Jos tarkistuksessa todetaan ettei monopolin väkivallan käytölle asettamat ehdot täyttyneet, niin sitten väkivaltamonopoli rankaisee - viime kädessä väkivallalla.
Minä kun olen kuvitellut, että väkivaltaisen pieksemisen sijaan tuomarit langettavat tuomioita. Viime kädessäkin, mikäli Suomessa ollaan.
Mainittakoon, että tämähän on laissa tiettyyn pisteeseen asti sallittua. Mielestäni tuo on siksikin ok. Kuitenkin tuossa kiinniotto-oikeudessa on hyvinkin tiukat säännökset juurikin siksi, että ihmiset eivät liiaksi ottaisi oikeutta omiin käsiinsä. Valitettavasti tuo kääntyy usein siten, että kiinniottaja saa isommat sakot, kuin itse rikollinen. (Esimerkiksi näin)
Totta. Johtunee siitä, ettei ihmisillä yleensäkään ole tietoa mihin pisteeseen asti homma voidaan viedä käytännössä. Tuossa linkinkin tapauksessa takaa-ajajakin nyt vain rikkoo lakia tarkoitusperistään huolimatta, no can do. Esimerkiksi nakkikioskilla ei oikeastaan voi puolustautua kuin torjumalla iskuja, väistelemällä, juoksemalla karkuun, tai työntämällä päälle käyneen sivuun riippuen tämän humalatilasta. Hätävarjelu alkaa kun joku käy päälle, ja loppuu välittömästi, kun se joku keskeyttää meuhkaamisensa. Jatkuu tätä oravanpyörää kuinka kauan tahansa. Eli periaatteessa voi vain tehdä kaikkensa sen eteen, ettei päällekarkaus jatku, muutoin menee äkkiä liioittelun puolelle.
Lyhyesti: Jokamiehen kiinniotto-oikeus on mielestäni (laillisesti suoritettuna) niin kevyt mahdollisuus käyttää väkivaltaa, jolloin sitä ei voi rinnastaa äärivasemmiston, äärioikeiston tai muidenkaan vastaavien ryhmien väkivallantekoihin tai valtion käyttämään väkivaltaan.
Ensimmäisessä viestissä toki puhuttiin väkivallasta vain poliittisena keinona, mutta en tiennytkään, että väkivaltaa ei voi laskea väkivallaksi mikäli taustalla ei ole mitään agendaa. Ehkä otsikko pitäisi muuttaa jotenkin poliittista väkivaltaa koskevaksi, niin keskustelun täysin teoreettinen luonne tulee selkeämmäksi.
Jokamiehen kiinniotto-oikeutta ei ole enää olemassakaan.
Jos niin sanot.