia näiden rajojen puitteissa kantaen tekemisistään vastuun ja tarvittaessa sitten vanhemmat puuttuvat peliin jos lapsi meinaa ylittää raja-aidat.

vlad.

Järkevää puhetta, sitten sen kun saisi vielä käytännössäkin toimimaan.
Kyllä minäkin olisin valmis tietenkin tuollaistakin kasvatustyyliä kannattamaan,perinteisen kasvatustyylin lisäksi.

Mutta se vain on paha, että ihmiset juuri ymmärtävät tämän vapaan kasvatuksen juuri sellaisena, että lapset saavat tehdä mitä haluaa. Ja etenkin se,että lapset ymmärtävät sen näin.

Mutta itseäni vähän kummastuttaa esimerkiksi se, että lapsi voi heti olla tekemässä kanteen johonkin lakitoimistoon tms., jos äiti vähän tukasta vetää.
Väkivalta on sitten asia erikseen,enkä sellaista hyväksy. Mutta tällainen pikkuinen tukasta nipistäminen ja risusta antaminen auttaa juuri tässä kasvatuksessa tekemään ne rajat lapsille.
Ja tärkeintähän on muistaa,että perusta on tärkeä. Alussa sen kasvattamisen rooli on itse asiassa tärkein. Jos lapselle antaa periksi kaiken jo vauva-iästä lähtien,niin pyynnöt koko ajan vain suurenevat. Mutta jos vauva-iästä lähtien kasvatus on kunnollista,on kunnollinen myöskin "lopputulos" nuorena ja aikuisena.

Tuo sinun vapaa kasvatus on ihan hyvä menetelmä kyllä myös. Se vain, että se pitää saada käytännössäkin toimimaan. Itse olen niin vanhoillinen, että suosin ehkä siksikin näitä perinteisiä kasvatusmetodeja. Ja ennen vanhaan nuoret ei todellakaan ollut ulkona kymmenen jälkeen, että ehkä siinä hyvä syy kannattaa vanhanaikaisia kasvatusmetodeja.

No itselläni on mahdollisesti vielä edessä tuo kaikki. Jossain hamassatulevaisuudessa. Että minulla on vielä hyvää aikaa miettiä paras kasvatustyyli. Oikeastaanhan tyyli voi olla mikä tahansa, kunhan lopputulos on nuori, joka ei ryyppää,tupakoi, mellasta kymmenen jälkeen ulkona, on hyväkäytöksinen ja pärjää koulussa ja ennen kaikkea elää elämäänsä niin, että on onnellinen.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
vlad kirjoitti:
Tämä tällainen on täysin vastuutonta kasvattamista, että annetaan lapsille kaikki mitä he haluavat ja annetaan heidän tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa.
Ja pahemmaksi menee. Ajatelkaas, kun nämä 'vapaastikasvatetut' saavat kumminkin jossain vaiheessa omia lapsia. Kyllä huudetaan yhteiskuntaa apuun entistä kovempaa...
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tykki kirjoitti:
Ja pahemmaksi menee. Ajatelkaas, kun nämä 'vapaastikasvatetut' saavat kumminkin jossain vaiheessa omia lapsia. Kyllä huudetaan yhteiskuntaa apuun entistä kovempaa...

Tai hetki,jolloin näiden "vapaastikasvatettujen" lasten sukupolvi ottaa vallan käsiinsä Suomessa,joskushan sekin hetki tulee...iskikö paniikki? Ainakin meikäläisellä iski aikamoinen paniikki ja huolenaihe.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
No vaikka näitä retaleita olisikin jonkin verran, niin ainakaan suoraan valtaan he eivät tule pääsemään. Toki heillä on äänensä ja sitä kautta valtaa, mutta ei muuta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Borneosta on löydetty uusi eläinlaji. Iltalehdessä on jopa kuva lajista. Kuva vaan sattui olemaan sellainen, että ainakin itse hieraisin silmiäni pariin kertaan, jotenkin tuosta tuli väkisin aluksi mieleen joku kääpiöversio pitkäkaulaisesta dinosauruksesta... olikos sen nimi nyt bronto-saurus vai mikä lie...

http://www.iltalehti.fi/2005/12/06/200512063813178_uu.shtml
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös