Mainos

Onko työttömyys suomessa itseaiheutettua?

• 14 364
  • 171

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vitutusketjussa alkaa menemään asiasta vääntämiseksi ja toisen ketjun avaus osoittautui liian provosoivaksi.

Niin, onko työttömyys itse aiheutettua vai olosuhteiden pakosta johtuvaa? Laiskuuttako se vain on?

Itse olen huomannut, että töitä kyllä riittää, mutta palkanmaksun suhteen on hiljaisempaa.

Vapaita työpaikkoja löytyy mm. telemarkkinoinnin parista, mutta se ei ole ainakaan omasta mielestäni kovinkaan mielekästä työtä. Pari päivää tuli aikoinaan kokeiltua.
Pitäisikö ihmisen olla valmis tekemään mitä tahansa työtä, vaikka ilmaiseksi?

Keskustelu on avattu.

Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ainakin suomessa ovat yritykset alkaneet selvästi käyttämään hyväkseen työntekijöiden herkkäuskoisuutta / lainsäädännön aukkoja ja ovat alkaneet kiertämään minimipalkkalainsäädäntöä erilaisilla provisiopalkkausjärjestelmillä, joissa pahimpia ovat nämä verkostomarkkinoinnit.

Vastaus kysymykseen: pieneltä osin on itseaiheutettua, suurimmaksi osaksi johtuu olosuhteista. Koulutuksella yksilö voi omia mahdollisuuksiaan tietenkin parantaa, mutta kansantaloudelliselta kannalta tämä ei kaikkien kohdalla voi käytännössä toimia. Lisäksi kaikista ei ole niin vain korkeasti kouluttautumaan.

snumi

Jäsen
Aika usein duunista odotetaan kyllä rahaa, mutta ei olla valmiita paiskimaan raskasta duunia. Eli pitäisi olla helppo jobi ja saada kivat liksat, ikäänkuin surffailla virkamiehenä: "olin tänään paikalla, vaikkei tullut osumia".

Duunin pitää kannataa: tekijälleen, työnantajalle ja verottajalle. Sitten homma skulaa.

Tuskin yksilön kannattaa itseään piiskata, vaan katsella tekopaikkoja, sitten ehkä pussi heilahtaa.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin no varsinkin pitkän aikaa työttöminä olleet hiukankin vanhemmat henkilöt ovat ns. tuhoon tuomittuja. Mihinkään ei oteta, vaikka minkä tekisivät.

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti bisnesman
Niin, onko työttömyys itse aiheutettua vai olosuhteiden pakosta johtuvaa? Laiskuuttako se vain on?

Pääsääntöisesti olosuhteista johtuvaa, joskus valinta. Laiskuus ei ole se sana jota käyttäisin kuvailemaan, että mitä on valmis tekemään töiden eteen.

Itse olen huomannut, että töitä kyllä riittää, mutta palkanmaksun suhteen on hiljaisempaa.

Ei riitä kaikkia töitä ja kaikille.

Vapaita työpaikkoja löytyy mm. telemarkkinoinnin parista, mutta se ei ole ainakaan omasta mielestäni kovinkaan mielekästä työtä. Pari päivää tuli aikoinaan kokeiltua.

Telemarkkinointi on ihmisarvoa alentavaa työtä, ja sitä ei kenenkään pitäisi tehdä. Näitäkään paikkoja ei kuitenkaan kaikille työttömille oikeasti riittäisi. Paikkoja on vaan jatkuvasti auki, koska työ on yksinkertaisesti niin kullista ja huonosti palkattua.

Pitäisikö ihmisen olla valmis tekemään mitä tahansa työtä, vaikka ilmaiseksi?

Ei tietenkään. Ei työ ole mikään itseisarvo, vaan keino hyödyttää sekä yhteiskuntaa että omaa hyvinvointia.

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
On myös olemassa niin huonoja jätkiä tai tyttöjä, joita kukaan ei halua hommiin, edes huonoimpiin ja paskimpiin. Silloin vaihtoehdoksi jää yksityisyrittäjyys. Mutta, entä jos ihmistä ei ole varustettu kaikkein nopeimmalla prosessorilla? Entä jos ihminen ei osaa tehdä töitä tai aktivoida itseänsä?

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Töitä tuntuu olevan tarjolla osaaville henkilöille jonkin verran. Kaverini etsi työpaikkaa ja kävi useissa haastatteluissa. Monessa firmassa kaivattiin pätevää porukkaa ja suuri osa hakijoista ei kuulemma eroita edes viikonpäiviä toisistaan... Tähän asti kaikki meni hyvin, kun puheeksi tuli palkka. Pöydän takaa työn ottaja kehuu miten heillä on hyvät palkat. Tarkemmin kun asiaa tiedusteltu niin aloitus liksa on 7.50 euroa ja pisimpään talossa olleet saa 8 euroa. Turha työnantajien kuvitella että tuolla liksalla saa ammattitaitoista porukkaa työhaastattelua pidemmälle.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti HABS #11
Töitä tuntuu olevan tarjolla osaaville henkilöille jonkin verran. Kaverini etsi työpaikkaa ja kävi useissa haastatteluissa. Monessa firmassa kaivattiin pätevää porukkaa ja suuri osa hakijoista ei kuulemma eroita edes viikonpäiviä toisistaan... Tähän asti kaikki meni hyvin, kun puheeksi tuli palkka. Pöydän takaa työn ottaja kehuu miten heillä on hyvät palkat. Tarkemmin kun asiaa tiedusteltu niin aloitus liksa on 7.50 euroa ja pisimpään talossa olleet saa 8 euroa. Turha työnantajien kuvitella että tuolla liksalla saa ammattitaitoista porukkaa työhaastattelua pidemmälle.

Ja mistäköhän johtuu, että suomalainen teollisuus ei enää pärjää maailmanlaajuisessa kilpailussa? Tai että kaikki perustyö on ainakin helsingin seudulla valumassa ulkomaalaisille (esim. bussi- ja taksikuskit, siivous, kassatyö). Suomalaisella duunarilla on epärealistiset odotukset palkkansa ja työn laadun suhteen. Ai niin, mutta eihän näin saa Suomessa sanoa. Duunareidenhan kuuluu täällä tienata enemmän kuin pitkälle koulutettujen pomojensa.

Kysynnän ja tarjonnan laki pätee tässäkin. Ja mikäli isommat liksat kiinnostavat, opiskelua lisää. Tosin ihminen, joka tekee työtään vain rahan vuoksi, ei ole koskaan palkkaansa tyyväinen.

Työttömyys ei todellakaan ole aina valinta. Mutta silti minua vituttavat ihmiset, jotka nostavat ansiosidonaista työttömyyskorvausta tai muita tukia eivätkä edes yritä (opiskella tai hakea töitä), "koska se ei kannata". Mielenkiintoinen elämänasenne. Eletään muiden kustannuksella ja lorvitaan, "koska se kannattaa".

Työttömyys on olotila, josta pitää aktiivisesti itse pyrkiä pois, eikä jäädä odottamaan, että joku muu tekee asialle jotain. Tietenkään kaikki ihmiset eivät ole tähän kykeneväisiä, suurin osa ihmisistä kuitenkin on.

Viimeksi muokattu:

Dave T

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Työttömyys ei varmasti ole jokaisen kohdalla oma valinta. Lähipiirissä on kokemuksia pidempiaikaisesta työttömyydestä, josta on vaikea päästä irti. Uudelleenkouluttautuminenkaan ei ole tuonut vakipaikkaa. Tietenkin voisi muuttaa pk-seudulle, mutta se ei lapsiperheessä ole niin yksinkertainen asia.

Toisaalta järjestelmä sallii myös vapaaehtoisen työttömyyden, mutta onko niitä lusmuja todellisuudessa niin paljon kuin annetaan ymmärtää? Ei työttömyyskorvauksella kuitenkaan kovin ruusuisesti eletä. Tietenkin omaa aikaa on riittävästi ja sitä ei rahassa voi mitata.

Minun mielestäni työttömyyskorvaukset ovat kaiken kaikkiaan hyvä asia, että vapaamatkustajat ovat pieni harmi verrattuna kokonaishyötyyn. Hyvinvointi tuo kuitenkin turvallisuutta ja jos vaihtoehtona on esimerkiksi Yhdysvaltojen tapainen köyhälistö, niin Suomen malli toimii.

Palkkauksen osalta täytyy muistaa, että työnantajat ovat yleensä ahtaassa raossa. Tuottavuus on kuitenkin monilla aloilla sen verran pientä, ettei palkatkaan voi olla kovin suuria. Tietenkin työnantaja pyrkii maksamaan mahdollisimman vähän ja työntekijä saamaan paljon, mutta eivät työnantajat yleensä mitään riistäjiä ole.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Axel K.
Työttömyys ei todellakaan ole aina valinta. Mutta silti minua vituttavat ihmiset, jotka nostavat ansiosidonaista työttömyyskorvausta tai muita tukia eivätkä edes yritä (opiskella tai hakea töitä), "koska se ei kannata". Mielenkiintoinen elämänasenne. Eletään muiden kustannuksella ja lorvitaan, "koska se kannattaa".

Työttömyys on olotila, josta pitää aktiivisesti itse pyrkiä pois, eikä jäädä odottamaan, että joku muu tekee asialle jotain.

Axel yläpuolella kertoi jo hyvin omat ajatukseni.

Tulevaisuus on valitettavasti se, että kehä 3:sen ulkopuoli tyhjenee pikkuhiljaa ja väki keskyttyy kaupunkeihin. Kaupungillistumista tapahtuu jokapuolella maailmaa ja niin myös Suomessa.
Silloin kun kotikunnasta loppuvat työt, ei sitä kannata jäädä sinne suremaan, vaan tehdä kaikkensa että uusi paikka löytyy.

20 vuotta sitten kotikunnasssani oli hyvin töitä. Oli jos jonkinlaista teollisuutta ja yritystä. Monet näistä toimivat maatalouden siivellä tai tekivät tuotteita maataloudelle. Tänä päivänä tuosta kunnasta ei löydy juuri mitään. Tyhjänä on virastotalot, hallit ja erikoisliikkeet. Ei mene kauaa kun pölypallot pyörivät kylän läpi ja väki on muuttanut työn perässä etelään. Silti se on kotini ja mielelläni asuisin siellä, jos töitä olisi.

Perheellisille ja vanhemmille työttömyys on vaikeampaa kuin nuoremmille ja sinkuilla, joilla ei ole mitään estoa tehdä itse asian eteen jotakin. Esimerkiksi landelta löytyy ammattilaisia työttömänä, kun eivät jaksa/uskalla/halua lähteä muualta hakemaan töitä. Remonttimiehelle ei landella ole töitä juuri nyt, mutta pk-seudlla samoille jätkillä maksetaan kovempaa palkkaa jo kuin IT-alan ammattilaisille. Pimeänä laskuttavat 25 euroa tunti ja laskun kanssa 35 euroa. Luulisi houkuttelevan.

Toinen esimerkki olkoon roskakuski. Miehille maksetaan jo Tampereellakin 3000 euroa kuussa, mutta silti tekijöitä ei ole. Ainoastaa juoppoja ja vätyksiä on tarjolla, kun ei työ kuulemma kelpaa kenellekkään..

K

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti HABS #11
Pöydän takaa työn ottaja kehuu miten heillä on hyvät palkat. Tarkemmin kun asiaa tiedusteltu niin aloitus liksa on 7.50 euroa ja pisimpään talossa olleet saa 8 euroa. Turha työnantajien kuvitella että tuolla liksalla saa ammattitaitoista porukkaa työhaastattelua pidemmälle.

Siis mitä vittua?!? 7,5 euroa/h niin paska palkka ettei sillä voi töihin mennä?

Jos ajatellaan että kuussa ollaan keskimäärin 22 päivänä töissä ja joka päivä 8 tuntia duunia. Aloituspalkka olisi silloin reilut 1300 euroa/kk.

Kyllä minusta tuolla palkalla kannattaa töihin mennä, ellei ole korkeakoulutettu. Varmasti jos hoitaa duuninsa kunnolla, on myöhemmin mahdollista saada parempia töitä/suurempaa palkkaa.

masu

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä Suomessa töitä on sellaiselle, joka haluaa töitä tehdä. Tinkimään tosin joutuu jostain mutta turha on kenenkään valittaa että "ottaisin mitä työtä vaan mutta kun ei ole tarjolla". Tällaisiakin tapauksia tulee vastaan silloin tällöin.

Toinen hauska juttu on, kun lehdissä haastatellaan joitain pitkäaikaistyöttömiä. He valittavat kurjuuttaan, ja sanovat juuri noin: "Minulle kelpaisi mikä työ tahansa, mutta kun sitä ei ole". Sitten kun juttua lukee hiukan eteenpäin, käykin ilmi että kyllä sitä työtä on tarjottu vielä ihan äskettäinkin, mutta "kun on tuo selkäkin/jalkakin/käsikin jo 10 vuotta ollut niin huonona, että se pitäisi leikata ennen kuin voin edes ajatella työntekoa".

Nämä ovat juuri niitä 30-35 -vuotiaita uusavuttomia, jotka tulevat kello 14.00 huutamaan, että "saatanan perkeleen äijä, kone sammuksiin kun ei saa nukutuksi". Tämä porukka on sellaista, joiden pienet 7-10 -vuotiaat lapset eivät ole koskaan kuulletkaan sellaisesta vaihtoehdosta, että isi ja äityli olisivat olleet päivän töissä.

Eli minun mielestäni suomalaisten työttömyys on hyvin pitkälle itseaiheutettua.

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Axel K.
Mutta silti minua vituttavat ihmiset, jotka nostavat ansiosidonaista työttömyyskorvausta tai muita tukia eivätkä edes yritä (opiskella tai hakea töitä), "koska se ei kannata".

Ilmeisesti olet yrittänyt opiskella ollessasi ansiosidonnaisella? Varovasti kyselin josko vois jotain "ei-työkkärin" kursseja käydä, niin annettiin aika selkeästi ymmärtää että tulotaso tulisi tippumaan selvästi. Arvaappa kuinka paljon kiinnosti alkaa tappelemaan kun perheessä jo parempi puolisko oli opintotuella ja imho pitää sitä jollain elääkin. Eikä auttanut selityksen että "on jo työpaikka tiedossa, mutta se alkaa vasta 2 kuukauden päästä".

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jatkoa vielä edelliseen viestiin:

Tuet ja korvaukset on tarkoitettu siirtymävaiheisiin ja poikkeustilanteisiin, eivät perustoimeentulon lähteeksi. Yksi huvittavimmista esimerkeistä valitti eräällä keskustelupalstalla kun ei työttömänä saa rahaa kelasta. Tyttö asui kotona ja omisti "sijoitusasunnon"...

Joillekkin ihmisille korvaukset ja tuet kuuluvat niin luonnollisena osana elämään, etteivät he edes enää kykene ajattelemaan, mistä korvaukset tulevat: työssä käyvien ihmisten tilipusseista! Vingutaan korvauksia ja tuuletellaan kun saadaan taas jostain pykälästä vähän ylimääräistä. Ja valitaan työpaikkoja ja jos ei mieleistä työtä löydy, keksitään tekosyitä, miksei työtä voi ottaa vastaan.

Itse matkustan päivittän 250 kilometriä työn takia ja olen helvetin onnellinen työpaikastani. Lehdenjakoa olen tehnyt tilanteessa, kun muuta työtä ei ollut (kyseinen työ kasvattaa muuten kuntoa). Helvetisti töitä kaikki nykyään vaatii, mutta sitä suurempi ainakin meikäläisen tyydytys on, kun tilipäivä koittaa.

Olin työttömänä pitkään ja tiedän kyllä, kuinka vaikeaksi sängystä nouseminen vähitellen muuttuu. Mutta siinä vaiheessa, kun kello aamulla soi, erotellaan jyvät akanoista. Aika vähän Suomessa on ihmisiä, joilla ei itsellä ole mahdollisuuksia vaikuttaa oman elämänsä laatuun. Ja jos tähän ei itse yksin pysty täällä löytyy (siihenkin) apua. Psykologeja, työllisyyskoulutusta, työttömien kerhoja, kaikenlaista neuvontaa.

Tärkeintä on pysyä liikkeessä, muuten kone alkaa väkisinkin hyytyä. Suomessa on niin helvetin hyvin asiat verrattuna moneen muuhun maahan (esim. Viro tai Venäjä). Pelottaa vaan se, että jos nyt jo valitetaan, niin millaistakohan täällä sitten on, jos/kun todelliset vaikeudet alkavat. Kannattaa tutustua esim. Virolaisten opiskelijoiden oloihin, jotka eivät esim. asumisen suhteen ole kovin mairittelevat. Ja silti porukka painaa, valmistuu ja tekee valmistumisensa jälkeen (täällä) töitä (itselläni ei ole kuin hyviä kokemuksia esim. virolaisista lääkäreistä).

Ja edelleen, puhun terveistä ihmisistä. Tottakai on ihmisiä, jotka eivät elämässä yksin pärjää. Ja näistä toki pitää sivistyneen yhteiskunnan huolehtia.

pasil: Tottakai on tilanteita, joissa asioita pitää punnita tarkkaan. Itse puhun lähinnä vapaista nuorista tai nuorehkoista terveistä ihmisistä. Mutta kyllä yhteiskunnassa jotain vikaa täytyy olla, jos kotona hengailu on tuottavampaa kuin esim. opiskelu. Tosin itsellänikin on aika helvetisti opintolainaa vaan sen vuoksi, että pystyin säilyttämään edes jonkinlaisen elintason opiskelujen aikana.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Myötäilen tylsästi edellisiä, vaikka omat kokemukseni työmarkkinoista eivät vielä kovin pitkäaikaisia ole. Siitä huolimatta myös minä olen siinä uskossa, että työttömyys on monessa tapauksessa osittain oma valinta. EI kaikissa, mutta monissa.

Entinen appiukkoni, menestyvän yritysketjun johtaja, haki joskus työkkärin kautta itselleen sihteeriä ja ilmoitti, että hän voi ottaa kokemattomiakin sihteereitä. Eli työkokemuksen ei ole niin väliä - onhan jonkun tarjottava kokemattomille niitä ensimmäisiä työpaikkoja. En nyt muista tarkkaa sihteerien määrää, mutta niitä oli joka tapauksessa todella monta jotka irtisanoutuivat suht lyhyen ajan päästä, kun työttömänä oli helpompaa olla kuin ko. työssä. Varmasti matalapalkkaisilla aloilla työttömyys onkin houkutteleva vaihtoehto, mutta kovin suoraselkäiseksi (sikäli kun ahkeruuden käsittää osaksi moraalia) tällaista toimintaa ei voi kuvata.

Hieman ihmettelen aina välillä esimerkiksi opiskelijatovereita, joilla on korkea kynnys vaikka kesätyöpaikkojen suhteen, ja jos he sitten jäävät kokonaan ilman kesätöitä, alkaa valitus köyhyydestä ja työttömyydestä. Omalla kohdallani ei esimerkiksi ajatus jossain hampurilaispaikassa työskentelystä ole mitenkään mahdoton, vaikka humanistisen tiedekunnan opiskelijana itse työ ei ole omaa alaani lähelläkään. Kyllähän silti ravintola-alan palkka on ihan kohtalainen, mistään orjatyöstä ei ole kyse. Muutamilla työvoimapulan rasittamilla aloilla olen melko paljon työskennellytkin, kuten ravintola-DJ:nä. Uskon aika vahvasti siihen, että työnantajat pitävät parempana minkä tahansa alan työkokemusta kuin sitä, ettei ole ollut töissä. On vieläpä aloja, joissa monipuolista työkokemusta pidetään plussana, koska sitä kautta saa arvokasta elämänkokemusta.

Puhelinmyyntialallakin on ihan hyviä ja kunniallisia yrittäjiä, mutta valitettavasti myös paljon huijareita ja muita. En ole itse tällä alalla työskennellyt, mutta hyvän kaverin kihlattu on ollut yhteensä vuoden tuntipalkatussa puhelinmyyntipaikassa eikä mitään ongelmia ole ollut.

Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Täältä löytyy työministeriön aikasarja ja muuta tilastotietoa työttömistä ja työllisistä.

Se on karua luettavaa. Tämän jälkeen voi vaan ihmetellä, mistä se käsitys kumpuaa, että jokainen halukas kyllä työtä saa. Mutta saako työtä, josta saa rahapalkkaa, jolla pysyy hengissä?

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti lihaani
Täältä löytyy työministeriön aikasarja ja muuta tilastotietoa työttömistä ja työllisistä.

Karua luettava joo, muuta niin se on aina työkärin sivuilta.

En tiedä mikä osa työpaikoista työkkäriin ilmoitetaan, mutta läheskään kaikki paikat eivät sinne mene. Omista duunipaikoistani yksikään ei ole ollut työkkärin ilmoitksissa tai haussa.

Työkkäriin kannattaa ilmoittautua kyllä päivärahojen takia, mutta en minä ainakaan jäisi odottaamaan että sieltä työpaikka järjestyisi. Ihmiskaatopaikkahan tuo laitos on.

Edit,

Muistattekos sitä dokumenttia Kajaanista joka kuvasi työttömiä nuoria? Dokkarin nimeä en muista, mutta se oli hyvä esimerkki työttömyyden valinnasta nuorilla kundeilla.

K

Viimeksi muokattu:

Lukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti FourForty
Uskon aika vahvasti siihen, että työnantajat pitävät parempana minkä tahansa alan työkokemusta kuin sitä, ettei ole ollut töissä. On vieläpä aloja, joissa monipuolista työkokemusta pidetään plussana, koska sitä kautta saa arvokasta elämänkokemusta.

Samaa mieltä, että minkäänlaista työtä opiskelijan ei kannata ylenkatsoa. Työnantajan näkökulmasta näyttää varmastikin epäilyttävältä, jos ei kesätyökokemusta ole opiskeluajalta kertynyt. Jos joku jatkuvasti jää ilman kesätöitä, kertoo se mielestäni aloitteentekokyvyn puutteesta. Ja se, että sanoo opiskelleensa kesät on usein synonyymi "en ole töitä löytänyt"-fraasille.

Nirsojen työttömien kannattaa muistaa, että muutaman vuoden työttömyyden jälkeen alkaa peli työmarkkinoiden suhteen olemaan pelattu. Ammattikoulutusta vaativilla aloilla muutaman vuoden tauko työelämästä ei ole kovinkaan mairitteleva meriiitti ansioluettelossa.

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Axel K.
Ja mistäköhän johtuu, että suomalainen teollisuus ei enää pärjää maailmanlaajuisessa kilpailussa? Tai että kaikki perustyö on ainakin helsingin seudulla valumassa ulkomaalaisille (esim. bussi- ja taksikuskit, siivous, kassatyö). Suomalaisella duunarilla on epärealistiset odotukset palkkansa ja työn laadun suhteen. Ai niin, mutta eihän näin saa Suomessa sanoa. Duunareidenhan kuuluu täällä tienata enemmän kuin pitkälle koulutettujen pomojensa.

Kysynnän ja tarjonnan laki pätee tässäkin. Ja mikäli isommat liksat kiinnostavat, opiskelua lisää. Tosin ihminen, joka tekee työtään vain rahan vuoksi, ei ole koskaan palkkaansa tyyväinen.

Olet osittain oikeassa Axel K.
Ei minulla ainakaan ole epärealistiset odotukset palkasta tai työstä. Se että jos itse hakisin työtä ja palkka toiveeni olisi korkea on vain osoitus siitä että arvostan itse omaa ammattitaitoani ja osaan tehdä työni ja ratkaista eteen tulevat ongelmat itsenäisesti. Tiedän että itse työskentelen "erikois ammatissa" johon tekijöitä ei löydy joka puun oksalta.
Aiemmassa viestissäni mainittu kaveri haki työtä metallialalta. Eikös siellä ole palkat paljon kovemmat kuin 7,5-8 euroa tunnissa?
Vaikeinta työvoimaa taitaa olla saada Axelin mainitsemiin siivous ym. ammatteihin. Palkat noilla aloilla ei ole kovin kummoiset ja jos työstä saa saman liksan kuin kotona olemista niin ei se työ paljoa houkuttele. Onko meillä liian hyvä perusturva joka ei kannusta työntekoon?

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti HABS #11
...
Aiemmassa viestissäni mainittu kaveri haki työtä metallialalta. Eikös siellä ole palkat paljon kovemmat kuin 7,5-8 euroa tunnissa?
...
Onko meillä liian hyvä perusturva joka ei kannusta työntekoon?

Ensimmäinen kysymys:

Kysymys ei olekkaan siitä, mikä on "oletettu" taso. Tällä hetkellä kaiketi metallialan työpaikoista on pulaa, joten on luonnollista, että palkat laskevat. Kysynnän ja tarjonnan laki. Suomessa vaan on totuttu siihen että ammattiliitot(=demarit) pitävät huolta siitä, että palkat nousevat huolimatta kysynnän laskemisesta. Markkinatalous ei toimi näin. Tämä on yksi syy suomalaisen teollisuuden rappioon.

Kysymys kaksi:

Vai pitäisikö työnhakijan katsoa peiliin ja hakea motivaatiota työntekoon vähän muustakin kuin pelkästä rahasta (toki raha kaikilla varmasti on osittainen motivaation lähde). Miten olisi esim. halu maksaa veroja ja elättää perheensä ja näyttää lapsilleenkin hyvää esimerkkiä? Tai halu olla osa yhteiskuntaa eikä yhteiskunnan ulkopuolella sen elätettävänä? Itse ainakin olen työttömän kokenut itseni jotenkin ulkopuoliseksi. Tämä on ollut yksi syistä mikä on ajanut minut opiskelemaan ja etsimään mitä tahansa töitä.

Mielestäni 7,5-8/h euroa riittää jo toimeentuloon tässä maassa, pienemmällä, paljon pienemmällä on tultu toimeen. Jos ei riitä, pitää katsoa peiliin ja miettiä, miksi oikestaan töitä hakee. Jostain kai ne avustuksiinkin tulevat rahat on kaivettu: työtätekevien rahapussista.

Carlos

Jäsen
On kai niitä töitä...

Niin, no omalta kohdaltani on ehkä hiukan "huono" kommentoida, sillä en ole ikinä kokenut toimeentulon löytymistä ongelmana. Itse asiassa olen ollut elämässäni n. 2,5 tuntia työnhakija. Neljäs firma paikan päällä tostavaan-käytynä tuumasi että "aloitetaanko maanantaina?"

Pienestä pitäen olen aina hakenut itse työpaikkani, koulutuspaikkani, ja niin edespäin. Mitään almuja en ole ottanut keneltäkään ja mitään en ole tehnyt suhteilla, mutta siitä huolimatta olen aina ollut töissä, ja laskusuhdannetta ei ole näköpiirissä.

Ehkä yksi osatekijä omalle ei-työttömyydelleni on järjellä tehty uravalinta. Töitä on tarjolla niin kauan kuin maapallolla tapahtuu ihmiskunnan toimesta yhtään mitään, vaikkei ala olekaan ehkä mikään maailman "seksikkäin".

Mutta sanotaan nyt että kävisi niin että tältäkin alalta tulisi kenkää, ja mistään en saisi koulutusta vastaavia hommia. So what? Nytkin mielessä pukkaisi 100 + 1 ideaa mitä voisi tehdä omaksi elatukseksi, vaikkei nyt miljonääriksi pääsisikään, niin silti hengissä pysyisi. Ei siihen vaadita muuta kuin hiukan luovuutta ja kekseliäisyyttä.

Toki jos Kainuussa asuva 52v. työtön sorvari etsii alueelta koulutusta vastaavaa työtä, niin se on varmasti vaikeaa. Varsinkin jos on perhettä, niin se muuttaminen ei ole niin helppoa, mutta sittenkään en jäisi kyllä sohvalle makaamaan. Hitsi, perustaisin vaikka firman T:mi Ruohonleikkaajat&Lumenluojat. Leikkelen naapureiden nurtseja ja luon lumia 5 egeä tunti, saa silläkin edes paketin riisiä viikossa. Jos se ei yksin riitä, niin sitten vaikka T:mi Ladonmaalaajat siihen rinnalle, 6 egeä tunti. Jos sittenkään ei ole tarpeeksi hommia niin vaikka T:mi Hevonsenkengäntekijä, 10 egeä kappale, ja markkinoita riittää. Kyllähän sitä nyt hitsi vieköön voi ideoita keksiä, ja jos vaan tekee työnsä huolella, niin aina se voi poikia vaikka lisää töitä jostain muualta.

Ja ihan vinkkinä niille jotka eivät usko älyllisen kapasiteettinsa riittävän, niin omistajiaan eniten rikastuttaneet keksinnöt ovat usein erittäin yksinkertaisia. Esim. Post-It -tarralaput, tai kaljatölkin avausmekanismi.

Hyvänen aika, minä ainakin näkisin työttömyyden pelkästään erittäin mielenkiintoisena haasteena. Ja mikäs sen hienompaa kuin esim. siinä työttömyyspäivärahaa "nauttiessa" käyttää kaiken vapaan aikansa vaikka liikeidean paperille raapusteluun, ja vaikka hissukseen pistää alkuunkin niin pitkälle kuin pystyy. Sitten valtiolta starttirahaa ja menoksi.

Tuntuu että monilla ihmisillä elämän tarkoitus on kituuttaa se pois päiväjärjestyksestä liikaa kaavoista poikkeamatta. Minun mottoni olisi lähinnä: Mene, tee, näe, koe, nauti.

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Viestin lähetti HABS #11
Onko meillä liian hyvä perusturva joka ei kannusta työntekoon?

Liian hyvä perusturva? Ei todellakaan ole. Kokeile itse elää työmarkkinatuella joka on verojen jälkeen 372€/kk useampi vuosi, niin voisi mielesi muuttua. Plus sen päälle asumistuki joka ei riitä millään vuokriin. Tai jos haluaisit muuttaa niin ei olisi varaa maksaa törkeän kalliita takuuvuorkia. Itselläni on onneksi sellainen tilanne että on omistusasunto.. Eikä tule mieleen pätkääkään muuttaa. Vaikka olisi pk-seudulla duunia tai opiskelupaikka.

Enkä koe mitenkään ulkopuoliseski kun kotona on netti (pakko olla jotta ei oma osaaminen laskisi) , kavereita on liikaa, urheilu, mitä nyt yörytmi on pikkaisen kärsii, tyyliin menen kahdelta kolmelta nukkumaan ja 10-11 ylös. Eikä se ole ongelma nousta pelipäivinä aikaisin aamulla. Yrittäjäksi? Ei kiitos, liian aikaa vievää ja ei ole liikeideaa, ja on aina riski ryhtyä yrittäjäksi.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti jlammi
Liian hyvä perusturva? Ei todellakaan ole. Kokeile itse elää työmarkkinatuella joka on verojen jälkeen 372€/kk useampi vuosi, niin voisi mielesi muuttua. Plus sen päälle asumistuki joka ei riitä millään vuokriin. Tai jos haluaisit muuttaa niin ei olisi varaa maksaa törkeän kalliita takuuvuorkia. Itselläni on onneksi sellainen tilanne että on omistusasunto.. Eikä tule mieleen pätkääkään muuttaa. Vaikka olisi pk-seudulla duunia tai opiskelupaikka.

Enkä koe mitenkään ulkopuoliseski kun kotona on netti (pakko olla jotta ei oma osaaminen laskisi) , kavereita on liikaa, urheilu, mitä nyt yörytmi on pikkaisen kärsii, tyyliin menen kahdelta kolmelta nukkumaan ja 10-11 ylös. Eikä se ole ongelma nousta pelipäivinä aikaisin aamulla. Yrittäjäksi? Ei kiitos, liian aikaa vievää ja ei ole liikeideaa, ja on aina riski ryhtyä yrittäjäksi.

Ilmeisesti tuo 372 euroa kuukaudessakin on liikaa, koskapa sinulla on varaan internet-yhteyteen ja urheiluharrastuksiin ja omistusasuntoon??? Tuo korvaushan on tarkoitettu perustoimeentulon turvaamiseen.

Tuliko mieleen, että tuota työmarkkinatuokea pienemmällä summalla elää yksi ryhmä suomessa: nimittäin opiskelijat. Varmaan kiva nälkärajalla elävien opiskelijoiden lukea teikäläisen valitusta. Oletko itse kokeillut elää 250 eurolla kuukaudessa? Ja onko mielestäsi oikein, että sinä saat enemmän rahaa, kuin ihmiset, jotka tekevät joka päivä töitä rakentaakseen omaa ja tämän maan tulevaisuutta?

Tinke

Jäsen
Viestin lähetti Axel K.

Tuliko mieleen, että tuota työmarkkinatuokea pienemmällä summalla elää yksi ryhmä suomessa: nimittäin opiskelijat. Varmaan kiva nälkärajalla elävien opiskelijoiden lukea teikäläisen valitusta. Oletko itse kokeillut elää 250 eurolla kuukaudessa? Ja onko mielestäsi oikein, että sinä saat enemmän rahaa, kuin ihmiset, jotka tekevät joka päivä töitä rakentaakseen omaa ja tämän maan tulevaisuutta?
Mutta opiskelijat eivät maksa opiskelusta! moni ei tajua minkälainen panostus se on yhteiskunnalta. Kyllä mieli muuttuisi kun joka lukukausi lähetettäisiin 50000mk lasku

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy