Kyse ei ollut siitä etteikö olisi valmentajia jotka näitä on sössineet, vaan enemmänkin halusin pohtia tuota Mamban yleistä reagointia pelin sisällä. Onko Manner ikinä esim. ottanut aikalisää silloin kun on alkanut näyttämään että peli alkaa valua käsistä? Ei tule oikeasti mieleen yhtään kertaa.
Toki myönnettäköön että kun ukon voittoprosentti on jotain päälle 70% niin ei siinä paljon ole tarvinnut aikalisiä tuon vuoksi ottaa, mutta kuitenkin.
Kyllähän kuitenkin iso kuva kertoo enemmän kuin yksittäiset tilanteet tai ottelut?
Kuka sen osaa sanoa, että se aikalisän ottaminen vastaavassa tilanteessa (mielen syövereistä tulee mieleen maajoukkue, Aravirta ja 5-0 johtoasema), ratkaisee tilanteen? Se voi kääntää kyseisen ottelun ehkä - tai sitten ei käännä. Se on kuitenkin aina vain yksittäinen tilanne ja ottelu.
Itse epäilen, että Mikon johtava ajatusmalli on "luottamus". Hän antaa sen vastuun tietyllä tapaa pelaajille ja aikalisä otetaan vain tilanteissa, missä tarvitaan esimerkiksi fyysistä hengähdystaukoa tai katsotaan kuvio, miten vaikkapa ottelun lopun tilanne pelataan ja ketkä pelaa. Mutta aikalisän ottamisella ei anneta pelaajille viestiä, että "te ette osaa hoitaa tätä hankalaa tilannetta itse". Ja itse uskon, että se parantaa sitä ison kuvan tulosta, vaikka yksittäinen ottelu saattaa jäädä kääntämättä, niin pelaajat ottavat paremmin vastuun omasta tekemisestään ja se kantaa sitten seuraavassa vastaavassa tilanteessa, eikä siinä ottelussa sitten edes jouduta tilanteeseen, missä pitäisi päästä kääntämään ottelua aikalisän kautta. Eli joukkue kehittyy.
Vähän hankala selittää tätä, mutta tuollainen ajatus minulla on tuosta Kärppien nykyisestä filosofiasta. Voi olla, että ylispekuloin tällä, mutta tämmöinen fiilis on.