Osallistu Telian Liiga-tuotteen kehitykseen – sana on vapaa!

  • 771 765
  • 5 070
Tila
Viestiketju on suljettu.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miten mulla on mielikuva, että mielipidekyselyn perusteella nimenomaan haluttiin pimittää tulosseuranta, jottei joku spoilaannu toisistsa matseista? Vai muistanko omiani?
 

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Koko tuotanto on amatöörimaista ja halvan oloista.
Varmaan ottelunaikaisten tapahtumien uusinnat, ja tilannetiedot muista otteluista tulee ajan kanssa kuntoon, mutta eniten minua häiritsee studion, ja pelin aikana näkyvät grafiikat.

Esimerkiksi ne harmaa pallerot kuvaruudun yläreunassa, joissa on pikkuruiset logot, on repäisty kuin jostain kolmenkymmenen vuoden takaa. Olisiko joku sokea harjoittelija tehnyt ne paint shop pro 3:lla?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miten mulla on mielikuva, että mielipidekyselyn perusteella nimenomaan haluttiin pimittää tulosseuranta, jottei joku spoilaannu toisistsa matseista? Vai muistanko omiani?
Taidetaan laskea yhden käden sormilla semmoiset, jotka yhden pelin katsottuaan aloittavat vielä toisen perään alusta. Sitähän toivottiin, että kesken pelin katselun aloittaminen ei vaadi mitään näytön peittämistä käsillä ja äänien pois kytkemistä, niin kuin ruudussa oli. Ts voi peliä käynnistäessä valita, että aloittaako alusta vai livetilanteesta.

Kyllä nyt kyse taitaa olla vaan keskeneräisestä tekniikasta ja kenties homma on kiinni tilannehuoneesta tai siitä maat mullistavasta appista, josta vielä joskus saamme ihastella koosteita. Ja voihan olla, että siellä on joku viisas päättänyt, ettei tilanneseurantaa muista kierroksen peleistä tarvita ollenkaan.
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Kylläpä oli onneton kooste eilisestä HPK-Tappara-pelistä. Pelkät maalit ties kuinka monta kertaa uusintana eikä yhtään mitään muuta. Molemmissa päissä oli huikeita tilanteita, jatkoajan lopussa tappelun poikasta ym. mutta te olette saaneet kolmen ja puolen minuutin koosteeseen kolme maalia ja yhden rankkaritorjunnan.

Ruutu oli jo näissä huono mutta en arvannut että saataisiin tilalle vielä huonompaa...
 

juhis82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS,Detroit Red Wings,Kanada
IE ja Firefox antaa ilmoituksen ettei selain tue ja Chrome vaatii lisäosia ainakin pari. Siis kuinka tästä voidaan tehdä näin vaikeeta? Nyt mulle riitti. Kun pääsisi edes sinne mistä voisi peruuttaa tilauksen. Mä haluan nähdä pelit avaamalla selaimen, menemällä telian sivuille, kirjautumalla sisään ja alkaa katsomaan peliä, ihan niinkuin se onnistui Ruudussa. Nyt mulle riitti. Pitäkää pelinne
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Sun pitää tuossa tapauksessa avata se lähetys alusta, ja sitten voit kelailla mihin haluat ja sitten chromecastille. Chromecastauksen jälkeen ei näytä toimivan enää kelaus/hyppiminen.
Kiitti tästä.
On toi saunavuoro lauantaisin seitsemältä, niin voi jatkossa mennä ihan rauhassa saunomaan ja jatkaa sen jälkeen pelin katselua telkkarista.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Kaikki on valmista, kun kausi alkaa." -Telia.
Teillä ei ole MIKÄÄN osa-alue valmiina. Kaikki kusee alkaen koko pakettinne tilauksesta, käyttöönotosta, ohjelmasisällöstä, studiosisällöstä ja tekniikasta, loppuen paketin irtisanomiseen.
Varmaan parasta teidän kokonaisuudessa on Ari Vallin - show, mikä jo kertoo kokonaiskuvan tästä touhusta. Sitten vielä kruununa viestintä vittuilee mediassa asiakkaille, että kaikki on kunnossa. Hävetkää! Jos tarkoitus oli tuhota kiinnostus liigaan ja imago, olette oikealla tiellä.

Koskas se änäri alkokaan?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Koko tuotanto on amatöörimaista ja halvan oloista.

Tästä sanoin jo toukokuussa, koska kokemusta on muutamasta paikasta ja sama ralli on. Telia ei mitenkään voi erota paikoista mitkä tiedän.

Eihän kyse ole suoranaisesti amatööriydestä vaan siitä, että kenenkään ei tarvitse sen enempää olla kiinnostunut. Palkkani maksaa pörssiyhtiö missä on satatuhatta ammattilaista. Eikun siis ihmistä.

Nyt on sunnuntai ja huomenna mennään toimistolle tai ehkä avaan läppärin kotisohvalta, kun ei nyt ole ihmeempiä kiireitä. Yksi meili pitää lähettää ja kysellä vähän mites tuo nyt menee. Dokumentaatio on hieman puutteellista.

Telia täysin varmasti toimii samalla puuhastelutavalla, vaikka maksoivat jostain oikeuksista de facto -kansallislajiin. Ei se mitään muuta, se on vain yksi kauppa ja tiimi sitä tekemään, mutta ei nyt tänään sentään.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tottakai tilanneseuranta muista otteluista tarvitaan!! Sehän on aivan olennainen osa katsojakokemusta, että mitä muissa otteluissa tapahtuu. Siis aivan perusasia. @Telia
No kyllä mun mielestä juu. Mutta olinko eka joka tästä huomautti? Siitä ajattelin että onko tarkoituksella jätetty pois.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No kyllä mun mielestä juu. Mutta olinko eka joka tästä huomautti? Siitä ajattelin että onko tarkoituksella jätetty pois.

Et todellakaan ollut. Telia kuuntelee asiakkaita ja mikään ei muutu, vaikka 100% asiakkaista kyselyssä haluaisi jonkun helpon ja nopeasti tehtävän asian hoidettua.

Laitetaan asia tutkintaan ja katsotaan kuuden vuoden aikana.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
No kyllä mun mielestä juu. Mutta olinko eka joka tästä huomautti? Siitä ajattelin että onko tarkoituksella jätetty pois.

Vaikea uskoa, että olisi tarkoituksella jätetty pois. Koko paletti näyttää olevan tällä hetkellä niin sekaisin, ettei niillä ole vissiin ollut aikaa laittaa tätä vielä kuntoon? @Telia voisi taas alkaa pikkuhiljaa vastailemaan täällä, kun on kerran luvattu, niin ei tarvitsisi arvailla.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@Zamboni @wild wild west @charger @pernaveikko
Mun muistaakseni täällä jatkoajassa kesän aikana useampi käyttäjä toivoi, että muita ottelutilanteita ei spoilattaisi noilla "plingeillä". Mä ainakaan en plingejä kaipaa, saatan joskus katsoa toisen pelin peräkkäin tahi esim tällaisena rauhallisena sunnuntaiaamuna, ja se on huomattavasti antoisampaa kun ei tiedä lopputulosta etukäteen. Paras kompromissi olisi tietysti se, että tuo olisi ominaisuus jonka voi kytkeä päälle/pois. Helpompi ratkaisu taas olisi se, että selostaja kertaa kerran-pari erässä sopivalla katkolla muiden paikkakuntien tilanteet varoittaen ensin katsojia jotta tietävät laittaa mutelle jos haluavat välttää spoilerit.
 

JKyykka

Jäsen
Kävin ihan mielenkiinnosta lukemassa tämän topikin ensimmäisiä sivuja, kun kiinnosti muistella että mitäs me jatkoaikalaiset oikein näiltä lähetyksiltä halusimme. Tässä Telian koostetta näistä toiveista (tämä oli tosin vain ensimmäisen 12 sivun jälkeen). Jokainen voi itse lueskella ja miettiä kuinka hyvin toiveet ovat toteutuneet. Sehän nyt tietenkin on selvää, että kaikkia toiveita ei millään ole voinut toteuttaa. Mutta täytyy myös muistaa, että Telia ihan itse tänne rantautui kehitysideoita kyselemään.

Melko massiivinen kooste keskustelusta tähän mennessä..
Iso kiitos kaikille kommentoijille! Yhdessä on saatu jo hurjan iso nippu ideoita kasaan ja näitä voitaisiin vielä yhdessä jalostaa/jatkaa ideointia. Tekniikkapuolesta on tullut esiin varsin kattavasti tarinaa, mutta olisi kiinnostava kuulla lisää ajatuksia tuohon sisältöpuoleen, eli oheismateriaali/erätaukoviihde yms. Puuttuuko tästä allaolevasta listasta muuten jotakin oleellista? :)

Tekniikka
- Toimivuus, ei katkomista tai puskurointia
- Mahdollisuus katsella vain kaukaloäänillä, eli selostus on/off toiminto
- Hallien mikitys, jotta tolppavedot ja taklaukset kuuluu (vrt NHL)
- Paljon kuvakulmia kameroista
  1. Katossa olevat maalikamerat
  2. Valittavissa vain päätykamera, kuten pelikonsoleissa
  3. Itse vaihdettava kuvakulma
  4. Jonkinlainen 360 toteutus / VR laseilla toimiva ratkaisu
  5. Maalivahtien kypäriin kamerat
- Laadukas toteutus operaattorista riippumatta
- Antenni ja kaapelitaloudet huomioon
- Tallenteissa mahdollisuus hypätä suoraan maalien/jäähyjen kohtiin, eli nämä tilanteet liputettuna aikajanalle (halutessaan tämän ominaisuuden voisi kytkeä itse pois)
- Mahdollisuus aloittaa ottelun katsominen alusta kesken pelin
- Ei geoblokkausta ja mahdollisuus katsella matseja myös ulkomailla
- Kaukosäätimestä valittavissa reaaliaikaiset tilastot yms suoraan ruudulle
- Jälkitallenteessa mahdollisuus nappia painamalla hypätä erätauon yli
- Jälkitallenteisiin 15sek kelausmahdollisuus eteen ja taakse
- Toimivuus eri alustoilla, kuten iOS, Android, PS4, Xbox, tietokone yms
- Voittomaalikisan aikaan selkeästi näkyviin kuka tehnyt maalin ja kuka ei
- Valmentajien mikitys ja mahdollisesti NHL tyyliin haastattelija aitioiden väliin
- Laadukkaat ja informatiiviset grafiikat ja toimiva ottelukello
- Kuvataan ja näytetään myös pelitapahtumien ulkopuoliset hässäkät, kuten tappelut ja muut torikokoukset
- Käyttäminen Chromecastilla ja Apple TV:llä
- Kuvanlaatu 1080p / 60fps
- Mahdollisuus katsella lähetystä samaan aikaan useammasta IP:stä (perhepalvelu)
- Mahdollisuus valita ruutuun muiden otteluiden reaaliaikainen tulosseuranta tai kytkeä se pois
- Älykiekko käyttöön
- Mahdollisuus katsoa tietyn pelaajan kaikki vaihdot pelin aikana
- Mahdollisuus tallentaa ottelut omalle laitteelle offline katselua varten
- Sopimuksen irtisanominen helposti (vrt Netflix)


Paketit ja hinnoittelu
- Erilaisia pakettivaihtoehtoja
  1. Määräaikainen, toistaiseksi voimassaoleva, yksittäiset pelit, vain oman joukkueen pelit, vain vieraspelit
  2. Mahdolliset alennukset opiskelijat, eläkeläiset, työttömät
  3. Telian asiakkaille edullisemmalla hinnalla
  4. Kausikorttilaisille edullisempi paketti
  5. Sarjaliput
- Järkevä hinnoittelu
  1. Kannustaa ostamaan paketin, eikä etsimään laitonta striimiä
  2. Kannustaa myös ihmisiä hallille, eikä vain katsomaan kotona
  3. Hintatoiveet keskimäärin 15-40e/kk kausi, ei maksua kesätauon ajalta

Selostus / asiantuntijat

- Toiveita laidasta laitaan, pitkälti makuasioita
- Mahdollisuus valita paikallisradion selostus peliin
- Laadukkaat studio-osuudet asiantuntijoineen
- Viikoittainen makasiiniohjelma asiantuntijoiden kanssa
- Joukkueiden teemaohjelmat
- Mahdollisuus valita ruotsinkielinen selostus
- Viasatin tyylinen KysySelostajalta somepalvelu
- Naisia mukaan selostamoon, haastattelemaan yms
- Selostukseen valittavaksi on/off mahdollisuus

Sisällöt
- Laadukkaat koosteet ja klipit (reaaliaikaisesti) peleistä
- Jokainen maali ja jäähy omaksi klipiksi, jolloin voisi helposti katsoa haluamansa. Tämän lisäksi jokin yhteinen kooste kierroksen kaikista maaleista.
- Lyhyisiin klippeihin ei mainoksia alkuun, mutta pidemmissä koosteissa voisi olla
- Ilmaisia otteluita ja koosteita mahdollisimman paljon
- Kiekkokierroskanava (vrt RedZone)
- Otteluiden jälkeen lehdistötilaisuudet rennolla otteella
  1. Kysymyksiä myös katsojilta
- Erätauoille hyvää sisältöä
  1. Highlightit muista peleistä
- HockeyNight tyylinen setti takaisin
- Show meininkiä lisää (vrt KHL/NHL)
- Kilpailija Liigapörssille
- Ennen pleijareita pitkät ja perusteelliset lähetykset, joissa käydään kaikki pudotuspelien joukkueet läpi
- Extrasisältönä A2 ilta tyyppiset keskusteluohjelmat
- Erätaukojen pelaajahaastatteluista mielenkiintoisempia
- Hyvin toteutetut nettisivut
- Katsojienvälisiä kisoja, veikkaa seuraavan maalin tekijä yms
- Kommentointikanava katsojille
- Jälkitallenteet katsottavaksi heti pelin jälkeen
- Someen lisää sisältöjä ja some paremmin osaksi koko pakettia
  1. Joukkueiden somesepät aktiivisesti mukaan
  2. Vuorovaikutteinen yhteistyö joukkueiden kanssa
- Ottelutapahtumiin halleihin myös kännykän kautta jotakin reaaliaikaista tilastodataa ja maalien uusinnat helposti katsottavaksi heti
- Katsauksia joukkueiden kulisseista ja legendoista
- Ottelulippujen myynti Telian liigasovellukseen

Testiryhmälle mahdollisuus päästä testailemaan konseptia ennen varsinaista julkaisua

Niko / Telia
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Paras kompromissi olisi tietysti se, että tuo olisi ominaisuus jonka voi kytkeä päälle/pois.

Joo, tämähän voisi olla hyvä uudistus, jos haluaisi vielä katsoa toisen pelin putkeen spoilaantumatta. Selostajan pitäisi silloin olla hiljaa tuloksista. Telia voisi laittaa tämän mietintään. @Telia
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Miten mulla on mielikuva, että mielipidekyselyn perusteella nimenomaan haluttiin pimittää tulosseuranta, jottei joku spoilaannu toisistsa matseista? Vai muistanko omiani?
Minä taas muistelen että toivottiin mahdollisuutta se tehdä halutessaan, ei pitäisi olla nykyaikana iso juttu moinen toteuttaa.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Varmaan ottelunaikaisten tapahtumien uusinnat, ja tilannetiedot muista otteluista tulee ajan kanssa kuntoon, mutta eniten minua häiritsee studion, ja pelin aikana näkyvät grafiikat.

Esimerkiksi ne harmaa pallerot kuvaruudun yläreunassa, joissa on pikkuruiset logot, on repäisty kuin jostain kolmenkymmenen vuoden takaa. Olisiko joku sokea harjoittelija tehnyt ne paint shop pro 3:lla?

Niin, minäkään en ole mikään ammattilainen mutta ei tuo miellytä silmää tuo grafiikkakaan. Esim kuva oli muuten tarkka, mutta noissa palluroissa olevat logot olivat pikselöityneet ja eri kokoiset esim JYP - HIFK ottelussa.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Toivoisin ettei spoilereita muista peleistä tulisi missään muodossa pelin aikana ja erätauoillakin niin, että niiltä pystyisi halutessaan välttymään. Nykyäänhän on hyvin helppo seurata muita otteluita vaikkapa Liigan sivujen kautta älypuhelimilla yms. joten olisi mukavaa että niitä, jotka haluavat säilyttää jännityksen armahdettaisiin tässä asiassa. Eikö Liigan sivuillekin jopa saa äänihälytyksen maaleista päälle?

Tai sitten tuohon plingailuun pitäisi tehdä kännykkäsovellus. Tekisin jos osaisin.

Erätauoilla on nyt ollut isolla tekstillä tilanteet muista peleistä. Nuo voisi siirtää pieneen ruutuun alakulmassa, kuten Ruudulla oli loppuaikoina. Tällöin tulosten näkemisen vahingossa voisi helpommin välttää kanavasurffatessa, kun jossain ollaankin jo/vielä erätauolla. Sen sijaan erätaukokello olisi hyvä olla näkyvissä, jolloin voisi helposti nähdä milloin kannattaa palata kyseiseen otteluun.

Kauden alku on ollut lupaava. Jos tästä homma jatkaa kehittymistä tasaiseen tahtiin, niin jossain vaiheessa meillä tulee olemaan pirun hyvät systeemit seurata pelejä.

@Telia
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@Tuljakov
Mitä spoilataan, jos kerrotaan ottelun X aikana mitä tapahtuu saman kierroksen muissa otteluissa? Mihin se jännitys pitäisi säilyttää? Tietysti jos haluaa katsoa suoran lähetyksen jälkeen tallenteena vielä jonkun toisen illan herkkupala-matsin ja säilyttää jännityksen lopputuloksen suhteen ennen kuin nauhalta katselu alkaa, niin siinä mielessä toki. Tai mitä tarkoitat sanalla "spoileri" tässä yhteydessä? (Voi olla toki, että ajoin miinaan tässä)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä en viitsi käydä muilla sivustoilla matsin aikana siksi, kun sillä spoilaa sen seuraamansa matsin. Viive on sitä luokkaa, että otteluseuranta kertoo takuuvarmasti maalin ennen suorahkoa läheystä. Muut pelit eivät mitenkään hirmuisesti kiinnosta. Tulospalvelu olisi samanlainen kiva lisämauste kuin vaikka Valioliigan suoran lähetyksen aikana. Maailma ei kaadu, tuli niitä blingejä tahi ei. Jos olisi pakko äänestää jommankumman puolesta, ottaisin ne blingit. Koska olen itse niin välinpitämätön asian suhteen, minun on vaikea ymmärtää voimakkaita kannanottoja asiaan. Jos sen tulosseurannan haluaa, siihen on muutama tapa. Jos sitä ei missään nimessä halua, haluaisin kuulla jonkun oikeasti järkevän perustelun. Jännityksen säilyttäminen? Jos minkäänlaista tulosseurantaa ei olisi, tyytymättömiä olisi varmasti enemmän kuin jännityksen säilyttäjiä. Puhutaan varmaan todella pienestä marginaalista, jos noita jännääjiä ruvetaan oikeasti laskemaan. Äänekkäitä ovat toki, se kuuluu asiaan.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Niin, minäkään en ole mikään ammattilainen mutta ei tuo miellytä silmää tuo grafiikkakaan. Esim kuva oli muuten tarkka, mutta noissa palluroissa olevat logot olivat pikselöityneet ja eri kokoiset esim JYP - HIFK ottelussa.

@Telia voisi kyllä poistaa nuo pallerot jo heti seuraavaan matsiin. Ymmärrän toki, että tuon grafiikan uudelleen suunnitteluun tarvitaan vähän enemmän aikaa, mutta jo poistamalla nuo pallukat saisi sitä jo heti paremmaksi. Ja ennenkaikkea saisi aikaan sellaisen signaalin, että maksavaa asiakasta kuunnellaan oikeasti.

Koska olen itse niin välinpitämätön asian suhteen, minun on vaikea ymmärtää voimakkaita kannanottoja asiaan.

Itse tykkään pelata monivetoa ja muita Veikkauksen pelejä. Olen pitänyt itsestäänselvänä, että voi vaan ottaa rennosti ja seurata rauhassa peliä "virtuaalinen vetolappu kourassa" ja tulokset tulee ruutuun automaattisesti, niin ettei niitä tarvitse alkaa muista lähteistä vilkuilla. Luulisi kyllä, että tämä on mahdollista myös tulevaisuudessa.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Tietysti jos haluaa katsoa suoran lähetyksen jälkeen tallenteena vielä jonkun toisen illan herkkupala-matsin ja säilyttää jännityksen lopputuloksen suhteen ennen kuin nauhalta katselu alkaa, niin siinä mielessä toki. Tai mitä tarkoitat sanalla "spoileri" tässä yhteydessä?

Tuota juuri tarkoitan.

Kyllä todella helppoa. Oletko yrittänyt mennä liigan sivuille otteluiden aikana?

En ole yrittänyt, mutta jos ei toimi, niin tuohonhan pitäisi joku parempi ratkaisu kehittää. Jos tuollainen erillinen sovellus olisi, joka hälyttäisi kierroksen maaleista, niin siihenhän voisi saada paljon muitakin mukavia lisäominaisuuksia kuin pelkät maali-ilmoitukset.

Jos sen tulosseurannan haluaa, siihen on muutama tapa. Jos sitä ei missään nimessä halua, haluaisin kuulla jonkun oikeasti järkevän perustelun. Jännityksen säilyttäminen? Jos minkäänlaista tulosseurantaa ei olisi, tyytymättömiä olisi varmasti enemmän kuin jännityksen säilyttäjiä. Puhutaan varmaan todella pienestä marginaalista, jos noita jännääjiä ruvetaan oikeasti laskemaan. Äänekkäitä ovat toki, se kuuluu asiaan.

Tässä on vain se, että väliaikatiedot saa kyllä niin halutessaan muualtakin, mutta niitä ei voi epänähdä jos niitä hierotaan naamaan joka välissä. Eli niillä, jotka haluavat säilyttää jännityksen, ei ole muita vaihtoehtoja, toisin kuin tiedonjanoisilla. Oispa teksti-tv!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös