Mainos

Päättäjien ja virkamiesten yms. taloudelliset porsastelut -ketju

  • 270 661
  • 1 641

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös Vihreät ole sitä mieltä, että taksi on joukkoliikennettä?
Toisekseen Maurilla on tämän tämän kortti kuivumassa, pitäähän sitä miehen töihin päästä!

En tiedä, mitä mieltä Vihreät tästä ovat, mutta taksi ei tietenkään ole joukkoliikennettä, mutta julkista liikennettä se kyllä on.

Tähän liittyvästä lausunnosta taisi naamansa lehteen saada aikanaan pääministeri Paavo Lipposen erityisavustaja Mikael Jungner, jonka mielestä myös pääministerin virka-auto on julkista liikennettä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Pitääköhän tuosta olla jokin todiste että kotoonta on todellakin ajettu tuonne vai perustuuko se omaan ilmoitukseen. Voihan hän luurailla jossakin tyttöystävän vuokraamassa kämpässä jossakin pääkaupunkiseudun lähettyvillä, ja onko se edes kiellettyä (toki moraalitonta) ?
Taitaa olla ihan yhtä "legit" kulukorvaukset kuin mitä Aanos Turpainenkin nosti. Ja juu tokihan sitä pitää töihin päästä ja ihan varpilla jurnutti jollain nokivasaralla Juva-HKI-Juva väliä jatkuvalla syötöllä.

@Tuamas ainakin silloin vielä PS:ää edustaneen Turtsa-aanoksen rahastuksista haastateltiin korvauksista vastaavaa virkahenkilöä ja tosiaan edellytetään ettei järjestelmää väärinkäytetä (eli käytännössä suoriteta petosta), mutta valvontaa ei ole kun kansanedustajaan pitää pystyä tuon verran luottamaan. Aina löytyy väkeä povaroimaan itselle kuulumatonta rahaa, jos saa koijattua ilman pienintäkään pelkoa sanktioista.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On varsin väljä ohje jos pitäisi tehdä kuukausittain, mutta kerran vaalikaudessa (4 vuotta) kuitenkin riittää.
Onhan se ainakin käytännöllistä, että väljyydellä on edes tuo vaalikauden mittainen takaraja. Jos edustaja vaikkapa käyttää omaa autoa työmatkoihin, niin samalle laskelmalle voi nytkin tulla varsin monen hintaisia kilometrejä.

Voisi olla leikkisästi niinkin, että useammankin vaalikauden mittainen matkalasku ja/tai kulukorvauslappu pitää jättää vasta viimeistään siinä vaiheessa, kun kansanedustaja jättää eduskunnan. Jos noin olisi, niin joku Zysse voisi senaattorin hommat lopettaessaan toimittaa käsiteltäväksi kohtalaisen mielenkiintoisen laskelman, olettaen ettei hän olisi vielä tehnyt sellaista kertaakaan kansanedustajaurallaan.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Taitaa olla ihan yhtä "legit" kulukorvaukset kuin mitä Aanos Turpainenkin nosti. Ja juu tokihan sitä pitää töihin päästä ja ihan varpilla jurnutti jollain nokivasaralla Juva-HKI-Juva väliä jatkuvalla syötöllä.

@Tuamas ainakin silloin vielä PS:ää edustaneen Turtsa-aanoksen rahastuksista haastateltiin korvauksista vastaavaa virkahenkilöä ja tosiaan edellytetään ettei järjestelmää väärinkäytetä (eli käytännössä suoriteta petosta), mutta valvontaa ei ole kun kansanedustajaan pitää pystyä tuon verran luottamaan. Aina löytyy väkeä povaroimaan itselle kuulumatonta rahaa, jos saa koijattua ilman pienintäkään pelkoa sanktioista.
Jos ei kansanedustajan sanaan voi luottaa, niin mihinkäs sitten? *sakkepietilän myhäilynaurua*
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onneks Ari(kin) saa ladata sähköautoaan ilmaiseksi työpaikalla, niin ei tarvii esim. Apina-asemalle pysähtyä lataamaan.
 

hk65

Jäsen
Pitääköhän tuosta olla jokin todiste että kotoonta on todellakin ajettu tuonne vai perustuuko se omaan ilmoitukseen. Voihan hän luurailla jossakin tyttöystävän vuokraamassa kämpässä jossakin pääkaupunkiseudun lähettyvillä, ja onko se edes kiellettyä (toki moraalitonta) ?
No ethän sinä nyt mitään todisteita tarvii itsekään km-korvauksia nostaessasi, kunhan matkalasku on tehtynä.

Mitä noihin tulee, niin kyllä valvovat tahot saavat nykyään aika helvetin tarkat ajoneuvokohtaiset tiedot, joita sitten vertailla niiden matkalaskujen kanssa. En itse lähtisi ainakaan kusettamaan niillä itelleni tienestejä.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No ethän sinä nyt mitään todisteita tarvii itsekään km-korvauksia nostaessasi, kunhan matkalasku on tehtynä.

Mitä noihin tulee, niin kyllä valvovat tahot saavat nykyään aika helvetin tarkat ajoneuvokohtaiset tiedot, joita sitten vertailla niiden matkalaskujen kanssa. En itse lähtisi ainakaan kusettamaan niillä itelleni tienestejä.
Noh, työnantajani ei korvaa kodin ja työpaikan välisia matkakuluja. Työmatkoilta pitää joo tehdä matkalasku mutta niihin liitetään myös kuitti polttoaineesta (siis vuokra-auto tapauksessa) koska ei niitä tarvitse itse maksaa. Lisäksi esimies on yleensä kiinnostunut siitä miten työmatka meni.

Nykyään työmatkat tehdään pääsääntöisesti vuokra-autoilla (siis sinne mihin ei julkisilla pääse). Korvaukset tulevat vain kuittia vastaan. Jos perillä saa lounaan, päiväraha on jotakin 10 euroa. Eli eipä tuolla nyt tienesteihin päästä.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Noh, työnantajani ei korvaa kodin ja työpaikan välisia matkakuluja. Työmatkoilta pitää joo tehdä matkalasku mutta niihin liitetään myös kuitti polttoaineesta koska ei niitä tarvitse itse maksaa. Lisäksi esimies on yleensä kiinnostunut siitä miten työmatka meni.

Nykyään työmatkat tehdään pääsääntöisesti vuokra-autoilla (siis sinne mihin ei julkisilla pääse). Korvaukset tulevat vain kuittia vastaan. Jos perillä saa lounaan, päiväraha on jotakin 10 euroa. Eli eipä tuolla nyt tienesteihin päästä.
Tässä menee nyt aika pahasti puurot ja vellit sekaisin. Ensinnäkin, eduskunta ei ole kansanedustajan työpaikka vaan luottamustoimi, jonka hoitamiseen tuetaan edustajia mm. matkakorvauksin ja kakkosasuntotuin. Työnantaja harvoin, jos koskaan, korvaa matkoja kodin ja työpaikan (työhönottopaikka) välillä. En edes oikein tiedä miten tuollaista verottaja katselisi. Kodin ja työhönottopaikan välisten matkojen korvaukset haetaan verottajalta tulonhankkimisvähennyksinä ja näihin on oma säännöstönsä milloin vähennyksen saa (käytännössä omasta autosta aniharvoin).

Sitten on erikseen työmatkat, joka tarkoittaa sitä, että työntekijä joutuu lähtemään työhönottopaikastaan muualle töihin. Tämän voi hoitaa julkisella liikenteellä (työnantaja maksaa), vuokra-autolla tai työnantajan autolla (työnantaja maksaa) tai omalla autolla (työnantaja maksaa kilometrikorvauksen). Kuitenkin, jos saat kilometrikorvauksen, niin silloin työnantaja ei voi maksaa myös bensakuluja, koska silloin maksetaan tuplana, kilometrikorvaus kun sisältää sekä polttoainekustannukset, että auton käyttöaleneman.

Sitten on vielä erikseen päivärahat, jotka ovat korvaamassa juurikin esimerkiksi lounaskuluja. Mikäli lounas (tai muu ruoka) tarjotaan, niin silloin ei päivärahaakaan tulisi maksaa.

Mutta siis bottom line tässä on se, että eduskunnassa säännöt on erilaiset, koska kyseessä ei ole työsuhde, ja eduskunta tukee edustajien mahdollisuutta edustaa paikan päällä monin eri tavoin (joista normaali palkansaaja voi vain unelmoida). Siltikään oman auton käytöstä ei ymmärtääkseni automaattisesti saa rahaa, vaan pitää asua juurikin jossain Ypäjällä, josta käytännössä ei ole julkista liikennettä mitenkään järkevästi.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Sitten on vielä erikseen päivärahat, jotka ovat korvaamassa juurikin esimerkiksi lounaskuluja. Mikäli lounas (tai muu ruoka) tarjotaan, niin silloin ei päivärahaakaan tulisi maksaa.
Maksetaan. Ainakan isossa osassa yrityksiä. Päivärahan kohdalla yksi ruoka saa olla ilmainen (eli esim. juuri tarjottu lounas) eikä se vaikuta päivärahaan ollenkaan. Kaksi ilmaista ateriaa puolittaa päivärahan. Puolipäivärahan kohdalla yksi ilmainen ateria puolittaa korvauksen.

Eli kyllä niitä päivärahoja maksetaan vaikka ruoka tarjotaan.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Maksetaan. Ainakan isossa osassa yrityksiä. Päivärahan kohdalla yksi ruoka saa olla ilmainen (eli esim. juuri tarjottu lounas) eikä se vaikuta päivärahaan ollenkaan. Puolipäivärahan kohdalla yksi ilmainen ateria puolittaa korvauksen. Eli kyllä niitä päivärahoja maksetaan vaikka ruoka tarjotaan.
Eikös mene niin, että kaksi ruokaa puolittaa päivärahan?
 
Eikös mene niin, että kaksi ruokaa puolittaa päivärahan?
Ulkomaan päivärahan osalta kyllä. Kotimaan päiväraha puolittuu jo yhdellä aterialla.

 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kotimaan päiväraha puolittuu jo yhdellä aterialla.

Ei puolitu.
"Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena saa ilmaisen tai matkalipun hintaan sisältyneen ruoan, kotimaan päivärahan enimmäismäärä on puolet yllä mainituista määristä.

Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan kokopäivärahan kysymyksessä ollen kahta ja osapäivärahan kysymyksessä ollen yhtä ilmaista ateriaa. "
 
Ei puolitu.
"Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena saa ilmaisen tai matkalipun hintaan sisältyneen ruoan, kotimaan päivärahan enimmäismäärä on puolet yllä mainituista määristä.

Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan kokopäivärahan kysymyksessä ollen kahta ja osapäivärahan kysymyksessä ollen yhtä ilmaista ateriaa. "
Tavallaan kyllä ja ei. Siis puolittuu yhdellä aterialla jos alle 10 tunnin työpäivä ja ei puolitu jos yli.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tavallaan kyllä ja ei. Siis puolittuu yhdellä aterialla jos alle 10 tunnin työpäivä ja ei puolitu jos yli.
Miten niin tavallaan? Silloin kyseessä on puolipäiväraha. Itse sanoit että puolittuu yhdellä aterialla. Niin puolipäiväraha puolittuu, ei päiväraha. Eli menee kuten jo aiemmin tuolla ylhäällä olen kirjoittanut.

- yli 10h matka, yksi ilmainen ateria --> Täysi päiväraha
- yli 10h matka, kaksi ilmaista ateriaa --> Puolikas päiväraha
- yli 6h matka, yksi ilmainen ateria --> Puolikas puolipäiväraha
- yli 6h matka, kaksi ilmaista ateriaa --> Ei korvausta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Business Finlandin USA-keissiin syytetyn kommentteja. Joo'o, mitään outoa ei asiassa näe. On kyllä leväperäistä toimintaa ollut kaikkineen ja yhden henkilön takana käyttö, raportointi ja hyväksyntäkin monessa asiassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Business Finlandin USA-keissiin syytetyn kommentteja. Joo'o, mitään outoa ei asiassa näe. On kyllä leväperäistä toimintaa ollut kaikkineen ja yhden henkilön takana käyttö, raportointi ja hyväksyntäkin monessa asiassa.

Kristiinan työtehtäviin kuului esimerkiksi puhelinten, tietoliikenneyhteyksien ja erilaisten tapahtumien ja matkojen kulujen hoitaminen.

Viimeiset työvuotensa hän hoiti valtionyhtiön taloushallintoa. Palkka oli 80 000 euroa vuodessa.
Törkeiden huijausten lisäksi on kyllä ollut palkkakin kohdillaan selvissä assistenttihommissa. Tulee fiilis, että näin itsekin valtion virkamiehenä olen kyllä tuohon nähden erittäin alipalkattu. Mitä helvettiä?

Miksi toi "Kristiina" on edes antanut tuon haastattelun, koska ei myönnä tai kerro yhtään mitään? Hämärä juttu. Selvä rikollinen.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jutusta ei käynyt ilmi, että mitä kaikkea muuta palkan päälle sisältyi. Jos on tuosta hoitanut itse asumis- ja elämiskulut (poislukien kavalletut hynät), niin kyllä tuo asiallinen palkka Yhdysvalloissa elämiseen on.
 

Jeffrey

Jäsen

Läpimurtoa odotellessa.

Voisi mennä noihin politiikka ketjuihinkin, joissa välillä kuulee ettei missään ole mitään leikattavaa. Verovaroin tuetaan lukuisia vastaavia järjestöjä joissa jaetaan verovaroja vastaavalla tavalla itselleen ja kavereilla - toiset tekee sitä enemmän ja toiset vähemmän härskisti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös