Mainos

Onkos täällä mallareita (pienoismalliharrastajia)?

  • 44 177
  • 375

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Kiitokset Predatorille. Mielestäni olen käyny kaikki firmat jo läpi, mutta ei ilmeisesti ole osunu silmään.

Tosiaan Zwilling ja Mistel ovat niin hirveen näkösiä vehkeitä, että saavat minut ainakin voimaan pahoin. No ne oli niitä saksan viimmeisiä toivoja varmaan..
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Apua maalaushommiin?

Tämä juttu ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta uskoisin että täältä löytyy oikeanlaista asiantuntemusta ongelmaani. Eli tarvitsisin hieman apua eräässä maalausoperaatiossa. Kohteena on puinen tv-taso, joka on lapsuuden kodistani peräisin ja haluaisin tuon kapistuksen entisöidä osaksi velkaneliöiden sisustusta.
Kaluste on kokopuuta ja pinta on maalattu kiiltävän valkoiseksi. Kapistus on melkoisen kolhiintunut ja elämä on jättänyt kalusteen pintaan erilaisia (ja -värisiä) jälkiä.

Miten käsittelen pinnan ennen maalausta?
Miten voin paikata syvimmät lommot vai voinko?
Voinko/kannattaako kapistusta maalata jollain muulla värillä kuin alkuperäisellä valkoisella?
Millä välineillä ja millaisella maalilla suoritan varsinaisen maalauksen? Moneenko kertaan?
Tarvitaanko jälkeenpäin esim lakkaa?
Kannattaako hökötys purkaa ennen aloittamista? Taso on mallia "hyllykkö" eli siinä on syvennyksiä joita ei ole varmaan kovin helppo käydä läpi. Kalusteessa ei ole näkyvissä yhtään ruuvia tms. ja se pysyy todennäköisesti kasassa tappiliitosten ja liiman avulla, eli saanko sitä enää ikinä kasaan jos puran himmelin?

Auttakaa osaamatonta! En halua pilata kalustetta, jolla on minulle suurta tunnearvoa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
LANCASTER

Tämän ketjun sivulla KOLME päättyneeseen Lancaster-projektiin on syytä liittää tämä tuota isoa sotalintua koskeva historiapläjäys.
:

- Lancastereilla suoritettiin paljon kuuluisia iskuja arvokkaita ja tärkeitä sotilaallisia erityiskohteita vastaan, mutta Lancastereiden (mukana olivat edelleen myös rintamakäyttöön vanhentuneet Wellington-, Stirling- ja Halifax-pommittajat), ja koko Englannin raskaan pommituslennoston varsinainen leipätyö oli kuitenkin Saksan kaupunkien öiset terroripommitukset - samaan aikaan kun Yhdysvaltojen pommariarmadat pommittivat muita/osittain samoja kohteita päivän valossa.

Englannin ja USA:n lentopommitusten työnjako Euroopassa oli selvä: jenkit suorittivat päivisin ns. strategisia pommituksia Saksan teollisuusalueille tavoitteena Saksan tuotannon lamauttaminen, ja britit pitivät öisin Saksan kaupunkien siviiliväestöä kauhun vallassa. Tokihan siviiliterrorillakin oli strategista vaikutusta, sillä päivisin töiden tekeminen ei varmaankaan ollut kovin tuottavaa, kun koko yön on joutunut hyppäämään pommisuojissa, ja sitten vielä on etsittävä uutta asuntoa tuhannen pillun päreiksi pommitetun kämpän tilalle, osallistuttava omaisten, jopa pikkulasten päivittäisiin hautajaisiin - tilapäisillä hautausmailla, joista edellisenä päivänä haudatut ruumiit lentelivät elävien ihmisten niskaan irtonaisina kappaleina seuraavan yön pommituksien aikana.

Karmeimpien terrorioperaatioiden joukkoon kuuluvat aivan sodan loppuvaiheessa suoritetut kostopommitukset itäisen Saksan siihen asti varsin rauhassa olleisiin kaupunkeihin, joihin venäläisten etenemisen karkuun ajamat siviilit olivat paniikissa pakkautuneet valtavin laumoin.
Britit tiesivät karmean tilanteen, ja hyödynsivät sen täysimääräisesti ja pienin omin tappioin, sillä Saksan ilmapuolustus oli tässä vaiheessa jo pahasti kuralla.
Kuvaava esimerkki on taiteestaan ja kulttuuristaan tunnettuun Dresdeniin 13-14 helmikuuta 1945 suoritetu terrori-isku, jossa Royal Air Force yhdeksän nopean Mosquiton opastaman 796 Lancasterin voimin pudotti kaupunkiin puolitoista miljoonaa kiloa sirpalepommeja ja 1,2 miljoonaa kiloa palopomeja.
Dresdenin oman asukasluku oli noin 600 000, ja pakolaisia siellä oli vähintään saman verran. Pommitusoperaatio poltti yhdessä yössä tuhkaksi kymmeniä, ehkä jopa satoja tuhansia ihmisiä.
Kaupunki paloi raivokkaasti kauttaaltaan, reunasta reunaan, niin kirkkaasti, että brittien pommareiden miehistöt täyttivät lentopäiväkirjojaan kaupungin liekkimeren valossa. Joka puolella riehuvat tulipalot yhtyivät ja kehittivät kaupunkiin valtavan tulisen pyörremyrskyn. Ihmiset kuolivat kellareihin käpertyneinä kuin rotat, jos eivät muuhun, niin savuun, palokaasuihin, hapenpuutteeseen ja pelkään kuumuuteen.

... jatkuu....
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
LANCASTER

... jatkuu

Seuraavana päivänä jenkkien USAF täydensi palavan Dresdenin tuhon, kun 311 Boeing B-17 pommittajaa heitti sekaan vielä 771 tonnia pommeja maalina öbaut rautatieaseman seutu. Näiden Lentävien Linnoitusten P-51 Mustang- saattohävittäjät rankaisivat vielä rankalla konekivääritulellaan niitä henkiinjääneitä siviilejä, jotka paniikissa pyrkivät Elbe-joen rantaan kaupungin liekeiltä suojaan. Taisteluraporttien ja lentokoneiden konekiväärikameroiden tallentamien kuvien perusteella on tultu siihen tulokseen, että jenkkien Mustangit syöksyivät tuon yhden päivän aikana ampumassa Elben rannoilla olevia saksalaisia siviilejä yli 100 erillistä kertaa! Tuo ei nyt ihan tainnut olla pommikoneiden saattohävittäjän tehtävä?
Eikä siinä vielä kaikki. Seuraavien viikkojen aikana jenkit tekivät vielä muutaman täydennysiskun Dresdeniin, mutta niiden tuhot olivat vähäisiä enimmäisen yön tuloksiin verrattuna - eihän siellä oikeastaan ollut enää mitään pommitettavaakaan.

Tuossa vaiheessa saksalaisilla itsellään ei ollut enää mitään mahdollisuuksia suorittaa tarkkaa tappiolaskentaa Dresdenissä.
Sodanjälkeiset arviotkin vaihtelevat paljon: Dresdenissä kuoli kiehumalla, paistumalla, palamalla ja tukehtumalla ainakin 25 000 ( + kadonneita ainakin 35 000), ehkä jopa 480 000 siviiliä! Tämän lisäksi myös satoja tuhansia vammautui palamalla, eikä heitä pystytty mitenkään hoitamaan.

Dresdenin tuhoamisella sodan loppuvaiheessa ei kuitenkaan ollut mitään sotilaallista merkitystä. Saksa oli jo käytännössä lyöty kaikilla rintamilla. Nyt vain toimitettiin sitä mitä Adolf Hitler oli tilannut, sitä toimitettiin sitten koko rahalla: Dresden paloi kolme viikkoa putkeen. Ja kohta tulivat hiiltyneeseen kaupunkiin idästä päin venäläiset. Ja taas oli kaupunkilaisilla "hauskaa" - varsinkin pommitukisista eloon jääneillä saksalaisilla naisilla. Mutta tästähän ei saa puhua?
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Sparrow
Millaisia projekteja muilla mallareilla on tällä hetkellä menossa?

Kas, tämmöinenkin ketju. Pitää osallistua, meitä mallimiehiä ei Suomestakaan liikaa löydy.

Omalla työpöydälläni on tällä hetkellä ruuhkaa, koska sen ovat vallanneet 1/72- ja 1/76-mittakaavan pienoismallit ja tinaukot. Hurahdin taas kerran uuteen miniatyyripeliin, tällä kertaa toiseen maailmansotaan perustuvaan.

Pari Achillesta, Shermania ja M3 Grantia on liittoutuneiden puolelta työn alla. Sen jälkeen vuorossa on neuvostokamaa (ISU-152, KV-1 jne...) ja bubbling under-osastossa suomalainen talvisodan vahvistettu jääkärijoukkue panssarituella. Muihinkin porukoihin tietenkin pari joukkueellista jalkaväkeä, joiden virkaa hoitavat ESCIn ja Revellin 1/72 muoviukkelit ja englantilaisen SHQ:n white metal-figut. Vaunut ovat neuvostokaluston osalta PST:n malleja (erinomaista ja sikahalpaa tavaraa). Jenkkivaunut ovat vähän mitä sattuu löytymään. Hasegawaa, Miragea, Revelliä jne...

1/72 ja 1/76 ovat varsinkin pelikäytössä minulle uusia mittakaavoja, joten hommassa on vielä vahvasti säätämisen makua. Lisäksi rassaa todella pahasti esim. se, että 1/72-mittakaavassa on mahdoton löytää asiallisia Shermaneita. Liekö niitä edes tehty? Alkaa tympiä, kun joka jumalan kiroamaan vaunuun saa nostokahvat yms... tehdä itse tinalangasta. Revelliltähän PITI tuollainen myöhäisempi Sherman-malli tulla, mutta päättivätkin tehdä vähän lisää Tigereita sen sijaan. Niitähän ei markkinoilta vielä löytynytkään... Katseet kääntyvät Hasegawan suuntaan. Ruiskukin pitäisi uusia, koska vanha on Rikki. Isolla R:llä. Budjettiluokan suosituksia?

EDIT: 1/72-kamasta kiinnostuneille: http://www.ontheway.us/
 
Viimeksi muokattu:

asloser

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, 7 Ringettes, Kurra, JoKP 88-89
Re: LANCASTER

Viestin lähetti Predator
Dresdenin tuhoamisella sodan loppuvaiheessa ei kuitenkaan ollut mitään sotilaallista merkitystä. Saksa oli jo käytännössä lyöty kaikilla rintamilla. Nyt vain toimitettiin sitä mitä Adolf Hitler oli tilannut, sitä toimitettiin sitten koko rahalla: Dresden paloi kolme viikkoa putkeen.

Tämä Dresdenin pommitus on mielestäni historian räikeimpiä esimerikkejä siitä, kuinka voittajat kirjoittavat historiaa. Jos Arthur 'Bomber' Harris olisi ollut Saksalainen upseeri ja kehittänyt RAF:in Bomber Commandia vastaavan työkalun Englantilaisten kaupunkien tuhoksi olisi hänet varmasti tuomittu Nürnbergissä muun joukon jatkona rikoksista ihmisyyttä vastaan. Mutta kuitenkin kaveri lyötiin ritariksi.
 

asloser

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, 7 Ringettes, Kurra, JoKP 88-89
Re: LANCASTER

Viestin lähetti Predator
- Lancastereilla suoritettiin paljon kuuluisia iskuja arvokkaita ja tärkeitä sotilaallisia erityiskohteita vastaan, mutta Lancastereiden (mukana olivat edelleen myös rintamakäyttöön vanhentuneet Wellington-, Stirling- ja Halifax-pommittajat)

Itseasiassa Short Stirling, Handley-Page Halifax ja Lancasterin edeltäjä Avro Manchester tulivat käyttöön samoihin aikoihin loppuvuodesta 1940 eli tässä mielessä näitä kolmea voi pitää aikalaisina.

Manchester oli täysi susi johtuen Rolls-Royce Vulture- moottoreiden kroonisesta epäluotettavuudesta ja vajaatehoisuudesta spekseihin nähden. 1941 kahden Vulturen tilalle vaihdettiin 4 RR Merliniä ja kone puhkesi kukkaan Lancasterina. Stirling oli suunniteltu sopimmaan RAFin 1930 luvulla rakentamiin lekohalleihin ja tämän johdosta koneen siipien käkiväli oli rajoitettu ja sitä kautta käytänollinen lakikorkaus oli todella rajoitettu ja näin ollen tappiot suuret. Stirlingin käytöstä luovuttiinkin vuoteen 1943 mennessä.

Mutta Halifax ei todellakaan ollut vanhentunut kone vaan ennemminkin Lancasterin aisapari. Halifaxilla oli tärkeä rooli Bomber Commandin toiminnassa ja se säilyi käytössa ja tuotannossa Lancasterin rinnalla sodan lopuun asti.

Halifaxin alkupään versiot olivat varustettuja Merlin -moottoreilla, ja loppuvuodesta 1943 eteenpäin Bristol Hercules -moottoreilla koska Merlin - moottoreita käyttäviä konetyyppejä oli paljon tuotannossa. Myöskin koneen suorituskyky parani moottorinvaihdoksen yhteydessä. Halifaxeilla lennettiin 1941-1945 75 532 pommituslentoa Eurooppalaisiin kohtaisiin, kun taas Lancasterilla tehtiin n. 156 000. Eli yksin Lancasterin piikkiin ei Dresdeninkään pommituksia voi laittaa.
 

Petrick

Jäsen
Malleja tullut tehtyä varmaan 15v, viimeisimmät hankinnat Smerin 1/28 Skoda Favorit Rallye...

Noh, parikyt mallia aloittamattomana tai aloitettuna, vielä kaappiin lisää mahtuis.. Hamstraus on ilomme.. Kiva kerätä paketteja, mut vois joskus rakentaa valmiiks..

Autorakentajien kannattaa vaikka vilkaista FCMA:n forumia http://fcma.direstraits.biz , vinkkejä voi käydä kyselee ja kauppa-aluekin vähitellen päässy vauhtiin.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Predator tai joku muu osaava. Joulu tulee ja taas olisi aikomus ostaa joulupyhiksi jotain pikku näprättävää. Maaleja jäi viimevuodelta. Laivan jonka rakensin oli Rewellin. Jos ostan jonkun muun firman mallin niin miten noiden koodien kanssa menee. Onko joka firmalla samat koodit maaleissa. Olen vain kaksi Rewellin laivaa koonnut ja muutenkaan en kovin syvällisemmin alaan tutustunut (tiedän että liikkeestä kysymällä selviäisi, mutta laitetaan nyt tännekkin).

Cutty Sark ja HMS Victory laivat olen koonnut.
 

scholl

Jäsen
Itse en rakentele nykyään mitään. Laiskuus ja ei kädestä kätevä voisi sanoa, mutta muutamia pienoismalleja mulle on kertynyt viime vuosina. Lähinnä tietysti 1:18 autoja ostan jos sopiva malli tulee vastaan. Työhuoneessani on muistaakseni ainakin seuraavat pelit:

Lentokoneet:
Lufthansa Cargo MD 11F
Virgin Atlantic B747
Lauda Air B777-200
British Airways olikohan B737
Finnair B757
(kaikki muovisia jalustalla)
SAS Cargo B747 (peltinen)

Autot:
1:18 kokosena
Chrysler PT Cruiser
Mini Cooper (uusi malli)
Maserati 3200 GT
Smart Roadster
Ferrari F50
Mercedes-Benz 500K 1936
BMW Z3
Audi R8R Lemans Team Joest 1999
Mercedes-Benz 300SL lokinsiipi
Smart city-coupé
Porsche Carrera 4 (996)
Der Käfer (50 luvun malli)
Mercedes-Benz CLK Cabrio
Ford Explorer SportTrac
Ford F150 SVT Lightning
BMW F650 CS Scarver moottoripyörä
1:24 Ferrari F300 Formula 1 auto
Hieman pienempiä:
Baseball AllStar Game 2000 rekka
Franziskaner Weissbier rekka
Audi Avus
jne.

Muutamia muitakin on. Uusia toki ostelen kaupoista Suomessa ja ulkomailla ollessani aina silloin tällöin. Paljon myös lahjaksi, joten esimerkiksi veljelläni on suht erilainen kokoelma kuin itselläni. Välillä tilailen joitain netinkin kautta. Erityisesti Checker NYC Taxi voisi olla särmää. Samoin joku jenkkipoliisiauto. Puhumattakaan Citroën C3 Pluriel oranssina. Tuntuu olevan saatavilla valitettavasti vain hopeisena ja sinisenä.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti kapa76
Predator tai joku muu osaava. Joulu tulee ja taas olisi aikomus ostaa joulupyhiksi jotain pikku näprättävää. Maaleja jäi viimevuodelta. Laivan jonka rakensin oli Rewellin. Jos ostan jonkun muun firman mallin niin miten noiden koodien kanssa menee. Onko joka firmalla samat koodit maaleissa. Olen vain kaksi Rewellin laivaa koonnut ja muutenkaan en kovin syvällisemmin alaan tutustunut (tiedän että liikkeestä kysymällä selviäisi, mutta laitetaan nyt tännekkin).

Cutty Sark ja HMS Victory laivat olen koonnut.

Eri firmoilla on eri koodit maaleissa. Kannattaa tarkistaa vastaavuustaulukosta TÄÄLTÄ. Muitakin taulukoita olen nähnyt, ja niissä on pieniä poikkeamia, mutta alkuun pääsee tuollakin.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nuorena tuli rakenneltua innolla Spitfireja, Mustangeja, HMS Hoodeja, erilaisia tankkeja ym. varmaan 75-100 kappaletta, niin paljon kuin sai rahalla irti -ja kivaa oli vaikka sormet olivat koko ajan liimassa ja paidat maalissa.

Vähän vanhempana ne sitten tuhottiin uudenvuoden jälkeen iso- ja pikkukiinalaisilla, tai käytettiin maalitauluina piekkarille.

Nyt, pari päivää ennen joulua iski nostalgiapuuska kun näin lelukaupassa Revellin Longbow Apache AH-64D 1:144 pienoismallin tarjouksessa ja ostin sen pojalle hyvinkin tieten että sen saa itse koota.

Enpä muista milloin olen huonomman ostoksen tehnyt - poikaa asia kiinnosti sentään yllättävän pitkään, melkein puoli tuntia. Jotkut osat ovat niin onnettomia ja pieniä, ettei niitä kunnolla erota leivänmuruista - eivätkä istu toisiinsa kunnolla vaikka purseita veistelisikin.

No - ei ollut meikäläisen juttu tämä, vaikka ei se kokoaminen muistaakseni nuorena ihan näin onnetonta nysväämistä ollut...liekkö sitten väärä suhdeluku lelukaupan halvassa tyrkytyksessä?
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Viestin lähetti Kilgore Trout
Revellin Longbow Apache AH-64D 1:144 pienoismallin tarjouksessa ja ostin sen pojalle hyvinkin tieten että sen saa itse koota.

No onhan se selvää että osat on leivänmurusen kokosia, kun noin pienessä koossa on:) Olisi ehkä kannattanu kattella sitä mikroskooppia samalla.

Itsellä lähinnä keskeneräsiä malleja, jatkuu kun taas inspaa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti JMK81
No onhan se selvää että osat on leivänmurusen kokosia, kun noin pienessä koossa on:) Olisi ehkä kannattanu kattella sitä mikroskooppia samalla.

Itsellä lähinnä keskeneräsiä malleja, jatkuu kun taas inspaa.

No on se nyt tietysti selvää, menin vain ostovaiheessa vipuun. Mutta koottu on ja poika halusi illalla viereen nukkumaan että herätään varmasti samaan aikaan ja päästään maalaamaan heti aamulla, joten ei se sittenkään ihan reisille mennyt.

Mistä muuten juontavat alkunsa pienoismallien suhteet, miksi juuri 1:144 tai 1:72, niissä ei näy juurikaan jaollisuutta 5:llä, 10:llä tai kakkosen potensseja 64, 128 jne.?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
AA eli Amatöörille Apua

Niin, tilanteeni on sellainen että noin vuosi sitten tuli hankittua JS Elcano nimisen laivan pienoismalli ja nyt olisi tarkoitus katsella pystyykö sen mahdollisesti kokoamaan. Lapsena rakenneltuja koottavia lukuun ottamatta kokemusta pienoismallien rakentamisesta ei ole.

Ennen kuin ryhdyn osia sen kummemmin tutkimaan, löytyykö mitään perusohjetta tai edes neuvoa siitä, miten ei ainakaan kannata aloittaa ? Toinen mieltäni askarruttava kysymys on se, onko tuollaisen laivan pienoismallin kokoaminen ylipäänsä mahdollista ilman harjoittelua yksinkertaisimmilla kapistuksilla ? Erilaisia osia tuossa lienee reilut 200 ja tavoite olisi, ettei niistä kovin moni jäisi "ylimääräisiksi".
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: AA eli Amatöörille Apua

Viestin lähetti bozik
Niin, tilanteeni on sellainen että noin vuosi sitten tuli hankittua JS Elcano nimisen laivan pienoismalli ja nyt olisi tarkoitus katsella pystyykö sen mahdollisesti kokoamaan.

Ennen kuin ryhdyn osia sen kummemmin tutkimaan, löytyykö mitään perusohjetta tai edes neuvoa siitä, miten ei ainakaan kannata aloittaa ? Erilaisia osia tuossa lienee reilut 200 ja tavoite olisi, ettei niistä kovin moni jäisi "ylimääräisiksi".

Et kertonut että onko kyseessä muovimalli? Jos se on puuta/balsaa, niin en kyllä osaa antaa mitään vihjeitä - MUTTA jos se on muovia, niin:

- tämä JS Elcano lienee malli espanjalaisesta purjelaivasta, joka on toiminut merikadettien koulutuspaattina.
- ensinnäkin, tutki kokoamisohje/piirustukset huolellisesti ennenkuin rupeat tekemään yhtään mitään
- sitten hankit etukäteen valmiiksi työkalut/maalit/liimat
- tarvitset ainakin terävän askarteluveitsen (katkoteräveitsikin käy), parit pinsetit - sellaiset suorat ja sitten käyremmät, vesihiomapaperia, patteripora ja pieniä poranteriä, maalarinteippiä
- muoviliimaa, maaleja, siveltimiä (tuskin olet perehtynyt ruiskulla maalaamiseen?), ohenninta maalien ohentamiseen, maaleihin sopivaa kirkas- ja mattalakkaa (näiden "myrkkyjen" käyttöohjeita saat niiden myyjältä)
- älä turhaan irroita mitään osia valurungoistaan, ennenkuin olet päättänyt kiinnittää ne liimalla, näin ne eivät jää pöydälle pyörimään ja hukkumaan ikuisiksi ajoiksi
- ennenkuin liimaat mitään osaa kiinni toiseen, kokeile perusteellisesti ensin niiden sopivuus toisiinsa - voi joutua hiomaan ja veistelemään muovia ennenkuin osat sopivat yhteen
- muuten, sitä maalaamista olisi todella syytä kokeilla ensin johonkin toiseen, hieman halvempaan "harjoittelumalliin". Siinä samalla voisit kokeilla sen liiman käyttäytymistä.
- jo kyseissä mallissa on muvin lisäksi esim. metalliosia, niin tarvitset pikaliimaa (sen kanssa pitää sitten olla todella varovainen, myyjä kertoo tarkemmin)

- purjelaivat sinänsä ovat kyllä sellaisia malleja, että minä en niitä rupeaisi rakentamaan. Menee hermot niiden mastoviritelmien, purjeiden ja kaikenmaailman satojen naruviritysten kanssa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Kilgore Trout


Mistä muuten juontavat alkunsa pienoismallien suhteet, miksi juuri 1:144 tai 1:72, niissä ei näy juurikaan jaollisuutta 5:llä, 10:llä tai kakkosen potensseja 64, 128 jne.?

En tiedä mistä nuo pienoismallien suhteet juontavat alkunsa, mutta sen vaan sanon että hankipas seuraavaksi vähintään mittakaavaa 1:72, niin saat poikasi innostumaan tästä harrastuksesta varmemmin - lapset kun tykkäävät että kootulla vempeleellä pitää olla kokoa ja näköä. Siis laitteen pitää olla "IFK:n näköinen".
Nyt saa jo nauraa.
Muuten, mielestäni aloittelijalle Rvellin valmistamia pienoismalleja paremmin sopivat japanilaisten firmojen härvelit - sellaiset pienoismallivalmistajat kuin Hasegawa ja Tamiya, ja kiinalainen Trumpeter. Tämä sen takia, että Revellin malleissa käytetty muovi on kamalan kovaa ja rikkoutumisaltista, kun taas japskit ja kiinalaiset käyttävät huomattavasti pehmeämpää muovia.

Saitko muuten sen kopterin maalattua?
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Re: Apua maalaushommiin?

Viestin lähetti Dante
Tämä juttu ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta uskoisin että täältä löytyy oikeanlaista asiantuntemusta ongelmaani. Eli tarvitsisin hieman apua eräässä maalausoperaatiossa. Kohteena on puinen tv-taso, joka on lapsuuden kodistani peräisin ja haluaisin tuon kapistuksen entisöidä osaksi velkaneliöiden sisustusta.
Kaluste on kokopuuta ja pinta on maalattu kiiltävän valkoiseksi. Kapistus on melkoisen kolhiintunut ja elämä on jättänyt kalusteen pintaan erilaisia (ja -värisiä) jälkiä.

Miten käsittelen pinnan ennen maalausta?
Miten voin paikata syvimmät lommot vai voinko?
Voinko/kannattaako kapistusta maalata jollain muulla värillä kuin alkuperäisellä valkoisella?
Millä välineillä ja millaisella maalilla suoritan varsinaisen maalauksen? Moneenko kertaan?
Tarvitaanko jälkeenpäin esim lakkaa?
Kannattaako hökötys purkaa ennen aloittamista? Taso on mallia "hyllykkö" eli siinä on syvennyksiä joita ei ole varmaan kovin helppo käydä läpi. Kalusteessa ei ole näkyvissä yhtään ruuvia tms. ja se pysyy todennäköisesti kasassa tappiliitosten ja liiman avulla, eli saanko sitä enää ikinä kasaan jos puran himmelin?

Auttakaa osaamatonta! En halua pilata kalustetta, jolla on minulle suurta tunnearvoa.

No niin, suosittelen että hiot no:100 hiekkapaperilla vanhan maalipinnan kauttaaltaan rikki, eli mataksi. Sen jälkeen kittaat kolhut umpeen, annat kitin kuivua ja hiot paikka kohdat suoriksi.

Pyyhi tärpätillä tai lakkabensiinillä ja nukkaamattomalla rätillä kaikki hiontapöly pois. Maalaa hylly lakkabensiinillä (tai tärpällä) ohennetulla maalilla kerran ja anna kuivua n. vrk.

Tarkista paikatut kohdat että ovat suorat. Kertaalleen maalatusta pinnasta ne on helppo tarkistaa. Jos niissä näkyy kohoumia niin uusi hionta tai jos näkyy koloja niin kevyt hionta, pölyt pois ja lisää kittiä. Ja taas hiotaan Tarvittaessa toista tämä niin monta kertaa, että tulos tyydyttää.

Sitten siinä Vapun korvilla, kun kaikki kolhut ja skraadit on saatu piiloon pohjamaalin (siis se ohennettu maali) alle, niin koko hoito hiotaan jälleen kerran ja tällä kertaa no:150 tai 200 hiekkapaperilla.

Itse pintamaalaus kannattaa tehdä alkydimaalilla joka on helppo hyytelömäisyytensä takia levittää ja tasoittuu itsestään melko hyvin. Ei tarvitse mitään lakkaa.

Tähän sessioon kannattaa varautua ainakin seuraavin vermein:

- Yllä mainitut hiomapaperit.
- Puukitti tahi vastaava tasoite.
- 50mm teräslasta eli maalarinlasta.
- Alkydimaalia eli kalustemaalia, väri vapaa.
- Lakkabensiiniä, tärpätti haisee hieman enemmän.
- Lakkasiveltimiä, 40mm ja 80mm. Ei niitä kaikkein halvimpia.
- Pari hillopurkkia pensseleiden pesuun.

Tähän settiin menee n. 22-32 euroa.

Eikun maalaamaan. Katso yksityisviestisi.

t. pale
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kiitos avusta pale! Kutakuinkin samanlaiset ohjeet sain paikallisesta askarteluliikkeestä. Projekti on jo saatettu loppuun eli myöhästyit noin kuukauden, mutta kiitos silti. Lopputulos on ihan kohtuullinen, vaikka paikkakohdat pystyy havaitsemaan kun oikein tarkasti katsoo. Se hiominen oli hikistä puuhaa ja ahkerammalla pohjustamisella tulos olisi varmasti ollut parempi. Mutta minkäs teet, laiska kun on.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator
En tiedä mistä nuo pienoismallien suhteet juontavat alkunsa,
Mutta minäpä tiedän! Ne pohjautuvat monesti englantilaisten mittayksiköiden keskinäisiin suhteisiin. Esimerkiksi yksi syli on kuusi jalkaa joka on 72 tuumaa eli 1:72.
 

Petrick

Jäsen
Tulevaan loppukesään on suunnitteilla FCMA:n ja IPMS:n yhteinen mallitapahtuma Mikkelissä. Täällä savossa vähän ollut heikoilla mallailu, varsinkin Mikkelissä. Joten ois ainakin kiva kuulla, jos täällä savosta kirjoittelijoita olis, niin miltä kuullostais tuo idea.

Turha tollasta järjestää, jos siellä ei järjestäjien lisäksi ole kuin muutama ihminen mallien kanssa jne.

http://direstraits.biz/FCMABBS/viewtopic.php?t=398
http://www.ipmsfinland.org/keskustelu/read.php?f=3&i=691&t=691
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
UUTUUS!

Uuden vuoden kunniaksi Revell on päättänyt julkaista pitkästä aikaa ison 1:32-mittakaavaisen muovimallin II-maailmansodan aikaisesta lentohärvelistä (hintakaan ei ole paha näin isolle mallille, 30 - 35 €).
Nyt on kyseessä saksalainen suihkuhävittäjä Heinkel He162 Salamander.

Tässä ensin lentokoneen historiaa ja sitten juttua mallin rakentamisesta (tekstissä lainauksia Pienoismalli-lehden Jan Vihoselta).

Toisen maailmansodan loppuvaiheissa Heinkelin tehdas sai tehtäväksi suunnitella aina vain epätoivoisemmaksi käyviin ilmasotasuhdanteisiin suihkumoottorilla varustetun "kansanhävittäjän" (Volksjäger), jonka valmistuksen piti onnistua mahdollisimman pienellä määrällä strategisia raaka-aineita ja lähes ammattitaidottomalla työvoimalla (lue: sotavangeilla ja orjatyövoimalla). Tuleviksi lentäjiksikin kaavailtiin pikakoulutettavia Hitler Jugendin nuorukaisia.

Tehdas sai suunnittelutilauksen syyskuussa 1944 ja koneen piti olla valmis sarjatuotantoon tammikuun alussa 1945. Tilauksessa määriteltiin koneelle verraten tiukat painorajat yhdistettynä 500 kilon hyötykuormaan ja kahteen 30 mm:n lentokonekanuunaan.
Tuloksena oli yksiosaisella PUISELLA yläsiivellä varustettu lentokone, jonka runko oli pääasiassa duraalia, nokan ollessa vaneria. Moottorina oli BMW 190-003E-1 suihkumoottori, joka oli asennettu rungon yläpuolelle siiven päälle.

Suunnittelu eteni saksalaisella tehokkuudella ja prototyyppi lensi ensilentonsa jo 6. joulukuuta, vajaat kolme kuukautta projektin alun jälkeen! Muutamaa päivää myöhemmin, näytöslennon yhteydessä, siiven johtoreuna repeytyi irti ja kone putosi maahan lentäjän saadessa surmansa. Onnettomuus ei kuitenkaan suuresti hidastanut projektia, vaan toinen prototyyppi lensi vajaata viikkoa myöhemmin ja sen jälkeen vielä muutama koeohjelman kone. Näillä koelennoilla suunniteltu 30-millinen aseistus osoittautui liian raskaaksi koneen rakenteille ja sen sijaan asennettiin 20-milliset kanuunat.

Heinkelin Itävallassa Wienin tehtaillaan rakentamat kymmenen prototyyppiä saivat tunnuksen He 162 A-0. Hyvin lyhyen A-1 alatyypin tuotantosarjan jälkeen seurasi varsinainen massatuotantosarja, He 162 A-2, jonka siivenkärjet saivat tunnusomaiset alaspäin käännetyt jatkokappaleet. Tätä alatyyppiä ehdittiin valmistaa 116 yksilöä ja sodan päättyessä valmisteilla oli noin 800 eri rakennusvaiheissa ollutta konetta.

Tässäpä kuvia kyseisestä mallista:
www.modellversium.de/galerie/artikel.php?id=850


.... jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
En varsinaisia pienoismalleja harrasta,kerään ja maalailen warhammer figuja,pienoismalleja tavallaan nuokin:) tuskin ketään muuta hammeristia täältä löytyy? Dioraamat ovat todella upeita,niihin uppoaa aikaa ja työtä pohjattomasti:) varsinkin 2 maailmansota aiheiset:)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Kraztog
En varsinaisia pienoismalleja harrasta,kerään ja maalailen warhammer figuja,pienoismalleja tavallaan nuokin:) tuskin ketään muuta hammeristia täältä löytyy? Dioraamat ovat todella upeita,niihin uppoaa aikaa ja työtä pohjattomasti:) varsinkin 2 maailmansota aiheiset:)

Siis eikös noilla warhammereilla pelata jotakin strategiapelejä? Vai taiteiletko sinä niitä ihan vaan muuten katseltaviksi?
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Kyllä niillä pelataan,hauskaa se onkin.Armeijat vastakkain ja taistelu käyntiin.Ainoa vika että rahaa tuntuu uppoavan liikaa tuohon harrastukseen.Mukava niitä on näytellä ja esitellä,naiset eivät vain oikein innostu kun selittää kaikkia hienouksia!:D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös