Opiskelijoiden juominen kuriin!

• 7 490
  • 53
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
8 pojoa tuli. Pitääpä vetää tänään lärvit ja haastaa riitaa jonkun kanssa. Itse juon kuin sieni, mutta en aiheuta ulkopuolisille ongelmia sillä. En myöskään houkuttele ulkopuolisia mukaan juomaan, jotta omatuntoni olisi "puhtaampi". Ainoat tavarat joita olen humalassa rikkonut ovat olleet omia. Niin ja minun kyllä pitäisi juoda vähemmän, mutta kun ei kiinnosta.

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
punaiset_lasit kirjoitti:
8 pojoa tuli. Pitääpä vetää tänään lärvit ja haastaa riitaa jonkun kanssa. Itse juon kuin sieni, mutta en aiheuta ulkopuolisille ongelmia sillä. En myöskään houkuttele ulkopuolisia mukaan juomaan, jotta omatuntoni olisi "puhtaampi". Ainoat tavarat joita olen humalassa rikkonut ovat olleet omia. Niin ja minun kyllä pitäisi juoda vähemmän, mutta kun ei kiinnosta.

Tämä on helppo järjestää. Suosittelen max 5 tunnin yöunia edellisenä iltana, pitkää duunipäivää/urheilusuoritusta, mahdollisimman vähän ruokaa, eikä normaalin nesteen (veden) nauttimista. Tämän jälkeen raivokkaasti mäyris pohjille 4 tunnissa ja sitten baariin. Kaiken järjen mukaan rähinää tulee jossain vaiheessa.

Itse olen tällä linjalla tänään liikenteessä...

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Arnold kirjoitti:
Jokaisen oma asia tuo juominen.

Juominen on jokaisen omat rahansa tienaavan oma asia, mutta eikös tässä ollut nyt kyseessä opiskelijat, joiden juomiset kustantaa valtio opintotuillaan?

Opintotuet pois jonka jälkeen jokainen opiskelija voi hakea pankista lainaa ryyppäämiseensä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ohmi kirjoitti:
Opintotuet pois jonka jälkeen jokainen opiskelija voi hakea pankista lainaa ryyppäämiseensä.
Joo, opintotuet menee pelkästään dokaamiseen, totta. Spurgujen sosiaalituet sen sijaan..

7 pistettä.

Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Oh-ho, 12 pojoa. Laitetaan kerran vuodessa (tai harvemmin) tempaistavan överikännin piikkiin...

Hienoa muuten nähdä taas tässäkin ketjussa paheksuntaa tulonsiirtojen vääristä käyttötarkoituksista...voin kertoa lohduksenne, että sosiaalitoimen kauppoihin kirjoittamiin maksusitoumuksiin on sentään miltei aina kirjattu ukaasi: EI OIKEUTA TUPAKKA- JA ALKOHOLITUOTTEISIIN.

Viimeksi muokattu:

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pisteitä tuli, joo, about 20.
Tätä en ymmärtänyt (kohta 6).
"Oletko kysynyt raittiilta ihmiseltä onko hän raskaana/ autolla/ lääkekuurilla/ uskossa tai tivannut muuta syytä juomattomuuteen?
0 = en koskaan
1 = kerran vuodessa tai harvemmin
2 = kerran puolessa vuodessa
3 = kerran kuussa
4 = kerran viikossa tai useammin.

Siis eikö alkoholista (juomisesta/juomattomuudesta tai muuten vaan) saisi puhua. Varmaan saisin "vaikuttaako lihansyönti lähiympäristöösi" -testissä kovat pisteet, kun ihan mielenkiinnosta kyselen kasvissyöjiltä, mikseivät syö lihaa.

On kai vähän eri asia ottaa kolme pistettä "miksi et käytä alkoholia" -kysymyksestä (kun sen tekee kerran kuussa = 3p.), kuin että ottaisi 3 pistettä esim. tärvelemällä muiden ihmisten omaisuutta kerran kuussa. Tuntuu, että pisteet eivät ole kovin yhteismitallisia.

Toki suuntaa antava testinä ihan ok, pitänee vähän miettiä omaa annostelua.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
22 pojoa.
Kyllä opiskelijat saavat dokata siinä missä työssäkäyvätkin. Juominen on oma asia niin kauan kun ei aiheuta harmia välillisesti tai välittömästi. Itse olen aiheuttanut molemmin tavoin.

Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea
23 pistettä. Eipä haittaa vaikka opiskelija olenkin ja saatavat tuet menevät pääosin läträämiseen. Mitäs väliä sillä on vaikka veroista tulot ovatkin peräisin, joutuu niitä sitten vanhempana kumminkin takasin makselemaan.

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän turhempaa viestiketjua ei olekaan taidettu Jatkoaikaan avata ihan vähään aikaan. Opiskelijaelämään kuuluu juominen ja bilettäminen. Vai voisiko joku kuvitella olevansa illat vain kotona vieraalla paikkakunnalla? Omituiselta tuntuisi. (No joo, hikipinkot jatkuvasti vaan läksyjä lukemassa olevat toki).

Raja menee siinä että kunhan pystyy krapulassakin vääntäytymään aamulla vielä tunnille ettei jää kotiin niin silloin kaikki hyvin. :)

2 pistettä sain. Miten raitis pitää olla, että saa nollat? Keskioluttakin maistoin viimeksi reilut 6 vuotta sitten. Nää on taas näitä naistenlehtien testejä.

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
TM kirjoitti:
Tämän turhempaa viestiketjua ei olekaan taidettu Jatkoaikaan avata ihan vähään aikaan. Opiskelijaelämään kuuluu juominen ja bilettäminen. Vai voisiko joku kuvitella olevansa illat vain kotona vieraalla paikkakunnalla? Omituiselta tuntuisi. (No joo, hikipinkot jatkuvasti vaan läksyjä lukemassa olevat toki).

Raja menee siinä että kunhan pystyy krapulassakin vääntäytymään aamulla vielä tunnille ettei jää kotiin niin silloin kaikki hyvin. :)

Tämän viestin voin allekirjoittaa sanasta sanaan. Täyttä asiaa. Näin itsekin näen tilanteen.

"Mä en juo siel excul mitää!" Joopajoo

EDIT:
bisnesman kirjoitti:
Sitä paitsi opiskeluaika on usealle se viimeinen tilaisuus elää vapaata elämää viinan(kin) parissa. Työelämässä ei enää voi napata samaan tahtiin. Tai sit täytyy taiteilla.

No sekin vielä.

Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Humpauttaja kirjoitti:
Tämän viestin voin allekirjoittaa sanasta sanaan. Täyttä asiaa. Näin itsekin näen tilanteen.

"Mä en juo siel excul mitää!" Joopajoo
Sitä paitsi opiskeluaika on usealle se viimeinen tilaisuus elää vapaata elämää viinan(kin) parissa. Työelämässä ei enää voi napata samaan tahtiin. Tai sit täytyy taiteilla.

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Olen itse opiskelija, niin kuin vaimoni. Juovuksissa olemme molemmat tällä hetkellä. Mutta oikeasti, olen sitä mieltä, että juominen ois hyvä olla kurissa jollain tasolla. En jaksa kattella mitään spurguja tuossa viereisessä Siwassa aamulla, päivällä, illalla... jne, aina! Miksei ne spurgut voi pysyä kotona tai koloissaan. Joo, no ei opiskelijat oo välttämättä näitä spurguja. Opiskelijat osaa juoda ihan hyvin, suurin osa. Ei kaikki, valitettavasti. Varsinkin vanhemmat opiskelijat ottaa päähän valtavasti. Juodaan monesti ja paljon. Miksei voi juoda JOSKUS ja paljon? Ehkä se ei kaikille sovi. Itse pidä siitä, että juodaan harvoin ja känniin. En ikinä lähde juomaan vain yhtä, en edes tekosyyllä. Aina vain kunnon kännit tai ei mitään. Esim. tuossa viimeisen puolen vuoden aikana join vain kerran, mutta kunnolla. Ei sitä pidä juoda aina. T: juoppo... ;)

Cube

Jäsen
bisnesman kirjoitti:
Sitä paitsi opiskeluaika on usealle se viimeinen tilaisuus elää vapaata elämää viinan(kin) parissa.
Vuoden yliopisto-opiskelujen jälkeen sanoisin, että opiskeluaika on myös ensimmäinen tilaisuus elää "vapaata elämää". Tarkoitan tällä sitä, että monella tuntuu karkaavan mopo vähän käsistä lähinnä siksi, että on vihdoin päässyt "itsenäistymään", eikä vanhemmat pidä enää remmin päässä kiinni. Aika säälittävää sinällään.

Tämä ketju on aika hauska, kun viesti toisen perään jengi yrittää päteä sillä miten kova keittomies on. Ootte te vitun äijiä, juu. Ehkä opiskelijoidenkin alkoholinkulutus kääntyy laskuun siinä vaiheessa, kun viinaa ei enää (jostain minulle epäselvästä syystä) yhdistetä miehuuteen.

EDIT: Vedetään takas vielä sen verran omaa sanomaa, että ei tuota pätemisasennetta tässä ketjussa taida sittenkään pahemmin edes olla. Mutta yleisesti ottaen Jatkoajassa on tuollainenkin pistänyt silmään.. En kuitenkaan viitannut mihinkään tiettyyn nimimerkkiin tai nimimerkkeihin. Näin.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cube kirjoitti:
Vuoden yliopisto-opiskelujen jälkeen sanoisin, että opiskeluaika on myös ensimmäinen tilaisuus elää "vapaata elämää". Tarkoitan tällä sitä, että monella tuntuu karkaavan mopo vähän käsistä lähinnä siksi, että on vihdoin päässyt "itsenäistymään", eikä vanhemmat pidä enää remmin päässä kiinni. Aika säälittävää sinällään.

Tämä ketju on aika hauska, kun viesti toisen perään jengi yrittää päteä sillä miten kova keittomies on. Ootte te vitun äijiä, juu. Ehkä opiskelijoidenkin alkoholinkulutus kääntyy laskuun siinä vaiheessa, kun viinaa ei enää (jostain minulle epäselvästä syystä) yhdistetä miehuuteen.
Kotoa muutto ja vapaus sekoittaa. Näin kävi itsellekin.
Mielestäni kovin Äijä on se, joka pystyy olemaan parin kaljan voimin kännikalojen seassa turhautumatta ja silti nauttimaan illasta.

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Cube kirjoitti:

Voi saakeli, nyt puhut minusta! No menköön, mä tykkään mun elämästä nyt kun pääsin pois sieltä porukoitten luota. Pelkkää riitelyä kun harrastivat. Tää vuosi on ollut paras ikinä missään.

Tosin en tykkää kesästä mut en ookaan kesämies.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ismo Alangon sanoin: "Kaikki raitistuu, nuoruus hiljalleen katoaa". Noh, tuo oli kärjistettyä, mutta antoi ehkä mielikuvia siitä, mitä homma on ollut joskus.

Meikäläinen juo nykyään vähemmän, kuin hurjassa nuoruudessa, eli opiskeluaikana. Opiskelijahan minä vieläkin juridisesti olen, mutta yli vuoteen en ole koulun penkkiä kuluttanut, vaan tehnyt täysipäiväistä palkkatyötä, ja yrittänyt valmistua siinä sivussa.

Opiskelijoiden juomisesta en ole sinällään huolissani. Tiedän kymmenittäin ikätovereitani monista eri kouluista, jotka ovat viettäneet varsinkin opiskeluaikansa alkuvaiheilla varsin kosteaa ja biletyksen täyteistä opiskelijaelämää. Se vaihe kestää vain noin 2-3 vuotta, minkä jälkeen se hiljalleen katoaa. Kukaan näistä tuntemistani henkilöistä ei ole alkoholisoitunut.

Ei minulla tuota kampanjaa vastaan mitään ole, mutta sen hyödyt ovat vähän niin ja näin. Alkoholivalistusta on ollut iät ja ajat, ja se kaikuu silti kuuroille korville.

Niin, sain tästä testistä 13 pistettä, eli sen mukaan juomisellani on selvästi havaittava vaikutus. Maksa-arvoni mitattiin reilu vuosi sitten, ja ne olivat kunnossa, eli ainakaan sieltä puolelta ei ole tullut mitään selkeätä huomiota. En tiedä sitten, mistä juomiseni on huomattu. Vai meneekö tämäkin testi näihin paperilla toimiviin testeihin, joidenka mukaan joka toinen suomalainen on rappioalkoholisti?

Tobias

Jäsen
No kaikkien parhaaksi tietysti olisi, jos juntti-Suomi oppisi käyttämään alkoholia fiksusti. Suomalaisethan ovat poikkeuksellisen tyhmää kansaa tämän alkoholin käytön kanssa. Jostain marketeista roudataan halvinta mäyristä mitä saadaan ja sitten kitataan sitä kaljaa niin helvetisti. Saatanan urpoa touhua.
Viinaahaan saa ottaa huolella mutta se olisi vihdoin tehtävä Suomessakin tyylikkäästi eikä nykyisellä junttimeiningillä.

Menen tossa kohta käymään Stockalla ja ihan 100% varmasti matkalla törmää halpoja mäyriksiä roudaaviin juntteihin, osalla jo tietysti pullot kourassa. Ja joku kusee johonkin puskanjuurelle idioottikavereiden mölytessä vieressä.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Arnold kirjoitti:
Niin, ja itse sain mayris.fi:n testissä tuloksen: 8-10 hieman vaikutusta. Joo ja sitte..

Kyseinen testihän ei ole kuin korkeintaan suuntaa-antava, jos edes kaikissa tapauksissa sitäkään, syynä on erityisesti vastaus vaihtoehdot ja se ettei vaihtoehdoille ole asetettu mitään lopullista aikarajaa esim. käsittämään viimeistä viittä vuotta tms. maksimissaan vaan ne ovat tyypilliset:

-en koskaan.
-kerran vuodessa tai harvemmin etc.

Jotta tällainen testi olisi edes jossan määrin suuntaa antava niin "en koskaan" pitäisi olla kaikesta huolimatta määritelty johonkin ajanjaksoon, esim. minä sain testissä 8-10 pistettä vaikka en ole kuuteen vuoteen juonut ainoitakaan kännejä, tämä vain siksi koska rehellisenä en voinut vastata "en koskaan" vaan jouduin vastaamaan "kerran vuodessa tai harvemmin" koska takanani on alkoholintöyteinen menneisyys, jolloin tuli sekoiltua riittämiin, josta onnekseni olen päässyt lopullisesti eroon - näin uskoisin.

vlad.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tobias kirjoitti:
Viinaahaan saa ottaa huolella mutta se olisi vihdoin tehtävä Suomessakin tyylikkäästi eikä nykyisellä junttimeiningillä.

Juuri näin! Enpä voisi olla enempää samaa mieltä. Surullisen tuttu näky on se, jossa juntti pitää bissepulloa toisessa kädessä ja lerssiä toisessä kädessä samalla kun kusee julkisella paikalla, ilman paitaa tottakai.

Itse sain tuosta testistä 5 pojoa. Hyvä näin.

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Yhdeksän pistettä.

Tuohon testiin viitaten, olen jostain syystä ollut aina melko harmiton kännispede. Joka viikonloppu - ja usein viikoillakin - sitä tulee oltua aikamoisissa plekseissä, mutta oikeastaan en ole onnistunut koskaan ryssimään pahemmin mitään enkä muutenkaan mokailemaan esim. omia ihmissuhteitani.

Pakko on tosin myöntää, että tämä dokaaminen on viimeisen parin vuoden aikana lisääntynyt aika rajusti, ja melkein toisinaan lähtenyt käsistä. Omalta osaltaan intti tuntui olevan laukaiseva tekijä tuossa opiskelun välissä. Olen onneksi tämän itsekin tiedostanut, mutta silti tuntui melkein pahalta kuulla tämä sama asia hieman kierreltynä avovaimolta. Pistäishän sitä vähentää.

Itselläni tämä itse opiskeluaika sinäänsä ei ole alkoholin käyttöä lisännyt juuri ollenkaan - olenhan saanut tässä erittelemättömistä syistä elää todella vapaan nuoruuden eikä kukaan ole ollut juurikaan perääni kyselemässä. Todella vähän sitä tulee muutenkaan oltua tekemisissä noissa "opiskelijapiireissä".

Tämän järjettömän kännikirjoituksen loppuun centeriä holhoukselle ja teekkareille...

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Arnold kirjoitti:
Joo, taas holhotaan, kele.

Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Hesari kertoo, että päivystyspotilaista on päihderiippuvaisia 27 %, osa näistä on vielä mukana työelämässäkin ja puolet näistä tulee vastaanotolle ambulanssilla. Monet näistä päivystykseen tulevista vaativat jatkohoitoja tai tehohoitoja.

Helsingin yliopistollisen sairaalan Meilahden päivystysosastolla – osastolla, jonne kiireelliset tapaukset päivystyspoliklinikalta sijoitetaan – alkoholin käyttö on taustalla yli 60 prosentilla potilaista.

- -

"Jos ajatellaan esimerkiksi alkoholikouristustilaa, se vaatii karkeasti arvioiden neljä päivää tehohoitoa ja neljää päivää osastolla", Meilahden sairaalan päivystysosaston erikoislääkäri Juhani Rossinen sanoo.

Ihan pienistä summista ei ole kysymys, joten en tiedä, pitäisikö puhua holhoamisesta vai jostain muusta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy