Ismo Alangon sanoin: "Kaikki raitistuu, nuoruus hiljalleen katoaa". Noh, tuo oli kärjistettyä, mutta antoi ehkä mielikuvia siitä, mitä homma on ollut joskus.
Meikäläinen juo nykyään vähemmän, kuin hurjassa nuoruudessa, eli opiskeluaikana. Opiskelijahan minä vieläkin juridisesti olen, mutta yli vuoteen en ole koulun penkkiä kuluttanut, vaan tehnyt täysipäiväistä palkkatyötä, ja yrittänyt valmistua siinä sivussa.
Opiskelijoiden juomisesta en ole sinällään huolissani. Tiedän kymmenittäin ikätovereitani monista eri kouluista, jotka ovat viettäneet varsinkin opiskeluaikansa alkuvaiheilla varsin kosteaa ja biletyksen täyteistä opiskelijaelämää. Se vaihe kestää vain noin 2-3 vuotta, minkä jälkeen se hiljalleen katoaa. Kukaan näistä tuntemistani henkilöistä ei ole alkoholisoitunut.
Ei minulla tuota kampanjaa vastaan mitään ole, mutta sen hyödyt ovat vähän niin ja näin. Alkoholivalistusta on ollut iät ja ajat, ja se kaikuu silti kuuroille korville.
Niin, sain tästä testistä 13 pistettä, eli sen mukaan juomisellani on selvästi havaittava vaikutus. Maksa-arvoni mitattiin reilu vuosi sitten, ja ne olivat kunnossa, eli ainakaan sieltä puolelta ei ole tullut mitään selkeätä huomiota. En tiedä sitten, mistä juomiseni on huomattu. Vai meneekö tämäkin testi näihin paperilla toimiviin testeihin, joidenka mukaan joka toinen suomalainen on rappioalkoholisti?