On kai niitä töitä...
Niin, no omalta kohdaltani on ehkä hiukan "huono" kommentoida, sillä en ole ikinä kokenut toimeentulon löytymistä ongelmana. Itse asiassa olen ollut elämässäni n. 2,5 tuntia työnhakija. Neljäs firma paikan päällä tostavaan-käytynä tuumasi että "aloitetaanko maanantaina?"
Pienestä pitäen olen aina hakenut itse työpaikkani, koulutuspaikkani, ja niin edespäin. Mitään almuja en ole ottanut keneltäkään ja mitään en ole tehnyt suhteilla, mutta siitä huolimatta olen aina ollut töissä, ja laskusuhdannetta ei ole näköpiirissä.
Ehkä yksi osatekijä omalle ei-työttömyydelleni on järjellä tehty uravalinta. Töitä on tarjolla niin kauan kuin maapallolla tapahtuu ihmiskunnan toimesta yhtään mitään, vaikkei ala olekaan ehkä mikään maailman "seksikkäin".
Mutta sanotaan nyt että kävisi niin että tältäkin alalta tulisi kenkää, ja mistään en saisi koulutusta vastaavia hommia. So what? Nytkin mielessä pukkaisi 100 + 1 ideaa mitä voisi tehdä omaksi elatukseksi, vaikkei nyt miljonääriksi pääsisikään, niin silti hengissä pysyisi. Ei siihen vaadita muuta kuin hiukan luovuutta ja kekseliäisyyttä.
Toki jos Kainuussa asuva 52v. työtön sorvari etsii alueelta koulutusta vastaavaa työtä, niin se on varmasti vaikeaa. Varsinkin jos on perhettä, niin se muuttaminen ei ole niin helppoa, mutta sittenkään en jäisi kyllä sohvalle makaamaan. Hitsi, perustaisin vaikka firman T:mi Ruohonleikkaajat&Lumenluojat. Leikkelen naapureiden nurtseja ja luon lumia 5 egeä tunti, saa silläkin edes paketin riisiä viikossa. Jos se ei yksin riitä, niin sitten vaikka T:mi Ladonmaalaajat siihen rinnalle, 6 egeä tunti. Jos sittenkään ei ole tarpeeksi hommia niin vaikka T:mi Hevonsenkengäntekijä, 10 egeä kappale, ja markkinoita riittää. Kyllähän sitä nyt hitsi vieköön voi ideoita keksiä, ja jos vaan tekee työnsä huolella, niin aina se voi poikia vaikka lisää töitä jostain muualta.
Ja ihan vinkkinä niille jotka eivät usko älyllisen kapasiteettinsa riittävän, niin omistajiaan eniten rikastuttaneet keksinnöt ovat usein erittäin yksinkertaisia. Esim. Post-It -tarralaput, tai kaljatölkin avausmekanismi.
Hyvänen aika, minä ainakin näkisin työttömyyden pelkästään erittäin mielenkiintoisena haasteena. Ja mikäs sen hienompaa kuin esim. siinä työttömyyspäivärahaa "nauttiessa" käyttää kaiken vapaan aikansa vaikka liikeidean paperille raapusteluun, ja vaikka hissukseen pistää alkuunkin niin pitkälle kuin pystyy. Sitten valtiolta starttirahaa ja menoksi.
Tuntuu että monilla ihmisillä elämän tarkoitus on kituuttaa se pois päiväjärjestyksestä liikaa kaavoista poikkeamatta. Minun mottoni olisi lähinnä: Mene, tee, näe, koe, nauti.