Opetustyö

  • 366 884
  • 3 061

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Näissä pitäisi osata myös rahastaa. Pikku-G:llä olisi loistava tilaisuus hoilottaa taas jotain "valta lapsille"-klassikoitaan. Keikkapalkkio ei varmaan päätä huimaisi.

Erittäin mielenkiintoista olisi muuten kuulla tuon pahaan vaaratilanteeseen joutuneen herkän nuoren vanhempien mielipide asiasta? Heillä ei kai ole mitään syytä häpeillä tässä tilanteessa?
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mun mielestä puolestaan olet tässä asiassa pahasti hakoteillä. Jos emme ota tässä vaiheessa huomioon näitä asioita tullaan joskus ihmettelemään, että missäs vaiheessa Suomessa teineistä tuli sellaisia, joita pitää pelätä? Jos minkäänlaista auktoriteettia ei saa rajojaan kokeileviin nuoriin iskeä vaikka sitten lievin voimakeinoin on tulevaisuus varsin hämärä.

Ja se on sitten OK, että näytetään näille nuorille esimerkillä, että sitten kun teillä on valtaa, niin ei muuta kun hauista näyttämään. Että riitatilanne hoituu aina väkivallalla. Että vittuiluun kannattaa vastata väkivallalla. No, jokaisellahan on oma mielipide.

Itse asetun erkun bandwagoniin tässä tilanteessa täysin.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lievillä voimakeinoilla tarkoitan nyt pienen fyysisen kontaktin ottamista, sellaista jossa kumpaakaan osapuolta ei satu eikä kontaktista ole muutakaan haittaa.

Tästä on varmaan kaikki samaa mieltä, mutta oliko tuo raivopäissään tehty kaksin käsin työntäminen kohti portaikkoa, mihin toinen ei voinut mitenkään varautua, tällainen?

Itse tulevana opettajana näen, että tuollaiset esittäjät voidaan hoitaa järkevästi ilman tällaista ylilyöntiä. Ja kuten sanottua, oikeat uhkatilanteet erikseen.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja se on sitten OK, että näytetään näille nuorille esimerkillä, että sitten kun teillä on valtaa, niin ei muuta kun hauista näyttämään. Että riitatilanne hoituu aina väkivallalla. Että vittuiluun kannattaa vastata väkivallalla. No, jokaisellahan on oma mielipide.

Itse asetun erkun bandwagoniin tässä tilanteessa täysin.

Toinen vaihtoehto on opettaa, että mistään (yhteiskunnan) säännöistä ei tarvitse välittää eikä niiden rikkomista tule mitään seuraamuksia (lappu kotiin ei ole tälläinen). Väitän, että väkivalta lopettaa vittuilun -malli on ensimmäistä vaihtoehtoa vähemmän huono.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ja se on sitten OK, että näytetään näille nuorille esimerkillä, että sitten kun teillä on valtaa, niin ei muuta kun hauista näyttämään. Että riitatilanne hoituu aina väkivallalla. Että vittuiluun kannattaa vastata väkivallalla. No, jokaisellahan on oma mielipide.

Itse asetun erkun bandwagoniin tässä tilanteessa täysin.

Toista poskea kääntämällähän ne asiat hoituu paremmin, vai? Rikolliset ja vittupäät ikään katsomatta nauravat valistajille ja sormen heristäjille. Ja aivan varmasti ne pikkunarsistit osaavat sitä hauistaan näyttää jo nyt ilman sitä, että joku taantumuksellinen opettajasetä saattaa joskus viskata rettuutamalla ruokalasta ulos. Pennut tietävät olevansa koskemattomia ja ottavat päivä päivältä enemmän siitä irti.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Peruskouluihin pitäisi saada armeijamainen kuri. Yhtenäiset koulupuvut käyttöön kaikille. Ei olisi niin helppoa esittää kovista rusetti kaulassa ja seilori puku päällä. Puhutellaanko nykyään muuten opettajia etunimellä vai herra/ rouva opettaja? Omina peruskoulu aikoina oli kivoja puhuttelunimiä opettajille, kuten hintti harri ja impotentti kartsa. Auktoriteetti lähtee jo minusta siitä, ettei opettaja ole mikään "kiva harri" oppilaille vaan nimenomaan herra/ rouva opettaja, joka määrää miten toimitaan.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toinen vaihtoehto on opettaa, että mistään (yhteiskunnan) säännöistä ei tarvitse välittää eikä niiden rikkomista tule mitään seuraamuksia (lappu kotiin ei ole tälläinen). Väitän, että väkivalta lopettaa vittuilun -malli on ensimmäistä vaihtoehtoa vähemmän huono.

Onneksi en ole lapsesi. Kysymys on siitä, että säännöistä täytyy välittää, mutta opettajan äkkipikainen nakikiskapaini ei auta asiassa, päinvastoin.

Toista poskea kääntämällähän ne asiat hoituu paremmin, vai? Rikolliset ja vittupäät ikään katsomatta nauravat valistajille ja sormen heristäjille. Ja aivan varmasti ne pikkunarsistit osaavat sitä hauistaan näyttää jo nyt ilman sitä, että joku taantumuksellinen opettajasetä saattaa joskus viskata rettuutamalla ruokalasta ulos. Pennut tietävät olevansa koskemattomia ja ottavat päivä päivältä enemmän siitä irti.

Toista poskea ei tarvitse kääntää, vaan hoitaa tilanne loppuun asti ilman väkivaltaa (ellei tilanne sitä myöhemmin välttämättä vaadi). Nuoret inhoavat nipottajia ja päällepäsmäreitä. En tiedä, oliko kyseinen opettaja sellainen, mutta en voi välttyä kyseiseltä ajatukselta. Oppilaan käytös on usein vastaavaa kuin opettajan. On paljon eroa sillä, miten opettaja esim. käskee ottaa hupun pois päästä. Rennosti vai provosoivasti.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Jos nyt sivuutettaisiin tämä yksittäistapaus, niin millaisia kurinpitokeinoja näkisitte opettajien arsenaaliin kuuluvan?

Sanallisia kehotuksia pisteeseen X asti, jonka jälkeen pistetään poliisin vähät voimavarat entistäkin kovemmalle koetukselle, ja pyydetään paikalle siirtämään räkänokka viereiseen huoneeseen? Siinäkö meille kaikkien oikeuksia IHQusti kunnioittava malli?

Miten se lakiteksti (?) nyt menikään, jokaiselle koululaiselle on tarjottava turvallinen kouluympäristö, tjsp. Onko se sitten sellainen, jossa pieleen kasvatettu umpitollo saa huutaa suu vaahdossa solvauksia opettajalle muun kouluväen kuunnellessa ilman, että opettaja voi siihen konkreettisesti ilman virkavallan apua puuttua?

Tässä maassa mennään niin vitusti metsään näiden äärimmäisten hyssytysten ja holhousten kanssa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mun mielestä puolestaan olet tässä asiassa pahasti hakoteillä. Jos emme ota tässä vaiheessa huomioon näitä asioita tullaan joskus ihmettelemään, että missäs vaiheessa Suomessa teineistä tuli sellaisia, joita pitää pelätä? Jos minkäänlaista auktoriteettia ei saa rajojaan kokeileviin nuoriin iskeä vaikka sitten lievin voimakeinoin on tulevaisuus varsin hämärä.

Nyt unohdat sen, että nuoret ovat sopuleja. Jos ns. aidot ongelmatapaukset hoideltaisiin kuriin ja järjestykseen määrätietoisin ottein eivät rajatapaukset lähtisi kalistelemaan sapeleitaan. Nyt annamme esimerkin, jossa auktoriteetit eivät ole minkään arvoisia ja sinä - nuori tulevaisuuden toivo - olet koskematon. Tällöin nekin, jotka vain etsivät omaa paikkaansa saavat vahvistuksen juuri vääränlaiselle käytökselle. He oppivat, että ei heidän tarvitse mitään ikävää tehdä jos eivät halua. Oppivat myös sen, että heidän ei tarvitse käytössäännöistä välittää.

Tätäkö haluat?

Omasta mielestäni tätä asiaa pitää käsitellä omanaan. Olisi hölmöä, että opettaja selviäisi mahdollisesta rikoksestaan ilman mitään seuraamuksia vain sen takia, että halutaan näyttää lapsille, että perseily ei käy laatuunsa. Ainakin omasta mielestäni tuollainen ajattelutapa, mitä sinä tunnut edustavan, on pitkälti länsimaisen oikeusjärjestelmän vastainen.

Ja en minä suinkaan ole sitä mieltä, että lapsia ei saisi millän tavoin ojentaa. Jälki-istunto ja muistilappu kotiin tepsivät varmasti rangaistuskeinoina ylivoimaiseen enemmistöön lapsista. Sen lisäksi opettaja voi aina korottaa ääntään tai uhkailla vanhemmille soitolla. Poliisille soitolla uhkailu lienee keino, joka saa lähes jokaisen normaalissa koulussa opiskelevan rauhoittumaan. Ja toki on niin, että voimakeinojen käyttö on myös uhkaavissa ja vaarallisissa tilanteissa perusteltuja, kunhan ne eivät mene överiksi.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Peruskouluihin pitäisi saada armeijamainen kuri. Yhtenäiset koulupuvut käyttöön kaikille. Ei olisi niin helppoa esittää kovista rusetti kaulassa ja seilori puku päällä. Puhutellaanko nykyään muuten opettajia etunimellä vai herra/ rouva opettaja? Omina peruskoulu aikoina oli kivoja puhuttelunimiä opettajille, kuten hintti harri ja impotentti kartsa. Auktoriteetti lähtee jo minusta siitä, ettei opettaja ole mikään "kiva harri" oppilaille vaan nimenomaan herra/ rouva opettaja, joka määrää miten toimitaan.

Yhdeksän vuoden armeija-aika. Ei kiitos. Ja tuo olisi sitä paitsi aika kaukana kaikista kasvatusihanteista ja päämäärästä kasvattaa ajattelevia, kriittisiä kansalaisia.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onneksi en ole lapsesi. Kysymys on siitä, että säännöistä täytyy välittää, mutta opettajan äkkipikainen nakikiskapaini ei auta asiassa, päinvastoin.

Kerro miten opettajan tulee toimia, jos oppilas vaan jatkaa vittuilua ja ei suostu poistumaan paikalta. Siihen päälle vetää vaikka housut kinttuihin ja näyttää persettä opettajalle? (tätäkin - uskomatonta kyllä - tapahtui meidän yläasteella) Lisäksi oppilas rimpuilee irti jos yrität ottaa kädestä kiinni ja ohjata rauhassa pois. Mitä siinä voi tehdä muuta kuin poistaa oppilas väkisin (väkivallalla), vaikka hän ei suoraan väkivallalla uhkaisikaan?
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Yhdeksän vuoden armeija-aika. Ei kiitos. Ja tuo olisi sitä paitsi aika kaukana kaikista kasvatusihanteista ja päämäärästä kasvattaa ajattelevia, kriittisiä kansalaisia.

Toki lapset saa sitten kotona heittää vanhempien niin salliessa vapaalle, ja puhutella isää ja äitiä vaikka läski runkkareiksi. Koulussa sitten käyttäydytään kunnolla sen yhdeksän vuotta, niin opettajilla ja toisilla oppilailla on mahdollisuus tehdä työnsä rauhassa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja tuo olisi sitä paitsi aika kaukana kaikista kasvatusihanteista ja päämäärästä kasvattaa ajattelevia, kriittisiä kansalaisia.

Voisitko avata tätä hivenen? Onko kriittisyyden opettaminen suunnattu auktoriteettejä, maailmaa, ilmastonmuutosta vai valaiden pyyntiä vastaan?

Ei oo mikään provo vaan omaan suunnattoman halun tietää tästä oppiaineesta.

Boldaus oma.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Vanhoina hyvinä aikoina omassa koulussa oli liikunnanopettajana Ilmari ja Ilmari piti pojat kurissa tarvittaessa aika reippailla otteilla. Eräs luokkakaverini heitteli jotain heittotähtiä luokan oveen ja narahta tästä Ilmarille. Seurauksena pukukopissa käyty parin minuutin kehityskeskustelu, jonka aikana luokkakaverin jalat tuskin lattiaan koskivat. Kattoon varmaankin. Kyllähän sellainen rauhoittaa taas muutamaksi viikoksi käytöstä. Kaikille ei vaan mene puhe perille, eikä ole tälle sankarille mennyt aikuisenakaan.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lapsesi on huora. Vitun, pedofiili, sä panet sun lastas joka ilta. Saatanan, läski pedofiili! Vittu, mä tapan sun lapses! Vitun homo, lähde vittuun nyt siitä! Mene panee isääs!

Tässä esimerkkejä opettajien luontaiseduista. Pyydän anteeksi kielenkäyttöäni, mutta nämä ovat esimerkkejä lasten mielikuvituksesta.

Mitäs tuollaisesta kielenkäytöstä muuten seuraa? Meneekö läpi sormien vai puututaanko noihin?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Jälki-istunto ja muistilappu kotiin tepsivät varmasti rangaistuskeinoina ylivoimaiseen enemmistöön lapsista. Sen lisäksi opettaja voi aina korottaa ääntään tai uhkailla vanhemmille soitolla.
Tällä hetkellä ne tepsivät. Entäs sitten, kun yläasteikäiset oppivat, että jälki-istuntoon ei tarvitse jäädä jos ei halua?

Epäilen myös kotilappujen tehoa. Korkeintaan saadaan vanhemmat soittelemaan koululle, että vittuako tänne mitään lähettelette.


Poliisille soitolla uhkailu lienee keino, joka saa lähes jokaisen normaalissa koulussa opiskelevan rauhoittumaan. Ja toki on niin, että voimakeinojen käyttö on myös uhkaavissa ja vaarallisissa tilanteissa perusteltuja, kunhan ne eivät mene överiksi.
On täysin kestämätöntä väittää, että tässä meni voimankäyttö överiksi. Mitään fyysistä vammaa ei aiheutunut ja on saivartelua, että olisi voinut aiheutua. Kyllä minäkin olisin voinut voittaa lotossa viime lauantaina.

Ainoa vamma olisi ollut henkinen, kun joutui perääntymään kavereiden nähden opettajan toimesta. Siis olisi ollut mikäli kyseinen tilanne ei olisi ollut hyvin todennäköinen "ansa" opettajalle. Oppilas sai mitä halusi ja nauraa päälle. Eihän tällainen tilanne voi olla mennyt oikein.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ainoa vamma olisi ollut henkinen, kun joutui perääntymään kavereiden nähden opettajan toimesta. Siis olisi ollut mikäli kyseinen tilanne ei olisi ollut hyvin todennäköinen "ansa" opettajalle. Oppilas sai mitä halusi ja nauraa päälle. Eihän tällainen tilanne voi olla mennyt oikein.
No minä ymmärsin, että oppilas itse ei ole edes tilanteesta valittanut.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kerro miten opettajan tulee toimia, jos oppilas vaan jatkaa vittuilua ja ei suostu poistumaan paikalta. Siihen päälle vetää vaikka housut kinttuihin ja näyttää persettä opettajalle? (tätäkin - uskomatonta kyllä - tapahtui meidän yläasteella) Lisäksi oppilas rimpuilee irti jos yrität ottaa kädestä kiinni ja ohjata rauhassa pois. Mitä siinä voi tehdä muuta kuin poistaa oppilas väkisin (väkivallalla), vaikka hän ei suoraan väkivallalla uhkaisikaan?

No, tuo perseennäyttö on niin huvittavaa touhua, että taitaisi jo tilanteessa kääntyä komiikaksi. Kuten itse totesit, kehotusten ja voimakkaampien käskytysten jälkeen on aika taluttaa oppilas rauhallisesti pois, mikäli opettaja kokee, että tämä on turvallista. Jos opettaja arvioi tilanteen uhkaavaksi, eristetään oppilas (jos mahdollista) ja kutsutaan tällaisiin tilanteisiin koulutettu poliisi (ensin uhattu rehtorilla ja poliisilla). Monilla suurilla paikkakunnillahan toimii ns. koulupoliisi. Jos opettaja on tilanteen arvioituaan todennut, että rauhallista talutusta kannattaa kokeilla, se tehdään. Mikäli oppilas alkaa rimpuilla, kovennetaan otteita tilanteen vaatimilla tavoilla ASTEITTAIN (ei nollasta sataan). Mikäli oppilas alkaa riehua ja oletat saavasi hänet sidottua, tee se ja jos et oleta, niin eristä ja soita poliisi (tämän voi tehdä kuka tahansa ympärillä oleva opettajan käskystä).

Eikös tämä ihan käy järkeen?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tällä hetkellä ne tepsivät. Entäs sitten, kun yläasteikäiset oppivat, että jälki-istuntoon ei tarvitse jäädä jos ei halua?

Kyllä ainakin osa on oppinut jo. Jotkut naureskeli jo vajaa 10-v sitten kun on 20h jälki-istuntoa kärsittävänä. Ikinä niitä ei sitten kärsitty.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No, tuo perseennäyttö on niin huvittavaa touhua, että taitaisi jo tilanteessa kääntyä komiikaksi. Kuten itse totesit, kehotusten ja voimakkaampien käskytysten jälkeen on aika taluttaa oppilas rauhallisesti pois, mikäli opettaja kokee, että tämä on turvallista. Jos opettaja arvioi tilanteen uhkaavaksi, eristetään oppilas (jos mahdollista) ja kutsutaan tällaisiin tilanteisiin koulutettu poliisi (ensin uhattu rehtorilla ja poliisilla). Monilla suurilla paikkakunnillahan toimii ns. koulupoliisi. Jos opettaja on tilanteen arvioituaan todennut, että rauhallista talutusta kannattaa kokeilla, se tehdään. Mikäli oppilas alkaa rimpuilla, kovennetaan otteita tilanteen vaatimilla tavoilla ASTEITTAIN (ei nollasta sataan). Mikäli oppilas alkaa riehua ja oletat saavasi hänet sidottua, tee se ja jos et oleta, niin eristä ja soita poliisi (tämän voi tehdä kuka tahansa ympärillä oleva opettajan käskystä).

Eikös tämä ihan käy järkeen?
Ei käy järkeen. Mitä tapahtuu kun talutat vihaista ja niskoittelevaa oppilasta kädestä pitäen? Hymyileekö hän ja kävelee kiltisti käsikynkässä opettajan kanssa pois? Heh. Ei se poliisi nyt voi joka päivä tulla koululle käymään.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Toista poskea ei tarvitse kääntää, vaan hoitaa tilanne loppuun asti ilman väkivaltaa (ellei tilanne sitä myöhemmin välttämättä vaadi). Nuoret inhoavat nipottajia ja päällepäsmäreitä. En tiedä, oliko kyseinen opettaja sellainen, mutta en voi välttyä kyseiseltä ajatukselta. Oppilaan käytös on usein vastaavaa kuin opettajan. On paljon eroa sillä, miten opettaja esim. käskee ottaa hupun pois päästä. Rennosti vai provosoivasti.

Entäs jos se herranterttu alkaa väkivaltaiseksi? Juostaanko silloin tarvittaessa komeroon piiloon hokien "väkivalta väärin, arvon nuoriherra" ja odotetaan jonnen rauhoittumista? Ja vai inhoavat lapsukaiset päällepäsmäreitä, no shit? Siis mitä ihmettä, ei kai niiden opettajien pidäkään olla mitään "kivoja setiä" ja nuorten kavereita? Opettajan pitäisi olla auktoriteetti, jota tarvittaessa vaikka pelonsekaisesti kunnioitetaan. Oppilaan tahdon mukaan asioita ei saa alkaa hoitaa, vaan se ja kaikki ylimääräinen kapinahenki pitää kitkeä kovin ottein koulusta. Pistä humanisti asialle ja mene itse perässä..

Ja on muuten melkoista Poliisin voimavarojen tuhlausta pyytää oikein konstaapelit hätiin, kun joku vesapetteri on alkanut toteuttamaan itseään luokassa. Suorastaan naurettava käytäntö. Kyllä koululaitoksella täytyisi näissä tilanteisa olla se ylin "väkivaltamonopoli" ja lupa pistää riehuvat jonnet vaikka rannelukolla tms. johonkin suljettuun huoneeseen riehumaan. kyllä siinä muutkin potentiaaliset riehujat voisivat mennä hiljaiseksi, kun luokan kuningasjonne sätkii ES-pärinöissään lattialla kädet ja jalat nippusiteillä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Voisitko avata tätä hivenen? Onko kriittisyyden opettaminen suunnattu auktoriteettejä, maailmaa, ilmastonmuutosta vai valaiden pyyntiä vastaan?

Ei oo mikään provo vaan omaan suunnattoman halun tietää tästä oppiaineesta.

Boldaus oma.

Kyseessä on yleinen demokraattisen valtion kasvatusihanne, jossa ajatellaan, että demokratia ei toimi, mikäli kansalaiset eivät ole kriittisiä (eivät esim. osaisi nähdä, että homojen oikeudet on hieman arveluttavat tällä hetkellä etc.). On toki myös näkemyksiä, joiden mukaan kansalaiset tulisi aivopestä, jotta eivät osaisi puuttua mahdollisiin epäkohtiin, joita esim. lakiteksteissä, luokkajaoissa yms. on, mutta itse pidän viimeksi mainittua arveluttavana.

Kriittisyydellä tarkoitan asennetta, jossa oppilas oppii pohtimaan saamansa tiedon luotettavuutta, asenteellisuutta yms. Kriittisyys voi siten kohdistua uskontoihin, uskomuksiin, lakeihin, valtiojärjestykseen, opettajan toimintaan, mediaan ja vaikka nyt sitten valaiden pyyntiin.

Jos haluat lukea lisää, niin suosittelen varsin yleistajuista Tapio Puolimatkan teosta "Kasvatus ja filosofia".
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Entäs jos se herranterttu alkaa väkivaltaiseksi? Juostaanko silloin tarvittaessa komeroon piiloon hokien "väkivalta väärin, arvon nuoriherra" ja odotetaan jonnen rauhoittumista? Ja vai inhoavat lapsukaiset päällepäsmäreitä, no shit? Siis mitä ihmettä, ei kai niiden opettajien pidäkään olla mitään "kivoja setiä" ja nuorten kavereita? Opettajan pitäisi olla auktoriteetti, jota tarvittaessa vaikka pelonsekaisesti kunnioitetaan. Oppilaan tahdon mukaan asioita ei saa alkaa hoitaa, vaan se ja kaikki ylimääräinen kapinahenki pitää kitkeä kovin ottein koulusta. Pistä humanisti asialle ja mene itse perässä..

Ja on muuten melkoista Poliisin voimavarojen tuhlausta pyytää oikein konstaapelit hätiin, kun joku vesapetteri on alkanut toteuttamaan itseään luokassa. Suorastaan naurettava käytäntö. Kyllä koululaitoksella täytyisi näissä tilanteisa olla se ylin "väkivaltamonopoli" ja lupa pistää riehuvat jonnet vaikka rannelukolla tms. johonkin suljettuun huoneeseen riehumaan.

Olen sanonut tämän jo useamman kerran, mutta uhkaavat tilanteet erikseen. Jos lapsi ON väkivaltainen, niin totta kai se pitää saada kuriin, jottei aiheuta vahinkoa muille. Ensisijaisesti on siis suojattava muut. Jos opettaja kokee, ettei uskalla alkaa painiin, eristetään oppilas ja soitetaan ihmiset, joilla on tarvittavat välineet ja taidot oppilaan taltuttamiseen. Jos taas luottaa omiin painitaitoihin, on oppilas tietysti mahdollista ottaa esim. jonkinlaiseen sidontaan. Heiveröinen, pienikokoinen esim. naisopettaja ei vain varmaan tähän painiin lähde.

Koululla on lupa puuttua, mutta ei opettajan kuulu silti olla poliisi, koska ei ole saanut siihen koulutusta.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei käy järkeen. Mitä tapahtuu kun talutat vihaista ja niskoittelevaa oppilasta kädestä pitäen? Hymyileekö hän ja kävelee kiltisti käsikynkässä opettajan kanssa pois? Heh. Ei se poliisi nyt voi joka päivä tulla koululle käymään.

Esim. Vantaalla poliisi tekee koulujen kanssa läheistä yhteistyötä ja käy kunnan kouluissa useita kertoja päivässä (pahoittelen, en muista tarkkoja lukuja).

Ei varmaan kävele ei, mutta sitten otteita kiristetään asteittain. Ja jos on epäilys, että joutuu kovaan käsikähmään oppilaan kanssa, kannattaa hommata ammattilaiset (poliisit) paikalle. Siitähän niille maksetaan. Onko poliisit tarkoitettu vain känniläisten kaitsemiseen? Kai heidän tehtävä on tarvittaessa puuttua vakaviin tapauksiin myös kouluissa.

Rakentava ehdotus: Hankitaan ongelmakouluihin voimankäyttöön koulutetut vartijat. Maksaa vähän, mutta voisi hillitä käytöstä.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Olen sanonut tämän jo useamman kerran, mutta uhkaavat tilanteet erikseen. Jos lapsi ON väkivaltainen, niin totta kai se pitää saada kuriin, jottei aiheuta vahinkoa muille. Ensisijaisesti on siis suojattava muut. Jos opettaja kokee, ettei uskalla alkaa painiin, eristetään oppilas ja soitetaan ihmiset, joilla on tarvittavat välineet ja taidot oppilaan taltuttamiseen. Jos taas luottaa omiin painitaitoihin, on oppilas tietysti mahdollista ottaa esim. jonkinlaiseen sidontaan. Heiveröinen, pienikokoinen esim. naisopettaja ei vain varmaan tähän painiin lähde.

Koululla on lupa puuttua, mutta ei opettajan kuulu silti olla poliisi, koska ei ole saanut siihen koulutusta.

Pippurisumutetta tarvittaessa jonnen kasvoille, niin ylimääräiset pärinät loppuu lyhyeen. Sitten viimeistään voidaan taluttaa johonkin suljettuun tilaan odottamaan jälkiseuraamuksia. Penskoille pitää näyttää tarvittaessa tylystikin, että kuka käskee ja määrää. Jos tahdon nujertaminen ei onnistu puhumalla, niin sitten.. tekemällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös