Oulun Kärpät kaudella 2021–2022

  • 758 481
  • 3 574

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Voitko kommentoida, että miten esim. Heshkan korvaamisessa TOP-4 pakiston osalta onnistuttiin ennen tämän kauden alkua?

Vaikka olenkin samaa mieltä pakiston kapeudesta, niin kyllä kai Niemelän Topi laskettiin tuohon TOP4 pakistoon. (ja tätä vastuuta vaadittiin tälläkin palstalla viime kaudesta lähtien). Muut tässä nelikossa sitten Ohtamaa, Byström ja Niemelän Mise. Mise on kyllä osoittanut, että on heittämällä top4 kamaa missä joukkueessa tahansa.

Silti, Kärpät tarvitsee yhden liigatason pakin tuohon vielä, ei sen tarvi olla mikään sateentekijä, mutta luotettava oman pään luuta. (ja ei, ei Hakanpää sentään).
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pääpointti viimeaikaisessa keskustelussa on ollut kaikilla muilla paitsi sinulla joukkueen osittain perseelleen mennyt, epätasapainoinen rakennus (jälleen kerran), mutta sinä tulit taas veistelemään tänne tapasi mukaan jotain "kauniita lauseita" ottamatta lainkaan kantaa itse juurisyyhyn eli Harri Ahon perseelleen menneeseen puolustuksen (ja keskikaistan) rakennukseen.
Minähän toin esille omat näkemykseni ja pääpointtini. Koetin pikkaisen laajentaa näkökulmaa. Vaikka pääpointtini on erilainen kuin sinun, se ei tee siitä olematonta. Sinä haluat keskittyä Ahon suolaamiseen. Minä keskustelen mielummin isommasta kuvasta. Ahon suolaamisella on mestaruuksista huolimatta niin vahva perinne tällä palstalla, etten koe tarpeelliseksi siihen osallistua.

Mieliksesi nyt kuitenkin kommentoin Kärppien joukkueen rakennusta tämän kauden osalta. Kun ottaa huomioon organisaation toimintatavan omien junioreiden peluutuksen suhteen sekä alennetun pelaajabudjetin (Ahon mukaan 2,2miljoonaa), olen erittäin tyytyväinen joukkueeseen.

Pyörälä, Mäenalanen, Leskinen, T.Niemelä, Ohtamaa, Galimov ja Byström ovat kalliita ja erinomaisia pelaajia sekä kausikorttilaisen silmin erittäin viihdyttäviä. Olen todella iloinen, että tällä budjetilla heidät kaikki nähdään Kärppien pelipaidassa tällä kaudella.

Olen todella iloinen, että lukuisille omille junioreille annettaan peliaikaa. Hyry, Rädyt, Koivunen, Niskala, Paaso, Tieksola, Koskenkorva ja Hermonen ovat kyllä sen ansainneet. Tykkään kausikorttilaisena katsoa omia poikia.

Ulkomaalaiset hyökkääjät ovat olleet syystä kritiikin kohteena. Voi olla, että mennään metsään ja siinä tapauksessa iso miinus Aholle. Toki punakynän käyttäminen on vielä aivan liian aikaista. Henkilökohtaisesti olen varma, että ainakin Wellman ja Emmanuelsson onnistuva tällä kaudella.

Kritiikki keskikaistan vajaaksi jättämisestä on tässä kohtaa kautta valju. Kärpillä on ollut sekä määrällisesti että tuloksellisesti hyvä keskikaista. Katsotaan tilannetta uudestaan kauden edetessä.

Kritiikki puolustuksen vajaaksi jättämisestä on sen sijaan ollut hivenen osuvampaa. Itsekin olisin tuossa joukkueessa pelaajan tyyliin Krejcik mielelläni nähnyt. Toki on syytä muistaa seuran ylivuotinen punainen lanka omien pelaajien peluuttamisesta. Sen varaan tässä laskettiin ja pakin hankkiminen jätettiin odottamaan verorajaa ja mahdollisesti talvea riippuen siitä, kuinka omat pojat ovat onnistuneet. Mielestäni järkevä taktiikka, joka tässä hurjassa loukkaantumissumassa näyttäytyy huonommassa valossa kuin oikeasti onkaan.
 

Micol

Jäsen
Vaikka olenkin samaa mieltä pakiston kapeudesta, niin kyllä kai Niemelän Topi laskettiin tuohon TOP4 pakistoon. (ja tätä vastuuta vaadittiin tälläkin palstalla viime kaudesta lähtien). Muut tässä nelikossa sitten Ohtamaa, Byström ja Niemelän Mise. Mise on kyllä osoittanut, että on heittämällä top4 kamaa missä joukkueessa tahansa.

Silti, Kärpät tarvitsee yhden liigatason pakin tuohon vielä, ei sen tarvi olla mikään sateentekijä, mutta luotettava oman pään luuta. (ja ei, ei Hakanpää sentään).
Ihannetilanteessa ennen kauden alkua pakisto olisi ollut varmasti aika monen mielestä tällainen:

Ohtamaa - T. Niemelä
Byström - "Heshkan korvaaja"
Teppo - M. Niemelä
-------------------------------------------
Ronkainen - Niskala
Paaso

Topi olisi noussut hierarkiassa ylöspäin, Heshkan tilalle tasokas rightin puolen korvaaja ja M. Niemelä tuomaan kokemusta ja laatua myös 3. pariin. Nyt se pakisto jätettiin ainakin yhtä miestä vaille vajaaksi ja toivottiin jostain aivan täydestä arvasta eli Tiuraniemestä jotain Kivihalmeen tapaista hienoa kasvutarinaa ja kiekollista laatua TOP-6 pakistoon. Eipä saatu (vähemmän yllättäen) uutta Kivihalmetta ja nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, että TOP-4:n takana ei meinaa löytyä riittävän varmaa liigatasoa. Paaso toki yllätti positiivisesti varman rauhallisilla otteilla ja hyvällä syöttötaidolla, mutta muuten bottom pakisto on ollut kyllä aika harmaata massaa ja heikkoa puolustamista omalla alueella. Teppo ei pelaa myöskään yhtään tervettä kautta ja on aina jostain syystä vempassa, joten sekin tuonut osaltaa suuria lisähaasteita pakiston kunnolliseen suoriutumiseen puolustusalueen pelaamisessa.

Kovin ohueksi jätettiin pakisto ennen kauden alkua - ei siitä mihinkään pääse - ei yli, eikä ympäri. Eikä niitä loukkeja tarvitse tulla kuin pari nykypakistoon, niin ollaan jo aika kusessa....
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toit oman pääpointtisi esille, eli korulauseita puolustelemaan joukkueen heikkoa kasaamista.
Todella heikkoa keskustelukulttuuria alentaa keskustelukumppanin mielipide korulauseiksi. Mielelläni kuulen vahvempia vasta-argumentteja kirjoituksestani. Omasta mielestäni toin esille kokonaiskuvaa perustellen kirjoittaen. Sen vuoksi olisi mukava kuulla perusteluja noihin korulauseväitteisiin.
Jokainen valveutunut sen näkee, että tällä materiaalilla ei tulla tappelemaan mestaruudesta.
Eipä siinä sitten mittään, kun se noin kerta on.
 

JPL

Jäsen
Osittain olen kanssasi samaa mieltä. On tosiaan ilmeistä, että enemmän pelaavalla on suurempi mahdollisuus loukkaantua kuin vähemmän pelaavalla. Tästäkin huolimatta tähtipelaajat pelaavat joukkueessa kuin joukkueessa eniten. Ei loukkaantumisia peluutuksessa pelätä. Esimerkkeinä Heiskanen vetää puolisen tuntia Dallasissa Starsissa illasta toiseen ja Ohtamaa sekä T.Niemelä vetävät isoja minuutteja Oulun Kärpissä illasta toiseen.

Kärppien loukkaantumisissa ainostaan Paason suhteen olen taipuvainen uskomaan loukkaantumisen yhdeksi pääsyyksi mainitsemasi liian suuren pelirasituksen suhteessa kantokykyyn.

No ei tämäkään nyt mikään malliesimerkki ole argumentoinnista, varsinkin kun lainaat vain onelinerin koko viestistä.

Tottakai jokaisessa joukkueessa tähtipelaajat vetävät isoimmat minuutit. Se on heidän hommansa - esim. Ohtamaan kuuluukin pelata eniten pakeista, kuten Heiskasen Dallasissa. Minun pointtini oli se, että kun pelaajan peliaika kasvatetaan esim. sarjatason nostolla tai joukkueen sisällä yhtäkkiä korkeammaksi kuin mihin keho on tottunut, loukkaantumisriski kasvaa. Ja tämä varsinkin nuorten pelaajien kohdalla. Ohtamaan kohdalla pelottaa lähinnä nuo järkyttävän kovat minuutit, mitä hän joutuu pelaamaan. Silloinkin luonnollisesti riski kasvaa minuuttien myötä ja jonkin verran myös väsymyksen myötä, mutta kokeneilla tämä on pienempi kuin nuorilla.

Kärppien joukkue on myös liigan kevein ja kyllä tälläkin voi vaikutusta olla. En jaksa uskoa, että treenissä oltaisiin tehty virheitä. Ei näiden kanssa ole aiemminkaan oltu erityisen suurissa ongelmissa, vaikka toki näitä joskus on kasaantunut enemmänkin. Uskon että fysiikkavalmennus on edelleen timanttisen hyvää. Pahahan se on vielä sanoa onko tämä trendi vai kertaluonteinen tilanne. Riski näiden kasaantumiseen kuitenkin on merkittävän suuri ja minusta silloin kannattaisi reagoida nopeasti, jotta tuo tilanne ei "kroonistu" yllämainituista syistä. Mutta näitä Mestiksen keskitason sankareita on ihan turha tänne kelkkoa, kun niiden vaikutus joukkueen peliin on noin negatiivinen, kuin vaikkapa Keskitalolla.
 
Viimeksi muokattu:

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Todella heikkoa keskustelukulttuuria alentaa keskustelukumppanin mielipide korulauseiksi. Mielelläni kuulen vahvempia vasta-argumentteja kirjoituksestani. Omasta mielestäni toin esille kokonaiskuvaa perustellen kirjoittaen. Sen vuoksi olisi mukava kuulla perusteluja noihin korulauseväitteisiin.
Älä viitsi. Olet tällä palstalla viimeisten henkilöiden joukossa, ketkä voivat arvostella yleistä keskustelukulttuuria. Monet voivat tämän väitteen myös allekirjoittaa.

Lähes koko viestisi on seurajohdon toiminnan valkopesua sen suhteen, että joukkue ei ole laadukkaasti kasattu. Virheitä ei olla tehty, tältä sinä sen saat kuulostamaan. Tähän mainitsemaasi isoon kuvaan kuuluu myös se, että mistä lähtökohdista kauteen lähdetään. Kärpät lähti kauteen suurella riskillä, eikä se ole mielestäni suurseuran arvoista toimintaa.

Siellä on myös hyviä pointteja, kuten junioreiden tuominen liigaympyröihin nyt pakon sanelemana mukaan. Se on hyvä asia, mutta liika on liikaa.

Esitänkin nyt sinulle suoran kysymyksen, mihin et ole viitsinyt ottaa vielä kantaa tässä keskustelutuokiossa. Oliko Kärppien puolustus mielestäsi tarpeeksi leveä/laadukas kauteen lähdettäessä? Muista ottaa huomioon Ronkaisen epävarmuus, Tiuraniemen sekä Niskalan kyvykkyys suoriutua liigatasolla,sekä Tepon vammahistoria.

Ja mitä Kärpät muuten tekee, kun loukkaantumissuma iskee? Hakee lainapelaajia Mestiksestä, ja Sportin rotaatiosta. Tällä ei ole mitään tekemistä minkään junioritoiminnan ja edustuksen integraation kanssa. Ei mitään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No ei tämäkään nyt mikään malliesimerkki ole argumentoinnista, varsinkin kun lainaat vain onelinerin koko viestistä.
Ei ollut tarkoitus aiheuttaa harmitusta tuolla, sorry. Nostin kyllä viestissäni esiin tärkeän ajatuksesi siitä, että liian suuri pelirasitus suhteessa kantokykyyn lisää loukkaantumisriskiä. Paason suhteen tuo riski varmaan toteutui. Muiden tällä hetkellä loukkaantuneiden suhteen kyse ei ole tuosta, ainakaan pääasiallisesti.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Älä viitsi. Olet tällä palstalla viimeisten henkilöiden joukossa, ketkä voivat arvostella yleistä keskustelukulttuuria. Monet voivat tämän väitteen myös allekirjoittaa.
Kyllä viitsin. Kun keskustelukumppanini käyttäytyy yhtä tökerösti kuin sinä teit, on siitä syytä huomauttaa.
Lähes koko viestisi on seurajohdon toiminnan valkopesua sen suhteen, että joukkue ei ole laadukkaasti kasattu. Virheitä ei olla tehty, tältä sinä sen saat kuulostamaan.
Ei pidä paikkansa. En minä valkopese mitään. Minä kirjoitan aitoja mielipiteitäni. On nurjaa, että mustamaalaat mielipiteeni, joka ei ole samankaltainen oman mielipiteesi kanssa, milloin korulauseiksi, milloin valkopesuksi. Minusta on outoa, että kirjoitusten sanoman pitäisi olla kaikilla sama. Miksi kaikkien pitäisi laulaa samaa yksitoikkoista laulua? En minä ole teidän paatoksellisen laulun sanoman vastustaja, laulakaa vain. Kritiikki on hyvästä. Koetan vain keskustella asiasta eri tulokulmasta ja varmaan vähän isommasta kokonaisuudesta kuin Ahon epäonnistuneista pelaajahankinnoista ja viitsimättömyydestä hoitaa työtään, koska on väsynyt poikansa NHL-pelien katsomisen takia.
Esitänkin nyt sinulle suoran kysymyksen, mihin et ole viitsinyt ottaa vielä kantaa tässä keskustelutuokiossa. Oliko Kärppien puolustus mielestäsi tarpeeksi leveä/laadukas kauteen lähdettäessä? Muista ottaa huomioon Ronkaisen epävarmuus, Tiuraniemen sekä Niskalan kyvykkyys suoriutua liigatasolla,sekä Tepon vammahistoria.
Olen vastannut tässä keskustelussa tuohon hyvin selkeästi. Taisi olla vastauksena @Micol nimimerkin viestiin. Jos jotain jäi epäselväksi, kysy ihmeessä.
Ja mitä Kärpät muuten tekee, kun loukkaantumissuma iskee? Hakee lainapelaajia Mestiksestä, ja Sportin rotaatiosta. Tällä ei ole mitään tekemistä minkään junioritoiminnan ja edustuksen integraation kanssa. Ei mitään.
Tähänkin olen jo ottanut kantaa ja ihan vastaamalla sinulle.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Kritiikki keskikaistan vajaaksi jättämisestä on tässä kohtaa kautta valju. Kärpillä on ollut sekä määrällisesti että tuloksellisesti hyvä keskikaista. Katsotaan tilannetta uudestaan kauden edetessä.
Laadullisesti, ei todellakaan. Meinasin ensin pohtia, että termi "määrällisesti" pitää paikkansa, mutta eipä sekään oikein ole totta, kun puhutaan puhtaista senttereistä. Puhtaita senttereitä Kärpillä on kokoonpanossa Koskenkorva ja Aa.Räty. Mäenalanen stuntannut kyllä hyvin keskellä, mutta muista senttereistä Mustonen pelannut ok 0-0 peliä ja isolla rahalla hommatut Wellman ja Bourke ovat vetäneet alkukauden pahasti vihkoon.

Tuli jo eilen tarkasteltua jossain toisessa ketjussa näiden kaverien suorittamista 5v5 pelissä ja ne luvut eivät hirveästi kestä päivänvaloa. Kammottavaa tekemistä puolustussuuntaan, etenkin Wellmanilta. Ja kun hyökkäyssuuntaan ei myöskään ihan hirveästi tapahdu, ovat kaverit ihan väärässä paikassa tällä hetkellä pelatessaan Oulun Kärpissä.

Wellmanin kohdalla ei hirveitä odotuksia ole, että touhu tuosta enää muuttuu. Kyllä se on nyt nähty, että miehestä ei ole vastaamaan Liigan hurjalle puolustus- ja kokonaisvaltaisenpelin vaateelle, joka on niin senttereillä, kuin laitureilla. 5v5 pelissä tämä kaveri on riski ja taakkaa joukkueelle. Aloituksista plussaa, niissä auttaa joukkuetta, kun kahmii 56% omille. Kenties tämä voisi olla sellainen "Patrick Davis vol.2"? Isolla rahalla hommattu kärkiketjujen tuloksenteko rooliin, mutta kevään edetessä löytääkin itsensä 4.sentterin tontilta kahmimasta aloituksia 55-60% tarkkuudella, kun ei muutkaana hyötyä joukkueelle oikein ole?

Bourke ei ole myöskään osoittanut pelaamissaan otteluissa yhtään mitään, että voisi olla Kärpissä kahden kärkisentterin arvoinen pelaaja. Bourkesta voisi saada leivottua vielä ihan mukiinmenevän 3.sentterin, mutta tuosta samasta paikasta taistelee mm. Koskenkorva, Mustonen ja Aatu, joten ehdotna, että kallein kaveri ulostetaan, jotta saataisiin edes yksi kovan luokan laatu-ukko keskelle.

Kärppien sentterit vielä tilastojen valossa:

Koskenkorva: 3+4=7, +2
Wellman: 3+3=6, -7
Bourke: 1+3=4, -2
Mustonen: 1+2=3, +2
Aa.Räty: 0+1=1, -1

Kyllä meillä on ihan akuutti ongelma keskellä(kin). Alunperin 4.sentteriksi suunniteltu Koskenkorva on alkukauden paras suorittaja tuolla saralla, kun kaikki muut ovat vetäneet enempi tai vähempi vihkoon. Vai missä näet tuossa Kärppien tasoisen joukkueen kärkisentterit, kun tuota listaat tarkastelet? Kuka nousee keväällä mestaruusjahdissa isoihin saappaisiin? Vaikka Mäenalanen uhrattaisiin keskelle, uupuu meiltä silti toinen kova sentteri, niin heikko on tilanne.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Proffa_20 , Mäenalanen on myös sentteri, tai siis laiturisentteri. Hän on myös tällä kaudella Kärpissä sentterinä pelannut ja muodosti tuolloin Liigan parhaan ketjun laidoillaan Pyörälä ja Leskinen. En tiedä, miksi tuo ketju hajotettiin. Haluttiin varmaan hajauttaa laatua ja testata vaihtoehtoja jatkoa varten. Olihan saatu selvyys tällekin kaudelle Mäenalasen sentteröinnin tasosta. Ei Mäenalasen tai Pyörälänkään kaltaisia monipuolisia pelaajia sovi unohtaa näistä listauksista.

Ei Kärppien sentteröinnissä ja puolustuksessa ollut erityisiä ongelmia ennen rajua loukkaantumissumaa. On syytä muistaa, että Kärpät oli sarjan kärjessä TPS:n kanssa. Nyt ykkösketjusta on jäljellä yksi mies ja yksitoista puolustajaa on jo esiintynyt joukkueessa, kohta varmaan kaksitoista. Tuossa se haaste parhaillaan on.

edit. Lisätty sana erityisiä
 
Viimeksi muokattu:

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Hän on myös tällä kaudella Kärpissä sentterinä pelannut ja muodosti tuolloin Liigan parhaan ketjun laidoillaan Pyörälä ja Leskinen. En tiedä, miksi tuo ketju hajotettiin.
Saku toi esim. Petopodin haastattelussa (vai olikohan Kalevan) esille, että ei haluaisi pelata keskellä mielellään. Toki taisi tuohon perään jatkaa, että pelaa toki keskellä jos valmennus niin tahtoo. Voisiko näistä kommenteista johtua tuo ykkösen hajotus? Uskoisin, että on uskaltanut Mikkolallekin avautua näistä fiiliksistä.
 
Viimeksi muokattu:

JPL

Jäsen
Saku palkattiin ykkösnyrkin laituriksi ja tuo aiempi sentterikokemus toki tiedostettiin, mutta laituriksi hänet kaavailtiin ja sillä paikalla hän haluaa operoida, koska pystyy siinä vapaammin tulosta tekemään. Wellman sekä Bourke kaksikon piti olla kaksi kärkisentteriä, mutta tällä hetkellä näyttävät sen suhteen tyhjiltä arpoilta. Onneksi tehtiin vain vuoden diilit - eiku
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä viitsin. Kun keskustelukumppanini käyttäytyy yhtä tökerösti kuin sinä teit, on siitä syytä huomauttaa.
Noted. Sama pätee myös toiseen suuntaan, joten olemme tämän suhteen sujut.

Ei pidä paikkansa. En minä valkopese mitään. Minä kirjoitan aitoja mielipiteitäni. On nurjaa, että mustamaalaat mielipiteeni, joka ei ole samankaltainen oman mielipiteesi kanssa, milloin korulauseiksi, milloin valkopesuksi. Minusta on outoa, että kirjoitusten sanoman pitäisi olla kaikilla sama. Miksi kaikkien pitäisi laulaa samaa yksitoikkoista laulua?
Ei kaikkien tarvitse laulaa samaa yksitoikkoista laulua. Sinulta vain usein tuppaa unohtumaan teksteistäsi tuo rakentava kritiikki, aivan kuten minultakin jää usein pois ne positiiviset puolet. Teksteistäsi saa kovin moni usein sellaisen kuvan, ettei Kärppien toiminnasta löydy mitään puutteita.

Olen vastannut tässä keskustelussa tuohon hyvin selkeästi. Taisi olla vastauksena @Micol nimimerkin viestiin. Jos jotain jäi epäselväksi, kysy ihmeessä.
Niinpä näkyy. Olen siis eri mieltä kanssasi tuosta logiikan järkevyydestä. Tämä ok.

Tähänkin olen jo ottanut kantaa ja ihan vastaamalla sinulle.
Tähän en löytänyt vastausta ainakaan minulle vastatuista. Jatkan etsintöjä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tähän en löytänyt vastausta ainakaan minulle vastatuista. Jatkan etsintöjä.
Olikin tänään keskustelun avaava viestini. Ei tarvitse jatkaa etsintöjä. Lainaan kohdan tuohon alle:
Tällainen kuukauden mittainen loukkaantumissuma on hyvä haaste Kärppien ideologialle. Mestislaina K-Espoosta oli ensimmäinen takaisku, ei pari tappiota.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Teksteistäsi saa kovin moni usein sellaisen kuvan, ettei Kärppien toiminnasta löydy mitään puutteita.
Olen löytänyt tänäänkin puutteita. Olen kritisoinut tänään puolustusta, ulkomaalaisia hyökkääjiä ja Mestis-lainaa. Vaikuttaa siltä, ettet niitä huomaa. Tapani esittää kritiikki ei ole niin suorasukaisen kielteinen kuin tämän palstan nykyinen meininki. Ehkäpä siksi ne jäävät huomiotta, toleranssi on kasvanut niin suureksi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Saku toi esim. Petopodin haastattelussa (vai olikohan Kalevan) esille, että ei haluaisi pelata keskellä mielellään. Toki taisi tuohon perään jatkaa, että pelaa toki keskellä jos valmennus niin tahtoo. Voisiko näistä kommenteista johtua tuo ykkösen hajotus? Uskoisin, että on uskaltanut Mikkolallekin avautua näistä fiiliksistä.
Olen lukenut tuon saman. Voi olla, että kyse on osaltaan tuosta. Uskon kuitenkin, että Saku laittaa joukkueen edun oman edun edelle. Luulen, että ketjun hajottamisesta on enimmäkseen kyse siitä, että haetaan erilaisia variaatioita tulevaisuuden varalle. En tokikaan ole asiasta Mikkolan kanssa jutellut, joten en voi varmaksi tietää.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
@Proffa_20 , Mäenalanen on myös sentteri, tai siis laiturisentteri. Hän on myös tällä kaudella Kärpissä sentterinä pelannut ja muodosti tuolloin Liigan parhaan ketjun laidoillaan Pyörälä ja Leskinen. En tiedä, miksi tuo ketju hajotettiin. Haluttiin varmaan hajauttaa laatua ja testata vaihtoehtoja jatkoa varten. Olihan saatu selvyys tällekin kaudelle Mäenalasen sentteröinnin tasosta. Ei Mäenalasen tai Pyörälänkään kaltaisia monipuolisia pelaajia sovi unohtaa näistä listauksista.

Ei Kärppien sentteröinnissä ja puolustuksessa ollut erityisiä ongelmia ennen rajua loukkaantumissumaa. On syytä muistaa, että Kärpät oli sarjan kärjessä TPS:n kanssa. Nyt ykkösketjusta on jäljellä yksi mies ja yksitoista puolustajaa on jo esiintynyt joukkueessa, kohta varmaan kaksitoista. Tuossa se haaste parhaillaan on.

edit. Lisätty sana erityisiä
En itse näe, että sentteristöstä saataisiin sitä tukea, mitä siitä pitäisi saada. Mikkolan pelitavassa on vielä puutteita, mutta näen vahvasti, että tällä Mikkolan pelikirjalla on ollut vahva vaikutus, minkä takia alkukauden oslata joukkueena on mennyt niin hyvin ja sentteritkin ovat siellä mukana selvinneet. Tällä kaudella pelitapa tarjoaa senttereillekin selkänojaa, mutta silti mm. Wellman vetää alta lipan. Miltähän Wellmanin peli olisi näyttänyt viime kaudella, kun on jo nyt niin äärettömän heikko 5v5 pelissä, vaikka Mikkolan pelitapa yrittää tarjota miehelle saumat onnistumiseen?

Ei Kärpät saa keskikaistalta tukea, mitä pitäisi. Nyt on niin, että pelitapa ja osaltaan hyvät ja työteliäät laiturit tukevat tällä hetkellä senttereitä (miinus Juhis). Keskikaistan pitäisi olla joukkueessa ja ketjuissa se kannatteleva voima. Nyt kaikki muu siinä ympärillä yrittää tuke, kun meidän heikosti pelaavat sentterit eivät pysty joukkuetta haluamallaan tavalla auttamaan. Tämä näkyy myös siinä, että senttereitä on alkukaudesta jouduttu pyörittelemään todella paljon ja miehiä on vaihtunut keskellä tiuhaan tahtiin, kun yritetään löytää kombinaatioita, millä, ei auteta joukkuetta, vaan ei oltaisi niin haitaksi joukkueelle ja vähemmän tiellä.

Mustonen-Koskenkorva-Wellman-Bourke-Aatu ei ole mielestäni millään muotoa keskikaista jolla taisteltaisiin mestaruudesta. Nyt runkosarjassa tuo pyörittely ja ongelmien piilottelu vaihtamalla pelaajia voi toimia, mutta kun mennään koviin ottelusarjoihin, vastaan asettuu tämän Liigan kermaa tuolla pelipaikalla ja aletaan kiinnittää huomiota detaljeihin sekä pelata mies miestä vastaan, veikkaan tuon meidän sentteristön paljastuvan karusti. Meillä ei ole tällä hetkellä ainuttakaan kaveria, jonka voisi lyödä tasapäin vastaamaan (kokonaisvaltaiselta pelaamiseltaan, niin hyökkäys-, kuin puolustuspäässä) tämän Liigan eliittisenttereille. Ei ole Maxwellia, Kemppaista, Lammikkoa, Kunykia, Ruohomaata, Lasua...tuollainen kaveri(t) meiltä puttuu täysin tästä joukkueesta. Ja tuollaisia kavereita vaaditaan mestaruustason joukkueessa, jos mielitään voittaa. Ne ovat sellaisen menestyvän joukkueen elinehto.

Ellei Koskenkorva ota massiivisia loikkia loppukaudesta. Koskenkorva pystyy jo aika hyvin vastaamaan puolustuspelin vaateeseen muita huippuja vastaan, mutta ei hänkään ole (vielä) hyökkäyspelin oslata sellainen kaveri, jotta miestä voisi kutsua kannattelevaksi voimaksi ja sentteriksi. Toinen vaihtoehto on edelle uhrata se Mäenalanen siihen keskelle, mutta se on taas pois laidalta ja silloin sieltä vaaditaan Hermoselta, Koivuselta yms. isoa harppausta tuloksenteko rooliin. Vielä eivät siinä vaiheessa ole, vaikka hyvin pelaavatkin. Silti puuttuisi edelleen se 2.sentteri, niin huono on tilanne tällä hetkellä, kun Bourken ja Wellmanin kohdalla on paljastumassa "tyhjä arpa" lipukkeet.

Kärppien joukkue on hyökkäyksen osalta totaalinen donitsi tällä kaudella: Reunoilla on täytettä, mutta keskellä on helvetin iso ammottava reikä.
 

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Ei Kärppien sentteröinnissä ja puolustuksessa ollut erityisiä ongelmia ennen rajua loukkaantumissumaa. On syytä muistaa, että Kärpät oli sarjan kärjessä TPS:n kanssa. Nyt ykkösketjusta on jäljellä yksi mies ja yksitoista puolustajaa on jo esiintynyt joukkueessa, kohta varmaan kaksitoista. Tuossa se haaste parhaillaan on.
Tästä olen osittain samaa mieltä - Kärppien peli tosiaan kulki ennen tuota loukkiaaltoa vakiokokoonpanolla erinomaisen hyvin. Toki Galimov oli tarjonnut ponnahduslaudan positiiviselle lumipalloefektille, mutta sitten kun ukkoa rupesi tippumaan, myös dominopalikat alkoivat kaatua vauhdilla. Ne tuplapelit HPK:ta vastaan vielä voitettiin, mutta niissäkin Kärppien tehokkuus oli omaa luokkaansa (kummassakin pelissä HPK-vahdeilla oli 16 torjuntaa/ottelu, silti yhteensä 7 tehtyä maalia).

Mutta jotta pointtini ei hukkuisi, kyllähän sentteröinnissä ja puolustuspäässä oli - vaikka miten vahvoin värilasein katsoisi - isoja kysymysmerkkejä kauteen lähdettäessä. Toisaalta loistava maalivahtipeli, ammattitaitoinen valmennustiimi, yläparvelle asti huokunut yhteishenki ja itseluottamus sekä johtavien pelaajien (Spede. Saku, Lese, Atte) onnistumiset paikkasivat melkein täydellisesti olemassaolevat puutteet. Mutta esimerkiksi kapteeni Ohtamaan peliaikakeskiarvo jo yksistään kieli siitä, että vastuuta on ruvettava jakamaan pikaisesti.

Wellman ja Bourke olivat toivotaan-osastoa, mutta silti kaavailtu todella tärkeisiin rooleihin (kuten ulkkarivahvistukset toki pitääkin). Myös varmasti laskettiin sen varaan, että Musekin pystyy reilusti parantamaan viime kaudesta. No, yritän kuitenkin ajatella positiivisemmin kuin ehkä olen aiemmin antanut ymmärtää, sillä ennen kaikkea Kärppien sitoutunut, taisteleva peli on kovasti miellyttänyt silmää, ja uskon Mikkolaan ja muuhun valmennusporukkaan vankasti. Paljon hienoja hetkiä joukkue on jo tarjonnut, ja takuulla vielä tarjoaa, kunhan tämän loukkaantumisten luoman sudenkuopan yli päästään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärppien joukkue on hyökkäyksen osalta totaalinen donitsi tällä kaudella: Reunoilla on täytettä, mutta keskellä on helvetin iso ammottava reikä.
Hyvin tuolla donitsilla näytetään pärjäävän. Katsotaan miten peli ja pelaajat edistyvät kauden mittaan. Tiedä vaikka osoittautuisi lopulta meheväksi munkkipossuksi, jonka keskellä on herkullinen vadelmahillo.
 

Micol

Jäsen
Hyvin tuolla donitsilla näytetään pärjäävän. Katsotaan miten peli ja pelaajat edistyvät kauden mittaan. Tiedä vaikka osoittautuisi lopulta meheväksi munkkipossuksi, jonka keskellä on herkullinen vadelmahillo.
Tai sitten kyseessä olikin vain kuiva, tussu ja käsiin mureneva croisantti.

Mistä tässä oikein enää edes puhutaan?
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Ellei Koskenkorva ota massiivisia loikkia loppukaudesta.
Itse näen Koskenkorvan tilanteen niin, että hän on nyt tullut sille tasolle, jolla voittavan joukkueen nelossentterin pitää olla. Olen melko varma, että jos vastuuta nyt heti lähdettäisiin siitä kasvattamaan kärkiketjujen rooliin, niin taso ei pysy. Jessen pitäisi nyt tällä kaudella saada rauhassa hoitaa se nelossentterin rooli.

Ylempiin ketjuihin sovitellaan muita palasia. Minustakin kolmossentterin roolista kilpailisivat Räty, Bourke ja Mustonen. Bourke oli ennakkokaavailuissa kakkossentteri, mutta ei ainakaan vielä ole näyttänyt sen tontin vaateisiin riittävän.

Ykkössentterin piti olla Wellman, mutta ominaisuudet eivät vaikuta siihen soveltuvan. Mäenalanen voi olla siihen tilapäinen paikkaaja, mutta pitemmällä tähtäimellä Sakun paikka on laidassa. Kyllä yksi kova sentteri melkein välttämättä pitää löytää vahvistukseksi, jotta läpi kauden voitaisiin keikkua menestykseen ja CHL-paikkaan oikeuttavilla sijoilla. Jos sillä ratkaistaisiin ykkössentteriongelma, niin sitä voisi vielä katsoa rauhallisemmin, josko jompikumpi Wellman tai Bourke pääsisi loppukauteen tultaessa siihen kakkossentterin tasolle. Nyt tilanne on kestämätön, kun ei ole edes yhtä (pysyvää) kärkisentteriä.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Itse näen Koskenkorvan tilanteen niin, että hän on nyt tullut sille tasolle, jolla voittavan joukkueen nelossentterin pitää olla. Olen melko varma, että jos vastuuta nyt heti lähdettäisiin siitä kasvattamaan kärkiketjujen rooliin, niin taso ei pysy. Jessen pitäisi nyt tällä kaudella saada rauhassa hoitaa se nelossentterin rooli.

Ylempiin ketjuihin sovitellaan muita palasia. Minustakin kolmossentterin roolista kilpailisivat Räty, Bourke ja Mustonen. Bourke oli ennakkokaavailuissa kakkossentteri, mutta ei ainakaan vielä ole näyttänyt sen tontin vaateisiin riittävän.

Ykkössentterin piti olla Wellman, mutta ominaisuudet eivät vaikuta siihen soveltuvan. Mäenalanen voi olla siihen tilapäinen paikkaaja, mutta pitemmällä tähtäimellä Sakun paikka on laidassa. Kyllä yksi kova sentteri melkein välttämättä pitää löytää vahvistukseksi, jotta läpi kauden voitaisiin keikkua menestykseen ja CHL-paikkaan oikeuttavilla sijoilla. Jos sillä ratkaistaisiin ykkössentteriongelma, niin sitä voisi vielä katsoa rauhallisemmin, josko jompikumpi Wellman tai Bourke pääsisi loppukauteen tultaessa siihen kakkossentterin tasolle. Nyt tilanne on kestämätön, kun ei ole edes yhtä (pysyvää) kärkisentteriä.
Kyllä. Vähennettäisiin riskejä ja autettaisiin todennököisyyksiä sillä, että tuotaisiin (edes) se yksi kova sentteri sisään. Nyt tällä hetkellä on erittäin epätodennäköistä, että sekä Wellman, että Bourke nousisivat vielä molemmat noille kärkisentterien tasoille, niin heikot alkukaudet ovat nämä P-Amerikan avut pelanneet. Kova sentteri sisään ja toivoa, että kaksikosta Wellman-Bourke, jomikumpi (tai Aatu??) pystyisi tuohon 2.sentterin roolin kasvamaan. Ei ideaali tilanne tämäkään, että pitää tällaisia "toivoa" ja pyöritellä, mutta näillä mennään ja minimoisi riskejä, jos olisi edes yksi takuuvarma sentteri.

Nykyinen tilanne ei riitä. Koskenkorva on nelossa, Mustonen ja Bourke ovat kenties 3.sentteri tasoa ja Wellman sekä Aatu hiihtelevät tällä hetkellä aivan varjoissa, eikä kummankaan tekemisessä ole parannusta havaittavissa. Aatu on nuori, joten sieltä voi kasvua tulla, mutta, että 34.v Wellman kaivaisi vielä jostain uuden vaihteen...Mies on ollut kammottavan huono 5v5 vastaan.

Olisi eri asia, jos pystyisi pelaamaan edes sitä nolla-nolla peliä, mutta ei kykene edes siihen, vaan omissa kolisee tämän ja ollaan aivan kauheassa mankelissa tämän tästä Wellmanin ollessa jäällä. Nyt on, jopa karmea taakka joukkueelle 5v5 pelissä. Ei riitä, ei sitten millään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Munkkipossu sinänsä sopii hyvin Rädyn ja Wellmanin kohdalla, molempien liike kun tuntuu olevan sen verran vauhdikasta että varmaan munkkipossu jos toinenkin maistuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös