Itse en ole Kärppiä seurannut kunnolla pariin kauteen, joten perspektiivi mitä odottaa ensi kaudelta puuttuu siltä osin. Otin kuitenkin lähestymiskulmaksi vastuunkannon ja vastuunoton sekä miten pelaajat vastaavat noihin.
Mv.
Stanislav Galimov
Joel Blomqvist
P.
Atte Ohtamaa
Ludwig Byström
Topi Niemelä
Miihkali Teppo
Mikko Niemelä
Taneli Ronkainen
Jaakko Niskala
Veli-Matti Tiuraniemi
H.
Ville Leskinen
Saku Mäenalanen
Casey Wellman
Juhamatti Aaltonen
Troy Bourke
Mika Pyörälä
Radek Koblizek
Aleksi Mustonen
Tuukka Tieksola
Julius Hermonen
Jesse Koskenkorva
Aku Räty
Aatu Räty
Samu Tuomaala
Ville Koivunen
Koko joukkueen osaltahan sen miten Kärppien suorituskyky riittää sarjassa, niin sehän näkyy sitten sarjataulukossa. Itse odotan, että Kärpät olisi hyvissä tarkkailuasemissa koko kauden, ja varsinkin runkosarjan päättyessä. Odotan, että Kärppien peli suhteessa vastustajiin kehittyy koko kauden ajan. Kuntopiikki täytyy olla kuitenkin playoffseissa.
Kärpät on usein vahvistanut joukkuetta kesken kauden kauden tähtäimenä pärjät playoffseissa. Sitä minä odotan nytkin, että Kärpät vahvistaa heikkouksiaan pelaajahankinnoilla viimeistään ennen siirtorajaa.
Molareissa päävastuu on Galimovilla. Galimov on isokokoinen ja kokenut molari - toivottavasti yhteistyö valmennuksen, muiden molareiden sekä kenttäpelaajien kanssa toimii. Toisaalta olen odottanut Joel Blonqvistilta odotan paljon, mutta lienee liian aikaista odottaa kansallista läpimurtoa vielä?
Pakistossa keihäänkärjet ovat Ohtamaa, Byström ja Topi Niemelä. Toivottavasti Tiuraniemi tekee saman minkä ovat tehneet aiemmin Markus Nutivaara ja Teemu Kivihalme, eli läpimurron likipitäen täydellisestä tuntemattomuudesta. Mikko Niemelältä ja Miihkali Tepolta tiedetään, että mitä saadaan. Ronkainen voisi ottaa vaihteeksi jo sitten kehitysaskeleita eteenpäin - onko se kuitenkin liikaa odotettu?
Hyökkäyksessä Leskinen on varmasti Kärppien pistepörssin kärkinimi koko kauden. Mäenalanen koettaa säestää sen mitä pystyy, mutta pistetehtailu ei ole kyllä ollut Mäenalasen osaamista menneinä vuosina. Samanlaiseen peliin kuin kevään MM-kisoissa kun Mäenalanen pystyisi nyt Kärpissä, niin olisin todella tyytyväinen.
Wellman ja Bourke - mulla ei ole kyllä mitään käsitystä näistä pohjoisamerikkalaisista pelimiehistä. Ehdottomasti heidän täytyy täyttää paikkansa joukkueessa. Aaltonen ja Pyörälä - luultavasti me tiedetään, että mitä heiltä saadaan ensi kaudella. Koblizek ja Mustonen - onko epärealistista odottaa herroilta noin 35 pinnan kautta? Kärpät ainakin tarttisi noita tehopinnoja.
Kun on tullut vähemmän kiekkoa seurattua viime vuosien aikana, en oikein osaa odottaakaan mitään ihmeellistä Kärppien junnuilta. Sen mitä olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää ja mitä olen hiukan nähnyt, alkaa Tuukka Tieksola olla jo läpimurron kynnyksellä. Koska seurasin aikoinaan jo Tieksola seniorin jääpalloilijan uraa, on Tieksola juniorista tullut nopeasti minun suuri suosikki. Todella minun mieleen tämä Tieksola juniori.
Koskenkorva ja Hermonen - Hermonen taitaa olla lähempänä kansallista läpimurtoa? Olisiko realistista odottaa Hermoselta 20 tehopistettä? Koskenkorvalta odotin paljon monta vuotta sitten, mutta vähän on jäänyt tehopisteet piippuun ja rooli lienee nelosketjun keskeltä?
Rädyn veljekset - mulla ei ole mitään käsitystä, mikä Aatu Rädyllä tökkii? Viisi vuotta sitten mulla olisi ollut joku käsitys... Ei ole tullut pahemmin seurattua Rädyn veljestenkään uraa. Nyt on molemmilla veljeksillä NHL-varaukset, nyt on molempien aika ottaa steppejä eteenpäin ja kasvaa urheilijana ja jääkiekkoilijana. Parikymmentä tehopinnaa olisi varmaankin hyvä odote ensikaudeksi?
Samu Tuomaala ja Ville Koivunen - odotan heidän seuraavan Tuukka Tieksolan jalanjäljissä. Vielä ensi kaudella ei tarvitse tehdä läpimurtoa, mutta muuten kyllä kannattaa koettaa vakuuttaa.
En ole niitä Kärppien kannattajia, joiden suuria suosikeita olivat aiemmilla kausilla Humaloja, Sailio ja Karvinen, mutta kyllähän tuosta Kärppien nykyjoukkueesta hiukan raspiosastoa puuttuu. Humalojan olisi pitänyt ottaa steppejä eteenpäin urallaan (ei ottanut), nelosketjun laiturit pitäisi löytyä omista kasvateista (ei ole aiemmin löytynyt). Tuosta huolimatta Sailion ja Karvisen lähdöt olivat pahoja ja kovin on heppoinen Kärppien raastinrautaosasto ja nelosketju. Onneksi osalla vastustajistakin on aika heppoiset nelosketjut.
Valmennus, Mikkola, Mäntymaa, Sihvonen ja Hilli - Mikkolasta en oikein osaa sanoa, että mitä odottaa. Ville Mäntymaa on ollut tuossa mielestäni se, jossa toivottavasti on Kärpille potentiaalia. Sihvonen ja Hilli ovat varmasti ammattimiehiä ja tuovat jatkuvuutta joukkueen toimintaan. Tietävät varmasti, että mitä voittaminen vaatii.