Opetustyö

  • 366 890
  • 3 061

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eipä tuo juuri haittaisi, mikäli loma olisi useammassa pätkässä. Mutta uusavuttomaksi en väittäisi vanhempaa, joka joutuu ongelmiin lasten hoidon kanssa. Kuten tuossa kolumnissa kirjoitetaan, voi esim. yksinhuoltajalla olla oikeita ongelmia asian kanssa. Ei siinä hirveästi opettajien ylimieliset kommentit auta.

Useimmiten kysymys on kuitenkin vanhempien arvovalinnoista eli ei olla valmiita tinkimään omasta mukavuudesta lapsien eteen. Koulun kesäloma kestää kymmenen viikkoa, vanhemmilla on hyvässä tapauksessa molemmilla 30 kesälomapäivää, aika yksinkertaista matematiikkaa. Julkinen ja kolmas sektori järjestää joka kesä erilaisia kerhoja ja leirejä niille lapsille, joilla on mahdotonta asiaa järjestää.

Kysymys on nimenomaan uusavuttomista vanhemmista, jotka odottavat yhteiskunnan järjestävän kaikki asiat heille tarjottimella eteen. Yhteydenotto koulukuraattoriin tuskin on liikaa vaadittu, häneltä löytyy jo monenlaista touhua lapsille.

Kylällämme on pyöritetty vuosikausia kesäkertsiä. Paikallinen yhdistys palkkaa pari 15 - 17 vuotiasta nuorta kaupungin kesätyötuella töihin ja nämä järjestävät päivittäin mielekästä puhaa kylän kakaroille. Vaihtoehtoja löytyy, kunhan vaan on aktiivinen.

Ja edelleen, koulun tehtävä ei ole toimia päivähoitopaikkana. Jos rytmitystä muutetaan, sen täytyy tapahtua oppimisen ehdoilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja edelleen, koulun tehtävä ei ole toimia päivähoitopaikkana. Jos rytmitystä muutetaan, sen täytyy tapahtua oppimisen ehdoilla.

Jep, samaa mieltä minä tästä kuin pääosin muustakin olen. Tuo uusavuttomuudesta puhuminen yleistävästi on vain aika perseestä, koska sattuu lähipiirissä olemaan yksi tapaus, jossa pätkätöissä olevalla yksinhuoltajalla ei niin helppoa ole tuo arjen hoitaminen. Ei tämä minun tietämäni yksittäistapaus tietenkään mitään ratkaise, mutta otinpahan nyt esille.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onhan se varmasti aika haastavaa järjestää 10 viikoksi tekemistä muksuille, jos sattuu olemaan pätkätöissä tms. Jos ei ole mummoloita mihin muksuja laittaa(minulla on), niin aika yksinäistä olisi lasten elämä.

Esim. Hollannissa on vain 5-6 viikkoa kesälomaa, mutta useita viikon tai kahden lomia pitkin kouluvuotta. Tuntuisi paremmalta systeemiltä kuin tämä kotoinen.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Esim. Hollannissa on vain 5-6 viikkoa kesälomaa, mutta useita viikon tai kahden lomia pitkin kouluvuotta. Tuntuisi paremmalta systeemiltä kuin tämä kotoinen.
En vastustaisi tätä ollenkaan. Ehkä vähentäisi näitä tapauksia kun lähdetään matkalle ja oppilas jää pahasti jälkeen eikä saa tarvittavaa opetusta. Tuottaa lisätyötä sekä oppilaille että opettajille. Olisi siis enemmän mahdollisuuksia lähteä reissuun.

Edit: Sitä piti vaan kysyä, että onko tämä hollantilainen malli tuonut vanhemmille lisää vapaata / lomia? Siis minulle tuo kävisi, mutta onko siitä oikeasti mitään apua?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan se varmasti aika haastavaa järjestää 10 viikoksi tekemistä muksuille, jos sattuu olemaan pätkätöissä tms. Jos ei ole mummoloita mihin muksuja laittaa(minulla on), niin aika yksinäistä olisi lasten elämä.

Esim. Hollannissa on vain 5-6 viikkoa kesälomaa, mutta useita viikon tai kahden lomia pitkin kouluvuotta. Tuntuisi paremmalta systeemiltä kuin tämä kotoinen.

Tämä ei kuitenkaan varsinaista ongelmaa, koululaisilla ja vanhemmilla on joka tapauksessa eri määrä lomaa. Ehkä viikon pätkän pystyy järjestelmään helpommin, minusta lasten on vaan mukavampi olla kesäkeleillä lomalla.

Luin jostain, että yhdeksi syyksi heikkoon Pisa-menestykseen on väitetty kouluvuoden pirstaleisuutta.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Useimmiten kysymys on kuitenkin vanhempien arvovalinnoista eli ei olla valmiita tinkimään omasta mukavuudesta lapsien eteen. Koulun kesäloma kestää kymmenen viikkoa, vanhemmilla on hyvässä tapauksessa molemmilla 30 kesälomapäivää, aika yksinkertaista matematiikkaa. Julkinen ja kolmas sektori järjestää joka kesä erilaisia kerhoja ja leirejä niille lapsille, joilla on mahdotonta asiaa järjestää.

Olen täysin samaa mieltä uusavuttomien vanhempien tavoitteesta tehdä peruskoulusta hoitopaikka, mutta kuten aiemmin mainittiin, se ei liity mitenkään vanhempiin, joilla ei ole sitä mahdollisuuta viettää lasten kesälomaa näiden kanssa. Vai pitäisikö jokainen pk-yrittäjä leimata uusavuttomaksi, kun ovat tehneet ammattivalinnan, jossa lomapäiviä saattaa olla kesässä pyöreä nolla?

Tämä ei kuitenkaan varsinaista ongelmaa, koululaisilla ja vanhemmilla on joka tapauksessa eri määrä lomaa. Ehkä viikon pätkän pystyy järjestelmään helpommin, minusta lasten on vaan mukavampi olla kesäkeleillä lomalla.

Niinhän sitä luulisi, vaan yhdeksässä kymmenestä perheessä alkaa viimeistään kesän puolivälissä kuulua se eioomitääntekemistä-itku sekä näkyä kavereiden kaipuu. Kesällä kun heidänkin näkeminen on usein aina työn ja tuskan takana erilaisten lomamatkojen ym. vuoksi. Uskoisin, että kahden kesälomaviikon siirtäminen esimerkiksi joululomaan ja hiihtolomaan olisi hyvinkin suuri ratkaisu tähän ongelmaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Vai pitäisikö jokainen pk-yrittäjä leimata uusavuttomaksi, kun ovat tehneet ammattivalinnan, jossa lomapäiviä saattaa olla kesässä pyöreä nolla?



Niinhän sitä luulisi, vaan yhdeksässä kymmenestä perheessä alkaa viimeistään kesän puolivälissä kuulua se eioomitääntekemistä-itku sekä näkyä kavereiden kaipuu. Kesällä kun heidänkin näkeminen on usein aina työn ja tuskan takana erilaisten lomamatkojen ym. vuoksi. Uskoisin, että kahden kesälomaviikon siirtäminen esimerkiksi joululomaan ja hiihtolomaan olisi hyvinkin suuri ratkaisu tähän ongelmaan.

Elämässä ihminen joutuu tekemään erilaisia ratkaisuja, yhteiskunta ei voi olla kaikkeen ratkaisu. Olen itse toiminut yrittäjänä ja toivon, että yhteiskunta tukee heidän toimintaansa kaikella tavalla. Tässä kohtaa täytyy kuitenkin muistaa peruskoulun tarkoitus, ehkä kesälomien aikainen päivähoito olisi halvemmallakin järjestettävissä.

Jälkimmäinen kappale on sellaista vanhempien tuottamaa itsekkyyttä, jota näen työssäni liian paljon. Ehkä kannattaisi kysyä niiltä lapsilta mitä he haluavat tai vielä parempi olisi pohtia ennen sitä ratkaisevaa laukaisua miten lapset vaikuttavat tulevaisuudessa meidän lomamatkoihin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kyllä useasti miettinyt, että nykyisen mittainen kesäloma on lapsien ja nuorien kannalta liian pitkä. Siis, että lapsilla ehtii monta kertaa kesän aikana tulla tekemisen puutetta ja nuorilla taas tipahdetaan arjesta niin kauas, että elokuussa voi olla vaikeaa päästä takaisin oravanpyörään.

Koulut voisi jatkua esim. huoletta juhannukseen asti ja alkaa elokuun ensimmäisellä viikolla. Pääsiäisen ympärille voisi kyhätä jonkin loman, koska kevätlukukausi olisi tällä uudella systeemillä "liian pitkä".
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Jälkimmäinen kappale on sellaista vanhempien tuottamaa itsekkyyttä, jota näen työssäni liian paljon. Ehkä kannattaisi kysyä niiltä lapsilta mitä he haluavat tai vielä parempi olisi pohtia ennen sitä ratkaisevaa laukaisua miten lapset vaikuttavat tulevaisuudessa meidän lomamatkoihin.

Kyllä mä ainakin tykkäsin lapsena lomamatkoista. Mutta en kavereiden lomamatkoista, koska mielummin olisin halunnut ne mun kanssa leikkimään. Hymiö.

Ja ihan mielenkiinnosta, kerro mulle mitä suurinosa lapsista vastaa kun niiltä kysyy siinä kesäloman kuudennella viikolla, että mitä ne haluaa? Olen aika varma, että joko a) en tiedä, jotain tekemistä tai b) että koulu alkais.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Ja ihan mielenkiinnosta, kerro mulle mitä suurinosa lapsista vastaa kun niiltä kysyy siinä kesäloman kuudennella viikolla, että mitä ne haluaa? Olen aika varma, että joko a) en tiedä, jotain tekemistä tai b) että koulu alkais.

Mulla itelläni ei ole niin kauaa aikaa noista ala-asteen kesälomista (n.10 vuotta viimeisimmästä) ettenkö muistaisi kuinka masentava ajatus se koulun alkaminen aina oli. Vasta yliopistossa olen alkanut ajattelemaan kesäisin, että alkaisipa se koulu jo.

Noista kesälomista, mulla on molemmat vanhemmat tehneet töitä aina ja tästä syystä olen ollutkin siitä ekaluokkalaisesta asti kesät yksin kotona, tosin sisko taisi periaatteessa olla kanssa kotona, mutta hänellä oli kovasti paljon aina kaikkea tekemistä. Järjestely toimi niin, että äiti teki illalla safkaa jääkaappiin, ja meikäläinen reippaana poikana lämmitti sen seuraavana päivänä mikrossa. Puhelimella sai yhteyden äippään jos jokin asia vaivasi ja kavereille pystyi myös soittamaan jos tuli tylsää. Monestihan koululaisen kaveritkin ovat lomalla kesällä amirite? Sitten katseltiin telkkaria, leikittiin leegoilla ja pelattiin redalerttia tietokoneella. Ikinä ei ollut tylsää.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ehkä viikon pätkän pystyy järjestelmään helpommin, minusta lasten on vaan mukavampi olla kesäkeleillä lomalla.
Tästä ja muista vastauksistasi huokuu kyllä se, että opettajasta on mukavampi olla kesäkeleillä lomalla pitkään kuin pätkäistä lomansa vaikka 6 viikon pituiseksi.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Opettajan tuo on siinä mielessä todella vaativaa, että siitä ei välttämättä pääse vapaalle edes illalla. Varsinkin jossain pienessä kunnassa opettaja on opettaja koulun ulkopuolellakin. Voi olla todella vittumaista käydä koulujen alkamisen lähellä kaupassa kun jokainen tulee opettajalle sanomaan sen saman asian joka kerta. "Noh, kohta koulu alkaa." Vähän sama kuin menisi mummoille tai papoille sanomaan että "Noh, kohta se teidänkin maallinen vaellus loppuu". Muutenkin stressaavaa on heidän työnsä, joten pitkä loma on ansaittu. Ja ei, en ole itse opettaja. En edes työskentele koulussa tai mitenkään siihen liittyvässä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Onko opeille loman loppuminen siis pieni tai ehkä vähän isompikin kuolema?
Pointti olikin siinä että se on samanlainen stressipiikki. Ymmärrän hyvin miksi opettajilla on pitkät lomat. Se työ on oikeasti erittäin stressaavaa, varsinkin kun jos sattuu tulemaan vaikeiden lapsien vielä vaikeampia vanhempia työssä vastaan.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Pointti olikin siinä että se on samanlainen stressipiikki. Ymmärrän hyvin miksi opettajilla on pitkät lomat. Se työ on oikeasti erittäin stressaavaa, varsinkin kun jos sattuu tulemaan vaikeiden lapsien vielä vaikeampia vanhempia työssä vastaan.

On varmasti stressaavaa, en epäile alkuunkaan. Arvostan myös opettajia hyvin paljon.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos kokee lomien päättymisestä puhuttaessa sellaisen stressipiikin, jota voi verrata esimerkkisi mukaiseen toteamukseen vanhukselle, voisi olla paikallaan harkita alan vaihtoa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä ja muista vastauksistasi huokuu kyllä se, että opettajasta on mukavampi olla kesäkeleillä lomalla pitkään kuin pätkäistä lomansa vaikka 6 viikon pituiseksi.

Mikäli viittaat tällä minuun, niin olet väärässä. Olin tänäkin kesänä neljä viikkoa töissä, kuuden viikon loma riitti aivan hyvin.

Kyse on kahdesta asiasta:

1. Koulun tehtävänä on opetus, ei päivähoito. Mikäli oppiminen tehostuu lukuvuotta pilkkomalla, niin muutos on täysin tervetullut.

2. Mikäli opettajien työpäiviä lisätään, niistä kuuluu maksaa asiaankuuluva palkka. Opettajien vuosipalkka määriteltiin aikanaan 9 kuukauden palkan mukaan ja korvaukseksi annettiin vapaa-aikaa. Jos tästä vapaa-ajasta joudutaan luopumaan, palkan pitää nousta.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mikäli opettajien työpäiviä lisätään, niistä kuuluu maksaa asiaankuuluva palkka. Opettajien vuosipalkka määriteltiin aikanaan 9 kuukauden palkan mukaan ja korvaukseksi annettiin vapaa-aikaa. Jos tästä vapaa-ajasta joudutaan luopumaan, palkan pitää nousta.
Ymmärsin, että tuossa alkuperäisessä ehdotuksessa oli tarkoituksena pilkkoa nykyinen loma fiksummin ympäri vuotta. Tietysti lisätyöstä pitää maksaa, mikäli opetuspäivien määrä kasvaisi lukuvuoden aikana.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onko opeille loman loppuminen siis pieni tai ehkä vähän isompikin kuolema?


Täällä taas tehdään tulkintoja "laajalla" otannalla opettajien mielipiteistä. En ole kenenkään kollegoista kuullut vastustavan tätä "pilkkomista" lomissa vaikka nyt syysloman tai pääsiäisen ympärille. Voitte lopettaa hengityksen pidätyksenne,opettajilla alkaa nyt työt. Aion pitää ensi viikolla leikkimielisen gallupin lomista luokassani ja tulen raportoimaan sen tänne. 26 veitikkaa on pieni otanta mutta iso luokka vedettäväksi. Työläs vuosi on tiedossa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Täällä taas tehdään tulkintoja "laajalla" otannalla opettajien mielipiteistä.

Kommentoin sillä ajatuksella, kuinka typerältä ja liioiteltulta ketjussa mainittu vertaus mielestäni kuullosti.

Opettajat voi mun puolesta olla lomalla vaikka 20 viikkoa vuodesta, ei ole pois minun nallekarkkipinosta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kommentoin sillä ajatuksella, kuinka typerältä ja liioiteltulta ketjussa mainittu vertaus mielestäni kuullosti.

Opettajat voi mun puolesta olla lomalla vaikka 20 viikkoa vuodesta, ei ole pois minun nallekarkkipinosta.


Hyvä asenne. Tosin on se kaikkien karkeista pois kun veroista palkkamme saadaan.

Tässä heittäisin pientä haastetta jatkiksen opettajaporukalle tulevaisuudesta. Voisimmeko me julkisen sektorin työntekijät hyväksyä yhteisen hyvän nimissä koskaan työehtosopimuksen jossa palkat eläisivät vaikka BKT:hen sidottuna? Olisi helpompi joustaa vähitellen ja motivoisi kouluttamaan tulevaisuuden tekijöitä. Parempi kuin se että Suomi on viidessä vuodessa Kreikka ja sitten lähtee 20% kyselemättä. Ainut kestävä ratkaisu.

Eli vaikka nyt alkuun 200 euron rajoissa ylös/alas riippuen valtion vaihtotaseesta. Emmehän me halua romuttaa yhteiskuntamalliamme joustamattomuudella? Emmehän? Yksityinen tekee jo toimenpiteitään.
 
Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Itsellä ollut 26-28 tuntia viikossa. Siihen päälle tuntisuunnitelmat, materiaalin valmistaminen (lisätehtävät, monisteet, kokeet), arviointi (200 oppilasta ja kaikilla kokeet, kirjoitelmat, projektit), 2tuntia viikossa YT aikaa... Onhan tuota. Useimmiten koululla 7.45-16 (koulupäivä alkaa 8.30). Useimmiten vielä Wilma-viestintää kotona. Joskus joutuu korjaamaan kirjoitelmia yöllä kun oppilaat palauttavat niitä viimehetkessä ennen jaksoarviointia. Välillä siis lähestulkoon 24h työskentelyä.
Huomaa, että koulut alkaa, kun opettajat täällä taas valittavat suurta työtaakkaansa. Me muut olemme palanneet jo ajat sitten lomaltamme töihin siitä valittamatta. Olemme tyytyväisiä, kun on työpaikka, mihin palata lomalta.

Monissa vanhoissa suomalaisissa sananlaskuissa on suuri viisaus. Yksi tässä tuli mieleen: "Laiska töitään luettelee".
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
trollaati trollaati...

Monissa vanhoissa suomalaisissa sananlaskuissa on suuri viisaus. Yksi tässä tuli mieleen: "Laiska töitään luettelee".

Älä perkele? Muissa ammateissa ei valitella lomien loppumista. Asi selvä. Sinäkö olet se "delmontemies", joka määrittelee, että mitä kukin tänne saa kirjoitella? Jos clayman ei olisi luetellut mitä tänä päivänä aineenopettajan toimenkuvaan kuuluu, niin iso osa peruskoulu-uransa päättäneistä ei tietäsi mitä opettaja tekee työkseen.

Hienosti muuten ryömit esille vittuilemaan opettajille. Onko niin, että joku ex-opettajistasi on aiheuttanut sinulle trauman?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Onko niin, että joku ex-opettajistasi on aiheuttanut sinulle trauman?
Ei ole aiheuttanut. Minulle on jäänyt erittäin hyvät muistot vanhasta Klassikosta. Meillä oli viime keväänä luokkakokous, jossa lämmöllä muistelimme entisiä opettajiamme. Ei heissä montaa kunnon pedagogia ollut, mutta sitäkin eriskummallisempia persoonia kyllä löytyi.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Huomaa, että koulut alkaa, kun opettajat täällä taas valittavat suurta työtaakkaansa. Me muut olemme palanneet jo ajat sitten lomaltamme töihin siitä valittamatta. Olemme tyytyväisiä, kun on työpaikka, mihin palata lomalta.

Monissa vanhoissa suomalaisissa sananlaskuissa on suuri viisaus. Yksi tässä tuli mieleen: "Laiska töitään luettelee".
Hyvin luettu ja ymmärretty. Ilmeisesti ei ole koulu maistunut kun noin hyvin tulkitsit asian.

Kun jatkuvasti valitetaan meidän palkoista ja lomista, niin olisi hyvä olla tietoa siitä, mitä opettajat sen palkkansa eteen tekevät. Itse haluan opettaa paljon ja vaikuttaa kouluyhteisöön (esim kiusaamisen vastainen työ).

Ja missäköhän kohtaa valitin, että loma päättyy? Itse kyllä odotan paluuta töihin. Tykkään opettamisesta ja nautin työstäni. Itselleni myös ihan sama miten nuo lomat menisi, kunhan homma olisi järkevää oppilaiden oppimisen kannalta.

Ja vielä kerran - opettajien palkka tulee 9kk työstä. Sitä vaan maksetaan koko vuoden. Eli periaatteessa tässä ei ole edes kyse lomasta. Emme ole töissä, kun töitä ei kesällä ole.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Hyvin luettu ja ymmärretty. Ilmeisesti ei ole koulu maistunut kun noin hyvin tulkitsit asian.
Sorry. Oli se vähän provokatiivisesti kirjoitettu. Toki arvostan opettajien työtä ja tiedän, että vuosipalkkanne ei ole kovin ihmeellinen työn vastuullisuuteen nähden.

Silti haluaisin lainata suurta turkulaista ajattelijaa ja entistä Suomen presidenttiä, Mauno Koivistoa: Ei pidä provosoitua ja jos provosoidaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös