Kovin on vaikeaa saada aikaiseksi rakentavaa keskustelua, kun joka toinen viesti tuntuu olevan ihmeellisen vihamielistä suhtautumista siihen, miten joku asia on nyt toteutettu, tai miten jotain asiaa ei olla toteuttamassa täysin omien toiveiden mukaisesti. Edelleen kyse on palvelusta, joka varsinaisesti starttaa vasta syksyllä, joten paljon on vielä auki. Ja tietysti sopimus on pitkä, joten sen aikanakin kehitystä varmasti nähdään.
Keskustelun edistämiseksi haluaisin tuoda esille sen kaavan, minkä mukaan toimiessaan voisi keskustelu pysyä asiallisena ja rakentavana:
1. Kysy, jos et tiedä vastausta.
2. Jos luulet tietäväsi vastauksen, mutta et ole varma, niin pyri varmistamaan.
3. Jos olet saanut vastauksen ja se ei sinua miellytä, esitä toive kyseisen asian muuttamiseksi. Kerro, mikä olisi sinua tyydyttävä ratkaisu.
4. Mieti onko ehdottamasi ratkaisu ainoa vaihtoehto, vai voisiko jokin muu ratkaisu myös toimia. Jos voisi, kerro myös siitä.
5. Seuraa miten tilanne etenee syksyyn mennessä tai pidemmällä aikavälillä. Tuo ehdotustasi tarvittaessa esille uudestaan täällä tai muita kanavia pitkin, jos pidät sitä ehdottoman tärkeänä.
Mielestäni on vain ikävää, että tämä ketju menee liioitellusti sanottuna raivoamiseksi, kun ei kaikkea toteuteta täysin omien tarpeiden mukaan. Toiveita saa ja pitääkin esittää, mutta nämä vihamieliset "minä en ainakaan maksa tästä mitään, jos ei kaikkea tehdä juuri kuten sanon" -tyyppiset purkaukset eivät todennäköisesti vaikuta sillä tavoin, kuin kirjoittajat toivoisivat. Asiallisempi sävy tuottaa usein paremmin tuloksia.
Viimeisimpiin viesteihin liittyen on helppo todeta, että yksinkertainen maksuvaihtoehto luottokortin kautta (ja ilman erillistä tunnistautumispakkoa) olisi erittäin tervetullut muutos, koska muutoin ulkomailla asuville palvelun hankkiminen voi käydä lähes mahdottomaksi. Tämä viesti on varmasti jo Telian suuntaan mennyt perille, mutta kyse on tärkeästä asiasta, joten siitä on aiheellista välillä muistuttaa uudelleen.