Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Oulu – paska kaupunni?

  • 165 627
  • 660

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Juu kyllähän siellä teoriassa on kaikenlaista mutta se mun pointti oli siis se, että sitä on vähemmän kuin vastaavan kokoisissa kaupungeissa (väkiluvultaan). Eli Oulu on ”iso kaupunki” jossa on käytännössä pienemmän kaupungin palvelut ja keskusta-alue. Se, että jollekin palvelulle on fyysinen rakennus olemassa, ei tarkoita oikein mitään jos siellä ei tapahdu mitään mielenkiintoista.

Nuo listaukset jotenkin kuvastaakin tätä hyvin:
Lentoasema josta lentoja ulkomaille —> taitaa kerran kaks viikossa päästä Muncheniin ja siihen se jää
Jäähalli (Raksila) —> ränsistynyt lato joka ois pitänyt räjäyttää 20v sitten
Ravintolat —> saa lähinnä hyvää pizzaa ja kebabia (toki kärjistys ja yksittäisiä muitakin hyviä paikkoja, tarjonta joka tapauksessa yleisesti suppeaa ja heikkoa)
Hotellit —> hienolla paikalla oleva kylpylähotelli seissyt jo vuosia tyhjillään

Potentiaalia olisi oikeasti paljon enemmän juuri ravintoloille, kulttuurille, tapahtumille jne. Merestä/vesistöistä voisi repiä paljon enemmän irti kesäisin kuten muuallakin. Toki potentiaalin lunastaminen vaatisi sen, että ihmiset haluaisivat viettää aikaa siellä keskustassa ja käyttää niitä palveluita. Ja oikeastaan siellä pitäisi asua keskustan lähialueilla paljon enemmän ihmisiä. Mikäli väki asuu niin hajallaan kuin nyt (ja etenkin jos kaupungin kasvu rakentuu entistä enemmän näille pientalolähiöille) niin hankalaa on. Väljästi asutetulle seudulle kun on kovin hankala saada järkevää joukkoliikennettä joka tukisi sitä keskustan elämää.
Kuten arvelinkin, puhuttiin eri asioista. Kyselit, että mitä suuren kaupungin palveluita Oulusta löytyy, niin tarkoitit mittakaavaa, etkä varsinaisia palveluiden olemassaoloa. Toki siinä mielessä epäreilua verrata Tampereeseen ja Turkuun, että onhan Oulun kantakaupunki (Oulu ennen kuntaliitoksia) väestöltään näitä selkeästi pienempi*.

Keskustan osalta olen samaa mieltä, että enemmän asutusta siellä saisi olla. Keskustan hoodit on täynnä 3-4 kerroksisia taloja, joiden tilalle olen jo pitkään toivonut 8-10 kerroksisia. Toki viime vuosina keskustaan, etenkin aseman lähistölle, on noussut kymmenkunta 10-15-kerroksista taloa. Toivottavasti sama trendi jatkuu tulevaisuudessakin.

* 2008 eli ennen kuin Ouluun liitettiin ympäryskuntia oli Oulun väkiluku 136 000. Turun samana vuonna 175 000 ja Tampereen 208 000. Tuolloin Oulu oli pinta-alaltaan Turun ja Tampereen välillä, nykyään toki huomattavasti suurempi.

Muoks. vielä. 2021 lopussa keskustaajamien koot olivat Tampere 353 000, Turku 283 000, Oulu 210 000 (seuraavana Jyväskylä 131 000). Onhan tuossa aika suuri ero, mikä selittää palvelujen määrän eroa. Oulun keskustaajaman väestötiheys on muuten hieman suurempi kuin Turun, että ei täällä kai mitenkään valtavan väljästi ole asutettu väkeä.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
* 2008 eli ennen kuin Ouluun liitettiin ympäryskuntia oli Oulun väkiluku 136 000. Turun samana vuonna 175 000 ja Tampereen 208 000. Tuolloin Oulu oli pinta-alaltaan Turun ja Tampereen välillä, nykyään toki huomattavasti suurempi.
Olisi muuten mielenkiintoista tietää, paljonko "Kanta-Oulun" väkiluku on reilun 15 vuoden aikana kasvanut. Paljonhan kerrostaloja on tuona aikana keskustaan ja sen liepeille kohonnut ja oletettavasti myös pientalomattoa myös kuntaliitoksia edeltäneelle alueelle. Ehkä 150 000 nyt?
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Verkkokauppa on vienyt paljon isompien kaupunkien etua erikoisliikkeiden suhteen. Aiemmin maakunnasta piti lähteä isompaan kaupunkiin, jos jotain erikoisempaa halusi, mutta nyt voi (miltei) kaiken tilata verkosta kotiin. Sen huomaa omaltakin kohdalta kun välillä Helsinkiin matkustaa ja huomaa ettei oikein tarvi mitään. Kaiken saa halvemmalla verkosta. Isompien kaupunkien ja erityisesti niiden keskustojen on keksittävä itseään uudelleen.
 

Glove

Jäsen
Viime pätkän kun Oulussa asuin niin eipä siellä keskustassa tullut juuri käytyä. Hyvin löytyi palvelut sen ulkopuoleltakin, siis ne mitä itse käytin.
 

Ränse

Jäsen
Ongelma on ollut jo 80-90 luvuilta lähtien päättäjien mentaliteetissa: "Ollaan vaan pieni maalaiskaupunki". Sama tuppukylä mentaliteetti on edelleen voimassa valituskierteineen jne. yleisessä ilmapiirissä. Kunnianhimo puuttuu aivan täysin niin kauan kun hallituksessa pyörii näitä muumioita. Tarvittas Mansetyyliin semmoista omaa "Marinia" tuomaan säpinää päätöksiin. Olisiko pormestarimalli paikallansa myöskin pikkuhiljaa?

Kaupunkikuvaltaan/miljööltään nykyisellään Oulu on lähempänä Espoota kuin Tamperetta tai Turkua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ongelma on ollut jo 80-90 luvuilta lähtien päättäjien mentaliteetissa: "Ollaan vaan pieni maalaiskaupunki". Sama tuppukylä mentaliteetti on edelleen voimassa valituskierteineen jne. yleisessä ilmapiirissä. Kunnianhimo puuttuu aivan täysin niin kauan kun hallituksessa pyörii näitä muumioita. Tarvittas Mansetyyliin semmoista omaa "Marinia" tuomaan säpinää päätöksiin. Olisiko pormestarimalli paikallansa myöskin pikkuhiljaa?

Kaupunkikuvaltaan/miljööltään nykyisellään Oulu on lähempänä Espoota kuin Tamperetta tai Turkua.
Näin voi hyvinkin olla. Sikäli yhtä lailla ristiriidassa Oulun 1990-luvun teknologiabuumin ja voimakkaan kasvun myötä virinneeseen mielentilaan nähdä Oulu maamme "kakkospääkaupunkina", sekä myös nykyiseen "Pohjois-Skandinavian pääkaupunki"-sloganiin. Toki markkinointiosasto ja kansan syvät rivit nyt eivät aina käsikädessä kulje muuallakaan.

Saa muuten nähdä, saisiko 2026 kulttuuripääkaupunkivuosi jotain aikaan sikäläisessä mentaliteetissa. Raksilan korvaavaa monitoimiareenaa, eikä jalkapallostadionia ei saada valitettavasti valmiiksi siihen mennessä, mutta näin muutenhan kaikennäköistä on vireillä.

Tiedä sitten, miksi Oulun päätöksenteko on menneessä elävien hallussa. Kasvavan kaupungin ikärakenne on suomalaisittain nuorehko ja kansainvälisenä korkeakoulukaupunkina Oulussa muutenkin olettaisi riittävän "pöhinää".
 

Ränse

Jäsen
Näin voi hyvinkin olla. Sikäli yhtä lailla ristiriidassa Oulun 1990-luvun teknologiabuumin ja voimakkaan kasvun myötä virinneeseen mielentilaan nähdä Oulu maamme "kakkospääkaupunkina", sekä myös nykyiseen "Pohjois-Skandinavian pääkaupunki"-sloganiin. Toki markkinointiosasto ja kansan syvät rivit nyt eivät aina käsikädessä kulje muuallakaan.

Saa muuten nähdä, saisiko 2026 kulttuuripääkaupunkivuosi jotain aikaan sikäläisessä mentaliteetissa. Raksilan korvaavaa monitoimiareenaa, eikä jalkapallostadionia ei saada valitettavasti valmiiksi siihen mennessä, mutta näin muutenhan kaikennäköistä on vireillä.

Tiedä sitten, miksi Oulun päätöksenteko on menneessä elävien hallussa. Kasvavan kaupungin ikärakenne on suomalaisittain nuorehko ja kansainvälisenä korkeakoulukaupunkina Oulussa muutenkin olettaisi riittävän "pöhinää".

Iso aspekti tässä päättäjien mentaliteetissa on se että Keskusta maalaispuolueena on aina ollut isoin tekijä Oulun puoluekartalla aina(tosin viime vaalit olivat historialliset että Persut ohittivat Keskustan). Ymmärrettävistä syistä sitten "suositaan" maalaisia hyödyttäviä ratkaisuja, kaupungin kehittämisen sijaan. Arina on myös yksi valtavan iso tekijä vaikutusvallassaan ja yleensä nämä samat naamat pyörivät myös kaupunginhallituksen pöydissä. Kilpailu puuttuu siltä osin kokonaan ja/tai kilpailijoiden hankkeet torpataan tai omia "oikaistaan"(legendaarinen Limingantullin Prisma joka rikkoo edelleen jotakin lakeja). Eli vanhaa kunnon puljailua. Eiköhän joskus tuleva uusi arenaakin ole tyyliin "Arina-areena", helpoin tapa saada rahoitusta.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tästä tunnistaa keski-ikäisen "boomerin". Kaikki on paskaa, paitsi kusi. Nuohan olivat kätevä kulkupeli lyhyille matkoille, jos ei pyörää ole/halua ottaa mukaan. Osa saattaa kulkea koko kesän työmatkat noilla. Joo lojuuhan ne missä sattuu, mutta eikö tähän ole jo vuosien varrella tottunut.
Joo, käteviä ovat, mutta boldattuna oleellinen. Niitä kun lojui ihan joka paikassa miten sattuu, niin kyllä se alkoi vituttamaan etenkin kun ei tilanne muuttunut parempaan vuosien aikana. Taitaa tuo todellisuudessa olla aika paska business näillä leveyksillä etenkin kun Oulun kaupunki on kait joustamaton noissa aikatauluissa.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Ei noissa sähköpotkulaudoissa ole itsessään mitään vikaa, ainoastaan niiden käyttäjissä. Liian moni ajelee noilla ihan miten sattuu ja missä sattuu, ja jättää ne lojumaan usein jopa keskellä vilkkaita kulkuteitä. Ei haittaa yhtään että tuo ongelma vähenee, eikä tässä ole kyse mistään "boomerin" ulinasta vaan ihan yleisestä turvallisuudestakin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmeisesti teknologia ei vielä mahdollista järjestelmää, missä sähköpotkulaudat pitäisi palauttaa osoitettuihin parkkeihin, mitä voisi siis olla hyvinkin tiheään? Ja mikäli potkulauta sitten kuitenkin löytyy lojumasta, lähtisi viimeksi käyttäneelle vaikka muutaman euron siirtomaksu.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Ilmeisesti teknologia ei vielä mahdollista järjestelmää, missä sähköpotkulaudat pitäisi palauttaa osoitettuihin parkkeihin, mitä voisi siis olla hyvinkin tiheään? Ja mikäli potkulauta sitten kuitenkin löytyy lojumasta, lähtisi viimeksi käyttäneelle vaikka muutaman euron siirtomaksu.

Itse mietin vähän saman tapaista, mutta siten, että laudan voisi palauttaa latauspisteeseen ja silloin saisi alennusta matkasta tai krediittejä tms. En tiedä onko teknisesti mahdollista, mutta tuossa olisi sekä käyttäjälle, että vuokrayhtiölle houkutinta saada homma toimimaan.

EDIT: Siinä voisi sopivalla hinnoittelulla saada pullomummo -tyyppisesti esim. pikkupoikia palauttelemaan lähialueen laudat lataukseen taskurahaa vastaan.
 
Ilmeisesti teknologia ei vielä mahdollista järjestelmää, missä sähköpotkulaudat pitäisi palauttaa osoitettuihin parkkeihin, mitä voisi siis olla hyvinkin tiheään? Ja mikäli potkulauta sitten kuitenkin löytyy lojumasta, lähtisi viimeksi käyttäneelle vaikka muutaman euron siirtomaksu.
Kyllä se mahdollistaa ja sitä käytetäänkin. Ilmeisesti Oulussa vaan ei.
 

Ränse

Jäsen
Lisää negatiivisia Oulu kirjoituksia:


Maksumuurin takana mutta pointti on se että lyhyessä ajassa lentomatkustaminen on lyöty Oulussa alas. Johtuen monista eri syistä mutta Covid oli kuolin isku ainakin bisnesmatkaajien osalta joista Oulun lentoasema aikaisemmin suurimmaksi osaksi koostui. Tästä johtuen lentoja vähennetty, erityisesti kansainvälisiä. Paradigman muuttui etäilyyn joten Oulu ei liene enää kovin houkutteleva työmatkakohde. Kirsikkana kakun päällä Finnariin monopoli (koska Norwegian lopetti...) jossa se voi lyödä hinnaksi periaatteessa mitä tahansa, pakko bisnessmatkaajat maksavat sen silti mutta muu matkustaminen näivettyy.

Ei siitä ole myöskään kamalan kauaa kun Oulusta pääsi suoraan mm. Tromssaan, Tukholmaan, Riikaan jne. Nyt ainoa suorat ulkomaanlennot ovat Kanarian lomalennot sekä Munchen (joka on myöskin ns. Tryoutilla, todennäköisesti ei jatka). Nythän Rovaniemi on ollut jo hetken vilkkaampi kenttä kuin Oulu ja ero sen kun kasvaa.

Oulu kaipaisi jotakin positiivista uutista jostakin, viime vuosina kaupunki on vellonut negatiivisten juttujen ympärillä. Ei hyvältä näytä. Nyt olisi äärimmäisen tärkeää että etsikkovuodet eli 25 asuntomessut ja 26 kulttuuripääkaupunki käytettäisiin maksimaalisesti hyväksi jotta Oulua saataisiin buustattua. Pahoin kuitenkin pelkään että nyky-päättäjillä tämä homma kustaan ihan täysin.
 
Viimeksi muokattu:
Keskustan surkeudesta kertoo myös 24/7 ravintoloiden ja kauppojen puute. Lähin 24/7 ravintola taitaa olla Limingantullin Mäkkäri, kun korona-ajan seurauksena Rotuaarin ravintola lopetti kellon ympäri tarjoilun. Jos esimerkiksi ma tai ti-iltana haluaa ruokaa klo 23.30 jälkeen, taitaa ainoat vaihtoehdot olla Ninwe ja Romeo & Vienna (auki 4.30 ja klo 5 asti). Lähin 24/7 kauppa lienee Tuiran S-market. Raksilan Salekin siirtyi 24/7:sta ensin olemaan auki 0.00 asti, mutta nyt enää klo 23 asti. Arki-iltoina ja öinä keskustan meno muistuttaa jotain Kemiä, kun ainoastaan muutama juottola on auki.

Olisi myös mielenkiintoista tietää miksi Arina ei sijoittanut yhtäkään 24/7 kauppaansa keskustaan. Luulisi asiakkaita riittävän, jos niitä kerran riittää Kastellissa, Tuirassa ja Kaakkurissakin...
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Keskustan surkeudesta kertoo myös 24/7 ravintoloiden ja kauppojen puute. Lähin 24/7 ravintola taitaa olla Limingantullin Mäkkäri, kun korona-ajan seurauksena Rotuaarin ravintola lopetti kellon ympäri tarjoilun. Jos esimerkiksi ma tai ti-iltana haluaa ruokaa klo 23.30 jälkeen, taitaa ainoat vaihtoehdot olla Ninwe ja Romeo & Vienna (auki 4.30 ja klo 5 asti). Lähin 24/7 kauppa lienee Tuiran S-market. Raksilan Salekin siirtyi 24/7:sta ensin olemaan auki 0.00 asti, mutta nyt enää klo 23 asti. Arki-iltoina ja öinä keskustan meno muistuttaa jotain Kemiä, kun ainoastaan muutama juottola on auki.

Olisi myös mielenkiintoista tietää miksi Arina ei sijoittanut yhtäkään 24/7 kauppaansa keskustaan. Luulisi asiakkaita riittävän, jos niitä kerran riittää Kastellissa, Tuirassa ja Kaakkurissakin...
Joo voisihan niitä keskustassa ollakin. Mutta ei taida keskiverto kansalainen paljon tällaisia palveluja arkipäivänä tarvita. Eli lieköhän tuo on kannattavaa, siitä kai se viime kädessä on kiinni. Keskustassa asuvana ei ole kyllä kertaakaan tullut harmiteltua, että 24/7 kauppoja tai ravintoloita ei täällä ole.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Olisi myös mielenkiintoista tietää miksi Arina ei sijoittanut yhtäkään 24/7 kauppaansa keskustaan. Luulisi asiakkaita riittävän, jos niitä kerran riittää Kastellissa, Tuirassa ja Kaakkurissakin...

Voihan sitä keskustassa olla enemmän häiriötäkin 24h kaupalle kuin Kaakkurissa on. Kannattavuus laskee. Kai se Arina näitä laskeskelee.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Joskus oli tervaporvareita ja myöhemmin Nokia, joka ryssittiin. Nyt on vain näivetystä. Ollaan Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. En tiedä millä eväillä. Nyt pitäisi olla ammattilaiset ruorissa, ettei tarvi hävetä. Mitähän se on se kulttuuri?
 

Rekka Pinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Vancouver Canucks
Mitkä oululaiset ravintolat/baarit näyttävät lätkän mm-pelejä?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Keskustan surkeudesta kertoo myös 24/7 ravintoloiden ja kauppojen puute. Lähin 24/7 ravintola taitaa olla Limingantullin Mäkkäri, kun korona-ajan seurauksena Rotuaarin ravintola lopetti kellon ympäri tarjoilun. Jos esimerkiksi ma tai ti-iltana haluaa ruokaa klo 23.30 jälkeen, taitaa ainoat vaihtoehdot olla Ninwe ja Romeo & Vienna (auki 4.30 ja klo 5 asti). Lähin 24/7 kauppa lienee Tuiran S-market. Raksilan Salekin siirtyi 24/7:sta ensin olemaan auki 0.00 asti, mutta nyt enää klo 23 asti. Arki-iltoina ja öinä keskustan meno muistuttaa jotain Kemiä, kun ainoastaan muutama juottola on auki.

Olisi myös mielenkiintoista tietää miksi Arina ei sijoittanut yhtäkään 24/7 kauppaansa keskustaan. Luulisi asiakkaita riittävän, jos niitä kerran riittää Kastellissa, Tuirassa ja Kaakkurissakin...
Tätä on tullut mietittyä ja ihmeteltyä. Muutama kehitysidea nyt alkuun.

- Valkean ruokakauppa auki 24/7
- Samoin Rotuaarin mäkkäri
- Lime skuutit takaisin
- Uusi areena heti rakenteille. Mahdollistaa mm. Skoda Cupin saamisen Ouluun
- Kivisydämen laajennus tuonne areenalle asti
- Boston Bruins maalitorven välitön käyttökielto Kärppien kotimatseihin
- Pari näyttävää pilvenpiirtäjää keskustaan. Mallia esimerkiksi Batumista tai New Yorkista
- Joku todella näyttävä nähtävyys. Jättimäinen toripolliisi tyyliä vapaudenpatsas tai sitten jotain muuta omaperäistä. Inspiraatiota tähän voi ottaa vaikkapa Ashgabatista
- Raitiovaunu
- Kansainvälinen lentoreitti johonkin suureen kaupunkiin euroopan ulkopuolella. Esim. Las Vegas tai Rio De Janeiro.
- Myös pari euroopan kohdetta

Mutta eihän päättäjät mitään näistä saa kuitenkaan aikaan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Keskustan surkeudesta kertoo myös 24/7 ravintoloiden ja kauppojen puute. Lähin 24/7 ravintola taitaa olla Limingantullin Mäkkäri, kun korona-ajan seurauksena Rotuaarin ravintola lopetti kellon ympäri tarjoilun. Jos esimerkiksi ma tai ti-iltana haluaa ruokaa klo 23.30 jälkeen, taitaa ainoat vaihtoehdot olla Ninwe ja Romeo & Vienna (auki 4.30 ja klo 5 asti). Lähin 24/7 kauppa lienee Tuiran S-market. Raksilan Salekin siirtyi 24/7:sta ensin olemaan auki 0.00 asti, mutta nyt enää klo 23 asti. Arki-iltoina ja öinä keskustan meno muistuttaa jotain Kemiä, kun ainoastaan muutama juottola on auki.

Olisi myös mielenkiintoista tietää miksi Arina ei sijoittanut yhtäkään 24/7 kauppaansa keskustaan. Luulisi asiakkaita riittävän, jos niitä kerran riittää Kastellissa, Tuirassa ja Kaakkurissakin...
Tämä on kieltämättä merkillepantava piirre oululaisessa katukuvassa. Toisin kuin muissa suurehkoissa suomalaiskaupungeissa, Oulussa ei käsittääkseni ole noiden Arinan muutamien 24/7 auki olevien S-marketien vastapainoksi ainoatakaan 24/7 auki olevaa K-Supermarketia eikä kummaltakaan ketjulta löydy ympärivuotisesti 24/7 palvelevia hypermarketeja. Muutamista muista suurista suomalaiskaupungeista 24/7 avoinna olevia Prismoja ja K-Citymarketeja on löytynyt jo jonkin aikaa.

Oulussakin on kyllä kokeiltu 24/7 aukioloa muutamaan otteeseen joulukuussa ja juhannuksen aikoihin Limingantullin ja Linnanmaan Prismoissa (Kalevan artikkeli). Ilmeisesti aukiolon laajentaminen vakituisesti ympärivuotiseksi, on kuitenkin laskeskeltu turhan kalliiksi hyötyyn nähden, vaikka nuo rajalliset kokeilut ovatkin ilmeisesti aika menestyksekkäitä olleetkin.

Tätä on tullut mietittyä ja ihmeteltyä. Muutama kehitysidea nyt alkuun.

- Valkean ruokakauppa auki 24/7
- Samoin Rotuaarin mäkkäri
- Lime skuutit takaisin
- Uusi areena heti rakenteille. Mahdollistaa mm. Skoda Cupin saamisen Ouluun
- Kivisydämen laajennus tuonne areenalle asti
- Boston Bruins maalitorven välitön käyttökielto Kärppien kotimatseihin
- Pari näyttävää pilvenpiirtäjää keskustaan. Mallia esimerkiksi Batumista tai New Yorkista
- Joku todella näyttävä nähtävyys. Jättimäinen toripolliisi tyyliä vapaudenpatsas tai sitten jotain muuta omaperäistä. Inspiraatiota tähän voi ottaa vaikkapa Ashgabatista
- Raitiovaunu
- Kansainvälinen lentoreitti johonkin suureen kaupunkiin euroopan ulkopuolella. Esim. Las Vegas tai Rio De Janeiro.
- Myös pari euroopan kohdetta

Mutta eihän päättäjät mitään näistä saa kuitenkaan aikaan.
Nyt on lähdetty unelmoimaan ja visioimaan rohkeasti, arvostan! Itse olisin oikeastaan todella tyytyväinen, mikäli edes murto-osa noista listaamistasi asioista toteutuisi jollain aikavälillä. Tuolta listan yläpäästä olisi hyvä aloitella.

Mieltäni lämmitti, miten nostit Limen skuutit esille. Itselläni on tullut kaikkien näiden Oulussa jossain vaiheessa toimineiden operaattoreiden kalustoa testailtua (Lime, Tier, Voi, Bird, Ryde) ja täytyy sanoa, että Limen laudoista olen pitänyt eniten. Niissä on miellyttävä jousitus, hyvä ajettavuus, passien hinnoittelumallit olivat mielestäni paremmat kuin kilpailijoilla ja kokonaisuuden kruunasi lautojen pirteät ääniefektit (tässä näytteitä niistä YouTubessa). Mikäli näistä pitäisi valita yksi operaattori ylitse muiden, niin valinta kohdistuisi itselläni Limeen.

Sen verran täytyy tosin myös kilpailijoista Tierille nostaa hattua, että heiltä oli ainoana toimijana myös vuokrattavat sähköpyörät valikoimissa parin kauden ajan (niitä ei tällä kaudella nähdä millään suomalaispaikkakunnalla). Tierin sähköpyörien kohdalla kohtasin kuitenkin niin usein rikkinäisiä satuloita ja/tai temppuilevia lukituksia, että nuo jättivät pyöristä hieman negatiivisen laatuvaikutelman. Kuitenkin on harmillista ja jopa häpeällistäkin, ettei pyöräilykaupunki Oulusta tällä hetkellä löydy operaattoria, joka mahdollistaisi tuon tyyppistä sähköpyörien vuokraamista, etenkin kun pyöräbaanaverkosto alkaa olla jo aika hyvä.

Toinen asia, joka Tieristä jäi mieleen oli kaudella 2022 käytössä ollut SwapSpot-järjestelmä (teknologiauutissivusto Verdictin juttua järjestelmästä). Kyseessä oli siis akunvaihtosysteemi, jossa akkujen latausasemia oltiin sijoiteltu ympäri Oulua pääasiassa S-ryhmän toimipisteisiin. Jokaisesta käyttäjän vaihtamasta akusta sai muistaakseni 15 minuutin verran ajoaikaa ja ainakin yhden ilmaisen avauksen (noita avauksia saattoi tosin olla enemmänkin). Tuo oli kohtalaisen helppo tapa ansaita ajominuutteja aika nopeastikin ja kohtalaisen pienellä vaivalla.

Tierillä oli lisäksi käytössään systeemi, jossa tähdellä merkittyjä lautoja ja pyöriä siirtämällä pystyi ansaitsemaan viisi ajominuuttia per siirto (tuota tosin viime kaudella supistettiin kolmeen minuuttiin). Tuokin oli kätevä tapa säästää hieman matkan hinnassa.

Se, että Oulun palvelutarjonta niin sähköpotkulautojen kuin sähköpolkupyörienkin osalta on supistunut murto-osaan siitä, mitä se on ollut aiemmin ja mitä se on monissa muissa suomalaiskaupungeissa näkyy kuluttajalle monin tavoin. Valinnanvara, erilaisten hinnoittelumallien, passien ja tarjouskampanjoiden kirjo on supistunut huomattavasti ja ainakaan tällä hetkellä mahdollisuudet tienata ilmaisia avauksia ja ajominuutteja ovat varsin olemattomat.

Kun vertailee Ryden hinnastoa Espoon ja Oulun välillä, joissa Ryde on ilmeisesti molemmissa toiminnassa nyt toista vuottaan, ero on varsin raju. Kovemman kilpailun Espoossa, Ryden valikoimista löytyy esimerkiksi 7 päivän passi, joka on ainoastaan kaksi euroa kalliimpi kuin päiväpassi Oulussa ja siihen sisältyy kaksinkertainen määrä ajominuutteja (60 min vs. 120 min). Oulun valikoimista koko 7 päivän passia ei löydy, päiväpassi on hinnaltaan kaksinkertainen Espooseen verrattuna (3,49€ vs. 6,99€) ja 14 päivän passi on kympin kalliimpi (19,99€ vs. 29,99€).

Kesällä hinnat tulevat nousemaan entisestään, kun voimaan astuu liikennevakuutukseen liittyvä uusi lainsäädäntö. Ainakaan eilisessä Maikkarin uutisessa, haastateltujen Tierin ja Voin edustajat eivät vielä osanneet arvioida muutoksen suuruutta tarkemmin.

Edeltävällä sivulla jo hieman kommentoinkin tuoreeltaan tuota Kalevan uutista siitä, että Lime ja Tier vetäytyvät ainakin tämän kauden osalta Oulun markkinoilta. Minusta on erittäin huolestuttavaa, että Tierin maajohtajan kertomuksesta saa sellaisen vaikutelman, että Oulun kaupunki olisi ollut joustamaton yhteistyökumppani kauden aikaisemman aloittamisen suhteen.

Toki Tierin maajohtajan kertomus edustaa vain yhtä osapuolta tässä saagassa, mutta tuosta jää helposti sellainen vaikutelma, että Oulun kaupunki on yrityksille huono ja joustamaton yhteistyökumppani verrattuna muihin kaupunkeihin (esim. Kuopio, jonka maajohtaja erikseen nosti jalustalle puheissaan) ja sana leviää helposti yritysverkostoissa säteillen muillekin toimialueille.

Itse olen myös pistänyt merkille, että näitä vuokraskuutteja hyvin ahkerasti käyttävät mm. Oulussa toimivien IT-yritysten työntekijät ja Kärppien sopimuspelaajat. Onkin harmillista, että yksi tällainen kaupungin vetovoimatekijä on rapistunut, sen seurauksena, että Oulussa on tällä kaudella huomattavasti kokoaan pienemmän kaupungin palvelutarjonta, mitä tulee vuokraskuuttien ja kaupunkipyörien saatavuuteen.

Monenlaisia haasteitahan erityisesti vandalismin ja muiden väärinkäytösten muodossa näihin liikkumismuotoihin liittyy, mutta niitä toivoisi pyrittävän ratkomaan kaupungin ja operaattoreiden tiiviillä yhteistyöllä, uppiniskaisen jääräpäisyyden sijasta.

E: Loppuun vielä huomio noista lautojen tämänvuotisesta määrästä. Rydellä näyttäisi tällä hetkellä olevan Oulussa noin tuhat lautaa. Viime kaudella lautoja oli parhaillaan kaikilta operaattoreilta yhteensä noin 4 000 ja siihen vielä noin 500 sähköpyörää erikseen päälle. Kaluston määrältään Tier oli selkeästi suurin toimija 1 800 laudalla ja 500 pyörällään.

Nyt ollaan siis tipahdettu lautojen määrässä kauden 2021 tasolle, jolloin Limellä oli parhaillaan samaiset noin tuhat lautaa liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuossa ylempänä oli kauppojen 24/7 aukiolosta puhetta. 3. kesäkuuta lähtien lista laajenee S-marketien osalta Oulussa Ritaharjun S-marketilla:





Jäämme vielä odottelemaan, että koska tämä trendi rantautuisi keskustaan asti.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tuossa ylempänä oli kauppojen 24/7 aukiolosta puhetta. 3. kesäkuuta lähtien lista laajenee S-marketien osalta Oulussa Ritaharjun S-marketilla:





Jäämme vielä odottelemaan, että koska tämä trendi rantautuisi keskustaan asti.

Onko tämä siis ensimmäinen Oulussa? Vissiin muutenkin S-marketien trendi, Porissa ainoa on nimenomaan lähin S-market minun sijaintipaikasta katsottuna.

Jännä, jos ei noin paljon isommassa kaupungissa ole aiemmin ollut käytössä. Onhan siinä toki ilta-/yölisiä palkkaan. Jonkin verran saa olla myyntiäkin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko tämä siis ensimmäinen Oulussa? Vissiin muutenkin S-marketien trendi, Porissa ainoa on nimenomaan lähin S-market minun sijaintipaikasta katsottuna.

Jännä, jos ei noin paljon isommassa kaupungissa ole aiemmin ollut käytössä. Onhan siinä toki ilta-/yölisiä palkkaan. Jonkin verran saa olla myyntiäkin.
Ei ole ensimmäinen laatuaan sentään. Oulussa Kaakkurin, Kastellin ja Tuiran S-marketit laajensivat aukioloaan 24/7-malliseksi 1.6.2020. Mutta tosiaan tämä on Oulun pohjoisosissa nyt ensimmäinen kellon ympäri avoinna oleva S-market.

Ja tosiaan Oulussakin kyseessä on vahvasti S-marketien trendi, käsittääkseni ainoatakaan 24/7 avoinna olevaa K-Supermarketia ei vielä toistaiseksi Oulusta löydy. Tämän Ritaharjun S-marketin viereinenkin K-Supermarket menee nykyisellään viikon jokaisena päivänä kiinni klo 22.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös