Keskustan surkeudesta kertoo myös 24/7 ravintoloiden ja kauppojen puute. Lähin 24/7 ravintola taitaa olla Limingantullin Mäkkäri, kun korona-ajan seurauksena Rotuaarin ravintola lopetti kellon ympäri tarjoilun. Jos esimerkiksi ma tai ti-iltana haluaa ruokaa klo 23.30 jälkeen, taitaa ainoat vaihtoehdot olla Ninwe ja Romeo & Vienna (auki 4.30 ja klo 5 asti). Lähin 24/7 kauppa lienee Tuiran S-market. Raksilan Salekin siirtyi 24/7:sta ensin olemaan auki 0.00 asti, mutta nyt enää klo 23 asti. Arki-iltoina ja öinä keskustan meno muistuttaa jotain Kemiä, kun ainoastaan muutama juottola on auki.
Olisi myös mielenkiintoista tietää miksi Arina ei sijoittanut yhtäkään 24/7 kauppaansa keskustaan. Luulisi asiakkaita riittävän, jos niitä kerran riittää Kastellissa, Tuirassa ja Kaakkurissakin...
Tämä on kieltämättä merkillepantava piirre oululaisessa katukuvassa. Toisin kuin muissa suurehkoissa suomalaiskaupungeissa, Oulussa ei käsittääkseni ole noiden Arinan muutamien 24/7 auki olevien S-marketien vastapainoksi ainoatakaan 24/7 auki olevaa K-Supermarketia eikä kummaltakaan ketjulta löydy ympärivuotisesti 24/7 palvelevia hypermarketeja. Muutamista muista suurista suomalaiskaupungeista 24/7 avoinna olevia Prismoja ja K-Citymarketeja on löytynyt jo jonkin aikaa.
Oulussakin on kyllä kokeiltu 24/7 aukioloa muutamaan otteeseen joulukuussa ja juhannuksen aikoihin Limingantullin ja Linnanmaan Prismoissa (
Kalevan artikkeli). Ilmeisesti aukiolon laajentaminen vakituisesti ympärivuotiseksi, on kuitenkin laskeskeltu turhan kalliiksi hyötyyn nähden, vaikka nuo rajalliset kokeilut ovatkin ilmeisesti aika menestyksekkäitä olleetkin.
Tätä on tullut mietittyä ja ihmeteltyä. Muutama kehitysidea nyt alkuun.
- Valkean ruokakauppa auki 24/7
- Samoin Rotuaarin mäkkäri
- Lime skuutit takaisin
- Uusi areena heti rakenteille. Mahdollistaa mm. Skoda Cupin saamisen Ouluun
- Kivisydämen laajennus tuonne areenalle asti
- Boston Bruins maalitorven välitön käyttökielto Kärppien kotimatseihin
- Pari näyttävää pilvenpiirtäjää keskustaan. Mallia esimerkiksi Batumista tai New Yorkista
- Joku todella näyttävä nähtävyys. Jättimäinen toripolliisi tyyliä vapaudenpatsas tai sitten jotain muuta omaperäistä. Inspiraatiota tähän voi ottaa vaikkapa Ashgabatista
- Raitiovaunu
- Kansainvälinen lentoreitti johonkin suureen kaupunkiin euroopan ulkopuolella. Esim. Las Vegas tai Rio De Janeiro.
- Myös pari euroopan kohdetta
Mutta eihän päättäjät mitään näistä saa kuitenkaan aikaan.
Nyt on lähdetty unelmoimaan ja visioimaan rohkeasti, arvostan! Itse olisin oikeastaan todella tyytyväinen, mikäli edes murto-osa noista listaamistasi asioista toteutuisi jollain aikavälillä. Tuolta listan yläpäästä olisi hyvä aloitella.
Mieltäni lämmitti, miten nostit Limen skuutit esille. Itselläni on tullut kaikkien näiden Oulussa jossain vaiheessa toimineiden operaattoreiden kalustoa testailtua (Lime, Tier, Voi, Bird, Ryde) ja täytyy sanoa, että Limen laudoista olen pitänyt eniten. Niissä on miellyttävä jousitus, hyvä ajettavuus, passien hinnoittelumallit olivat mielestäni paremmat kuin kilpailijoilla ja kokonaisuuden kruunasi lautojen pirteät ääniefektit (
tässä näytteitä niistä YouTubessa). Mikäli näistä pitäisi valita yksi operaattori ylitse muiden, niin valinta kohdistuisi itselläni Limeen.
Sen verran täytyy tosin myös kilpailijoista Tierille nostaa hattua, että heiltä oli ainoana toimijana myös vuokrattavat sähköpyörät valikoimissa parin kauden ajan (niitä ei tällä kaudella nähdä millään suomalaispaikkakunnalla). Tierin sähköpyörien kohdalla kohtasin kuitenkin niin usein rikkinäisiä satuloita ja/tai temppuilevia lukituksia, että nuo jättivät pyöristä hieman negatiivisen laatuvaikutelman. Kuitenkin on harmillista ja jopa häpeällistäkin, ettei pyöräilykaupunki Oulusta tällä hetkellä löydy operaattoria, joka mahdollistaisi tuon tyyppistä sähköpyörien vuokraamista, etenkin kun pyöräbaanaverkosto alkaa olla jo aika hyvä.
Toinen asia, joka Tieristä jäi mieleen oli kaudella 2022 käytössä ollut SwapSpot-järjestelmä (
teknologiauutissivusto Verdictin juttua järjestelmästä). Kyseessä oli siis akunvaihtosysteemi, jossa akkujen latausasemia oltiin sijoiteltu ympäri Oulua pääasiassa S-ryhmän toimipisteisiin. Jokaisesta käyttäjän vaihtamasta akusta sai muistaakseni 15 minuutin verran ajoaikaa ja ainakin yhden ilmaisen avauksen (noita avauksia saattoi tosin olla enemmänkin). Tuo oli kohtalaisen helppo tapa ansaita ajominuutteja aika nopeastikin ja kohtalaisen pienellä vaivalla.
Tierillä oli lisäksi käytössään systeemi, jossa tähdellä merkittyjä lautoja ja pyöriä siirtämällä pystyi ansaitsemaan viisi ajominuuttia per siirto (tuota tosin viime kaudella supistettiin kolmeen minuuttiin). Tuokin oli kätevä tapa säästää hieman matkan hinnassa.
Se, että Oulun palvelutarjonta niin sähköpotkulautojen kuin sähköpolkupyörienkin osalta on supistunut murto-osaan siitä, mitä se on ollut aiemmin ja mitä se on monissa muissa suomalaiskaupungeissa näkyy kuluttajalle monin tavoin. Valinnanvara, erilaisten hinnoittelumallien, passien ja tarjouskampanjoiden kirjo on supistunut huomattavasti ja ainakaan tällä hetkellä mahdollisuudet tienata ilmaisia avauksia ja ajominuutteja ovat varsin olemattomat.
Kun vertailee Ryden hinnastoa Espoon ja Oulun välillä, joissa Ryde on ilmeisesti molemmissa toiminnassa nyt toista vuottaan, ero on varsin raju. Kovemman kilpailun Espoossa, Ryden valikoimista löytyy esimerkiksi 7 päivän passi, joka on ainoastaan kaksi euroa kalliimpi kuin päiväpassi Oulussa ja siihen sisältyy kaksinkertainen määrä ajominuutteja (60 min vs. 120 min). Oulun valikoimista koko 7 päivän passia ei löydy, päiväpassi on hinnaltaan kaksinkertainen Espooseen verrattuna (3,49€ vs. 6,99€) ja 14 päivän passi on kympin kalliimpi (19,99€ vs. 29,99€).
Kesällä hinnat tulevat nousemaan entisestään, kun voimaan astuu liikennevakuutukseen liittyvä uusi lainsäädäntö. Ainakaan eilisessä
Maikkarin uutisessa, haastateltujen Tierin ja Voin edustajat eivät vielä osanneet arvioida muutoksen suuruutta tarkemmin.
Edeltävällä sivulla jo hieman kommentoinkin tuoreeltaan tuota Kalevan uutista siitä, että Lime ja Tier vetäytyvät ainakin tämän kauden osalta Oulun markkinoilta. Minusta on erittäin huolestuttavaa, että Tierin maajohtajan kertomuksesta saa sellaisen vaikutelman, että Oulun kaupunki olisi ollut joustamaton yhteistyökumppani kauden aikaisemman aloittamisen suhteen.
Toki Tierin maajohtajan kertomus edustaa vain yhtä osapuolta tässä saagassa, mutta tuosta jää helposti sellainen vaikutelma, että Oulun kaupunki on yrityksille huono ja joustamaton yhteistyökumppani verrattuna muihin kaupunkeihin (esim. Kuopio, jonka maajohtaja erikseen nosti jalustalle puheissaan) ja sana leviää helposti yritysverkostoissa säteillen muillekin toimialueille.
Itse olen myös pistänyt merkille, että näitä vuokraskuutteja hyvin ahkerasti käyttävät mm. Oulussa toimivien IT-yritysten työntekijät ja Kärppien sopimuspelaajat. Onkin harmillista, että yksi tällainen kaupungin vetovoimatekijä on rapistunut, sen seurauksena, että Oulussa on tällä kaudella huomattavasti kokoaan pienemmän kaupungin palvelutarjonta, mitä tulee vuokraskuuttien ja kaupunkipyörien saatavuuteen.
Monenlaisia haasteitahan erityisesti vandalismin ja muiden väärinkäytösten muodossa näihin liikkumismuotoihin liittyy, mutta niitä toivoisi pyrittävän ratkomaan kaupungin ja operaattoreiden tiiviillä yhteistyöllä, uppiniskaisen jääräpäisyyden sijasta.
E: Loppuun vielä huomio noista lautojen tämänvuotisesta määrästä. Rydellä näyttäisi tällä hetkellä olevan Oulussa noin tuhat lautaa. Viime kaudella lautoja oli parhaillaan kaikilta operaattoreilta yhteensä noin 4 000 ja siihen vielä noin 500 sähköpyörää erikseen päälle. Kaluston määrältään Tier oli selkeästi suurin toimija 1 800 laudalla ja 500 pyörällään.
Nyt ollaan siis tipahdettu lautojen määrässä kauden 2021 tasolle, jolloin Limellä oli parhaillaan samaiset noin tuhat lautaa liikenteessä.