Nyt kun tapahtuneesta on jo hetki, niin heitänpä minäkin ajatukseni tänne. Itse taklaukseen, mihin se mahdollisesti osui ja paljonko tulee kakkua, en ota kantaa; en paikan päällä nähnyt nopeaa tilannetta kunnolla, enkä aio videota oman mielenterveyteni suojelemiseksi katsoa. Tekee pahaa pelkkä ajatus.
Sitten. Pääasia tietysti on, että ollaan saatu uutisia ja että Kivenmäen tilanne on ainakin kohtuullinen kaikki huomioiden. Aika näyttää sitten enemmän.
Virran reaktioista olen nähnyt lyhyen pätkän twitterissä, enkä ainakaan sen perusteella osaa miestä tuomita mistään myhäilystä tai nauramisesta. Eipä tuo järin huolestuneeltakaan näytä, mutta en kai minäkään vastustavan päävalmentajana ensimmäisenä olisi silmät lautasina ja suunnilleen juoksemassa jäälle, kun jotain sattuu. Kai. Jos tässä on jotain muuta, mistä en tiedä, niin sitten eri asia. Heitti kuitenkin ihan perus jargonit lehdistötilaisuudessa, oli sitten aitoa tai ei, enkä minä osaa muuta vaatia; eipä Pekan voivottelu olisi enää mitään muuttanut. Selinin kommentteja pidän joissain määrin mauttomina, mutta myös inhimillisinä. Peli oli loppunut vain hetkeä aiemmin, kaksi junnua joutui jättämään pelin kesken, ja muutenkin varsinkin se loppu oli melkoista karnevaalia. Joten ymmärrän tuohtumuksen, vaikka ehkä suoraan Virtaan kohdistuvat syytökset nyt vähän turhia lienivätkin. Selin pääasiassa kuitenkin on asiallinen. Ja tiedetään myös, että mikäli tilanne olisi ollut toisin päin, varmasti Virtakin olisi antanut melko painokkaita kommentteja tavalla tai toisella.
Kirjoitin eilen jo siitä, että ymmärsin kyllä täysin, miksi lukemat olivat sitä mitä olivat. Ässiltä katosi ajatus ihan täysin, ja Lukko sitten hyödynsi sen rumalla tavalla. Tuulettelut eivät minua jaksaneet niin kiinnostaa, vaikka vituttivatkin. Oltiin hävitty siinä vaiheessa joka tapauksessa, ja peli kuitenkin jatkui siellä kaukalossa epäonnisen taklauksen jälkeenkin. Liedekseltä olisin toki voinut pelin lopussa käydä lyömässä nenän poskelle ihan korkeimman omakätisesti :), mutta yleisesti ottaen siellä huudeltiin ja riehuttiin puolin ja toisin, joten en ihmettele, ettei siellä pysynyt homma hanskassa kenelläkään. Tunteet kuohuivat kaikilla, joo, eteenpäin. Pääasia ettei tullut rumaa jälkeä enää uudelleen.
Mitä taas faneihin ja jatkoajan keskusteluihin tulee. Jos jonkun päälle on käyty (kuten muistaakseni jossain luki, saa korjata jos höpisen omiani), niin ei ole missään nimessä oikein, ihan sama mitä joukkuetta kannattaa. Kaikilla on oikeus käydä hallissa ja kannattaa haluamaansa joukkuetta joutumatta pelkäämään, että joku tulee päälle, vaikka millainen kokovartalokyrpä olisikin. Lukon somepäivitystä taas pidän sitäkin hieman mauttomana, mutta itse ainakin ymmärsin sen liittyvän nimenomaan yleisöön. Olisi toki voinut olla vähän hienotunteisempi ja jättää laittamatta, ketä nyt ikinä tuon twiittasikaan, mutta turhaa vängätä siitäkään enempää.
Lukon puolelta toivoisin tiettyyn pisteeseen asti ymmärrystä; paikallispelissä on normaalia enemmän tunnetta mukana, ja sitten oma junnu talutetaan veripäissään ulos. Tilanne näytti todella pahalta, ja monelle tuli varmasti mieleen myös Otevrel. Epäasiallisuuksia ei tarvitse tietenkään sietää, ja kyllähän täällä monella lähti mopo käsistä tuon kanssa. Älkää kuitenkaan, jooko, yleistäkö, että kaikki porilaiset ovat juntteja, jotka haluavat hirttää Nemecekin ja huutavat pää punaisena päähän kohdistuneesta murhasta. Kyllä täältä, uskokaa pois, ihan fiksuakin sakkia löytyy. Myös sitä aivotonta junttiporukkaa, kyllä, sitäkään en kiellä.
Itsekin olen koittanut itseäni muistuttaa, etteivät kaikki raumalaiset täällä ole mitään rumien taklausten hyväksyjiä, jotka haluavat vain ruumiita ja mahdollisimman suuren raiskauksen kentällä välittämättä aiemmista tapahtumista. Kyllä teiltäkin muutama persreikä löytyy, mutta suurin osa niistä viesteistä, joita olen vastapuolelta lukenut, on kuitenkin ollut suht asiallista, eikä kovinkaan moni ole Nemecekin temppua hienoksi toiminnaksi julistanut saati toivonut muuta kuin pikaista paranemista Kivenmäelle. Mielestäni pääasiassa on ollut kyse lähinnä mielipide-eroista: osuiko se päähän, olkapäähän, kroppaan vai mihin jne. Vänkääjät ja haistavitunhuutelijat ovat sitten erikseen.
Ymmärrän myös sen, että Rauman suunnalla varmasti osalla on kypsynyt tähän viestitulvaan Porin puolelta, kun samoista asioista on väännetty sivukaupalla molempien omilla hiekkalaatikoilla ja yleisellä puolellakin, eivätkä kaikki edes halua yrittää ymmärtää muita näkemyksiä. Varmasti meitäkin osaa olisi ärsyttänyt, jos tilanne olisi ollut toisin päin, ja sitten jotkut tulisivat jeesustelemaan, että kun tämä sitä ja tuo tätä ja aina olen tiennyt, vittu mikä sika!!!!! ja sitä sitten toistettaisiin x viestin verran. Yleensä ne fiksuimmat kommentit hukkuvat nimenomaan turhaan huuteluun ja vääntämiseen.
Mitä tällä helvetin pitkällä romaanillani, jota ketään ei edes jaksa lukea, sitten tavoittelen? Todella hyvä kysymys. Ehkä tämä on enemmän omien ajatusten jäsentelyä kuin varsinainen vastaus kenellekään, koska kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin tästä tapauksesta lienee jo sanottu. Jotenkin eilinen oli kai itselle sellainen tietynlainen reality check, ettei se jääkiekko ole aina kaikki kaikessa, ja että siellä voi oikeasti sattua todella pahoja asioita, koska ne pelaajatkin ovat tavallisia kuolevaisia. Tähän mennessä on tullut ajateltua kovin mustavalkoisesti. Ehkä ikä sitten korjaa osan, vaikken mikään teini nytkään enää ole.
Olen iloinen, ettei tällä kaudella kohdata enää (joojoo, playoffit jne., mutta en jaksa uskoa). Olen nimittäin ihan varma, että siitä pelistä ei seuraisi mitään muuta kuin kunnon farssi ja mahdollisesti lisää loukkaantumisia ja pelikieltoja. Toivon, että ensi kaudella, kun maakunnan herruutta ratkaistaan, se tapahtuisi sopivalla ja oikealla tavalla kipinöivässä ottelussa, jossa molemmat pistävät parastaan ilman ylilyöntejä ja lamaantumista. Pitsiturnauksessa nähdään, toivottavasti Kivenmäki on siihen mennessä kunnossa ja pystyy ainakin elämään normaalisti, jos ei muuten. Kiitos, anteeksi ja hei.