Oma operaationi oli lokakuussa 2005 – helmikuussa 2006, jolloin poistettiin 8-hampaat yläleuasta. Syynä poistoon oli vinoon kasvaminen ja posken sisäpinnan hiertyminen. Perinteinen hohtimilla poistaminen kesti 3 – 5 s/hammas. Alle puudutuspiikki, eikä itse toimenpidettä huomannut juuri mitenkään. Verenvuodon tyrehdyttämiseksi ja hyytymän aikaansaamiseksi poistoreiän päälle pantiin jokin pumpulituppo ja hampaita purtiin poiston jälkeen yhteen 15 minuuttia. Operaation jälkeen menin suoraan töihin. Parin päivän ajan piti olla varovainen, ettei ruoka mene poistoaukkoon (leivät piti paloitella pieniksi kuutioiksi, ja suuhun pantavat ruoka-annokset piti olla pieniä ja ne oli pureskeltava toisella leukapuoliskolla). Suun alue toipuu nopeasti, ja tilanne normalisoitui parissa päivässä. Jotain syömis- ja juomisohjeita annettiin mukaan.
Itse en tarvinut särkylääkkeitä eikä mitään särkyä esiintynyt. Sain mukaan em. purutuppoja verenvuotojen varalle, mutta niitäkään ei tarvittu. Sinun tapauksessa viisaudenhampaat tuntuvat näkyvän vain röntgenillä. Käsittääkseni 8-hampaat ovat yleensä surkastuneita ja niillä on surkeat juuret jos ollenkaan. Ilmeisesti kohdallasi on juuri tällaiset 'irtopalat', jotka on hyvä poistaa etteivät ne ajan kanssa liikkuessaan aiheuta tulehduksia, kipuja tai paineentuntua. Käsittääkseni tapauksessasi hampaat leikataan, ja mitä minä olen kuullut, ei toimenpide ole normaalia (pihdeillä) poistoa kummempi.
Hammaslääkäritoiminta Suomessa on aina ollut ensisijaisesti liiketoimintaa, jossa potilaat ovat asiakkaita. Asiakkaana saat olla aina oikeassa ja ostaa itsellesi haluamasi puudutukset, ilokaasut, esilääkitykset tai vaikka nukutuksen. Itse olen aina hammaslääkärissä joutunut erikseen kieltäytymään puudutuksista, sikäli vallitseva normi kaikesta kivunlievityksestä hammaslääkäreissä on tullut. Olen muussa leikkaushoitotoimenpiteessä saanut esilääkityksen, ja voin vakuuttaa että sen lääkityksen alaisena olisin iloiten ollut valmis mihin tahansa toimenpiteeseen.
Kivut ja säryt hammashoidossa saa silloin, jos hampaan kiillepintaa tai leukaluuta on naarmutettu. Varmuustoimenpiteenä saatat saada antibioottikuurin mahdollisten tulehdusten estämiseksi ja säryn varalle tulee ainakin ibuprofeiinia tai jotain kovempaa kipulääkitystä (esim. kodeiinipohjainen Panacod).
Etukäteisjännittämisestä tai peloista kannattaa olla rohkeasti yhteydessä hammaslääkäriasemalle; niitä osataan ennakoida, ja olisihan pelkojen huomiotta jättäminen hammaslääkäriliiketoiminnalle lyhytjänteistä toimintaa. Pelkäävän asiakkaan hoitaminen asiallisesti on omiaan ylläpitämään asiakassuhdetta. Nämä hampaanpoisto-operaatiot hoidettiin ainakin omalla kohdallani tyylikkäästi, enkä saanut toimenpiteestä minkäänlaista traumaa. Tiedän myös, että poisto-operaatiot on hammashoidon alue, jossa myös on erikoistumista. Itse jouduin odottamaan toimenpidettä juuri siksi, että pihtien kahvoihin saatiin siihen vihkiytynyt kaveri.
Ei syytä huoleen, pääset ammattilaisten käsittelyyn ja homma on nopeammin ohi kuin arvaatkaan.