Päättäjien ja virkamiesten yms. taloudelliset porsastelut -ketju

  • 268 953
  • 1 639

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämän Business Finlandin New Yorkin keissin tuoman negatiivisen julkisuuden vuoksi odotan kovasti sitä, että Suomeen perustetaan uusi virasto esimerkiksi Vationtalouden lisätarkastusvirasto VLTV tarkastamaan VTV:n tarkastuksia, eli tämän uuden viraston kautta saadaan VTV:n tarkastukset tarkastettua. Tämä olisi siis vain uusi virasto, jonka tavoite on lisätä näitä tarkastuksien tarkastuksia, mutta ei tietenkään valvoa todellisuudessa yhtään mitään, vaan tavoite on vain tarkastaa jo tarkastettuja tarkastuksia. VLTV voi lain sallimissa puitteissa vaatia VTV:lta lisätarkastuksia heidän tekemiin tarkastuksiin, jotka voidaan sitten uudelleen tarkastaa VLTV:n toimesta ja todeta onko tarkastuksien tarkastusten jälkeen vielä tarvetta lisätarkastuksille. Mikäli VLTV:n vaatimissa lisätarkastuksissa ilmenee jotain, voi eduskunta vaatia VLTV:n lisätarkistuksia uudelleen tarkastettavaksi, eli lisätarkastaa tarkastuksen lisätarkastus. Näiden lisätarkastuksien lisätarkastusten jälkeen nämä lisätarkastuksien lisätarkastukset voidaan lakaista maton alle ja ensi vuonna taas kirjataan viraston uudeksi projektiksi lisätä edelleen näitä lisätarkastuksia, eli tuoda lisätarkastuksilla lisää avoimuutta ja läpinäkyvyyttä valtion talouden hoitoon sekä valtion rahojen käyttöön.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän Business Finlandin New Yorkin keissin tuoman negatiivisen julkisuuden vuoksi odotan kovasti sitä, että Suomeen perustetaan uusi virasto esimerkiksi Vationtalouden lisätarkastusvirasto VLTV tarkastamaan VTV:n tarkastuksia, eli tämän uuden viraston kautta saadaan VTV:n tarkastukset tarkastettua. Tämä olisi siis vain uusi virasto, jonka tavoite on lisätä näitä tarkastuksien tarkastuksia, mutta ei tietenkään valvoa todellisuudessa yhtään mitään, vaan tavoite on vain tarkastaa jo tarkastettuja tarkastuksia. VLTV voi lain sallimissa puitteissa vaatia VTV:lta lisätarkastuksia heidän tekemiin tarkastuksiin, jotka voidaan sitten uudelleen tarkastaa VLTV:n toimesta ja todeta onko tarkastuksien tarkastusten jälkeen vielä tarvetta lisätarkastuksille. Mikäli VLTV:n vaatimissa lisätarkastuksissa ilmenee jotain, voi eduskunta vaatia VLTV:n lisätarkistuksia uudelleen tarkastettavaksi, eli lisätarkastaa tarkastuksen lisätarkastus. Näiden lisätarkastuksien lisätarkastusten jälkeen nämä lisätarkastuksien lisätarkastukset voidaan lakaista maton alle ja ensi vuonna taas kirjataan viraston uudeksi projektiksi lisätä edelleen näitä lisätarkastuksia, eli tuoda lisätarkastuksilla lisää avoimuutta ja läpinäkyvyyttä valtion talouden hoitoon sekä valtion rahojen käyttöön.
Luontevin henkilö tämän konseptin rakentamiseen olisi luonnollisesti Hannu Jortikka. Tukion luistimet.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toki Yli-Viikari johti puljua, jonka piti valvoa valtionhallinnon väärinkäytöksiä ja rahankäyttöä.

Mutta onhan tämä aivan käsittämättömän röyhkeä ja uskomaton keissi. Siis huh huh. Vaikea löytää sanoja.
Plus että Yli-Viikarin asenne on ollut aluata loppuun jotenkin poikkeuksellisen häikäilemätön ja häpeilemätön. Sinällään toki summat oli pieniä esim tähän "Leenaan", vai pitäisikö sanoa "Jaanaan" verrattuna.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Sitä toivoisi että julkisella sektorilla varsinkin sisäinen tarkastus olisi terävää ja kattaisi edes tällaiset ison riskin kohteet, mutta mitä ilmeisimmin ei.
"Leenan" kaltaisia mätämunia löytyy kaikkialta, sille ei voi oikein mitään. Tietysti jos organisaatio on kunnossa niin kaltaisensa ihmiset eivät ikinä etene vastuullisiin tehtäviin. Enemmän mua kuitenkin huolestuttaa tämä yllämainittu. Kyllähän vuosia ja miljoonia niellyt leenailu kertoo että sisäinen tarkastus on täysin olematonta. Oman vastuunsa BF yrittää pimittää ajamalla Leenaa vastaan prosessia matalalla profiililla. Lisäksi ne joiden olisi pitänyt olla vastuussa lienevät myös jo siirtyneet seuraaviin tehtäviin.

Tämäkin keissi laittaa miettimään mihin niitä yhteisiä verorahoja käytetään? Onko BF:n kaltaiselle toiminnalle tehty minkäänlaista vaikutusarviointia, ts. saadaanko sinne syydetylle rahalle vastinetta? Vai onko kyseessä vain lähes kahdeksansadan, oletettavasti hyväpalkkaisen, asiantuntijan "fantsuttelukerho"?

BF on tietysti vain pisara kaltaistensa verorahoitteisten valtion tai kuntien omistamien lafkojen meressä. Nämä toimivat käsittääkseni melko itsenäisesti joten ministeriöistä käsin valvonta on haastavaa. Ja aina voi palkata konsultin todistamaan miten juuri sen oman putiikin tekemän työ on täysin korvaamatonta.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toki Yli-Viikari johti puljua, jonka piti valvoa valtionhallinnon väärinkäytöksiä ja rahankäyttöä.

Yli-Viikarin tapauksessa haiskahti vielä kaupan päälle siltä että Tytti pääsi tuohon positioon jotta VTV:tä saataisiin johtajansa kautta keskittymään epäolennaisiin asioihin tuon päätehtävänsä sijaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Edellisen hallituksen mielestä missään ei ole mitään leikattavaa, ja samaan aikaan muualla... Ehkä ihan hyvä esimerkki ylipaisuneesta julkisesta sektorista, että kontrolli ja vastuut tuntuvat olevan täysin hukassa. Jos nämä olisivat kunnossa, ei 4 miljoonan välistäveto pitäisi millään olla mahdollista.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edellisen hallituksen mielestä missään ei ole mitään leikattavaa, ja samaan aikaan muualla... Ehkä ihan hyvä esimerkki ylipaisuneesta julkisesta sektorista, että kontrolli ja vastuut tuntuvat olevan täysin hukassa. Jos nämä olisivat kunnossa, ei 4 miljoonan välistäveto pitäisi millään olla mahdollista.
”Rahaa on.”

Kun kunnolla alettaisiin pöyhimään kaikkialla niin kuka tietää kuinka totta tuo lause olisi.
 

Spire

Jäsen
Milloinhan saataisiin joku poliittinen lakko tai mielenilmaus myös tällaisia korruptiosikailuja vastaan? Tulisi meinaan erittäin hyvään saumaan nyt kun leikkauksia pienituloisilta ollaan ilmeisesti tekemässä joka tapauksessa. Tämä case Leena kun kuitenkin on varmasti pelkkä jäävuoren huippu.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yli-Viikarin tapauksessa haiskahti vielä kaupan päälle siltä että Tytti pääsi tuohon positioon jotta VTV:tä saataisiin johtajansa kautta keskittymään epäolennaisiin asioihin tuon päätehtävänsä sijaan.
Tytin tapauksessa on useampia vaiheita ja tasoja, joita pitäisi mielestäni voida arvioida läpinäkyvästi. Veikkaan, ettemme tule näkemään tätä. Yli puolue- ja virastorajojen löytynee roskakasoja, joiden tarkempaa syynäämistä monen persus ei kestä, joten tälle tielle eivät kaikki halua missään nimessä avattavan latua.

Tällaisia perattavia asiakokonaisuuksia ovat ainakin:

- Yli-Viikarin urapolku tarkastusvirastoon pääsemisestä VTV:n johtoon, sisältäen arvioinnit, kriteerit ja perustelut koskien kaikkia päätöksiä, joissa Yli-Viikari on tullut nimitetyksi
- VTV:n strategian laatiminen ja strategian toteuttamista koskevat linjaukset Yli-Viikarin kaudella, ja näitä koskevan virallisen ja epävirallisen ohjauksen vaikutus VTV:n strategian toteutumiseen
- Johtaminen VTV:ssa Yli-Viikarin pääjohtajakaudella, ja erityisesti Yli-Viikarin johtaminen kokonaisuudessaan tuona aikana
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuo Leenan/BusinessFinland keissi on ihan karsea. Eiköhän kaikki ole jo sanottu, mutta ihmettelen edelleen miten voi niin moni ihminen näissäkin aina päästä ilman rangaistuksia. Halla-aho twiittaili myös tästä keissistä ja eniten v-käyrä nousi näistä twiiteistä, koska kaverista pidetään huolta loppuun saakka, vaikka ohessa palaisi jokunen miltsi valtion rahoja ja tuskin oli tämä ainoa tapaus...

 

Tuamas

Jäsen
Tällaisia perattavia asiakokonaisuuksia ovat ainakin:

- VTV:n strategian laatiminen ja strategian toteuttamista koskevat linjaukset Yli-Viikarin kaudella, ja näitä koskevan virallisen ja epävirallisen ohjauksen vaikutus VTV:n strategian toteutumiseen

Minusta tämä on se keskeisin kohta, jossa syyttävä sormi osoittaa ennen kaikkea Sipilän hallitukseen.

Poliitikot ottivat nokkiinsa, kun VTV toistuvasti nosti esiin poliitikkojen lempilapsien väärinkäytöksiä tai puutteita kontrolliympäristössä ja toi niitä julkisuuteen, jolloin todettiin, että VTV:stä tehdään pikemmin konsultoiva ja ohjaava kumppani, kuin entisenlainen vittumainen kamreerihenkinen asioiden tarkastaja ja perkaaja.

Siihen sitten Yli-Viikarin tyylinen käsienheilutteluun ja naminamiin erikoistunut johtaja oli mitä parhain vaihtoehto ja poliitikkojen siunauksella (todennäköisesti jopa heidän toiveestaan) säännönmukaisesti VTV:ssä tarkastustyön osuus kokonaistyöajasta ja resursseista laski Yli-Viikarin aikana, mutta kehittämishankkeiden ja kansainvälisen yhteistyön määrä nousi.

Tämä on taas kerran yksi osoitus pro-business - markkinatalouden vaaroista, kun ei missään nimessä haluttu, että valtion sisäinen tarkastustoiminta olisi liian terävähampaista, vaan ennemmin kehitykseen ja koulutukseen keskittyvää käsienheiluttelua, jolloin kaikenmaailman kevyesti perustellut Vake Oy:t ja muut saadaan pystyyn ja pyörimään.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
VTV:ssä tarkastustyön osuus kokonaistyöajasta ja resursseista laski Yli-Viikarin aikana, mutta kehittämishankkeiden ja kansainvälisen yhteistyön määrä nousi.
Oman kokemuksen perusteella ruohonjuuritason valvonta pysyi erinomaisen tiukkana. Ilmeisesti miljoonia on saanut liikutella vapaasti, kunhan kampaviinereiden ja kokoukseen osallistuneiden määrä täsmäsi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä on taas kerran yksi osoitus pro-business - markkinatalouden vaaroista, kun ei missään nimessä haluttu, että valtion sisäinen tarkastustoiminta olisi liian terävähampaista, vaan ennemmin kehitykseen ja koulutukseen keskittyvää käsienheiluttelua, jolloin kaikenmaailman kevyesti perustellut Vake Oy:t ja muut saadaan pystyyn ja pyörimään.
Moinen meininki on ollut mahdollista, kun yhteiskunnassa on ollut keskeisille kinkeripiireille omat kikkailukoneistonsa. Näin itse kukin pääsee hyötymään. Jos ja kun näitä raha-automaatteja ryhdytään ratsaamaan, niin vähän siellä ynnä täällä ollaan varpaillaan, kun omat edut ovat vaarassa.

Vaihtoehto edelliselle tietysti olisi, että hommat hoidettaisiin lain henkeä ja ennen kaikkea veronmaksajien etua kunnioittaen.
 

Jeffrey

Jäsen
”Rahaa on.”

Kun kunnolla alettaisiin pöyhimään kaikkialla niin kuka tietää kuinka totta tuo lause olisi.

Olen tainnut tälläkin palstalla esittää, että mielestäni valtiolle pitäisi palkata iso kompania kovan luokan talouden ammattilaisia, joiden ainoa tehtävä olisi penkoa kirjanpidot läpi ja hioa nämä turhuudet pois meidän systeemistä. Voisin kuvitella, että maksaisi itse itsensä takaisin ja hukan poistamalla saataisiin myös huomattavia rahoja joita voisi sijoittaa tärkeämpiin kohteisiin.
 

Jeffrey

Jäsen
Tämä on taas kerran yksi osoitus pro-business - markkinatalouden vaaroista, kun ei missään nimessä haluttu, että valtion sisäinen tarkastustoiminta olisi liian terävähampaista, vaan ennemmin kehitykseen ja koulutukseen keskittyvää käsienheiluttelua, jolloin kaikenmaailman kevyesti perustellut Vake Oy:t ja muut saadaan pystyyn ja pyörimään.

Valtion kontrolli ja asianmukainen työnteon kulttuuri ovat kuitenkin eri asioita. Se, että mennään by-the-book eikä maassa-maan-tavalla on eri asia kuin se, mihin valtion sisäinen tarkastustoiminta keskittyy tai on keskittymättä. Nämä väärinkäytökset ovat ensitilassa työkulttuurin, yksilön ja esimiehen vastuilla.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä on taas kerran yksi osoitus pro-business - markkinatalouden vaaroista, kun ei missään nimessä haluttu, että valtion sisäinen tarkastustoiminta olisi liian terävähampaista, vaan ennemmin kehitykseen ja koulutukseen keskittyvää käsienheiluttelua, jolloin kaikenmaailman kevyesti perustellut Vake Oy:t ja muut saadaan pystyyn ja pyörimään.

Vake Oy oli kyllä melkoinen pääministerin oma fix idee ja puhallus tuolloin. Siinä vähän "jappastiin" yhtiötä ei-mihinkään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: erku

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Juhana Vartiaisen vuoro olla luupin alla. Ei varsinaisesti harmita jos todetaan syylliseksi luottamusaseman väärinkäytöstä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ehkä suoraan ketjun aiheeseen osu mutta keskusteluun Business Finlandista ja valtion löysästi jakamasta rahasta sitäkin paremmin:


Hyvää tutkivaa journalismia ja jotain kovin tutun sävyistä saadaan taas lukea:

Business Finland ei suostu kommentoimaan asiaa. Se vetoaa siihen, että valvonta- ja tarkastustoiminta ei olisi enää tehokasta, jos toiminnasta kerrottaisiin julkisuudessa.

Olisin kenties suhtautunut tuohon eri tavalla jos en olisi juuri lukenut miten tehokkaasti valvonta pelasi ”Leenankin” tapauksessa sekä miksi hänen keissistään ei kannattanut nostaa rikosjuttua koska seliseli.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aurinkovoiteen puute on ennenkin aiheuttanut huonoa oloa festareilla. Meillä vaimo ei kyllä ole tuota uskonut, mutta ehkä Varsinais-Suomessa on humaanempaa porukkaa.
Mulla ei aurinkohattu auttaisi, kun hatun alla on niin huono viinapää, ettei poliitikkona voisi ottaa pisaraakaan ihmisten ilmoilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tuamas

Jäsen
Valtion kontrolli ja asianmukainen työnteon kulttuuri ovat kuitenkin eri asioita. Se, että mennään by-the-book eikä maassa-maan-tavalla on eri asia kuin se, mihin valtion sisäinen tarkastustoiminta keskittyy tai on keskittymättä. Nämä väärinkäytökset ovat ensitilassa työkulttuurin, yksilön ja esimiehen vastuilla.

Ollaan samaa mieltä siitä että ollaan eri mieltä.

Sisäiset kontrollit ja niiden implementointi sekä valvonta (sisäinen ja ulkoinen tarkastus) ovat täysin keskeisiä noinkin isossa useamman sadan hengen organisaatiossa.

Juuri sisäiset kontrollit, niiden testaus, valvonta ja niistä ohjeistaminen ovat VTV:n leipätyötä ja Finpro/Business Finland on sen verran korkean riskitason organisaatio, että sinne on tehtävä tai olisi ainakin syytä tehdä matalalla kynnyksellä tarkastusta ja ohjeistusta.

Tuossa keississä kontrollit ja nimenomaan kontrollit (toistuviin budjettiylityksiin ei olla haettu/vaadittu kunnon selitystä, rahansiirrot eivät ole vaatineet kunnon dokumentaatiota eikä niissä ole ollut mitään hyväksymiskontrollia) ovat pettäneet pahasti, koska niitä ei käytännössä ole ollut.

Isossa organisaatiossa kuitenkin kontrollit ja niiden säännöllinen testaus ovat se keskeisin työkalu jolla ehkäistään väärinkäytöksiä. Ei niitä voi jättää kenttätason vastuulle.

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös