Oulu – paska kaupunni?

  • 143 580
  • 530
H

Hidas_ja_kankea

Pyöräilyreitti Tori-Pikisaari-Hietasaari-Nallikari on järkyttävän hieno. Ainolan puisto lähellä keskustaa on myös vierailun arvoinen.

Pubeista oma suosikkini on St Michaels, jossa on Suomen laajin viskivalikoima.

sen hienon kaupunginteatterin. Jälkimmäisestä älkää vängätkö vastaan, tykkään brutaalista arkkitehtuurista.

Brutaaliusasteikolla kohde on kärkitasoa. Saksalaisturistit kyselivät, kuinka on sallittu rakentaa ydinvoimala noin lähelle keskustaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Uskomatonta miten Oululaiset järkeään ei osaa ajaa autolla sääntöjen mukaan. Tänään pysähdyin suojatien eteen odottamaan kun pari ihmistä oli ylittämässä. Perässä ollut auto tööttäsi vihaisena että minun ei olisi pitänyt pysähtyä. Tuntuu että kukaan täällä ei ymmärrä, että suojatietä ylittävien ihmisten päälle ei saa ajaa.
Sinua yritettiin horjuttaa henkisesti. Toivottavasti ajokokemusta on sen verran paljon, että kokemus ei jäänyt kummittelemaan pään sisälle. Meinaan nimittäin uusille kuskeille tuollainen voi olla aika petollista, kun kiltisti ensimmäistä kertaa autoa ajava nuorimies on liikenteessä ja suojatien edessä jalankulkijaa väistävänä saakin osakseen tööttäykset. Tuollainen syö uuden kuskin itsetuntoa aikalailla ja seuraavan kerran suojatielle saapuessaan hän ei uskalla hidastaa yhtä paljon ettei takana tuleva auto taas tööttäisi. Tämän seurauksena nuorikuski ajaa tietä ylittävän mummon kumoon ja takana oleva henkinen horjuttaja naureskellen ajelee ohitse. Tämän vuoksi luotto omiin ajotaitoihin menee tältä nuorelta pitkäksi aikaa pois. Jos nyt ajokortti edes säilyy.
Eli lyhyesti sanoittuna, allekirjoitan viestisi. Eikä myöskään perustunut omiin kokemuksiin, jos joku niin luuli.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Pari kertaa olen käynyt Oulussa 2-3 päivän työreissuilla. Pitää sanoa, että kyseessä on varsin viihtyisän oloinen ja omaleimainen kaupunki. Löytyi myös mukavia kahviloita, ravintoloita ja pubeja, ja torin ympäristö rannassa on erittäin hieno.

Vieraassa kaupungissa taksikuskien kanssa jutellaan luonnollisesti aina kyseisestä kaupungista ja suomalaiseen tyyliin he eivät yleensä liikaa kehu takaisin: yksi taksikuski kritisoi (kauniisti sanottuna) sitä, että S-Ryhmä (Arina?) dominoi koko ydinkeskustaa, koska se dominoi koko kuntapolitiikkaa. S-Ryhmä on tietysti vahva monissa kaupungeissa, mutta Keskusta-vetoisissa se lienee poikkeuksellisen vahva.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Kerran olen käynyt Oulussa. Silloin kun Vekaran juna pysähtyi siellä Lapin leirille mennessä vuonna 1997. Kävin silloin kävelemässä ratapihalla, jotta voisin sanoa, että olen käynyt Oulussa.

Nyt ihan vilpittömästi kysyn, että jos joskus teen nopean hyökkäyksen Ouluun, niin mitä pitäisi ensimmäisenä käydä katsomassa? Ne ranta-aitat tiedän kuvista, ja myös sen hienon kaupunginteatterin. Jälkimmäisestä älkää vängätkö vastaan, tykkään brutaalista arkkitehtuurista.
Pikisaari kannattaa käydä kiertämässä niitä hiekkateitä pitkin, jotka lähtee heti sillan jälkeen. Jos tulee keskustasta päin.

Muokkaus: Ei henkilökuva, vaan hiekkatie, pirun automaattinen korjaus.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pyöräilyreitti Tori-Pikisaari-Hietasaari-Nallikari on järkyttävän hieno. Ainolan puisto lähellä keskustaa on myös vierailun arvoinen.

Pubeista oma suosikkini on St Michaels, jossa on Suomen laajin viskivalikoima.



Brutaaliusasteikolla kohde on kärkitasoa. Saksalaisturistit kyselivät, kuinka on sallittu rakentaa ydinvoimala noin lähelle keskustaa.

Jos ja kun käyn Oulussa, niin tämän rakennuksen aion dokumentoida suunnilleen joka kantilta someen. Ehkä te oululaiset ette sitä arvosta, eivätkä muutkaan ns. kauniin arkkitehtuurin ystävät, mutta minusta se on tautisen hieno. Yksi maan hienoimpia rakennuksia Stadin ulkopuolella.
 

Glove

Jäsen
Jos ja kun käyn Oulussa, niin tämän rakennuksen aion dokumentoida suunnilleen joka kantilta someen. Ehkä te oululaiset ette sitä arvosta, eivätkä muutkaan ns. kauniin arkkitehtuurin ystävät, mutta minusta se on tautisen hieno. Yksi maan hienoimpia rakennuksia Stadin ulkopuolella.
Tervetuloa Ouluun, käydään parilla jos tänne satut.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tervetuloa Ouluun, käydään parilla jos tänne satut.

Kiitos kutsusta! Ilmoitan! Kyllä kesällä voisi sinne tullakin, kun ei ole ikinä kunnolla käynyt.
 

Bronco

Jäsen
Sattuuko nyt tulevana lauantaina olemaan mitään erikoisempaa tapahtumaa tai vastaavaa Oulussa? Googlettelun perusteella ei taida olla mitään ihmeitä, mutta 14 tuntia tehokasta peliaikaa ois käytettävissä. Mitkä teidän alkuasukkaiden suosikkipaikkoja syömiseen ja ennen kaikkea juomiseen? Minne suuntaisitte istumaan iltaa kaveriporukalla?

EDIT: Aion tutustua myös ketjun aiempiin sivuihin, mutta luultavasti uusiakin paikkoja on ilmaantunut ja suositukset voineet itse kullakin päivittyä tässä ketjun varrella.
 

teppana

Jäsen
Tuiran Grilli Swing hinta-laatu suhteelta paras ruokapaikka missä itse olen syönyt. Suosittelen.

Itsekin tuli vähän aikaa sitten käytyä ensimmäistä kertaa ja suosittelen myös. Mukava sekoitus perinteistä snägäriruokaa ja Bosnialaista(?) ruokaa. Kivoja tuoreita makuja mutta suomalaiseen makuun myös tulee sellainen grillimättö fiilis.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Sattuuko nyt tulevana lauantaina olemaan mitään erikoisempaa tapahtumaa tai vastaavaa Oulussa? Googlettelun perusteella ei taida olla mitään ihmeitä, mutta 14 tuntia tehokasta peliaikaa ois käytettävissä. Mitkä teidän alkuasukkaiden suosikkipaikkoja syömiseen ja ennen kaikkea juomiseen? Minne suuntaisitte istumaan iltaa kaveriporukalla?

Riippuu mitä haluaa syödä? Oulussa on kaupungin kokoon nähden varmaan pienin keskusta koko Suomessa, joten se on erittäin helppo ottaa haltuun yhdessäkin päivässä. Fiinimmin syödessä menisin mieluiten akselille Uleåborg/Hella/Ostroferia/Oula, mutta arvailen, että pitkää iltaa istuessa varmaan rennompi meininki kiinnostaa enemmän? Kauppuri 5, Rooster tai Mikan Cafe & Burger tarjoavat kansallisen tason burgerimätöt, thaikkupaikoista Phuket Thai ja Pad Thai Baan Naa ovat ehkä parhaita oriental-paikkoja Saurahan ohella.

Iltaa istuessakin riippuu mitä hakee. Omat suosikkini pystäreistä ovat St. Michaels, Roosterin alakerta (pieni), Graali (myös aika pieni), Oluthuone Leskinen ja Mallaskellari. Bileisempään menoon 45 Special on ainoa minkä kelpuutan. Paikallinen Teerenpeli on akustiikaltaan kehno jos jutella haluaa kavereiden kanssa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Sattuuko nyt tulevana lauantaina olemaan mitään erikoisempaa tapahtumaa tai vastaavaa Oulussa? Googlettelun perusteella ei taida olla mitään ihmeitä, mutta 14 tuntia tehokasta peliaikaa ois käytettävissä. Mitkä teidän alkuasukkaiden suosikkipaikkoja syömiseen ja ennen kaikkea juomiseen? Minne suuntaisitte istumaan iltaa kaveriporukalla?

EDIT: Aion tutustua myös ketjun aiempiin sivuihin, mutta luultavasti uusiakin paikkoja on ilmaantunut ja suositukset voineet itse kullakin päivittyä tässä ketjun varrella.

Kuten tuossa kävikin ilmi, niin SOPP-festarit ovat Oulussa viikonloppuna.

Fine dining -kategorian ruokapaikoista suosittelen Uleåborgia tai Ostroferiaa.

Ruokaa sulattelemaan sitten St.Michaeliin tai Leskiseen. Näistä ensin mainitussa on yksi pohjoismaiden laajimmista viskivalikoimista ja jälkimmäisessä paljon hyviä oluita. Lisäksi viinin ystäville löytyy Vox ja drinkkien ystäville Cocktail Company.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viime kesänä olin useita tunteja Oulussa, se näytti laajemmalta Seinäjoelta. Matalaa, rumaa rakennusta. En käynyt katsomassa Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen taloa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Viime kesänä olin useita tunteja Oulussa, se näytti laajemmalta Seinäjoelta. Matalaa, rumaa rakennusta. En käynyt katsomassa Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen taloa.

Ei ihan väärä havainto. "Turun tauti" olisi osuvammin Oulun tauti (vanhan rakennuskannan hävittäminen) ja lisäksi Oulun kaupunkirakenne on ehkä eurooppalaisittainkin täysin poikkeuksellinen keskuskaupungille. Keskustan ruutukaavaan on rakennettu matalia lähiökorttelimallia noudattelevia rakennuskokonaisuuksia liikekeskuksen jäädessä pieneksi. Kyllä Ouluun toki muutama kauniskin kävelyreitti muodostuu hyvän oppaan kanssa.

Kaiken kaikkiaan kyse on Ouluun muuttaneista ihmisistä. Ouluun on virrannut porukkaa lähiseudun (tai aika kaukaakin oikeastaan!) muuttotappiokunnista, joissa ihmiset ovat asuneet väljästi, eivätkä ole välttämättä kaivannetkaan mitään urbaania elämää vaan töitä tai opiskelupaikkaa. Toki tämä asettaa melkoisia haasteita Oulun tulevaisuuden kehitykselle, yksityisliikenteen väheneminen esimerkiksi muodostaa uhkakuvia kaikille Oulun loputtomissa lähiöissä (~180 000 ihmistä) asuville.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oulussa aikoinani asuneena komppaan tätä. Kauniita kävelyreittejä (tai mielummin pyöräily-) löytyy keskustan liepeiltä Hupisaarista (Ainolan puisto) ja kaupungin edustan saarista (Toppilansaari, Vihreäsaari yms.). Oulussa on paljon tilaa, paljon taivasta ja ihan omanlaisensa valo. Elämä näyttää kiireettömältä. Keskusta on todella pieni: se muistuttaa yli 200 000 asukkaan kaupungin sijaan 20 000 asukkaan kaupunkia. Jotain uutta on ilmeisesti rakenneltu keskustaankin viime vuosina, mutta tästä ei minulla ole tietoa. Paikalliset liikkuvat polkupyörällä ihan kaikkialle ja kaikkina vuodenaikoina: tätä esimerkkiä kannattaa seurata, jos aikoo päästä jonnekin. Julkinen liikenne on toimimatonta tai puuttuu.

Keskustan rakennuskanta on todellakin susirumaa, kuten muuallakin Suomessa muutamia historiallisia keskustoja lukuun ottamatta. Keskustassa oli tiettävästi arkkitehtoonisesti yksi todella upea jugdend-talo (oliko SYPin talo vai mikä), mutta se purettiin jo 60-luvulla ja tilalle laitettiin se kaikkein rumin laatikko. Keskusta puutalokorttelit grynderit vuoroin polttivat vuoroin purkivat vahingossa 80-luvulla. Joku niistä taisi saada hurjat sakotkin: 300 markkaa.

Kesällä oli junamatkan jälkeen muutama tunti aikaa tutustua Ouluun, jossa nuoruudessa tuli käytyä useamminkin. Keskustaa hallitsee nyt uusi maamerkki kauppakeskus Valkea, johon on varmaan kasattu kaikki keskustan erikoisliikkeet. Ei ollut maalaisten pyhiinvaelluskohdetta urheiluliike Rintamäkeäkään enää ainakaan samalla paikalla (tyhjä rakennus on ikävän näköinen kaupungin keskustassa). Toriranta oli mukava paikka, sielläkin oli joku isompi rakennusprojekti käynnissä, ja tietenkin Raksilan puutaloalue. Polkupyörällä liikkuvia näkyi paljon, tästä kyllä tykkään Oulussa.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Ei ollut maalaisten pyhiinvaelluskohdetta urheiluliike Rintamäkeäkään enää ainakaan samalla paikalla (tyhjä rakennus on ikävän näköinen kaupungin keskustassa).

Rintamäki oli "ihan tavallinen intersport" jo vuosia ja interposrt löytyy nykyään sieltä Valkeasta, isompi myymälä sitten Joutsensillan ostokeskuksesta. "Rintamäen" rakennus puretaan ja tilalle on suunniteltu jonkinlainen torni. Saa nähdä miten istuu siihen kaupunkikuvaan sitten. En tiedä onko jotain kaavavalituksia vai mitä kun ei ole vielä ns. alkanut tapahtua.
 
Monet ovat kehuneet Kauppuri5-hampurilaisravintolaa, mutta pari kertaa siellä käyneenä en kauheasti pitänyt. Mielestäni räikeästi yliarvostettu ja paikanpäällä syöminen tuskaista, kun teiniheivi pauhaa taustalla. Paikallinen käytti myös kerran kesällä Sokerijussissa, joka sijaitsi aika lähellä sitä teatteria ja kirjastoa. Se oli oikein hyvä ravintola..
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Paikallinen käytti myös kerran kesällä Sokerijussissa, joka sijaitsi aika lähellä sitä teatteria ja kirjastoa. Se oli oikein hyvä ravintola..
Gordon Ramsey kävi myös siellä. Sitähän voisi tehdä Tour de Gordon Ramsey'n. Läpällä. En minä tosin tiedä missä kaikkialla se kävi, mutta ainakin Sokeri-Jussi, Teerenpeli ja Ihku.

Noin muuten pitäisi tietää seurueen mieltymyksistä tarkemmin, jotta kannattaisi mitään neuvoja antaa.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
No itse olen asunut niin Helsingissä (Pohjois-Haaga) kuin Espoossakin (Matinkylä). Nyt olen asunut Oulussa 15 vuotta ja en kadu valintaa yhtään. Otsikon voisi kääntää nimelle "Helsinki, todella paska kaupunki". Ei ole yhtään ikävä sitä ylimielisyyttä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
No itse olen asunut niin Helsingissä (Pohjois-Haaga) kuin Espoossakin (Matinkylä). Nyt olen asunut Oulussa 15 vuotta ja en kadu valintaa yhtään. Otsikon voisi kääntää nimelle "Helsinki, todella paska kaupunki". Ei ole yhtään ikävä sitä ylimielisyyttä.

Eikös paska kaupunni ole ihan originaalia oululaista perinnettä? Palijasjalakasena oululaisena en ainakaan miellä sitä mitenkään pilkkaamiseksi!

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös