Minä paheksun Jokerien toimintaa hyväntahtoisesti, Jokerien etua ajatellen. Itse asiassa Jokerien pitäisi olla kiitollisia siitä, että heillä on faneja (asiakkaita), jotka välittävät ja jaksavat olla kriittisiä. Se ajaa Jokereita (yrityksenä) eteenpäin isossa kuvassa. Satunnaiskatsojalla tätä uskollisuusaspektia ei ole, eikä minullakaan ole samanlaista suhdetta juuri mihinkään liikeyritykseen. Jos en ole tyytyväinen ravintolan X tuotteeseen, äänestän luultavasti jaloillani. En välttämättä edes jaksa tehdä yrittäjälle palvelusta = antaa kriittistä palautetta ja syytä epätyytyväisyyteen. Tällöin yrittäjä X ei tiedä missä menee metsään ja jatkaa samalla strategialla kohti vääjämätöntä loppua.
Jokereilla on erilaisia asiakasryhmiä, joilla kaikilla on ominaispiirteensä ja luonteensa. Ne voidaan karkeasti jakaa näin:
1.) yritysasiakkaat
- firman edustusasiakkaita, jotka tulevat otteluun vaihtelevin intressein
- tässä ryhmässä on paljon ihmisiä, joilla ei ole tunnesidettä Jokereihin tai edes jääkiekkoon
- painopiste ulkojääkiekkoilullisissa asioissa: tuotteissa, palvelussa ja yleisfiiliksessä
2.) kanta-asiakkaat
- tunnolliset yksityisasiakkaat, jotka ovat kenties omistaneet kausikortin vuosia
- painopiste jääkiekon tasossa ja Jokerien menestymisessä
- stabiili joukko, jota ei penkin alle mennyt syksy hetkauta
3.) satunnaiskatsojat
- edelleen heterogeeninen joukko ihmisiä, jotka ovat tulleet otteluun täysin eri lähtökohdista
- on sporttipappaa, jotka ovat tulleet paikalle fiilistelemään laadukasta jääkiekkoa, eikä analysoimaan nakkimukin mukiin menevyyttä jääkiekkotapahtumassa
- on jääkiekon ystäviä, jotka ovat tulleet katsomaan hyvää jääkiekkoa ja viihtymään arki-iltana
- on isä-poika yhdistelmiä ja perheitä, joilla on kenties tunneside Jokereihin, jotka ovat tulleet katsomaan Jokerien menestystä ja "uutta maailmanluokan show'ta"
- painopiste kokonaiskokemuksessa ja joukko, jonka kokoon voidaan eniten vaikuttaa
Jos sinä pidät kansallislauluja arvossaan ei tarkoita sitä, että muut pitäisivät. Jokereille äärimmäisen tärkeä asiakasryhmä, nuoret, ovat kasvaneet globaalissa yhteiskunnassa, jossa isänmaallisuus ei merkitse välttämättä samaa. Heille maamme-laulu voi olla "yks hailee". Nehän ovat tulleet jumalauta viihtymään ja pitämään hauskaa, eikä seisomaan vakavana kuin hautajaisissa. Siinä mielessä ei pidä väheksyä alkushow'n ja muun sirkuksen merkitystä fanien viihtymiseen. Sama pätee satunnaiskatsojiin, joille jääkiekon absoluuttinen taso ei ole se juttu.
Lätkää tullaan ensisijaisesti katsomaan. Mutta kyllä mulla on vähän erilaiset odotukset kokonaispaketin kannalta, kun menen Jokerien matsiin tai Hernesaareen katsomaan junnumatsia. Voidaan taas ottaa vertailu ravintolamaailmaan. Lounaalle mennään ensisijaisesti syömään hyvää ruokaa, mutta illallisella on jo vähän enemmän odotuksia palvelun ja kokonaiselämyksen suhteen. Ja siitä ollaan valmiita maksamaan enemmän.
Avainkysymys tässä koko jutussa on se, että miksei? Tehdä kun voidaan tehdä? Asiat. Paremmin, laadukkaammin.