Aika tarkoitushakuista ajojahtia ruveta Aravirtaa syyttämään siitä ettei saa 2,8 miljoonan euron joukkueesta enempää irti. Ensinnäkään tuo joukkue ei maksa 2,8 miljoonaa euroa, vaikka Kärpät on joukkueen kasaamiseen sen verran varannut rahaa tälle kaudelle ja toisekseen Aravirta itse ei ole siitä 2,8 miljoonasta sijoittanut euroakaan. Oikeudenmukaisempaa Aran kannalta on katsoa nimilistaa. Rahojen käytöstä pitää syyttää aivan muita tahoja. Ja kun sitä nimilistaa katsotaan niin Aravirta on suorittanut vähintäänkin kohtuullisesti, jopa hyvin paikoitellen.
Sanoinhan, että Ara on tehnyt hyviä asioita mutta paljon on myös parantamisen varaa. Kysytään toisinpäin ja unohdetaan käytetty budjetti, ollaanko tyytyväisiä jos yksi liigan kalleimmista joukkueista on vuosi toisensa jälkeen sijoilla 9-10? Onko tuloksellisesti nähtävissä nousu korkeammalla? Ja jos on, niin kuin korkealle? Pakettihan toimii välähdyksittäin hyvinkin, mutta ei siellä kokonaiskuva pelitä vieläkään lähellekään menestykseen vaadittua tasoa.
Ja onko täällä joku oikeasti tyytyväinen kun vuodesta toiseen joukkueen kokenein kaarti alisuorittaa? Tai siihen, että junnut eivät kehity odotetusti?
En voi hyvälläkään omatunnolla olla tyytyväinen nykytilanteeseen, mutta en ole Araa poiskaan kenkimässä tai jatkoa vastaan. Vaadin vain tuloksia. Ei mua kiinnosta selitykset, vaan sija 1. Ja siihen pitää tähdätä, rakentaa joukkue niin, että a) siinä roolitukset kantaa läpi kauden ja b) valmentaja saa haluamansa joukkueen. Ovatko nämä osa-alueet kunnossa kuinka isolla prosentilla?
Käsittääkseni kovissa organisaatioissa myös valmentajalla on sanansa sanottavana pelaajien hankinnassa, pitääkö tämä nyt tulkita niin, että Aran yli ollaan kävelty pelaaja-asioissa? Jos budjetti on 2,8 miljoonaa, ja joukkueeseen on käytetty miljoona, niin onhan se huonoa budjetointia ja kannattajien kusettamista. Budjettihan on virallinen paperi. Toki kukaan ei syytä jos säästät henkilöstökuluissa, mutta onko se jääkiekossa kovin järkevää, mietin minä vaan.
Peli on parempaa kuin vuosiin, mutta eihän se voi riittää kannattajille? Vai voiko?
Minä en lynkkaa Araa, minä vaadin häneltä parempia tuloksia. Toivottavasti Junnokin vaatii kun koko lafkasta vastaa.