Tässä kun puhutaan Oulusta ja ison kaupungin tunnusta, niin yksi huomioitava osa-alue on liikenneyhteydet.
Minusta on aika kiusallista, ettei pyöräilykaupunkina tunnetussa Oulussa ole kaupunkipyöräjärjestelmää, joka on suuremmille kaupungeille tunnusomainen piirre. Loppukesästä ja syksyllä 2019 kaupungissa hetkellisesti oli kaupunkipyöräjärjestelmä, mutta koronapandemia sekä kaupungin ja pyöräjärjestelmän toimittaneen Nextbike Polskan välinen kiista vakuussummasta johti lopulta luopumiseen pyöristä.
Noiden pyörien seuraajaksi kaavailtiin sähköavusteisia kaupunkipyöriä, mutta pitkällä ollut hankintamenettely keskeytettiin 12.10.2021 yhdyskuntalautakunnassa poliittisella päätöksellä. Tämän jälkeen ei käsittääkseni ole edistystä tapahtunut.
Kaupunkipyörien aukkoa ovat muutaman vuoden ajan täyttäneet vuokrattavat sähköpotkulaudat. Oulussa on nähty useampi toimija. Pisimpään alueella on nähty vuodesta 2021 toimineen yhdysvaltalaisen Limen lautoja. 2022 rinnalle tuli Tier, Voi ja Bird. Kaudelle 2023 Voin ja Birdin korvasi Ryde. Vuosina 2022 ja 2023 Tieriltä nähtiin Oulussa lautojen rinnalla vuokrattavia sähköpyöriä. Täksi kaudeksi Tier on luopunut sähköpyöristä koko Suomessa (
Ylen uutinen).
Ylen aiemman uutisoinnin perusteella, viime kaudella nähdyt Lime, Tier ja Ryde olisivat kaikki olleet halukkaita jatkamaan Oulussa, Lime ja Tier kuitenkin olisivat kaivanneet kauden pidentämistä nykyisestä. Tänään sitten tipahti ikävä uutinen
Kalevan toimesta, kun selvisi, että ilmeisesti sekä Lime että Tier ovat vetäytymässä ainakin toistaiseksi Oulun markkinoilta ja ainoaksi toimijaksi jäisi näillä näkymin Ryde.
Tuossa ylempänä linkkaamassani Kalevan artikkelissa on haastateltu Tierin maajohtaja Elina Bürklandia, joka antaa ymmärtää, että erittäin merkittävänä vaikuttimena nähtävässä ratkaisussa on Oulun kaupungin joustamattomuus kauden pidentämisen suhteen.
Bürkland mainitsee, että esimerkiksi Kuopiossa kaupungin yhteistyökyky on mahdollistanut sen, että Tier kykenee alueella toimimaan. Kaupunki on mahdollistanut kauden aloittamisen jo ennen kuin kaikkia talven hiekoituksia on saatu siivottua. Vastaavasti Tier on asettanut laajoja pysäköintikieltoalueita ja siirtänyt laudat siten, että katujen putsaus on sujunut ongelmitta. Bürklandin puheiden perusteella Oulussa tällaiseen vastaantuloon ei oltu halukkaita.
Toki sähköpotkulautoihin liittyy myös monia ongelmia, mutta mielestäni kyseessä on sähköpyörien tavoin kätevä liikkumismuoto, kun yhteisiin pelisääntöihin ja turvallisuuteen kiinnitetään huomiota. Oulu pitkine pyöräbaanoineen olisi tällaisia helposti saatavia liikkumismuotoja vailla näin niiden käyttäjän näkökulmasta. Onkin todella harmillista, että toistaiseksi näiden liikkumismuotojen järjestämisen kanssa on ollut runsaasti ongelmia kulissien takana.