Mainos

Oulu – paska kaupunni?

  • 164 933
  • 660

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Oulu on siitä kumma kaupunki, että kaupunkilaisille 300m Rotuaarin pallolta on jo liian kaukana. Ei olla valmiita liikkumaan mihinkään. Joku Hallituskatukin olisi ihan priimapaikkoja ja muutenkin keskusta voisi hyvin laajentua Uusikadun yli. Eipä laajene, koska ei ihmisiä vedä mikään sinne.

Se mitä Oulussa on tehty - on rakennettu asuinkerrostaloja keskustan tuntumaan. Etkös @olkikuukkeli juuri tätä kaivannut? Radan vieressä, keskustassa, Etu-Lyötty ja sen jatke Limingantulliin jne. Kymmeniä ja kymmeniä taloja noussut. Asuinkerrostaloja varmasti nousee radan Raksilan puolellekin linja-autoaseman tilalle. Mutta palveluina keskustaan on tullut vain Valkea ja sekin ajoi Stockan korttelin kymmeneksi vuodeksi alhoon.

Jos paskoja ideoita saa esitellä niin Oulun keskusta tarvitsisi korttelin tai kaksi niin, että siellä voisi syksyn/talven/kevään mennä baarista toiseen ilman talvitakkia. Vähän sellaista ravintolakorttelihenkistä sisäkäytävineen ja katettuine ulkotiloineen.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Kuulumisia Oulusta:

2026 ei mennä enää Pääkirjastoon vaan Keskustakirjasto Saareen.

Jaa, se joukkoliikenne? No otetaan suppein vaihtoehto kolmesta palvelutasosta ja kehitetään liikennettä vain runkolinjoilla maltillisesti. Joo Nokian muutto, Laanilan kouluverkosto ja asuntomessualue otetaan huomioon ja kesäliikennettä ei kehitetä ollenkaan. Niin ja ja tuo suppein palvelutaso ei kata edes nykyistä asiakasmäärää, toteaa joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho Kalevan jutussa.

Korkeimmassa palvelutasossa kesäliikenne ois lähella talvikautta ja oteittais huomioon kehittyvät asuinalueet ja vuorotiheys parantuisi.

Ja se välimalli: Keskustan runkolinjojen parantaminen, Jäälin palvelutason parantaminen, Ruskon turvakampus, työpaikkakeskittymät ja kouluverkkomuutos otetaan huomioon. Kesäliikennettä kehitettäisiin A-alueella sekä linjalla 21.

Joukkoliikenne referaatti tästä Kalevan tilaajajutusta: Oulun joukkoliikenteen palvelutasoksi esitetään suppeinta ja edullisinta tasoa, joka ei kata edes nykyistä matkustajamäärää – "Sen valitseminen olisi lyhytnäköistä"

Oulu - Paska kaupunni.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jostaki luin, että Merikosken sillat ei kestä niitä. Äkkiseltään en lähdettä tälle löydä, eli varauksella tää.
Tuo noitten ikääntyvien siltojen kantokyky on tosiaan rajallinen. Forum24:ssa oli maaliskuussa aiheeseen liittyvää juttua. Ratikoita tuossa nyt ei suoraan mainita, mutta puhutaan juuri tuosta siltojen kantokyvystä, sen seuraamisesta ja tarpeesta uusimiselle:

 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Tuo noitten ikääntyvien siltojen kantokyky on tosiaan rajallinen. Forum24:ssa oli maaliskuussa aiheeseen liittyvää juttua. Ratikoita tuossa nyt ei suoraan mainita, mutta puhutaan juuri tuosta siltojen kantokyvystä, sen seuraamisesta ja tarpeesta uusimiselle:

Ja jos nuo ratikat tulis niin minkälainen sekasorto tuo keskusta - yliopisto alue tulee olemaan vuosia...
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Kuulumisia Oulusta:

2026 ei mennä enää Pääkirjastoon vaan Keskustakirjasto Saareen.

Jaa, se joukkoliikenne? No otetaan suppein vaihtoehto kolmesta palvelutasosta ja kehitetään liikennettä vain runkolinjoilla maltillisesti. Joo Nokian muutto, Laanilan kouluverkosto ja asuntomessualue otetaan huomioon ja kesäliikennettä ei kehitetä ollenkaan. Niin ja ja tuo suppein palvelutaso ei kata edes nykyistä asiakasmäärää, toteaa joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho Kalevan jutussa.

Korkeimmassa palvelutasossa kesäliikenne ois lähella talvikautta ja oteittais huomioon kehittyvät asuinalueet ja vuorotiheys parantuisi.

Ja se välimalli: Keskustan runkolinjojen parantaminen, Jäälin palvelutason parantaminen, Ruskon turvakampus, työpaikkakeskittymät ja kouluverkkomuutos otetaan huomioon. Kesäliikennettä kehitettäisiin A-alueella sekä linjalla 21.

Joukkoliikenne referaatti tästä Kalevan tilaajajutusta: Oulun joukkoliikenteen palvelutasoksi esitetään suppeinta ja edullisinta tasoa, joka ei kata edes nykyistä matkustajamäärää – "Sen valitseminen olisi lyhytnäköistä"

Oulu - Paska kaupunni.
Tytär kulkee täältä Oulun pohjoispuolelta Laanilan lukiolle ja ei mee yhtään päivää etteikö hän kiroa koko julkista liikennettä. Bussit tulee Haukiputaalta ja ovat aina aivan tupaten täynnä, samoin paluumatkalla. Keskustan kautta pitää ottaa usein vauhtia, eikä koulun edestä mene kuin yksi linja, sekin kerran tunnissa. Toki palautetta on nyt kysytty ihan oppilailta asti mutta vaikutusta ei ole ennen ensi talvea, jos silloinkaan. Eli onhan Oulussa joukkoliikenne ihan surkeaa.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Tytär kulkee täältä Oulun pohjoispuolelta Laanilan lukiolle ja ei mee yhtään päivää etteikö hän kiroa koko julkista liikennettä. Bussit tulee Haukiputaalta ja ovat aina aivan tupaten täynnä, samoin paluumatkalla. Keskustan kautta pitää ottaa usein vauhtia, eikä koulun edestä mene kuin yksi linja, sekin kerran tunnissa. Toki palautetta on nyt kysytty ihan oppilailta asti mutta vaikutusta ei ole ennen ensi talvea, jos silloinkaan. Eli onhan Oulussa joukkoliikenne ihan surkeaa.
Ouluhan on jonkin sortin pyöräilykaupunki. Ehkä siksi kun julkisilla ei pääse mihinkään, ja jos pääsee niin ei järkevään aikaan. :D
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ja jos nuo ratikat tulis niin minkälainen sekasorto tuo keskusta - yliopisto alue tulee olemaan vuosia...
Ei saatana mitään ratikkahaihatteluita. Eikö siitä jo aiemmin "sovittu" että ei moiseen ole rahaa. Se utopia ratikkalinjasta yliopistolta lentokentälle oli suorastaan koominen. Jos nyt edes saisi bussiyhteydet jotenkin toimimaan ja lentokentäntien perusparannuksen ja levennyksen aikaiseksi.
 

Glove

Jäsen
Ei saatana mitään ratikkahaihatteluita. Eikö siitä jo aiemmin "sovittu" että ei moiseen ole rahaa. Se utopia ratikkalinjasta yliopistolta lentokentälle oli suorastaan koominen. Jos nyt edes saisi bussiyhteydet jotenkin toimimaan ja lentokentäntien perusparannuksen ja levennyksen aikaiseksi.
Eikö enää aiotakaan tehdä Oulunsalon keskustan eteläpuolitse menevää tietä lentokentälle? Jossain vaiheessa muistaakseni oli semmoinenkin suunnitelma.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Eikö enää aiotakaan tehdä Oulunsalon keskustan eteläpuolitse menevää tietä lentokentälle? Jossain vaiheessa muistaakseni oli semmoinenkin suunnitelma.
Jaa-a, tiedä mitä sitä vielä tulee. Olihan se Oulunlahden ylittävä siltakin jossain vaiheessa tapetilla. Toki ihan kentälle asti ei nelikaistaista saisi aikaiseksi nykyisestä, kun ainakin yksi toimistorakennus on liian lähellä tietä. Shellin liikenneympyrään sen voisi ja pitäisi väkertää. Remontin aikana saattaisi hieman kyrsiä, mutta Kempeleen kautta kiertäen kuten pahimpina aikoina kun Kaakkurin motarin ylittävää siltaa rakennettiin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä kun on Oulun julkisesta liikenteestä ollut puhetta, niin itsellä kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. Toki tässäkin vaikuttaa todella paljon se, missä päin asuu ja mihin pitäisi päästä kulkemaan. Itse kun olen pitkään asunut Linnanmaalla ja sen jälkeen Ritaharjussa, niin Ritaharjun ja Metsokankaan välillähän busseja kulkee keskustan kautta ympäri viikon ja jopa yötä myöten aika tiheään. Eli jos tuolla välillä tulee kuljettua, niin tilanne on varsin hyvä ja matkan hintakin Waltti-kortilla edullinen.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Tässä kun on Oulun julkisesta liikenteestä ollut puhetta, niin itsellä kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. Toki tässäkin vaikuttaa todella paljon se, missä päin asuu ja mihin pitäisi päästä kulkemaan. Itse kun olen pitkään asunut Linnanmaalla ja sen jälkeen Ritaharjussa, niin Ritaharjun ja Metsokankaan välillähän busseja kulkee keskustan kautta ympäri viikon ja jopa yötä myöten aika tiheään. Eli jos tuolla välillä tulee kuljettua, niin tilanne on varsin hyvä ja matkan hintakin Waltti-kortilla edullinen.
Joo, tuo yliopisto-keskusta välihän kulkee niin kuin pitääkin, eli lähes kokoajan menee busseja. Muualle ei sitten niinkään.

Itse olen ikäni pyöräillyt, eikä bussit ole ikinä olleet edes oikeastaan vaihtoehto. Muista isoista kaupungeista ei ole kokemusta, joten vaikea vertailla joukkoliikenteitä. Muista isoista kaupungeista tulleet kyllä haukkuvat Oulun joukkoliikenteen alimpaan helvettiin. Ei kuulemma pääse järkevästi paikasta toiseen. Tämän voi kyllä todella vähän bussejakin käyttävänä allekirjoittaa.

Itse olen ottanut periaatteeksi, että menen lähes aina pyörällä. Se kun on kätevämpää ja yleensä nopeampaakin Oulussa. Ehkä sekin kertoo jo jotain.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oulustahan tuli pyöräilykaupunki sillä, että joukkoliikenne oli niin huonosti hoidettu. Parannusta tähän on tullut, mutta edelleen se pyörä on ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Päättäjät tietysti ratsastaa sillä, miten tekivät Oulusta pyöräilykaupungin, mutta todellisuudessa kaupunkilaiset tekivät sen itse.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Itse olen ollut tyytyväinen Oulun joukkoliikenteeseen, mutta ei minulla olekaan ollut tarvetta mennä reunalta reunalle. Ei sellainen yhteys taida toimia oikein missään päin Suomea. Vuorovälejä tihentämällä saadaan ehkä vaihtoaikaa lyhyemmäksi, mutta onko sille määrälle sitten asiakkaita?
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Jaa, se joukkoliikenne? No otetaan suppein vaihtoehto kolmesta palvelutasosta ja kehitetään liikennettä vain runkolinjoilla maltillisesti. Joo Nokian muutto, Laanilan kouluverkosto ja asuntomessualue otetaan huomioon ja kesäliikennettä ei kehitetä ollenkaan. Niin ja ja tuo suppein palvelutaso ei kata edes nykyistä asiakasmäärää, toteaa joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho Kalevan jutussa.

Korkeimmassa palvelutasossa kesäliikenne ois lähella talvikautta ja oteittais huomioon kehittyvät asuinalueet ja vuorotiheys parantuisi.

Ja se välimalli: Keskustan runkolinjojen parantaminen, Jäälin palvelutason parantaminen, Ruskon turvakampus, työpaikkakeskittymät ja kouluverkkomuutos otetaan huomioon. Kesäliikennettä kehitettäisiin A-alueella sekä linjalla 21.

Joukkoliikenne referaatti tästä Kalevan tilaajajutusta: Oulun joukkoliikenteen palvelutasoksi esitetään suppeinta ja edullisinta tasoa, joka ei kata edes nykyistä matkustajamäärää – "Sen valitseminen olisi lyhytnäköistä"


Oulustahan tuli pyöräilykaupunki sillä, että joukkoliikenne oli niin huonosti hoidettu. Parannusta tähän on tullut, mutta edelleen se pyörä on ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Päättäjät tietysti ratsastaa sillä, miten tekivät Oulusta pyöräilykaupungin, mutta todellisuudessa kaupunkilaiset tekivät sen itse.

Käsittääkseni Oulusta teki pyöräilykaupungin yksittäisen virkamiehen missio joskus aikoinaan (60-, 70-, 80-luvuilla?). Hänen ansiosta pyörätieverkosto on niinkin laaja kuin se nykyään on. Muu verkoston kehittäminen jäikin sittemmin retuperälle ja kun tuota baanaverkostoa alettiin rakentaa silloin 5 vuotta sitten, niin kuulin tiedon, että Oulun pyöräteihin ei oltu siihen mennessä käytetty yhtään euroa tai markkaa peruskorjauksiin. Ei penniäkään. Rahat olivat budjetissa joka vuosi, mutta kukaan ei niitä käyttänyt. Tuo summa oli vielä sellainen, että Oulun kaupunki oli säästänyt vahingossa kymmeniä miljoonia euroja. Nythän pyöräilyreittejä taas kehitetään ja homma näyttää hyvältä. Jotenkin tuostakin on tosin saatu poliittinen vääntö ja autoilijat vs pyöräilijät polarisaatio aikaiseksi.

Liekö poliittinen tahto takana tuossa joukkoliikenteen suunnittelussa myös? Näyttäisi yhdyskyntalautakunnan joukkoliikennejaoston kokoonpano olevan hyvin kepuvoittoista. Toisaalta tuossa joukkoliikenteen suunnittelussa on syyllistytty samanlaiseen haihatteluun ja yksinkertaistuksiin kuin muussakin kaupunkisuunnittelun visioissa. Niitähän siis riittää ratikoineen, köysiratoineen, lähijunineen, pilvenpiirtäjineen, ym. ym. ym. Mun mielestä noiden alle on jäänyt keskustelu ruohonjuuritason asioista. Juuri bussiliikenteen viimeinen viilaaminen huipputikkiin ihan siellä alimmalla tasolla olisi ensiarvoisen tärkeää, jotta kaupunkilaiset saataisiin luottamaan järjestelmään. Joukkoliikenteestä mahdollisimman toimiva, luotettava, miellyttävä, siisti ja turvallinen. Nuo kun saa kuntoon, niin paljon hyvää seuraa automaattisesti perässä. Ei varmasti hehkeintä työtä, eikä kiitosta tai julkisuutta satele niin paljon kuin raitiotiehaihatteluissa. Itseasiassa samat em. adjektiivit kun otettaisiin huomioon kaupungin keskustan kehityksessä, niin eläväisyys seuraisi automaattisesti perässä. Nyt keskitytään terwa towereihin, sea pooleihin ja parkkipaikkoihin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kuulumisia Oulusta:

2026 ei mennä enää Pääkirjastoon vaan Keskustakirjasto Saareen.

Jaa, se joukkoliikenne? No otetaan suppein vaihtoehto kolmesta palvelutasosta ja kehitetään liikennettä vain runkolinjoilla maltillisesti. Joo Nokian muutto, Laanilan kouluverkosto ja asuntomessualue otetaan huomioon ja kesäliikennettä ei kehitetä ollenkaan. Niin ja ja tuo suppein palvelutaso ei kata edes nykyistä asiakasmäärää, toteaa joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho Kalevan jutussa.

Korkeimmassa palvelutasossa kesäliikenne ois lähella talvikautta ja oteittais huomioon kehittyvät asuinalueet ja vuorotiheys parantuisi.

Ja se välimalli: Keskustan runkolinjojen parantaminen, Jäälin palvelutason parantaminen, Ruskon turvakampus, työpaikkakeskittymät ja kouluverkkomuutos otetaan huomioon. Kesäliikennettä kehitettäisiin A-alueella sekä linjalla 21.

Joukkoliikenne referaatti tästä Kalevan tilaajajutusta: Oulun joukkoliikenteen palvelutasoksi esitetään suppeinta ja edullisinta tasoa, joka ei kata edes nykyistä matkustajamäärää – "Sen valitseminen olisi lyhytnäköistä"

Oulu - Paska kaupunni.
Tässähän lopulta välimalli eli taso 2 näyttää tulevan valituksi. Kaupunginhallitus sen vielä toki lopullisesti päättää. Ihan niin paska ei nyt Oulu tällä kertaa siis olekaan.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Tässähän lopulta välimalli eli taso 2 näyttää tulevan valituksi. Kaupunginhallitus sen vielä toki lopullisesti päättää. Ihan niin paska ei nyt Oulu tällä kertaa siis olekaan.

Ja miksi mulla oikeastaan hirtti kiinni tämän joukkoliikenteen kanssa? Nämä Koskilinjojen pienet bussit Metsokangas - Ritaharju/Aaltokangas välillä. Jospa ens talvikaudella saadaan isompia busseja.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Nyt keskitytään terwa towereihin, sea pooleihin ja parkkipaikkoihin.
Eikös nämä Poolit ja Terwa Towerit ole yksityisiä hankkeita, eikai näihin juuri kaupungin resursseja kulu?

Ensitöikseen pitäisi alkaa saada päätöksiä aikaan areenan ja asemanseudun suhteen muutenkin. Viimeisimpien uutisten mukaan mahdolliset areenan sijoittajat odottavat nyt kaupungin sitoutuneisuutta projektiin. Sillä välin kaupingin päässä näyttää pakka olevan aivan sekaisin kun yhtäkkiä rekrytään jotain hankejohtajaa asemanseudun projekteille. Kassellaan 2030-luvulla, siis.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät

Noniin, ensi kesänä sitten on 34 sähköbussia linjoille 1,2,3,5 ja 5N, kun Nobina alkaa ajamanaan näitä sopimuskaudelle 3.6.2024-6.6.2032. Koiviston Autolla on 23 sähköbussia linjoilla 7,11,14,18 ja 58 samaisella sopimuskaudella. Hyvään suuntaan ollaan menossa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Pitakissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
S-Kiekko, HIFK, PiTa
Ulkopuolisena kokemus Oulun joukkoliikenteessä on siinä mielessä hyvä, että bussien aikataulut toimivat tarkasti toisin kuin esim. Jyväskylässä. Lisäksi valotauluilta näkee paikkansapitävästi, kauanko bussilla kestää. Huonompi puoli se, että joillain reiteillä kulkevat bussien sijaan tilataksit. Limingantullin kohdalla minulta meni tällainen ohi, kun en tajunnut sen olevan bussi, jota odotan. Rautatieasema odotustiloineen on käsittämättömän pieni kaupungin kokoon nähden. Linja-autoasema on aikamatka 1970-luvulle.

Hallituskatu on mielestäni kiva ja kaupunkikuva sen ympärillä hieno. Mielestäni Oulussa on säilynyt vanhoja rakennuksia kohtuullisen hyvin ja kaupungintalo on pikkupatsaineen on upea. Keskusta-alue on toisaalta suhteellisen pieni. En koskaan ole tajunnut, missä keskusta loppuu ja Tuira alkaa. Talvisesta päivästä muistan myös hotellin ikkunasta nähdyn harmaan tehtaan/voimalaitoksen savun.

Keskustassa pistää kyllä silmään sekin, että vanhan ajan spurguja on paljon. Ei niinkään uuden ajan narkkareita, vaan rehellisiä juoppoja joka kulma ja katu täynnä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oulun keskusta on kieltämättä melkoinen postimerkki kaupungin kokoon nähden muuten. Onneksi viimeisen reilun vuosikymmenen aikana kuitenkin ottanut harppauksia eteenpäin urbanisaatiossa ja paikoin mestoilla huokuu liki "ison kaupungin tunnelma". Oma suosikkini on kuitenkin 1960-luvun massiivisuutta tyylipuhtaimmillaan edustava Merikoskenkatu.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Oulun linja-autoasema, uskaltaako sinne enää edes mennä sisälle. Se taitaa olla niin homeessa että voisi pikaisesti purkaa pois. Vanha Rautatieasema on toki hieno historiallinen rakennus etc, mutta se kauan haaveiltu ja suunniteltu "uusi" matkakeskus olisi tarvittu jo about 20-30v sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös