Onko nuo kaupunkipyörät yleensäkin lähinnä turisteille tarkoitettuja, vai käyttääkö kaupunkilaisetkin noita? Eikö jokaisella kuitenkin ole oma pyörä, joten miksi käyttää kotikaupungissa kaupunkipyörää josta pitää erikseen maksaa?
Kyllä niitä kaupunkilaisetkin käyttää. Tai no ainakin kiinnostusta pyöriä kohtaan on myös kaupunkilaisten keskuudessa. Järjestelmä on ollut vielä toistaiseksi sen verran lyhyen aikaa käytössä, ettei dataa asiasta ole kerennyt kertymään kuin tynkäkauden ajalta. Kalevassa oli kesäkuun alussa juttua vähän noista kaupunkipyöräjärjestelmän käyttökustannuksista ja siinä pyöräoperaattori Rolan Oy:n Aki Laiho totesi, että:
Kaleva kirjoitti:
Täyden kauden kustannus Oululle on 677 000 euroa. Aki Laiho laskee, että viitosen päivälippuhinnalla jokaista pyörää pitäisi vuokrata puolen vuoden kauden aikana 1,26 kertaa, jotta kaupunki pääsisi omilleen.
– Vaikka jokaista matkaa ei maksetakaan päivälipulla, on todettava että kaikki tunnetut suuret kaupunkipyöräjärjestelmät toimivat paljon tätä paremmalla käyttöasteella, hän sanoo.
Jo viime vuoden tynkäkaudella päästiin aika lailla tuohon vaadittavaan käyttöasteeseen, jotta kaupunki pääsisi omilleen. Kovin suuri haaste tuota järjestelmää ei siis ole saada tappiota tuottamattomaksi ja mahdollisuudet voiton tekemiseenkin ovat hyvät.
Lähdeartikkeli maksumuurin takana:
Kuopiossa kaupunkipyörien menot katettiin käyttömaksuilla heti ensimmäisenä vuotena. Pyöräoperaattori Rolan Oy:n Aki Laiho uskoo, että Oulussa päästäisiin samaan.
www.kaleva.fi
Itse kun viime vuonna heti pyörien käyttöönottopäivänä järjestelmää kokeilin niin aivan jatkuvasti sai olla esim. liikennevaloissa pysähtyessä vastailemassa kiinnostuneiden ihmisten kyselyihin siitä, millaisia pyörät ovat käyttömukavuudeltaan ja kuinka helppoa käyttäjäksi rekisteröityminen on. Ja suurimmalta osin oli siis ihan oululaisista kyse.
Noissa kaupunkipyörissähän on se etu, että ovat hyväkuntoisia huollettuja pyöriä ja järjestelmä mahdollistaa uudenlaista joustavuutta liikkumiseen kun liikkuessa voi osan matkasta kulkea vaikka pyörällä, osan kävellen ja osan bussilla. Esimerkiksi Linnanmaalta keskustaan kun matkaa kertyy pidemmästi ajatus toiseen suuntaan pyörällä kulkemisesta ja toiseen suuntaan bussilla ajamisesta voi tuntua houkuttelevalta, varsinkin jos sääolosuhteet muuttuvat matkojen välissä. Kaupunkipyörä voi tuntua houkuttelevammalta myös senkin suhteen, että oma pyörä voi Oulussa joutua helposti pitkäkyntisten käsiin. Kaupunkipyörä on myös aina huollettu ja käyttövalmis sekä ajovaloilla varustettu, eikä sitä tarvi olla itse huoltamassa tai huollatuttamassa niinkuin omaa pyörää.
Omalla kohdalla kaupunkipyöräjärjestelmä ei omaa pyörää korvaa, mutta ymmärrän hyvin kiinnostuksen sitä kohtaan. Itsekin sitä mielellään hyvänä varakulkupelinä käytän ja esimerkiksi silloin jos joku kaveri tai sukulainen tulee toiselta paikkakunnalta käymään ja tarvii itselleen pyörää tuo on osoittautunut erittäin käteväksi. Silloin toki puhutaan jo kaupungin ulkopuolisesta käyttäjästä.