Tämä kirjoitukseni ei nyt ole suunnattu Wadea vastaan millään tavalla, vaan niitä perusteita, joilla Jokerifanit täälläkin puolustavat Waden koskemattomuutta päävalmentajana. Ihmettelen sitä, millä tavalla hyvä pelaajaura tekee miehestä ehdottoman hyvän päävalmentajan? Siis kenestä tahansa, ei pelkästään Wadesta.
Ja perusteluksi tähän ei mielestäni kelpaa, että ovathan esim. Summanen, K.Jalonen tai Eloranta hyviä valmentajia. Uskon esim. Bluesin puolelta löytyvän vastaesimerkeiksi Rautakallio, Virta ja muualta varmaan monta muuta. Kaikki tosin ansioituneita valmentajia, mutta ehkä se päävalmentajan rooli ei kuitenkaan ole kaikille se oikea. Wade on kuitenkin Jokereiden yhteydessä ensimmäinen, jota muistan fanien noin kovasti puolustelleen todella surkeasta sarjan alusta huolimatta. Ymmärrän, että kunnioitatte häntä pelaajana ja Jokeri-ikonina yli kaiken, mutta onko hän siltikään paras päävalmentaja Jokereille?
Toivon kaikkea hyvää Wadelle, mutta ehkä hänen roolinsa olisi kuitenkin parempi kakkosvalmentajana (ainakin tänään nähdyn Kalpa-pelin perusteella). Hän ei vain saa sitä tarvittavaa irti joukkueesta. Kyllä teidän rosterissanne on edelleenkin aika paljon enemmän nimimiehiä kuin meillä tai Kalpalla. Itse asiassa, montako pelaajaa osaatte edes ulkomuistista nimetä Jypistä tai Kalpasta? Veikkaan, että toisin päin kysyttäessä (siis kysytään Jyp- tai Kalpa-faneilta Jokeripelaajien nimiä) lukumäärä on paljon suurempi.
Itse esim. pidän Jari Kurria kautta aikojen parhaana suomalaisena kiekkoilijana, mutta silti ihmettelen, mitä hittoa hän tekee maajoukkueen GM:nä? Pitääkö näitä suojatyöpaikkoja olla jokaiselle entiselle huippukiekkoilijalle samalla tapaa kuin poliitikoille? Eli loistava pelaajaura ei kuitenkaan mielestäni pätevöitä ihan kaikkeen työhön kiekon parissa (Jutilakaan ei ollut loistokommentaattori, vaikka hyvä pakki aikanaan olikin).
No Waden suhteen päätös ei todellakaan ole minun käsissäni, ja vaikka olisikin, niin luultavasti antaisin hänen vielä kokeilla muutaman kierroksen ajan. Ehkä se vielä siitä.