Osaavia metallibändejä

  • 528 618
  • 2 940

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tyr, Fär-saarten ylpeys.Progemetallia jossa on puolukanmakuinen koukku, suolantuoksuinen sivujuonne ja fäärinkielinen kaiku. Ihmisille, jotka pitävät rehellisestä ja mutkaisesta nuorisomusiikista.

esim. Eric the Red. Varoitus: sisältää riippuvuuteen johtavia ainesosia, vieraskielistä laulantaa ja juomiseen yllyttäviä sanoituksia.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Thunderstonen laulaja Pasi Rantanen ja kosketinsoittaja Kari Tornack jättävät yhtyeen. Mikin varessa toistaiseksi mm. Tarotista tuttu Tommi Salmela koskettimissa vanha kunnon Jens Johansson.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jeah!! Killswitchin Helsingin keikalle kuulemma liput onnistuttu minullekin pyydystämään. Alkuvuoden keikan onnistuin sähläämään, joten nyt tuntuu aika perkeleen hyvältä.

Sama täällä. Kaapelitehtaan akustiikka on kyllä huonompi kuin Nosturissa, mutta väkeäkin mahtuu sitten reilusti enemmän. Tiketin valot näyttävät vieläkin vihreää lippujen suhteen kummallekin keikalle. Adaminkin pitäisi olla soittokunnossa jälleen.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Muutenkin koko Deadlight-levy on mahtavaa kuunneltavaa!

http://www.youtube.com/watch?v=cpR_UPYanAc

Tuo kertosäe pistää sukat pyörimään jaloissa!
Edelleenkin täytyy suositella The Ghost albumia samalta bändiltä. Melkeinpä parempi albumi kuin uudempi Deadlight. Deadlightilla Before The Dawn ottanut selvästi askeleen rankempaan soundiin, toimii sekin. Kuitenkin The Ghost taitaa olla tähän mennessä Before The Dawnin paras albumi. Avausraita Dissapear mahtavaa kuunneltavaa, Black Dawnia unohtamatta, joka mielestäni ehkä bändin paras biisi.

Aika uskomaton orkesterihan tuo on. Tuomas Saukkonen siinä taitaa edelleen pääjehuna toimia, levyttäessä tais hoitaa useimmat soittimetkin itse.

Toivoisi Radio Rockinkin soittavan liian vähälle huomiolle jäänyttä Faithless- singlea.

Ja jos keikalle kaipaa niin: http://www.beforethedawn.com/php/gigs.php
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täältä tulleiden kehujen kannustamana tutustuin itsekin kyseiseen bändiin. Mun mielestä toi Deadsong on vähän liian nössö ja ajattelin et en mä kyllä tommosta kuuntele. Mutta onhan tällä levyllä meikäläisen makuun olevia, hieman rankempiakin biisejä. Etenkin tämä Fear Me on oikeinkin hyvän kuuloista soitantaa ja laulantaa.

*edit* Perkele, tämähän on ihan timantti orkesteri.

*edit2* Paranee vain kuuntelemalla. The Ghost todellakin on parempi levy kuin tuo Deadlight. Huomenna levykaupoille. Tulee hämärästi Diablo mieleen joistakin biiseistä, vaikkei tämä toki ihan niin hyvä olekaan.
 
Viimeksi muokattu:

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Tuo Deadsong on aika ahkerassa veivauksessa Radio Rockilla. Kiinnittänyt jo aikaisemminkin huomion, siinä mielessä että ihan ok biisihän se on. Ei mitään jalometallia mutta sellainen joka kannustaa tutustumaan yhtyeeseen tarkemmin.
 

Cube

Jäsen
Itse en tuolla Adamin nörttimäiselle mukahauskuudelle lämpene oikein ollenkaan, joten sikäli ihan sama onko mukana. Olisihan se tavallaan melkeinpä parempi, jos jäisi himaan, mutta onhan KsE tottakai Adamin bändi, joten sikäli hyvä, että on taas messissä. Ja erittäin hienoa, että selkä on nyt kunnossa, jos on. Toivottavasti ei vain vie liikaa aikaa tai tilaa Howardin karismalta, koska - kuten sanottua - itse en tuolle nörttimeiningille lämpene.
 

Vimes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse en tuolla Adamin nörttimäiselle mukahauskuudelle lämpene oikein ollenkaan, joten sikäli ihan sama onko mukana. Olisihan se tavallaan melkeinpä parempi, jos jäisi himaan, mutta onhan KsE tottakai Adamin bändi, joten sikäli hyvä, että on taas messissä. Ja erittäin hienoa, että selkä on nyt kunnossa, jos on. Toivottavasti ei vain vie liikaa aikaa tai tilaa Howardin karismalta, koska - kuten sanottua - itse en tuolle nörttimeiningille lämpene.
Mjoo, viimeksi vain häiritsi kun käytännössä kaikki taustalaulut puuttuivat Adamin myötä. Howard/Joel koitti vetää niitä paikoitellen mutta suurimman osan ajasta eivät kerinneet kahteen paikkaan yhtä aikaa. Ja jos vertaa esim. live-dvd:n meininkiin niin taustoihin tarvitaan nimenomaan Adamin emo-rääkymistä.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Aika uskomaton orkesterihan tuo on. Tuomas Saukkonen siinä taitaa edelleen pääjehuna toimia, levyttäessä tais hoitaa useimmat soittimetkin itse.

Jossen ihan väärässä ole niin kitarasoolot taitaa vetää Räihä ainakin Deadlightilla, muuten Saukkosen hoidossa kaikki instrumentit näillä kahdella viimeisimmällä. Voin olla väärässäkin. Ei nuo kaksi vanhempaakaan levyä, My Darkness ja 4:17 AM mitenkään huonoja ole, erittäin hyviä biisejä löytyy niistäkin. Vaikka keskimäärin niissä liikutaan hieman kevyemmissä soundeissa ja melodioissa.

Saukkosen toinen tärkeimmistä projekteista BTD:n ohella on nimeltään Dawn Of Solace. Hieman synkempi puoli BTD:stä kuten mies on itse kuvaillut. Hieno levy tuo DoS:n The Darkness on sekin, kannattaa tutustua.

Samallahan otin liput tonne Nosturin keikalle kun Killswitchin liput tilasin. Nosturissahan on vielä lisämausteena Profane Omen ja pari muuta itselleni tuntemattomampaa bändiä. Profane ja BTD menivätkin Tuskassa harmittavasti päällekkäin, ja silloin valitsin BTD:n keikan. Nyt näkee sitten molemmat.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Jossen ihan väärässä ole niin kitarasoolot taitaa vetää Räihä ainakin Deadlightilla, muuten Saukkosen hoidossa kaikki instrumentit näillä kahdella viimeisimmällä. Voin olla väärässäkin. Ei nuo kaksi vanhempaakaan levyä, My Darkness ja 4:17 AM mitenkään huonoja ole, erittäin hyviä biisejä löytyy niistäkin. Vaikka keskimäärin niissä liikutaan hieman kevyemmissä soundeissa ja melodioissa.

Ja asiathan tutkitaan. Varsinaisia sooloja Deadlightilla mainitaan vain kaksi, joista toisen vetää Räihä ja toisen Saukkonen itse. Samoin näyttää olevan The ghostilla. Kuitenkin minulla on sellainen kutina jostain, että Räihä olisi viimeisimmällä ollut jo täysillä mukana muutenkin, samoin kuin Eikind bassossa.

EDIT: Otetaanpa heti takaisin:
Tuomas Saukkonen Imperiumi.netissä kirjoitti:
Deadlight - Tarkoitus oli tehdä pienen tauon jälkeen bändilevy, kun jo 1,5 vuotta mukana kiertänyt sessiomiehistö kiinnitettiin vakinaiseksi, mutta Juhon oman bändin Gloria Mortin nauhoitusten ja Aatun pienoisen rumpuhazardin jäljiltä soitin itse rummut, kitarat, synat ja omat vokaalit. Hyvä tiimi ja hyvä fiilis. Bändin paras tuotos selkeästi tähän mennessä.

4:17AM oli itselle pieni pettymys, ehkä siksi, että aloitin levyjen kahlaamisen väärästä päästä. Onhan tälläkin upeita biisejä, mutta meno on itselle hiukan liian Entwinemäistä. Onko My darkness samankaltainen tapaus?

Mikään suuri musiikkiasiantuntija en ole, mutta olen kyllä täydellisen otettu Saukkosen taidoista paitsi biisien tuherruksessa, niin myös eri instrumenttien puikoissa. Jonkinlaista rumpujenkolailutaustaa omaavana ihmettelen, miten helvetin hienoja ja vaikeita rytmejä mies vetelee kannupatterin takana ja sama taso pitänee muissakin instrumenteissä, joita en kehtaa tällä tiedolla edes lähteä arvostelemaan.

Toinen kroppaa hienosti riipivä elementti on Lars Eikindin jumalainen puhdas ääni. En tiedä millä sanoilla tuota lähtisi kuvailemaan, mutta esimerkiksi Black dawnin ja Eternalin kertosäkeissä meinaa aina tulla lusikkakaupalla vatkulia housuihin kun Lars avaa äänijänteensä.

Dawn of solace täytyy lunastaa seuraavaksi hyllyyn, tuskin Saukkosen kynästä huonoa jälkeä on koskaan tullutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
4:17AM oli itselle pieni pettymys, ehkä siksi, että aloitin levyjen kahlaamisen väärästä päästä. Onhan tälläkin upeita biisejä, mutta meno on itselle hiukan liian Entwinemäistä. Onko My darkness samankaltainen tapaus?

Mikään suuri musiikkiasiantuntija en ole, mutta olen kyllä täydellisen otettu Saukkosen taidoista paitsi biisien tuherruksessa, niin myös eri instrumenttien puikoissa. Jonkinlaista rumpujenkolailutaustaa omaavana ihmettelen, miten helvetin hienoja ja vaikeita rytmejä mies vetelee kannupatterin takana ja sama taso pitänee muissakin instrumenteissä, joita en kehtaa tällä tiedolla edes lähteä arvostelemaan.

Toinen kroppaa hienosti riipivä elementti on Lars Eikindin jumalainen puhdas ääni. En tiedä millä sanoilla tuota lähtisi kuvailemaan, mutta esimerkiksi Black dawnin ja Eternalin kertosäkeissä meinaa aina tulla lusikkakaupalla vatkulia housuihin kun Lars avaa äänijänteensä.

Dawn of solace täytyy lunastaa seuraavaksi hyllyyn, tuskin Saukkosen kynästä huonoa jälkeä on koskaan tullutkaan.
My Darkness on kutakuinkin saman tyylinen levy kuin 4:17 AM. Sama cleanien laulaja noissa molemmilla levyillä ja monissa biiseissä paljon samaa. Erittäin koukuttavia melodioita molemmissa levyissä kylläkin. Paha sanoa kumpi toimii paremmin, melko tasavahvat levyt kyseessä.

Käsiittäkseni Saukkonen on nimenomaan aloittanut musiikkiuransa rumpujen parissa. Biisien kirjoittana/säveltäjänä todella lahjakkaan oloinen kaveri, ei voi kuin kehua. Erityisesti Black Dawn biisin kertosäe on ehkä sitä parasta Before The Dawnia mitä voi toivoa. Jo The Ghost albumi oli muuttumassa soundeiltaan rankempaan suuntaan, mutta Deadlight on siitä vieläkin rankempi.

Paljon on Larsin puhdasta ääntä kehuttu erityisesti Morning Sonin livevedoissa, täytyy kompata. Hieno ääni, ja hyviä välispiikkejäkin heitellyt :)

Ellen täysin väärässä ole niin Dawn of Solace syntyi jotenkin oudolla tavalla Saukkosen kirjoittaessa biisejä BTD:lle. Oli sitten biisit hänen mielestään liian rankkoja tai synkkiä BTD:n albumeille ja päätti aloittaa uuden bändiprojektin tai jotakin tuohon tyyliin. Aika hatarat muistikuvat on tuosta, mutta jossain haastattelussa hän tuonkin selvensi. Cleanit tuossakin projektissa hoitelee Lars.

Muutaman viikon päästä pitäisi käydä Lahdessa katsastamassa BTD Amorphiksen kera, luultavasti varsin kova ilta tulossa. Siitä sitten viikko eteenpäin ja Nosturiin nauttimaan jo puhutusta bändistä ja parista muustakin. Profane Omenkin tulee vihdoin nähtyä, valitettavan vähälle huomiolle jäänyt.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Espanjalainen Tierra Santa alkoi napsua tänään, ja huolella. Eihän tuo mitenkään poikkeuksellinen yhtye muuten ole, mutta espanjankieli tuo mukavan lisävärin. Kannattaa tsekata!
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Kuulin vasta tänään Saxonin jo maaliskuussa ilmestyyeen Inner Sanctumin...

... Levy kuulostaa mukavan tanakalta.

Törmäsin tähän kyseiseen positiiviseen yllätykseen itsekin viime viikonloppuna ja pakkohan se on myöntää, että jo hiljalleen pois kuihtuvaksi entiseksi bändiksi sisäistämäni Saxon on sittenkin vielä tukevasti musiikkikartalla.

Mainitaanpa muuten tässä ohimennen, että tämä mielenkiintoinen ilmiö ei pidä sisällään ainoastaan Saxonia, vaan jostain syystä juuri nyt viime aikoina monet entiset suuruudet ovat saaneet taas tukevasti juonen päästä kiinni.

Manowarin Gods Of War on kiistatta orkesterin ensimmäinen varteenotettava julkaisu sitten Fighting The Worldin (1987) ja Kings Of Metalin (1988).

W.A.S.P.in 15 vuoden tusinajulkaisuja sisältänyt kausi päättyi aivan yllättäen, kun Dominator oli ehdottomasti ensimmäinen oikeasti hyvä kokonaisuus Crimson Idolin jälkeen.

Megadethin United Abominations taas on uskomattoman kova levy ja hakkaa kaiken mitä Mustaine on julkaissut 90-luvun puolivälin jälkeen 8-0.

Jopa Scorpions pystyi yllättämään Humanity - Hour I uutudellaan ja julkaisi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1988 materiaalia, jota kehtaa kuunnella ilman myötähäpeän tunnetta.

Mitähän tässä sitten seuraavaksi mahtaakaan olla tiedossa? Judas Priest julkaisee Halfordin kanssa rautaisen kiekon? Sebastian Bach palaa SkidRow:n mikrofonin ääreen ja kauppoihin tulee debyytin tai Slave To The Grindin tasoinen albumi? Metallica julkaisee ensimmäisen ei-naurettavan levynsä
seitsemääntoista vuoteen? No, viimeiseen on kaikkein vaikein uskoa, mutta jäädään odottelemaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Megadethin United Abominations taas on uskomattoman kova levy ja hakkaa kaiken mitä Mustaine on julkaissut 90-luvun puolivälin jälkeen 8-0.

System has failed???

Mitähän tässä sitten seuraavaksi mahtaakaan olla tiedossa? Judas Priest julkaisee Halfordin kanssa rautaisen kiekon?

Jaa jälleen vai? Nostradamus lienee jo aika pitkällä joten eiköhän Hellriderille ja Deal with the devilille saada kyrväkästä jatkoa.
 

Alttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lukko, Tomi Kallio
Käsiittäkseni Saukkonen on nimenomaan aloittanut musiikkiuransa rumpujen parissa. Biisien kirjoittana/säveltäjänä todella lahjakkaan oloinen kaveri, ei voi kuin kehua.

Mies itse totesi Miasma Magazinen #15 haastattelussa seuraavasti:

"Joskus neljävuotiaana olin tehnyt tyynyjen päälle rumpusetin, jota kauhoilla paukutin, joten kai se jostain sieltä lähti. Ensimmäisen kitaran sain muistaakseni kahdeksanvuotiaana, kun porukat kyllästyivät kattelemaan minua veivaamassa Mötley Crüen Kickstart My Heartia sulkapallomailalla."

Soittoa mies ei pahemmin ole samaisen jutun mukaan opiskellut:

"Ainoastaan kitaraa varten olen ottanut yhden vuoden verran tunteja kansalaisopistossa, mutta muuten on kaikki ihan itse opittua. Sotajumalan Timo Häkkinen on antanut yhden rumputunnin, kun rupesi kiinnostamaan grindin soittaminen ja muutenkin halusin vähän tsekata omaa soittotekniikkaa paremmaksi."



Ellen täysin väärässä ole niin Dawn of Solace syntyi jotenkin oudolla tavalla Saukkosen kirjoittaessa biisejä BTD:lle. Oli sitten biisit hänen mielestään liian rankkoja tai synkkiä BTD:n albumeille ja päätti aloittaa uuden bändiprojektin tai jotakin tuohon tyyliin. Aika hatarat muistikuvat on tuosta, mutta jossain haastattelussa hän tuonkin selvensi. Cleanit tuossakin projektissa hoitelee Lars.

Tuomas sävelsi kappaleita kolmannelle Before the Dawn albumi The Ghostille, mutta biisejä tuli niin rutosti että mies päätti perustaa BtD:n rinnalle Dawn of Solacen jotta saa kirjoittaa biisejä vapaasti ilman kompromisseja. BtD:n osalta Saukkonen ilmeisesti noudattaa tiettyä linjaa mitä biiseihin tulee.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen tässä parina viime päivänä kuunnellut Five Finger Death Punchin levyä The Way Of The Fist. Koska olen vasta "löytänyt" tämän bändin, en osaa siitä sen enempää kertoa. Kai tämän voi luokitella heavy -metalliksi.

Youtubesta löytyi tuolla ko. levylläkin oleva biisi nimeltään The Bleeding. Eikä tämä biisi ole todellakaan parasta, jota levyllä on kuulijalleen tarjota. Suosittelen kiekon hankkimista lämpimästi.

*edit* Kyseessä on bändin debyyttilevy, joka on julkaistu tämän vuoden heinäkuussa. Kohtalaisen uudesta tuttavuudesta on siis kyse.

http://www.fivefingerdeathpunch.com/
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Taannoin tuli kuunneltua sellaista jenkkibändiä kuin Agalloch. Teki kyllä samantien vaikutuksen. Folkia, black metallia ja ainakin minun korvaani hieman progressiivisempiakin aineksia sekoitteleva kokoonpano tekee aika omanlaistaan ja erottuvaa materiaalia. En ole kuin yhden albumin (The Mantle) toistaiseki kuullut, mutta se ainakin teki hyvän vaikutuksen.

Folkahtavasta metallista pitäville siis varmasti maittava tapaus.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Taannoin tuli kuunneltua sellaista jenkkibändiä kuin Agalloch. Teki kyllä samantien vaikutuksen. Folkia, black metallia ja ainakin minun korvaani hieman progressiivisempiakin aineksia sekoitteleva kokoonpano tekee aika omanlaistaan ja erottuvaa materiaalia. En ole kuin yhden albumin (The Mantle) toistaiseki kuullut, mutta se ainakin teki hyvän vaikutuksen.

Folkahtavasta metallista pitäville siis varmasti maittava tapaus.

Jumalauta, miten olenkaan missannut näin hyvältä vaikuttavan bändin? Tuo uusi levy kuulosti ainakin todella mainiolta, tuli sellaiset norjalaiset fiilikset, vaikka amerikkalainen bändi olikin kysymyksessä. Täytyy käydä hankkimassa levyt haltuun.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Eilen tuli Yle Extralta Fear my thoughts nimisen bändin video. Onko joku tutustunut paremmin? Tässä ketjussa ei ole aikaisemmin bändiä mainittu.
 
Suosikkijoukkue
Kaikki hyvät joukkueet.
Eilen tuli Yle Extralta Fear my thoughts nimisen bändin video. Onko joku tutustunut paremmin? Tässä ketjussa ei ole aikaisemmin bändiä mainittu.

Fear my thoughts on saksalainen ajoittain melodista hardcorea soittava orkesteri.Ainakin vuonna 2005 ilmestyny Hell Sweet Hell albumi on ollut kuuntelussa useinkin. Tuon levyn biiseistä suosittelisin biisit: The fighting ja Ghosts of Time.

Uudempi levy,Vulcanus, onkin sitten ilmestynyt alkuvuonna. En ole kuunnellut levyä kyllä niin paljoa että voisin siitä mitään sanoa.

Jotkut ovat verranneet yhteyttä Raunchyn ja In Flamesin yhdistelmäksi.

Mutta hyvä yhtye.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voisi tänne yhden toisen minulle uuden tuttavuuden mainita, nimittäin puolalainen progemetallibändi Riverside, jonka tyylissä tosin on aika paljon progressiivisen rockin piirteitäkin. Muistuttaa ehkä hieman Porcupine Tree:ta ja Opethia, ei tosin löydy Opethille ominaista matalaa murinaa liiemmin. Kolmisen levyä ovat polskit pukanneet ulos ja kaikki on miellyttäneet, uudempi tuotanto vieläkin enemmän. Aika erikoinen tulokas sellaisesta maasta kuin Puola, ei nimittäin ihan äkkiseltään kuvittelisi.

Kyseinen bändi esiintyy muuten Nosturissa 9.11., jos joku bändin tuntee ja haluaa sitä livenä kuulla, eikä vielä tuosta tiedä. Tietysti tuossa ehtii vielä tutustuakin hyvin ennen sitä. Luultavasti progressiivisemman puolen ystäville voi olla mieluisa tapaus. =)

Harkitsen itse vähän vielä tuota keikalle menoa, vaikka bändistä pidänkin, niin tässä on hirveästi vielä kiinnostavempia juttuja ja rahaa menee.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Rankemmasta metallista pitäville ilouutisia. Nile on tulossa Suomeen marraskuun loppupuolella. Paikkana Helsingin Nosturi. Liput myyntiin 3.10, eli tämän viikon keskiviikkona.

Tuntematon suuruus itselle kyseessä, mutta keikka vakavassa harkinnassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös