Tätä Ahon taaperrusta jo vuosia näin kannattajan näkökulmasta seuranneena on lopultakin sanottava ääneen se, etten alkujaankaan ole uskonut Ahon kompetenssiin. Pienet liigaseurat onnistuvat pelaajahankinnoissaan, mutta meille jää liki poikkeuksetta luu käteen. Miksi? Ahon uran alussa sitä uskoi, että osa hutihankinnoista meni kokemattomuuden piikkiin. Kuitenkin ne hudit ovat sääntö eivätkä poikkeus. Väkisinkin tulee mieleen, että ne harvat onnistuneet hankinnat ovat osittain Junnon kaappauksia ja loput moukan tuuria.
Kärppien kannalta olisi tärkeää ensi kauden joukkuetta rakennettaessa saada urheilutoimen johtaminen lopullisesti pois Aholta jollekin ammattitaitoiselle. Samalla Suikkanen voisi itse ilmoittaa lyövänsä hanskat tiskiin, tai että edes julkisesti ilmoitettaisiin, että yhtä päävalmentajaa ei siis enää ole, vaan vain tiimi, jonka yksi osa Suikkanen on. Vaikka tästä viikko sitten lehdet jo kirjoittelivatkin, niin ns. suuri yleisö tuskin asiaa on huomannut.
Minun mielestäni ykköskenttään sopivia keskushyökkääjiä olisi saatava ainakin kaksi. Pyörälän lähtiessä ykköskenttään uppoavia laitahyökkääjiä tarvittaisiin neljä. Ja se pakki, jota ei vuosi sitten hankittu ja jota edelleen odotetaan, olisi ensi kauden joukkueeseen hankittava jo nyt. Eikä vain yksi pakki, vaan kaksi. Siis uusia ykköstason pakkeja Lasselle kaveriksi.
Mäenalainen, Leskinen ja Kalapudas tietenkin olisi saatava jäämään.
Pelkään ettei tämä kuitenkaan ole Ahon ammattitaidottomuuden vuoksi mahdollista. On totta, ettei liigaan entiseen malliin edes saada näitä onnistujia. Silti hankalista ajoista huolimatta osa liigaseuroista tuntuu alati osuvan napakymppiin hankinnoissaan. Ja ainakin minä odotan Kärpiltä parempaa, sillä Kärpät on liigan isoin seura.
Kärppien pitäisi olla liigan Sotkamon Jymy eikä tyytyä tekemään asioita jotenkuten. Valitettavasti (varmasti vanha kaveri, ihmisenä kiva ja jo osa vakiohenkilökuntaa) Aho kuitenkin on ulospäin se heikoin lenkki.