Opettajan pimeä puoli

  • 13 552
  • 77

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti er_bai_wu
Todellakin, taitaa kaikki 80-luvulla peruskoulunsa käyneet jakaa nämä mainitsemasi 'ilot'... liikuntatunnilla seisottiin 9-vuotiaana asennossa varpaat viivalla, koska opettajan mielestä emme osanneet pelata koripalloa tarpeeksi hyvin.

Aargh, me seisottiin pituusjärjestyksessä viivan takana. Yksi oppilaista kun meni sitten seisomaan viivan päälle, niin aiemmin mainitsemani 3.-4. luokan opettaja nosti tämän oppilaan hiuksista ilmaan ja laski alas sinne viivan taakse.
 

X-Rated

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Mjuu, ei taida opettajat enää ilkeillä, kyllä ne ilkeilijät löytyy oppilaista nykyään. Koskaan ei ole vastaan tullut mitään kunnon erikoista tapausta opettajista paitsi pelkkiä huhuja. Tosin kerran Ala-asteella, kuudennella luokalla muistaakseni olin kun oli valinnaiseksi valittu itsepuolustuskurssi. Kurssi alkoi kauhealla jumpalla ym. kunnes sen opettaja opetti puolustautumaan ihmistä. Aluksi katsoin että hyvin opettaa, kunnes se neuvoi potkimaan vielä maassa makaavaa ihmistä muutamia kertoja mahaan. Ukolla oli muutenkin mennyt armeija ja koulu sekaisin joten ei viitsinyt huomauttaa asiasta.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, ja sellainen pieni tarina tuolta nykypäivän kunnollisista koululaisista. Raskaana oleva naisopettaja sai lyönnin vatsaansa oikein kunnon kusipäänilkiltä. Ei Jumalauta...narun päähän tuollaiset eikä mihinkään koulupsykologille hakemaan ymmärrystä ja toivoa. Jollain tavalla tuokin oli varmasti alunperin ilkeän naisopettajan vika? Pakko kysyä kuinka monen miehen pinna täällä menis kunnolla poikki kun kuulisi että joku on mojauttanut tulevaa lastasi ennen kuin on syntynytkään!?

Kyllä, tiedän, tuollainen on vain yksittäistapaus(tosin yksittäistapauksiakin on kumman paljon), mutta yksikin kerta on liikaa! Takaisin vuosisadan alkuun ja karttakepillä sormille että oppivat jotain respectiä.


MACK
 

Mussu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYR ja Arsenal
Hirvein koulumuistoni sijoittuu parin vuoden taakse, ja ala-asteelle. Minä ja muutama kaverini keskustelimme innokkaasti ja äänekkäästi edellisillan TV-ohjelmasta luokan takaosassa. Tiukka luokanopettajamme Martta (?, en muista tarkkaan nimeä, joku tommoinen se oli) sitten vähän aikaa sananvaihtoamme kuunneltuaan huusi minulle erittäin vihaiseen sävyyn: "Keijo! Nyt se turpa kiinni!"

Em. tapauksen jälkeen en ole tunnilla ilman opettajan antamaa suunvuoroa puhunut, enkä varmasti tule puhumaankaan, sen verran kamalat muistot tuosta jäi.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Viestin lähetti Mussu
Hirvein koulumuistoni sijoittuu parin vuoden taakse, ja ala-asteelle. Minä ja muutama kaverini keskustelimme innokkaasti ja äänekkäästi edellisillan TV-ohjelmasta luokan takaosassa. Tiukka luokanopettajamme Martta (?, en muista tarkkaan nimeä, joku tommoinen se oli) sitten vähän aikaa sananvaihtoamme kuunneltuaan huusi minulle erittäin vihaiseen sävyyn: "Keijo! Nyt se turpa kiinni!"

Em. tapauksen jälkeen en ole tunnilla ilman opettajan antamaa suunvuoroa puhunut, enkä varmasti tule puhumaankaan, sen verran kamalat muistot tuosta jäi.

Olisi kannattanut Keijon pitää turpansa kiinni, niin ei olisi jäänut kamalia muistoja.

Minun ala-asteopettajani seisotti meitä nurkassa ja huitoi karttakepillä sormille, ja pakottipa kerran yhden luokkatoverini syömään lautaselleen oksentamaansa ruokaansakin.

Breznevin kuoltua katsoimme tämän hautajaisia televisiosta. Tämä kerta oli muuten ainoa tapaus, kun tuo taistolaisope soi meille oikeuden telkun katsomiseen tunneillansa.

Kaikesta nurinasta huolimatta, on minun myönnettävä, että hän oli kertakaikkiaan loistava opettaja. Eli asiat menivät perille, eikä ketään meistä taatustikaan kiusattu, mikä on minusta oppimisen jälkeen tärkeintä. Muu viihtyvyys on sivuseikka.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mielestäni ne opettajat pärjäsivät oppilaiden kanssa parhaiten, joiden oma persoona sopi opetustehtäviin, ja jotka myös uskalsivat laittaa itsensä peliin. Kyllä, joillain vain tuntui olevan synnynnäinen auktoriteetti, kun taas jotkut toiset menettivät pelin heti kun luokkaan astuivat. Sitä en sitten tiedä, paljonko noilla "charmanteilla" tyypeillä oli mukana synnynnäistä ja paljonko opeteltua auktoriteettia.

Sitten niihin outoihin tyyppeihin. Ala-asteella eräs miesopettaja taisi vihata minua täydestä sydämestään, ja näytti sen myös. Enpä antanut sen hirveästi haitata itseäni. Myöhemmin lukioaikana sain kuulla, että kyseinen ukkeli oli eläkkeelle jäätyään löytänyt hyvin nopeasti kokopäiväalkoholistin uran itselleen. En hämmästynyt.

Yliopistossa pakollisen äidinkielen kurssin veti nainen, joka luennoilla välillä käytti ruotsia kun ei suomeksi osannut jotain asiaa sanoa. Tentistä pääsi läpi ne, jotka sattuivat pääsemään. Englantia opettanut mies piti "tasokokeita", jotka muistuttivat erehdyttävän paljon peruskoulun kuudennen luokan kokeita. Niistä ei päässyt läpi kuin arvalla, ja kovin monella ei arpa ollut myötäinen. Kävin sitten englannin kurssit ihan oikeiden opettajien johdolla ja jotenkin sain niistä kiitettävät.

Samassa paikassa samaan aikaan opiskelleet varmaankin tunnistavat nämä kaksi kieltenopettajaa. Harva taitaa heitä kaivata.

Viestin lähetti Mack
Pakko kysyä kuinka monen miehen pinna täällä menis kunnolla poikki kun kuulisi että joku on mojauttanut tulevaa lastasi ennen kuin on syntynytkään!?
Saattaisipa asiat järjestyä siten, että kyseisen mojauttajan lähitulevaisuus olisi paitsi ankea, myös kivuntäyteinen.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Laitanpa yhden yliopisto-opettajan tähän. Ajalta:"silloin oli grunge ja muut".

Se kaveri oli erään kurssin vetäjä. Ihan kelpo tyyppi, veti hyviä kontaktiopetustuokioita. Kurssi oli koko lukuvuoden mittainen, joka toinen viikko pari tuntia. 2 ov.

Joulun jälkeen tyyppiä ei enää näkynyt. Syykin selvisi. Heppu istui tutkintovankeudessa tyttöystävänsä taposta. Kurssi muuttui esseen tekemiseksi, mikä vitutti suunnattomasti laiskoja poikia. 1,5 oli lopputulento. Open mahd. tuomiosta ei ole tietoa.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Iltalehti tänään:

"Ex-rehtorille sakot lasten nöyryyttämisestä

Nummipusulalaisen koulun ex-rehtori tuomittiin virkarikoksesta yli 3 000 euron sakkoihin. Oppilaitaan nöyryyttänyt rehtori oli mm. röyhtäyttänyt 12-vuotiaita taputtamalla heitä pepulle.

Nyt sairauseläkkeellä oleva mies käytti oikeuden mukaan koulussa nöyryyttäviä opetus- ja kurinpitokeinoja sekä alisti 11-12-vuotiaat lapset toistensa pilkanteolle.

Poroila oli kohdistanut menetelmänsä erityisesti arkoihin, ujoihin, pelokkaisiin ja sairaisiin oppilaisiin."

Aika vähällä pääsi.

Aamulehti kertoi laajassa artikkelissaan viikonloppuna, että Turun yliopistossa aloitetaan tutkimus, jolla kartoitetaan opettajien suorittamaa oppilaitten kiusaamista. Tutkimusta johtaa professori Christina Salmivalli.

Näin siis asiassa tapahtuu kohenemista.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Omilta lukioajoiltani Tapiolasta muistuu mieleen eräs äidinkielen opettaja. Kutsutaan häntä nyt vaikka leikkisästi Arjaksi.

Lukion ensimmäisellä luokalla häntä pidettiin yleisesti erittäin kuspäisenä vanhana harppuna. Kuri oli kuin pahimmista Suomi-elokuvista. No ikääkin naisihmisellä oli varmaan yli 60 jo silloin, kun vuosi kirjoitusteni jälkeen jäi eläkkeelle. Hän haukkui kaikki aivan avoimesti nimillä. Pieni harmaa nuttura, tiukka ilme. Muutaman kerran karttakeppikin kopsahti pulpetin kanteen muutaman sentin sormista. Sormille ei koskaan tullut, koska se oli laitonta. Esimerkiksi kaveri oli sellainen sana, joka oli aineessa iso virhe. Ystävä tai toveri olivat hyväksyttäviä versioita. Samoin naama oli pannassa. Kasvot oli oikea suomenkielinen sana. Esimerkkejä olisi vielä monia, mutta nuo huvittivat silloin ekaluokkalaista lukiolaista.

Lukion toisella meillä otettiin luokaton lukio käyttöön, silloin sai valita itse käytännössä myös opettajat. Otin kuitenkin kyseisen opettajan kursseja, koska ne sopivat parhaiten pitkän matematiikan kanssa lukujärjestykseen. Lukion toisena vuonna sitten huomasi sen, että pahimpien tumpuloiden jäätyä pois ryhmästä (tai karattua toiselle opettajalle), tämäkin opettaja alkoi tuntua jopa hieman inhimilliseltä joskus.

Lukion kolmantena vuonna en enää halunnut muuta äidinkielen opettajaa, koska kaverien (anteeksi, toverien) mielipiteet tästä toisesta opettajasta kertoivat, että se ei osaa opettaa yhtään. Leppoista niillä tunneilla kuulemma oli, mutta ei siellä mitään oppinut. Itse taas olin tottunut jo Arjaan, joten en kokenut hänen persoonaansa enää mitenkään ylivastenmielisenä. Lukion viimeisenä vuotena Arja sitten keskittyikin jo meidän sijaan haukkumaan musiikkiluokkalaisia, joihin verrattuna me olimme kuulemma enkeleitä ja osaavia.

Niin, mikä olikaan tarinan opetus. Tämä opetteja tuntui kiusaajalta yli vuoden verran lukiossa. Kun hänet oppi tuntemaan, asenne Arjaa kohtaan muuttui. Hän otti oikeasti työnsä vakavasti, hänelle itselleen oli vanhanaikaisena opettajana tärkeää se, että teini-ikäiset kauhukakarat saa oppimaan asiat. Tuo oli ainoa hänelle sopiva keino saada kuri aikaiseksi ja oppi menemään päähän. Ja niin aivan täysin keskitason kirjoittajana 70-80 pisteen aineita kaksi ensimmäistä lukiovuotta raapustellut E kirjoitti yo-kirjoituksissa aineesta 93 pistettä ja laudaturin. Ja siitä voi kittää vain tätä vanhaa huumorintajutonta kiusaajaharppua, jolla ei ollut elämässään muuta tehtävää kuin nuorten kiusaaminen. Hän osasi opettaa, lukion kolmannella hän oli ehkä arvostetuin opettaja luokkamme keskuudessa.

Tämä tarina on erilainen kuin oikeasti väärillä metodeilla opettavat opettajat. Fyysisesti kurittamisesta ei ole puolustusta olemassa, eikä myöskään käpälöinnistä tai vastaavasta. Niihin pitää kaikkiin puuttua, ne eivät ole missään mielessä hyväksyttäviä. Mutta joskus kiusaamiselta tuntuvan asian motiivin tajuaa vasta jälkikäteen, tässä tapauksessa se toimi hannujortikkamaisesti oikein.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Edellä kuvatun Arjan opetus oli kieltämättä tuloksia tuovaa, mutta en millään voi hyväksyä hänen äidinkieleen ja sen opetukseen liittymättömiä henkilökohtaisuuksia, joista sangen moni oppilas lienee vuosien varrella saanut osansa.
Niin ja jos lätkävalmetajiin verrataan, niin lähempänä lienee Raimo Summanen kuin Hannu Jortikka.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
E kirjoitti:
Tämä tarina on erilainen kuin oikeasti väärillä metodeilla opettavat opettajat.

Eihän tuossa kai millään muotoa ollut kiusaamisesta edes kyse? Tiukkuus ja yleisen kurin pitäminen on aivan eri asia kuin persoonaan kohdistuva väkivalta. Itsekin olen pitänyt aina arvossaan järjestystä ja kuria vaativia opettajia, koska heidän avullaan on voinut rauhassa keskittyä opiskeluun ja tehtävien suorittamiseen, mikä kuitenkin on se olennaisin asia. Mm. lukionaikainen kemianopettaja oli erittäin "vastenmielinen" ja ahdistavakin kuulustelutapansa ja suoruutensa vuoksi. Silti hän oli tasapuolinen ja muuten asiallinen, joten kun hänenkin toimintatapaansa oli tottunut, lopputulos oli hyvä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Yläpesä kirjoitti:
Eihän tuossa kai millään muotoa ollut kiusaamisesta edes kyse? Tiukkuus ja yleisen kurin pitäminen on aivan eri asia kuin persoonaan kohdistuva väkivalta.

Kuten tuossa edellä veli msg asian ilmeisesti "Arjan" tunnistaneena ilmaisi, hän meni usein henkilökohtaisuuksiin. Itseäni se ei sen kummemmin haitannut, mutta siinä ikävaiheessa henkilökohtaisesti joillekin aroista asioista tölviminen ei välttämättä toimi. Jotkut on paksunahkaisempia kuin toiset. Itse olen kyllä varmaan harvinaisen paksunahkainen ainakin ulospäin. Monien mielestä se oli kuitenkin kiusaamista. Monien mielestä ehkä Jortikankin valmennusmetodeissa on kiusaamista mukana.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niin en minä Arjan tölväisyistä mieltäni pahoittanut. Sainpa vain hänet suuttumaan, kun uskalsin antaa samalla mitalla takaisin.

En silti pidä kyseisen opettajan toimintatapoja hyväksyttävinä. Ehkä Arjan kaipaamaan 'yhteiskoulun aikaan' saattoi käyttäytyä tuolla tavalla, mutta ei 90-luvun vaihteessa.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kommentoidaan tämä tänne. Lueskelin tuossa miten Raision suunnalla miesopettaja oli mennyt kahden tappelupukarin väliin, ja ilmeisesti käsitellyt liian kovakouraisesti herkkähipiäistä kaveria, josta seurasi oikeusjutut jne. Käräjäoikeus tuomitsi miehen, mutta hovi sentään vapautti. Mies totesi, että tekisi milloin vain uudestaan, ja että hän menee väliin jos pienempiä kiusataan. Upea opettaja! Onneksi vasemmistoholhousvaltiossa tuostakin pitää saada tuomio. Vastenmielistä! Muutenkin on yleisellä tasolla aina yhtä kuvottavaa lukea jostain pellestä joka kiusaa muita, ja kun itse saa pipin niin ollaan jo oikeudessa.


MACK
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Mack kirjoitti:
Kommentoidaan tämä tänne. Lueskelin tuossa miten Raision suunnalla miesopettaja oli mennyt kahden tappelupukarin väliin, ja ilmeisesti käsitellyt liian kovakouraisesti herkkähipiäistä kaveria, josta seurasi oikeusjutut jne.

Tunnen tapauksen ja myös ko. opettajan. Erittäin asiallinen, tiukka ja jämäkkä kaveri, jollaisia pitäisi olla enemmän. Valitettavasti Opettajankoulutuslaitoksen hakuprosessi ei suosi tällaisia tyyppejä, vaan jo pääsykokeisiin päästäkseen pitää olla ollut ns. hyvä tai ainakin kohtuullinen koulussa.

Mutta joo, tapauksesta sen verran että oli tosiaan erottanut kaverit ja tämä oikeusjutun nostanut on aivan toivoton tapaus. Aina kiusaamassa ja hakkaamassa pienempiään. Tässä kohtaa opettaja oli sitten erottanut tappelijat ihan riuskalla otteella, niin sitten oli tullut tälle pikkupahikselle päähän pipi tms. Ja oikeuteen. Onneksi hovi päätti kumota tuomion.
 

Joonas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, OTP
Muutama vuosi sitten yläasteella ollessani, epäilin erään opettajan pimeitä puolia.

Liikunnanopettajani tuli katsomaan, että kaikki käyvät suihkussa - suihkun ovelta se siinä tiiraili poikia... Sama kaveri näytti, miten hypätään pituushyppyä. Hyvin hyppäsi, mutta naurua aiheuttivat taskusta matkalla pudonneet pullonkorkit...

Ystäväni biologian opettajalta kysyttiin joskus tunnilla, että paljon opettaja nostaa penkistä? Vastaus oli: "En pelaa tennistä"... Samalta biologilta kysyttiin, että onko opettaja kokeillut huumeita? Tiukka vastaus kuului: "Ystävien kanssa pari kuukautta sitten kokeiltiin hasista Kööpenhaminassa. Hyvin virkistävä kokemus!" Kaveri sai potkut kuukausi myöhemmin tultuaan kännissä opettamaan...

Ja nämä tarinat ovat tosia.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mack kirjoitti:
Kommentoidaan tämä tänne. Lueskelin tuossa miten Raision suunnalla miesopettaja oli mennyt kahden tappelupukarin väliin, ja ilmeisesti käsitellyt liian kovakouraisesti herkkähipiäistä kaveria, josta seurasi oikeusjutut jne. Käräjäoikeus tuomitsi miehen, mutta hovi sentään vapautti. Mies totesi, että tekisi milloin vain uudestaan, ja että hän menee väliin jos pienempiä kiusataan. Upea opettaja! Onneksi vasemmistoholhousvaltiossa tuostakin pitää saada tuomio. Vastenmielistä! Muutenkin on yleisellä tasolla aina yhtä kuvottavaa lukea jostain pellestä joka kiusaa muita, ja kun itse saa pipin niin ollaan jo oikeudessa.

Muistan tämän tapauksen erittäin hyvin. Itseäni suorastaan oksetti tapa uutisoida iltalööppien osalta tyyliin: "opettaja pahoinpiteli oppilaan". Itse jutussa kerrottiin, kuinka opettaja vain päätti mennä toiseen kouluun ja heittää pojan portaikkoa alas. Erityisen raskauttavaa oli kuulemma se, kuinka oman koulun oppilaat eivät kelvanneet, vaan piti mennä pieksemään naapurikoulun oppilasta. Huhhuh.

Yleisesti ottaen sanon, että vituttaa tämä ikuinen ajojahti mikä opettajia kohtaan on käynnissä. Harva tietää minkälaisia tilanteita siellä luokkahuoneissa joutuu kohtaamaan. Erityisopetukseen ei ole mitään resursseja, jolloin esim. pääkaupunkiseudun lähiökouluissa on keskimäärin 4-5 oppilasta per luokka, joiden pitäisi olla erityisopetuksessa. Miettikääpä sitä. Ja opettajalla ei käytännössä ole mitään oikeuksia toimia. Naurettavaa.
 
Viimeksi muokattu:

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuvernööri kirjoitti:
Muistan tämän tapauksen erittäin hyvin. Itseäni suorastaan oksetti tapa uutisoida iltalööppien osalta tyyliin: "opettaja pahoinpiteli oppilaan". Itse jutussa kerrottiin, kuinka opettaja vain päätti mennä toiseen kouluun ja heittää pojan portaikkoa alas. Erityisen raskauttavaa oli kuulemma se, kuinka oman koulun oppilaat eivät kelvanneet, vaan piti mennä pieksemään naapurikoulun oppilasta.
Eikö tämä ole normaalimeininkiä Iltapäivä lehdillä? Itse oon jo niin kyllästyny että tulee tosi harvoin ostettua ko lehtiä, asiat väännetään sellaiseen muotoon joka ainoastaan hipaisee totuutta. Tärkeintä että otsikot ja jutut myy..
Kuvernööri kirjoitti:
Yleisesti ottaen sanon, että vituttaa tämä ikuinen ajojahti mikä opettajia kohtaan on käynnissä. Harva tietää minkälaisia tilanteita siellä luokkahuoneissa joutuu kohtaamaan. Erityisopetukseen ei ole mitään resursseja, jolloin esim. pääkaupunkiseudun lähiökouluissa on keskimäärin 5 oppilasta per luokka, joiden pitäisi olla erityisopetuksessa. Miettikääpä sitä. Ja opettajalla ei käytännössä ole mitään oikeuksia toimia. Naurettavaa.
Joo,eipä käy kateeksi niitä jotka opettavat pers-koulussa. Itse olisin sillä kannalla että kovempi kuri ja myös fyysinen kuri olisi sallittava, toki kohtuudella. Muuuutta, tuosta saadaan taas aikaiseksi kilometrien mittainen väittely että mitä saa tehdä ja mitä ei. Perusperiaatteena kuitenkin että täysi fyysinen koskemattomuus ei ole mielestäni hyvä juttu.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Omasta mielestäni hyvä opettaja on sellainen jolla on myös auktoriteetin lisäksi kyky olla kaikille tasapuolinen.

Esim. turhan usein yläaste aikoina etenkin naisopettajat antoivat numerot aivan puhtaasti pärstän mukaan. Räikeimpänä esimerkkinä tietenkin ikivanha kotitalouden opettaja jonka mielestä miespuoliset ihmiset eivät voi saada kyseisestä aineesta tyttöjä parempia numeroita vaikka aihettakin olisi.

Ja muutenkin naisopettajien keskuudessa oli hyvinkin yleistä katsella tyttöjen lintsaukset ja tuntihäiriköinnit läpi sormien. Tytöt vielä tietävät tuon ja ovat joka päivästä pari tuntia "terkkarilla". Samoin tunneilla meikataan, leikitään kännykän kanssa ja kikatetaan niin vitusti. Vittu miten hajottavaa.

Pahimpana tietenkin oma luokanvalvojamme. Tytöt kikattavat pari tuntia putkeen ja kun itse aluksi yritti kysyä jotain ihan asiallistakin niin vastaukseksi sai vain punoittavan naaman ja saatanallisen TURPA KIINNI huudon.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
kettu666 kirjoitti:
Omasta mielestäni hyvä opettaja on sellainen jolla on myös auktoriteetin lisäksi kyky olla kaikille tasapuolinen.

Kyllä ja näillä ei yleensä ole myöskään ylenmäärin kurinpito-ongelmia. Tässä suhteessa ihailen yläasteen opettajavaimoani. Ja myös poikani - yläasteen ja lukion bilsan opettaja - on perinnyt äidiltään saman ominaisuuden ja minulta toisen kurinpidossa auttavan asian: 198 cm ja 100 kg. Kummankaan tunneilta harvoin poistetaan oppilaita, mutta jos poistetaan niin ulos lentää sukupuolesta tai keskiarvosta riippumatta. Pahimpia valittajia ovat kymppikeskiarvon ulosheitetettyjen tyttöjen äidit.
 

hhhvvv

Jäsen
Suosikkijoukkue
Norja
Olen nähnyt hyviä opettajia ja huonoja opettajia. Lisäksi olen koulussa, josta valmistuu tulevia opettajia. Voin sanoa, että jo opettajakuolutukseen opiskelijavalinnassa tapahtuu suuri virhe.

Opettajaksi hakeutuvista suurin osa on ihmisiä, joiden mielestä koulussa on ollut mukavaa. Etenkin naisista tai ehkä ennemminkin tytöistä suurin osa on sellaisia, joiden mielestä koulussa on ollut kivaa ja he haluavat sinne töihin. Heidän silmissään opettajalla on sitä auktoriteettia ihan sen takia, että hän on opettaja. Yleensähän nämä on ollut niitä kilttejä tyttöjä, joista opettajat ovat pitäneet ja he ovat tykänneet myös opettajista. Voi vain arvailla sitä järkytystä minkä tällainen ihminen kokee joutuessaan todellisuuden kanssa vastakkain. Koulussa ei olekaan kivaa kaikilla oppilailla ja kukaan ei kunnioitakaan opettajaa.

Tämä oli täysin kärjistetty esimerkki siitä millaiset ihmiset hakeutuvat opettajiksi. Mutta enemmistö tulevista opettajista menisi tuohon kategoriaan karkeasti jaoteltuna sukupuolesta riippumatta. Onneksi on myös poikkeuksia.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
hhhvvv kirjoitti:
Opettajaksi hakeutuvista suurin osa on ihmisiä, joiden mielestä koulussa on ollut mukavaa. Etenkin naisista tai ehkä ennemminkin tytöistä suurin osa on sellaisia, joiden mielestä koulussa on ollut kivaa ja he haluavat sinne töihin. Heidän silmissään opettajalla on sitä auktoriteettia ihan sen takia, että hän on opettaja. Yleensähän nämä on ollut niitä kilttejä tyttöjä, joista opettajat ovat pitäneet ja he ovat tykänneet myös opettajista. Voi vain arvailla sitä järkytystä minkä tällainen ihminen kokee joutuessaan todellisuuden kanssa vastakkain. Koulussa ei olekaan kivaa kaikilla oppilailla ja kukaan ei kunnioitakaan opettajaa.

Tämä on niin totta sanasta sanaan. Ja tämä toteutuu juuri naispuolisten kohdalla kuten sanoit. Opettajankoulutukseen pääsemiseksi riittää hyvä koulumenestys, lukeminen pääsykokeeseen ja niissä pärjääminen. Moni lupaava persoona ei välttämättä kelpaa edes pääsykokeisiin, kun YO-arvosanat eivät riitä. Valintamenetelmä kaipaisi kyllä huomattavan suurta uudistusta - persoonan pitäisi painottua huomattavasti enemmän. Persoonaa on tietysti vaikea selvittää hakulomakkeen perusteella, joten ainoa vaihtoehto on suurempi määrä pääsykokeisiin kelpuutettavia. Usein ne sopeutuvimmat persoonat löytyvät juuri sieltä harmaan massan keskivaiheilta koulumenestyksen suhteen, ei tosiaankaan sieltä "kymppimiinus ja käyttäytyminen moitteetonta" - osastolta
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Omia kokemuksia ns. jotenkin oudoista opettajista löytyy muutaman vuoden takaa lukioajoilta. Oma maantiedon opettajani oli sellainen pilkunviilaaja, että alta pois.. Esimerkiksi jos hän kesken tunnin kysyi joltain tunnilla käsitellyistä aiheista ja oppilas ei osannut vastata niin hän antoi henkisen poissaolon.. Eli se tarkoittaa siis, että et ole ollut henkisesti läsnä ja saat poissaolon. Sama homma tapahtuu jos silmät menevät hetkeksikin kiinni tunnilla. Samainen opettaja vaati koulumme kellojen soittoajan lyhentämistä viidestä sekunnista kolmeen koska tämä kaksi sekuntia voitaisiin käyttää tehokkaasti oppituntiin.. Toisaalta en ihmetellyt yhtään sitä, minkälainen tämä opettaja on kun hän ensimmäisellä tunnilla ylpeänä kertoi gradunsa aiheen: Hömötiaisten parittelu ja lisääntyminen jota hän oli tutkinut metsässä teltassa asuen kahden vuoden ajan..

Tämä opettaja on aivan ilmiö omalla sarallaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuvernööri kirjoitti:
Usein ne sopeutuvimmat persoonat löytyvät juuri sieltä harmaan massan keskivaiheilta koulumenestyksen suhteen, ei tosiaankaan sieltä "kymppimiinus ja käyttäytyminen moitteetonta" - osastolta
Pikkuveljeni jäi viime kevään haussa rannalle pitkälti yhden osion vuoksi. Hän ei ole mikään sosiaalisuuden riemuvoitto noin niinkuin luonteensa puolesta, ei nynny, mutta sellainen rauhallinen ja harvasanainen, joten ryhmätehtävä ns. kusi. Teoriakokeen hän omien sanojensa mukaan hanskasi, ja psykologin kanssa turinat menivät hyvin. No, tänä keväänä selviää, pitääkö hänen arvelunsa ryhmätehtävän vaikutuksesta paikkansa, koska tuo osio jää kaiketi Jykylän okl:n pääsykokeista pois.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Kyllä vain. Tuo OKL:n hakuprosessi ei tällä hetkellä oikein kyllä pelaa. Itselläni on siinä mielessä asiantuntemusta, että olen tälläkin hetkellä ko. laitoksessa kirjoilla. Valmistumisen aikataulu on tosin "tuolla jossain".

No, kuitenkin. OKL:ssa näkee liika juuri niitä kympin oppilaita, jotka sitten käytännön tilanteessa jäätyvät, kun ei se takapulpetin Marko uskonutkaan ensimmäisestä kerrasta. Minkäänlaista auktoriteettia ei löydy, hienoja tuntisuunnitelmia ja korkealentoisia ajatuksia kyllä (tämä on muuten myös koko oppilaitoksen ongelma. Tuntuvat nuo yliopiston professorit yms. olevan hieman todellisuudesta erkaantuneita). Oikeastaan koko laitoksen kaksi parasta tyyppiä on ollut kaveri, joka on työskennellyt ennen armeijassa sekä toinen, joka on kalju, isopartainen ja 140 kiloinen. Ei ole auktoriteettiongelmia, ja homma toimii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös