Oulun Kärpät 2016–2017

  • 1 261 220
  • 6 355

Zinetula

Jäsen
Komppaan @Pula-ajan Tretjak -nimimerkkiä. Just näin, aika perusteetontia kritiikkiä. Lähtijöitä oli monenlaisia. Varmaan tiedettiin hyvissä ajoin monen lähtö, mutta tuli myös yllätyksiä KHL:n suhteen kun juuri esim. Niemen ja Aaltosen varaan oli laskettu näillä kahden vuoden soppareilla. Sanoisin kuitenkin tämän hetken sentteritilannetta ajatellen, että Niemen ja sentteriksi kaavaillun Aaltosen lähtö eivät mitenkään harmita isommin vaikka toki etenkin Aaltosen olisin tässä suhdanteessa halunnut pitää ja katsoa mihin hänestä olisi koko kauden laidassa vetäessään. Olaussonin ja Ruohomaan (2-v. soppari) kaappaukset suhteessa viime kauden sentteristöön näyttävät hyvältä ja siihen vielä Albert päälle, joten eiköhän heistä ainakin pari onnistu hyvin, mahdollisesti jopa kolme omissa rooleissaan. Isot pointsit tässä Aholle ja kumppaneille!

Ahon, Puljujärven ja Nutivaaran lähtö NHL:ään oli perua tästä jätkien ja koko organisaation viime vuodet jatkuneesta hyvästä työstä. Keränen ja Junttila taas olivat siinä vaiheessa uraa, että vaihtelu virkistää ja tervetuloa joskus takaisin. Sitten Pirnes lopetti ja siirtyi muihin hommiin. Eipä siellä hirveästi enää jää pelaajia, keiden lähtö kirpaisi kovasti. Joku olisi ehkä halunnut pitää jonkun Laatikaisen tai Humlin, mutta heilläkin taso alkoi laskea kovastikin. Humlilla oli terveyshuolia parina viime kautena, mutta jätti itsestään hyvän, taistelevan kuvan ja paikan fanien sydämestä. Tyylikäs lopetus. Kärpissä päättyi yksi aikakausi, Marjämäen aika ja siinä kohtaa tulee ylipäätään monella pelaajalla myöskin aika katsella uutta. En usko, että yhteensä max. paria pelaajaa lukuunottamatta (mitä nimiä en edes osaa luetella) lähti Kärpistä Suikkasen takia tai jätti tulematta tänne. Höpöpuhetta ennen kuin kenelläkään on heittää jotain konkreettista.

Täytyy kuitenkin samalla todeta, että lähtijöiden suma jätti myös palkkapottiin tilaan vahvistuksille ja ainakin 2-3 on vielä tulossa. On jo saatu kovia vahvistuksia kuten maalinsuulla Rajaniemi vaihtui Rynnäkseen ja meillä on nyt selkeä ykösvahti, minkä yleensä Liigaan voi saada. Sitten Heshka omaa kovan potentiaalin ja on valittu Kukkosen ohella liigan parhaaksi pakiksi viime vuosina. Pakistossa on jatkuvuutta kuten johtava pakki Kukkonen, viime vuodet kuusikkoon kuulunut Niemelä sekä keväällä loistanut pari Ronkainen-Hakanpää. Siinäpä viisi hyvää liigapakkia. Se kuudes on tulossa niin kuin on puhuttu. Seiskapakiksi on kaavailtu Mikkolaa. Aika näyttää, mitä tehdään norski-Bryhnisveenin kanssa. Hyvin on koottu koko peräpää. Samoin hyökkäyspää, etenkin sentteristö on sarjan huippua. Yksi laituri on vielä tulossa ja sen jälkeen sitä lategoriaa on helpompi arvioida. Joillakin on vaan ollut koko kesän tarve levittää negaa, vaikka moni on sanonut joukkueen luonnin olleen kesken. Sitä se on vieläkin parin palasen verran ja aikaa on vieläkin.

Kumpikos edellä nyt mentiin? Ei vissiin vauhti edellä kun ei joukkue ole vielä kasassa? Tehdyistä hankinnoista päätellen (Mikkola, Kähkönen, Lehtonen) ei myöskään laatu edellä?
Sen jo ymmärrän, että katselet kärppämaailmaa ainakin jonkin verran negasävylasien takaa. Mutta miksi se kulminoituu koko kirjoitteluusi eli vääristelet kokokuvaa kirjoittelemalla tarkoitushakuisesti haluamistasi puista etkä näe koko metsää. Mikkola tulee olemaan lähtökohtaisesti seiskapakki, maksimissaan kolmosparissa. Eipä se eroa juuri edellisten kausien Vallinista ja viime kauden Pentikäisestä. Ei kaikki hankinnat voi olla liigan top10 kamaa vaan pitää olla myös täyte/syvyyspelaajia. Kyse on mm. roolituksesta ja pelaajabudjetista. Se on Kärpissä osattu hyvin viime vuosina. Tässä tapauksessa omalle pelaajalegendalle annetaan mahdollisuus lopettaa kasvattajaseurassa. Yhteistä näille (Vallin, Pentikäinen, Mikkola) on se, että ovat tykättyjä persoonia. Valmennus tietää, etteivät he mökötä pienistä vaan ottavat roolin kuin roolin voittavassa joukkueessa kunnialla.

Myöskin Kähkönen tulee paluumuuttajana ja seura tietää, mitä Kähkösestä saa. On 3-4 -ketjun duunari, kuka pistää kroppaa likoon mm. alivoimilla. Maalit plussaa hänen kohdallaan ja on pelannut myös ylempiä ketjuja ja voi siten paikata loukkaantumisia. Lehtonen on tässä eniten arpa, mutta suuri lähtijämäärä johtuen seura näki hänet siinä kohtaa tarpeelliseksi. Saapa nähdä mihin ketjuun päätyy lopulta. Jos kiekko alkaa upota reppuun, voi myös tehdä kovaa jälkeä nykyliigassa. Jos ei uppoa, voi olla, ettei näe kevättä Kärpissä. Hänessä saattoi olla se köyhähkön miehen rightin maalipyssy, jolle haluttiin antaa mahdollisuus. Jos onnistuminen tulisi, se tulisi todennäköisesti edullisesti. Jollei tule, vielä ehditään hankkia pelaajaa. Näiden kaikkien kolmen pelaajan tarkempi analysointi on vaikeaa kun ei tiedä heidän palkkakuittinsa suuruutta. Voivat olla yllättävän pieniä suhteessa tuleva rooli ja menneet keskinkertaiset kaudet. Tehdyistä hankinnoista olisit @oukka voinut puhua vaikka Rynnäksestä, Heshkasta, Ruohomaasta ja Olaussonista. Ja sitten kun ne pakki ja laituri tulevat, sitten niistä. Mutta kai se ei vissiin sovi sinun pirtaan.
 

Zinetula

Jäsen
Mikä "paniikkimoodi" teillä täällä on päällä, osalla ollut koko kesän? Joukkue on kilpailukykyinen, hyvä, mutta kuten muillakin, varmasti sisältää ison liudan kysymysmerkkejä. Kärpillä on varmasti jälleen varaa korjata puutteita rosterissa kauden mittaan, ja Suikkasenkin kyvyt nähdään sitten vasta kuukausien päästä, kun Liiga -matseja on useampia kertynyt. Rennompaa asennetta, miksi maalata etukäteen kauheita uhkakuvia, kun ei vielä tiedä yhtään, toteutuvatko? Kärpät on kuitenkin voittanut kaikki CHL -pelinsä, niin eikai tilanne kovin huono voi olla? Harjoituspeleistä ei ikinä kovinkaan isoa johtopäätöstä kannata vetää.

Ainakin Tapparalla on se tilanne, ettei kukaan tiedä, pystyvätkö "omat pelaajat" korvaamaan hyökkäystehoissa Kuuselan ja Laineen, mutta aika sen näyttää. Jos eivät pysty, Tappara varmasti reagoi tilanteeseen, kuten Kärpätkin puutteineen tekee. Toki ymmärrän, että uusi päävalmentaja on aina uusi, eikä heti herätä suurinta luottamusta.
Tätä @Apheu :n kirjoitusta voisi kutsua realistiseksi (jääkiekko)maailmankuvaksi. Se nyt käy järkeen, jos joukkueen resurssit ovat rajalliset ja sijoitus aina säälien huonommalla puolella, ettei kovin isoja odotuksia lataa myöskään seuraavalle kaudelle. Mutta kun joukkue on mallia Hifk, Tappara tai Kärpät, ei ole syytä paniikkiin tai liialliseen negaan ennen kuin ollaan todella syvissä vesissä. Ja onko edes sitten. Nyt ei olla edes pelattu yhtään liigapeliä, niin yllättävän monilla on jo ranteet auki -menininki. Vaikkapa Tapparassa on viime vuosien menestysvuosienkin aikana ollut kohtuu rajuja alhoja ja tappioputkia, mutta niin se vaan on oikeilla liikkeillä ja pitkäjänteisellä työllä noussut keväällä menestyjäksi. Usko omaan tekemiseen on paistanut.

Ja näinhän joukkueissa yritetään tehdä ja suhtautua asioihin. Koetan tässä kirjoitellessani miettiä, miten vaikeaa se tuntuu välillä olevan meillä faneilla. Kirjoittelemme toki kaikki nimimerkkiemme takaa enkä ainakaan itse edes tunne yhtään kirjoittelijaa varmuudella. Onko se oma tuote, eli tässä keskustelussa Kärpät niin rakas ja maailman tärkein ei tärkeä asia, että välitetään niin kovin ja ollaan huolestuneita kaikesta, ettei osata nähdä edes omaa käyttäytymistä. Siitä kait pitää lähteä, että nämä negatiivisesti kaikki asiat kokevat ovat ainakin yhtä fanaattisesti joukkueen menestymisen kannalla kuin muutkin, kenties vielä enemmän? Tietysti yksilöllisiä eroja on paljon ja hankalaa tätä on kategorisoida. Toisilla sama taas voi näkyä yltiöoptimistisena värilaiseilla katselemisena. Itse mietin omalla kohdallani enemmän tuota jälkimmäistä ja koetan tarkastella, etten syyllistyisi siihen.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Tehdyistä hankinnoista olisit @oukka voinut puhua vaikka Rynnäksestä, Heshkasta, Ruohomaasta ja Olaussonista. Ja sitten kun ne pakki ja laituri tulevat, sitten niistä. Mutta kai se ei vissiin sovi sinun pirtaan.

Hei, jos vihjattiin, että Kärpät olisi nimenomaan laatu edellä lähtenyt tekemään hankintoja ja olen siitä eri mieltä, niin kai minä nyt luettelen ne ei-laadukkaat hankinnat esimerkkeinä? Olen kyllä noista hyvistä hankinnoista kirjoittanut täällä myös. Tää on nyt taas tätä, kun eräät haluaisi vaikka asian vierestä puhumisen kustannuksella nähdä palstalla pelkkää optimismia.

Palaan tuohon @McTorso n aikaisempaan postiin kesän 2013 mietteistä, kunhan olen paremmalla ajalla kaivanut ne toisen äärilaidan esimerkit omista kirjoituksistani. Se nyt kun ei posiposi-porukan pirtaan sovi nähdä tuotannostani sitä puolta ilman että itse näytän.
 

outolintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Muutama sm -liigasta
Lehtosen hanat aukeavat ja Suikkasen pesti on taattu. Oikeasti käy niin, että Lehtosen annetaan ryssiä eri ketjujen pelejä ja sitten on jo liian myöhäistä. Game over,
 

Zinetula

Jäsen
Hei, jos vihjattiin, että Kärpät olisi nimenomaan laatu edellä lähtenyt tekemään hankintoja ja olen siitä eri mieltä, niin kai minä nyt luettelen ne ei-laadukkaat hankinnat esimerkkeinä? Olen kyllä noista hyvistä hankinnoista kirjoittanut täällä myös. Tää on nyt taas tätä, kun eräät haluaisi vaikka asian vierestä puhumisen kustannuksella nähdä palstalla pelkkää optimismia.
Et ottanut kantaa pelaajan roolituksiin ja muuhun sanomaani, vaan aika köykäisesti ohitit ne sanomalla tuon. Pystyt parempaankin.
 

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
@oukka ko se siellä taas oireilee? Alkukesästä piilotin kaverin viestit ja elämä on ollut huomattavasti mukavempaa sen jälkeen.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Palaan tuohon @McTorso n aikaisempaan postiin kesän 2013 mietteistä, kunhan olen paremmalla ajalla kaivanut ne toisen äärilaidan esimerkit omista kirjoituksistani. Se nyt kun ei posiposi-porukan pirtaan sovi nähdä tuotannostani sitä puolta ilman että itse näytän.
Meinaatko niillä osoittaa, että olet suhtautunut lähtökohtaisesti positiivisesti näihin kahteen mainittuun muutokseen Kärpissä? Säästän vaivaasi, et ole, eikä se haittaa mitään. Mielestäni oli hulvatonta lukea tuota kauden 2013 kevään ja kesän materiaalia, sillä niin samanlaista se oli meidän molempien osalta kuin tälläkin hetkellä. Sinä negailet ja minä suhtaudun asioihin positiivisemmin. Tuon posiposi-porukan nimen voisi muuten vaihtaa pusipusi-porukaksi. Olisi entistäkin imelämpi.
 
Kumpikos edellä nyt mentiin? Ei vissiin vauhti edellä kun ei joukkue ole vielä kasassa? Tehdyistä hankinnoista päätellen (Mikkola, Kähkönen, Lehtonen) ei myöskään laatu edellä?

Minusta nuo on täytemiehiä ja jää alempin kenttiin. Mikkola pelannee ruokapalkalla ja lopettaa uransa täällä, Lehtosesta varmaan jotain 2-3 kentän pelaajaa odotetaankin, eikä minusta lähtökohtaisesti siihen ruutuun ole paha. Olausson/Ruohomaa/Albert ei vielä vaikuta paskoilta hankinnoilta, ja odotan ykköskentän tasoista laituria. Olisin hyvinkin paljon murheellisempi, jos vaikka Kähkönen olisi siihen laitettu.

Kyllä tuossa selvästi haetaan sopivia palasia eikä kiirehankintoja. Se onnistutaanko siinä on ihan eri keskustelu.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Et ottanut kantaa pelaajan roolituksiin ja muuhun sanomaani, vaan aika köykäisesti ohitit ne sanomalla tuon. Pystyt parempaankin.

Joo tottakai kyseisten pelaajien rooli on alemmissa kentissä. Tosin emmehän me tiedä mitä Lehtosesta toimistolla odotetaan? Käyvät silti todisteena siitä ettei tässä nyt yksiselitteisesti ole lähdetty hakemaan pelkästään laatua määrän sijasta.
 

Elmox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kaikki on paniikissa muutaman huonojen harkkapelien jälkeen vaikka yleensähän se menee niin että huonot harkkapelit enteilevät hyvää runkosarjaa ja toisin päin
No nyt en kyllä ole Maken kanssa ihan samaa mieltä.
Jos pelissä on nähtävissä sekavuutta ja keskeneräistä pelitapaa ei se voi
ennustaa erinomaista runkosarjastarttiakaan. Vain viikko aikaa sarjan alkuun.
Olen jotenkin tunnistamassa sellaisia alatalon aikojen syksyä...
Toivottavasti olen väärässä.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Meinaatko niillä osoittaa, että olet suhtautunut lähtökohtaisesti positiivisesti näihin kahteen mainittuun muutokseen Kärpissä? Säästän vaivaasi, et ole, eikä se haittaa mitään. Mielestäni oli hulvatonta lukea tuota kauden 2013 kevään ja kesän materiaalia, sillä niin samanlaista se oli meidän molempien osalta kuin tälläkin hetkellä. Sinä negailet ja minä suhtaudun asioihin positiivisemmin. Tuon posiposi-porukan nimen voisi muuten vaihtaa pusipusi-porukaksi. Olisi entistäkin imelämpi.

Joo kovin samaltahan se on näyttänyt silloinkin, että joukkuetta on kasailtu jälkijunassa. Ei tosin niin pahasti jäljessä kuin nyt.

Marjamäen tuloon päävalmentajaksi suhtauduin helvetin positiivisesti Aravirran surkeuden jälkeen, Ahon taitoon ja organisaation haluun kasata kunnollinen joukkue en luottanut yhtään vähää silloinkaan. Sillä kertaa olin väärässä. Pian tuon ensimmäisen viestin jälkeen sieltä pamahti Kukkonen ja Pyörälä. Syksyllä sitten jopa Aaltonen. Aivan kuten siinä keväällä oli huhuiltu.

Tilanne on tänä kesänä sikäli eri, että harva huhu on osunut ja haluttuja pelaajia ei saatu. 2013 saatiin ilmeisesti aika pitkälti juuri halutut jätkät. Onhan tässä vielä viikko aikaa jysähdellä niitä Aaltosia niin että Aho osoittaisi minun olevan jälleen väärässä. Sitä odotellessa.
 

Tonikarppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hei, jos vihjattiin, että Kärpät olisi nimenomaan laatu edellä lähtenyt tekemään hankintoja ja olen siitä eri mieltä, niin kai minä nyt luettelen ne ei-laadukkaat hankinnat esimerkkeinä? Olen kyllä noista hyvistä hankinnoista kirjoittanut täällä myös. Tää on nyt taas tätä, kun eräät haluaisi vaikka asian vierestä puhumisen kustannuksella nähdä palstalla pelkkää optimismia.

Palaan tuohon @McTorso n aikaisempaan postiin kesän 2013 mietteistä, kunhan olen paremmalla ajalla kaivanut ne toisen äärilaidan esimerkit omista kirjoituksistani. Se nyt kun ei posiposi-porukan pirtaan sovi nähdä tuotannostani sitä puolta ilman että itse näytän.

Hah, sen kun näkis :D en jaksa lähteä itse kaivelemaan kun on jo niin raskasta tämänkin kauden osalta lukea näitä O:lla alkavien nimimerkkien kirjoituksia.

Hyviä hankintoja on tullut (todennäköisesti) ja tulee vielä. Kaikille ei vain riittävästi, riittävän nopeasti ja riittävän hyviä.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Hah, sen kun näkis :D en jaksa lähteä itse kaivelemaan kun on jo niin raskasta tämänkin kauden osalta lukea näitä O:lla alkavien nimimerkkien kirjoituksia.

No älä hyvä ihminen lue äläkä kommentoi, jos on noin vaikeaa. Ja varsinkaan jos et voi uskoa kun selvennän ajatuksiani noista hyvistä hankinnoista, niin pistä pää syvemmälle perseeseen ja pidä mielipiteesi omana tietonasi. Sama vinkki vielä toistamiseen nimimerkki @Frostbite :lle.
 
Oikeastaan ihan mukavaa seurata vaihteeksi kautta jossa Kärpät ei ole 1) hallitseva mestari ja 2) vahva mestarisuosikki. Tuollaisilla odotuksilla kaikki paitsi mestaruus on valtava pettymys, ja se tekee jo runkosarjan seuraamisesta varsin piinallista silloin kun peli ei kulje. Ei sillä ettenkö haluaisi Kärpistä joka kaudelle varmimman mestarisuosikin, pointti lähinnä että näen tässäkin hyvät puolet.
 

outolintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Muutama sm -liigasta
Samankaltainen joukkueenrakentamisrumba on muuten edessä kaudella 2017-2018 sillä erotuksella, että junnumme ovat vuotta vanhempia kuten myös Pyörälä&Kukkonen. Huomattava osa tämän kauden sopimuksista kun on 1 -vuotisia. Aho ja Suikkanen ovat useissa lausunnoissaan todenneet, että nyt vaaditaan kärsivällisyyttä. Aho onkin puhunut rakennusprojektista.

Siksi ihmettelen näitä 1 -vuotisten sopimusten suurta lukumäärää. Nyt olisi ollut mahdollisuus nuorentaa kokoonpanoa monivuotisilla sopimuksilla. Siksi ihmettelen Ahon puheita rakennusprojektista. Mitä nyt oikein rakennetaan, kun taas ensi kevään jälkeen on samankaltainen joukkueen uudistuminen edessä kuin nyt on tapahtunut?

Kärpillä on pitkä ja monivuotinen savotta edessä päästäkseen siihen pisteeseen, että joukkueen runko säilyisi vuodesta toiseen kuten aiemmin on tapahtunut. Siinä tilanteessa ennakoiduista kärkijoukkueista ovat nyt kolmikko: JYP, Tappara ja HIFK. Semmoinen näppituntuma minulla on, että mestaruuden yleensä voittaa pitkäjänteisellä työllä. Siksi ensi kevät voi olla hyvinkin lyhyt Kärpille.

Itse asennoidun kahteen seuraavaan kauteen kuten Aho&Suikkanen. Vaaditaan kärsivällisyyttä. Mitään ei tapahdu hetkessä. Aikaisemmat Kärppien projektit uutta runkoa rakennettaessa ovat kestäneet useamman vuoden ja useasti päättyneet mestaruuteen. Viimeiset toistakymmentä vuotta ovat olleet poikkeuksellisen menestyksekkäitä Kärpille. Runko on pysynyt sen ajan suhteellisen hyvin kasassa vuodesta toiseen eli peräkkäisinä vuosina ei ole ollut joukkopakoa joukkueesta leveämmän leivän äärelle.

Pakkaa on tullut sekoittamaan KHL, joka tuntuu laajenevan jatkossakin. Eli lähivuosina saamme tottua yhä enemmä pätkätyöläisiin Kärpissä 1 -vuotisine sopimuksineen. Se joukkueen rungon kasassa pitäminen muuttuu vuosi vuodelta haasteellisemmaksi. Samassa tilanteessa ovat kaikki liigajoukkueet. Tappara hajosi yllättävän vähän mestaruutensa jälkeen - yleensä kun sitä mestarijoukkuetta kupataan. HIFK:n runko on myös säilynyt ja JYP on saanut pari laadukasta paluumuuttajaa.

Toinen asia mikä rassaa kaikkia liigajoukkueita on se, että lahjakkaimmat nuoret lähtevät heti kun pääsevät Pohjois-Amerikkaan. Kärpät esimerkiksi tukee Pohjois-Suomalaista juniorikiekkoa säätiönsä kautta ja sitten nämä torniolaiset/raahelaiset/ .... huippujunnumme pakkaavat kassinsa mahdollisimman nopeasti pois täältä. Minun mielestäni pitäisi olla sen verran seurauskollinen ja kiitollinen kasvattajaseuralle, että pelaisivat sen 2 vuotta edustuksessa ennen poislähtöään eikä vaan ajatella omaa etuaan. Saako niillä kasvattajakorvauksilla per huippujunnu edes yhtä kunnollista vahvistusta? En tiedä.

Kärpät kaudella 2016-2017 on suuri arvoitus. Suurempi todennäköisyys on epäonnistumiselle kuin onnistumiselle. Oululaisessa mittakaavassa onnistumiseksi lasketaan vähintään välieriin pääsy.
 
Viimeksi muokattu:

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Kukkosen Lasse totesi uudessa Urheilusanomien liigaliitteessä osuvasti. Jokainen yhden hyvän kauden pelannut lähtee tällä hetkellä KHL:ään. Ja näinhän se menee nyt, ja myös lähitulevaisuudessa.

Kärpillä on iso mietinnän paikka tulevaisuuden strategialle. Fakta on, että Kukkonen ja Pyörälä ovat viimeiset mohikaanit, jotka eivät hinaa joukkuetta enää loputtomiin. Oulussa, kuten muuallakin, on edessä tulevaisuus, jossa valtaosa sopimuksista tulee olemaan näitä yksivuotisia nimenomaan KHL:n takia. Junnut sitten erikseen.

Kotimainen huippukiekko on ison haasteen edessä, ja se koskee myös Kärppiä. Kovin kauaa ei ratsasteta aallon harjalla Oulussakaan. Kärpät ei ole irtonainen saari muiden joukossa, vaan kyllä sarjan taloudellinen alennustila näkyy ennen pitkää myös Kärppien taloudessa. Olen käsityksessä, että uusia aluevaltauksia ja bisnesideoita kehitellään Urheilukadulla koko ajan.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Siksi ihmettelen näitä 1 -vuotisten sopimusten suurta lukumäärää. Nyt olisi ollut mahdollisuus nuorentaa kokoonpanoa monivuotisilla sopimuksilla. Siksi ihmettelen Ahon puheita rakennusprojektista. Mitä nyt oikein rakennetaan, kun taas ensi kevään jälkeen on samankaltainen joukkueen uudistuminen edessä kuin nyt on tapahtunut?

Onhan tässä kuitenkin sellainen mahdollisuus, että jos tulevalla kaudella joku näistä kysymysmerkeistä onnistuu niin jatkosopimusta ryhdytään sorvaamaan hyvissä ajoin kauden aikana, mikä vähän pehmentäisi ensi kevään urakkaa.

Ulkomaalaisia moneksi vuodeksi sitoutuvia pelaajia ei enää ole, moni käyttää liigaa vain näyttöpaikkana KHL:ään ja häipyy heti kun mahdollisuus isompiin rahoihin aukeaa. Eli junnujen varaanhan se runko pitäisi rakentaa ja mahdollisesti muualta Suomesta tuotavien kehittyvien pelaajien (tyyliin Kemppainen). Juuri nyt junnuputkesta ei ole tulossa riittävästi sellaista lahjakkuutta jolla mestaruuksia on otettu (83-ikäluokka, vuoden 2010 A-junnujen mestarijoukkue), joten tilanne on vaikea.
 

Zinetula

Jäsen
En nyt ihan heittämällä yhdy tuohon @outolintu -nimimerkin näkemykseen. Ja kuten @oukka totesi, jatkoa voi tulla kauden aikanakin. Kärpät on sen tason seuraorganisaatio, jolla on rahaa maksaa ja tänne on halukkaita. Jos joku ei halua täällä pelata ja sitoutua tänne seuraavaksi kaudeksi, niin menkööt muualle. Moni aiempi tapaus on osoittanut, että pitkissä sopimuksissa täytyy olla varovainen ja en kyllä kovin monille tämä kauden 1 vuoden pahvilaisille olisi luvannut suoraan pitkää kontrahtia.

Tietysti joku Hakanpää, Mäenalanen ja kenties Kalapudas ovat sellaisia pitkiä projekteja, että heidät näkisin ensi kaudellakin kunhan kehitystä tapahtuu. Mutta heillä sopimukset ovat olleet jo pitempiä ja jatkoa katsellaan nimenomaan kenties kauden aikana. Myös sitä halukkuutta jatkaa pitää löytyä sieltä toiseltakin puolelta. Voi olla, ettei jatko ole järkevää esim. Sakun ja Kaliksen itsensä kohdalla, jos tällä kaudella ei synny tulosta. Sitten sopimuksiin eli en näe, että siellä on vain lyhyitä soppareita. Nimittäin juurikin tämän kauden kärkihankinnat ja liigaan jo sopeutuvuutensa näyttäneet Rynnäs, Heshka ja Ruohomaa kiinnitettiin kahden vuoden sopimuksilla!

Sitten Kukkosella ja Pyörälällä on kolme vuotta ja he ovat sopimusten päättyessä jo saman verran vanhempia, uskon kuitenkin tason pitkälti säilyvän ammattimiehillä. Molemmat kuitenkin olivat vielä mm-kisatasoa vast´ikään. Sitten kokeneiden konkareiden päälle 3 vuoden sopimukset on lupaavalla Ronkaisella ja parina viime vuotena kovasti kehittyneellä Vartiaisella. Kahden vuoden pahvit sitten Niemelällä, Mäkelällä, Koblizekilla ja Leskisellä, jo mainittujen kolmen kovan hankinnan lisäksi. Eli kyllä sitä jatkuvuutta löytyy ja vielä ehtii tehdä jatkoja lisää kunhan vaan kysyntä ja tarjonta kohtaa. Siinä aika näyttää. KHL:han se voi olla peikkona kuten @GT edellä mainitsi. Kärpillä on kovia sotaratsuja maailmalla ja kenties joku/jotkut tulevat jatkanaan Kukkosen/Pyörälän perintöä seuraavaksi.
 

Zinetula

Jäsen
Sama koosteena sopimuksista:

3-vuoden kontrahti:
Kukkonen
Pyörälä
Ronkainen
Vartiainen

2-vuoden sopimus:
Heshka
Koblizek
Leskinen
Niemelä
Mäkelä
Ruohomaa
Rynnäs

1-vuoden pahvi:
Aittokallio
Albert
Anttila
Hakanpää
Humaloja
Kalapudas
Kestilä
Kähkönen
Lehtonen
Mikkola
Mäenalanen
Olausson
Saarinen
Sailio
Siikaluoma
Väliharju

Tryout:
Bryhnisveen

Ps. Eli kyllä sitä jatkuvuutta on jo tuossakin ja kauden aikana lisää. KHL:n toivotaan jättävän tällä kertaa rauhaan. Varmasti joku Olausson ei olisi halunnutkaan pitempää kuin 1 vuoden sopparia ja kuten sanoin, eipä noille muille ole vielä ollut tarvetta jatkaa tai tehdä pitempää sopimusta. Hyvien esitysten myötä sitten ehtii. Nämä Saarenheimo, Plihalit ja Saipa-kolmikko ovat mm. opettaneet varovaisuuteen. Ja hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

outolintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Muutama sm -liigasta
Sama koosteena sopimuksista:

3-vuoden kontrahti:
Kukkonen
Pyörälä
Ronkainen
Vartiainen

2-vuoden sopimus:
Heshka
Koblizek
Leskinen
Niemelä
Mäkelä
Ruohomaa
Rynnäs

1-vuoden pahvi:
Aittokallio
Albert
Anttila
Hakanpää
Humaloja
Kalapudas
Kestilä
Kähkönen
Lehtonen
Mikkola
Mäenalanen
Olausson
Saarinen
Sailio
Siikaluoma
Väliharju

Tryout:
Bryhnisveen

Ps. Eli kyllä sitä jatkuvuutta on jo tuossakin ja kauden aikana lisää. KHL:n toivotaan jättävän tällä kertaa rauhaan. Varmasti joku Olausson ei olisi halunnutkaan pitempää kuin 1 vuoden sopparia ja kuten sanoin, eipä noille muille ole vielä ollut tarvetta jatkaa tai tehdä pitempää sopimusta. Hyvien esitysten myötä sitten ehtii. Nämä Saarenheimo, Plihalit ja Saipa-kolmikko ovat mm. opettaneet varovaisuuteen. Ja hyvä niin.

Ronkainen ja Vartiainen päässeet kovaan seuraan sopimuksiensa pituudessa. Tuossa nopeasti laskettuna on 16 pelaajaa yhden vuoden sopimuksella eli reilusti yli puolet joukkueesta. Albert ja Olausson tuskin haluavatkaan pelata Kärpissä kuin sen yhden kauden ja samaa uskon Saarisesta. Tuossa yhden vuoden listassa ei ole kovin montaa potentiaalista jatkajaa. Itse näillä näkymin tarjoaisin jatkopahvia vain seuraaville: Hakanpää, Kalapudas, Kestilä, Mäenalanen, Siikaluoma ja Väliharju.

Muutama perustelu, että miksi ei muille. Anttilalla on kokorajoitus eli fysiikka ei riitä (Samaa tosin luultiin Sakari Mannisesta, mutta erehdyttiin), Aittokallio voipi olla liian kallis kakkosmokeksi, Humaloja ja Sailio ovat rajatapauksia, että kannattaako tarjota jatkosopparia. Kolmikolle Mikkola, Kähkönen ja Lehtonen en tarjoaisi jatkosopimusta nähdyn perusteella, mutta kausihan on vasta alkamassa. Lähtisin rakentamaan uutta neloskenttää omista kasvateista ja tulevia vahvistuksia vähemmän, mutta laadukkaampia kuin nyt.

No, kun katsoin @Zinetula :n listaa, niin väistämättä ensi kaudellakin vaihtuvuus on suurta. Toivottavasti omat kasvattimme ottavat steppejä ylöspäin, jotta heistä olisi iloa ja hyötyä meille ja Kärppien edustusjoukkueelle tulevaisuudessakin.
 
Viimeksi muokattu:

Pardus

Jäsen
Itse näillä näkymin tarjoaisin jatkopahvia vain seuraaville: Hakanpää, Kalapudas, Kestilä, Mäenalanen, Siikaluoma ja Väliharju.
Eikös se nyt kuitenkin kannata katsella ensin tämä alkamaisillaan oleva kausi ennen kuin tarjoaa tai jättää tarjoamatta kenellekään jatkosopimuksia? Ellet sitten omaa meedion kykyjä.

Edit. Enkä sitten millään pahalla sanonut. Hyvähän se on kun riittää ideoita ja hahmotelmia, mutta odotellaan nyt vielä hetki ennen kuin aletaan suunnitella kautta 2017-18.
 
Viimeksi muokattu:

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Ruohomaasta tulee olemaan paljon iloa ensikaudella. Ihan huikeaa itseluottamusta ja taitoa osoittaa koko ajan. Asenne semmoinen että minä ratkon tämän NYT! Uskallan jo nyt sanoa että Kärppien sentteri kalusto Ruohomaan, Olaussonin ja Albertin johdolla on liigan paras. Nyt vaan laiturit ja pakit samalle tasolle niin kyllä tästä hyvä kausi tulee.
Nelosketjuun mielellään jotain muutoksia. Humaloja keskelle ja sailio toiseen laitaan, joju junnu sitten kiertää toisessa laidassa. Sailio, Kalapudas, Kestilä kaikilla -3 tänään.
Lisäksi mitä nyt peliä seurasin Suomen pelin ohessa niin Aittokallio oli heikko tänään. Onneksi meillä on Rynnäs tilalle.
Ja alkaakohan Olaussonista tulla raksilan lemmikki? Kärppien fanikatsomo huusi: "Olausson OLEOLEOLE, Olausson OLEOLEOLE!" chanttia ja taputti niin Olausson tuli vielä yksinään kiittämään, kun muut oli poistuneet jäältä. Vaikuttaa hienolta pelaajalta tämä Niklas!
 
Viimeksi muokattu:
Huhheijaa Kärppien senttereitä ku Humaloja on täydessä kuosissa. Kolme ykkössentteritason äijää ja Humaloja joka on kuin tehty nelossentterin rooliin. Minkä Kärpät häviää HIFKille laitureissa voittaa se senttereissä.
 
H

Hidas_ja_kankea

Ruohomaa oli tänään loistava. Albert oli posi-yllätys. Hyvä peli-ilme. Heittäytyi esimerkiksi eka minuutilla kiekon eteen.
Sentterit ovat tosiaan liigakelpoisia. Neloseen kaipaa Humalojaa, kun meni puhtaasti kolme pakkaselle tasakentällisillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös