Re: Pienoinen sukellusvene...
Viestin lähetti Predator
No niin, tuli hankittua mittakaavassa 1:72 kuuluisa saksalainen Harmaa Susi - U-552 (U-BOOT TYP VIIC)
No niin, rakennusurakka on alkanut.
Ensimmäisesä vaiheessa pitää valita haluaako rakentaa veneen keulan torpedoluukut auki- vai kiinniasennossa. Mielestäni paatti on räyhäkkäämän näköinen luukut auki, joten tein siis niin. Luukkujen sovittaminen (torpedoputkien ulosnäkyvien tynkien kanssa) kahden ison runkopuoliskon väliin oli hieman kinkkinen homma, mutta kärsivällisesti asettelemalla se onnistui hyvin ja sitten olikin vuorossa kahden ison runkopuoliskon yhteen liimaaminen.
Mukana olevan monisivuisen rakennusohjeen mukaan seuraavaksi pitäisi asentaa ja liimailla paikoilleen potkuriakselit, itse potkurit, peräsimet ja suunta- sukellusvakaimet. MUTTA näin ei kannata tehdä. Koska veneen runko on VALTAVA - siis yli 90 cm pitkä, niin kannattaa ensin maalata koko komeus jo tässä vaiheessa - jos siihen rupeaa ensin asentelemaan kaikenlaisia ulokkeita, niin on kyllä suuri vaara että vahingossa tärvelee niitä kun joutuu kääntelemään isoa runkoa sinne sun tänne maalausvaiheen aikana. Rungon väritys on enimmäkseen "medium grey", mutta veneen vesirajan yläpuolinen kylkiosa on vaalean harmaa - joissakin yksilöissä tämän vaalean harmaan päälle oli maalattu erilaisia "maastokuvioita" tummemmilla harmaan sävyillä.
U-vene tyyppi VIIC:n kansi oli päällystetty puulla ja se puu oli käsitelty kauttaaltaan tumman harmaalla, melkeinpä mustalla, suojamaalilla.
Tässä vaiheessa viimeistään on myös syytä päättää, että minkä vaihtoehdon kuudesta tarjolla olevasta sukellusveneversiosta haluaa rakentaa. Kun sen on päättänyt, niin on hyvä merkitä rakennusohjeisiin vaikkapa tussikynällä ne vaiheet jotka kuuluvat nimenomaan valittuun venetyyppiin - ettei vahingossa rakentamisen edetessä sotke eri venetyyppien osia keskenään.
Kun runko on maalattu ja se on sitten varmasti myös kuivunut, niin edelleen pitää malttaa mielensä ja jättää rakennusvaiheet tuonnemmaksi. Nimittäin maalauksen jälkeen on hyvä tehdä rungon "vanhennus". Sukellusveneessä varsinkin tämä on ihan pakko tehdä - jos homman jättää tekemättä, niin lopputulos on liian "lelun näköinen".
U-veneen vanhennus tarkoittaa sitä, että ruostetta pitää näkyä joka puolella veneen saumoissa ja niittien kannoissa. Veneen kansiosa pitää myös käsitellä kuluneen näköiseksi.
Jotkut tekevät tämän ruoste-efektin käyttämällä ruskean sävyistä pastelliliitua, mutta minä olen huomannut hyväksi käyttää punaruskeata, voimakkaasti ohennettua Humbrolin maalia. Kun sitä on tarpeeksi "litkuttanut" niin sitten alkaa tarkkuutta vaativa maalaaminen - ruiskulla tai siveltimellä, makuasia sinänsä.
Melkoinen urakka muuten, tämä melkein metrin pituisen vonkaleen "ruostuttaminen". Kolme iltaa on hommassa jo kulahtanut, ja vasta toinen kylkipuolisko alkaa näyttää joltakin.
Palaan asiaan, kunhan pääsen varsinaiseen rakenteluun käsiksi. Ilmeisesti odotettavissa on tuskaisia hetkiä ainakin veneen kannelle viritettävän, keulasta tornin kautta perään asti ulottuvan vaijerin takia....
edittiä: tässä muuten mainio sivusto mallareille, sieltä löytyy esim. kuvia tästä kyseisestä sukellusveneprojektistakin - siis ei minun rakentamastani, mutta kuitenkin:
www.kitparade.com/gallery.htm