Onko täällä lääkäriä?

  • 781 068
  • 2 657

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
D-vitamiini ei ole yksistään autuaaksi tekevä ihmelääke, mutta väsymyksen ehkäisyn lisäksi sillä on todettu olevan laajempia vaikutuksia terveyteen mm. seuraavissa asioissa: sydän- ja verisuonitaudit, syöpätaudit, MS-tauti, fibromyalgia, reumataudit, metabolinen oireyhtymä ja tyypin 2 diabetes ym.*

*Lähde: Wikipedia

Tämän päivän HS:ssä käsitellään juuri 2 tyypin diabeteksen aiheuttamaa väsymystä. Kuulemma enemmän kuin puolet keski-ikäisistä suomalaisista miehistä kärsivät vähintään ensioireista. Ja ikä milloin oireet alkaa on koko ajan varhaistunut, nyt jo reilu 30-kymppisillä oireita.

Varmaan syyrin syy on istumaduuni, luin jostain että jo kahden tunnin istuminen pysäyttää aineenvaihdunnan liki kokokonaan.
Ja aikaisempi suositus 30min kävelystä per päivä ei enään ole riittävä.

Itse kuulun myös riskiryhmään ja tarttis tehdä muutoksia ruokailutottumuksiin, lisätä liikuntaa jne. Vaikka mielestäni teen jo nykyään enemmän tämän eteen kuin moni suomalainen mies, silti liikakiloja noin 5-10kg koko ajan johtuen geeneistä, lihoan todella herkästi.



_
 

janbo

Jäsen
Tämän päivän HS:ssä käsitellään juuri 2 tyypin diabeteksen aiheuttamaa väsymystä. Kuulemma enemmän kuin puolet keski-ikäisistä suomalaisista miehistä kärsivät vähintään ensioireista. Ja ikä milloin oireet alkaa on koko ajan varhaistunut, nyt jo reilu 30-kymppisillä oireita.

Varmaan syyrin syy on istumaduuni, luin jostain että jo kahden tunnin istuminen pysäyttää aineenvaihdunnan liki kokokonaan.
Ja aikaisempi suositus 30min kävelystä per päivä ei enään ole riittävä.

Itse kuulun myös riskiryhmään ja tarttis tehdä muutoksia ruokailutottumuksiin, lisätä liikuntaa jne. Vaikka mielestäni teen jo nykyään enemmän tämän eteen kuin moni suomalainen mies, silti liikakiloja noin 5-10kg koko ajan johtuen geeneistä, lihoan todella herkästi.

Istumatyö on varmasti merkittävä tekijä niin diabeteksen kehittymisessä kuin monissa muissakin ongelmissa. Itse olen pidempään kärsinyt pahoistakin selkävaivoista, jotka juontunevat pitkälti epäergonomisiin istuimiin ja jatkuvaan istumiseen.

Itse en ole diabetikko enkä riskiryhmään kuuluva, enkä siis omaa henkilökohtaista kokemusta. Kuitenkin jos haluat lähteä tekemään muutosta, suosittelisin lääkäri Antti Heikkilän kirjoittamaa Diabeteksen hoito ruokavaliolla -kirjaa. Se palkittiin viime vuonna Gourmand World Cookbooks Awardseissa Pariisissa kolmanneksi parhaana teoksena terveyden ja ravinnon kategoriassa. Lisäinfoa kirjasta täällä: http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=53
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Onkohan syytä olla huolissaan jos sylkee verta? :D Meinaan, kurkku on nyt viidettä päivää todella kipeä (+ muut normaalit flunssan oireet). Oulussa tällaista on liikkeellä YTHS:n mukaan, mutta itsehän en ole tällaista yöunia häiritsevää kurkkukipua koskaan tuntenut. Veri selittynee todella ärtyneillä limakalvoilla yhdistettynä yrityksiin räkiä enimmät limat kurkusta...?

Kuumetta ei ole ja päivittäisistä tarkistuksista huolimatta en ainakaan paisetta kurkussa näe.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen kärsinyt koko ikäni löysistä lonkista eli reisiluuni ovat aika löysästi kiinni. Onko tähän ongelmaan jotain ratkaisua vai onko kyseessä korjaamaton viallisuus?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saako antibioottikuurin aikana urheilla? Mulla nousi toissa viikon torstaina kuume kurkkukivun ja räkätaudin ohessa. Kuume meni päivässä ohi. Viime torstaina menin lopulta lekuriin, kun tauti vaan jatkui. Lekuri määräsi jotain nuhalääkettä ja 10 päivän antibioottikuurin, labratestien mukaan joku viirus ja bakteeriarvot koholla. Olo on nyt kuitenkin ihan ok, lääkkeet ovat tehonneet, vähän ehkä limaa kurkussa. Voinko siis mennä tänään sählyyn?
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko kenelläkään mitään veikkausta seuraavaan?

Isäukolla on ollut silmälasit pitkään. Hommasi viime vuonna uudet, koska ilmeisesti tunsi että tarvitsi uudet. Nyt aina kun olen käymässä ja katsomme telkkaria, esim. urheilua, niin huomaan että hän vaivihkaa vilkaisee todella usein ikäänkuin telkkarin ohi yläviistoon. Tulee sellainen olo, että hän tarkastaa jos jokin häiriö esim. silmässä näkyy myös tv-ruudun ulkopuolella tai vastaavaa. Välillä myös huomaan, että hän nostaa päätään ylemmäs ja katsoo jälleen ikäänkuin eri asennosta telkkaria parin sekunnin ajan, taas selvästi testaten.

Kun varovasti aiheesta jotain kysäisee, niin hän tiuskaisee jotain takaisin. Jotain vikaa hänellä näössä selvästi on. Raivostuttavaa, kun tuonkin asian suhteen pitää olla noin jääräpäinen.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jos epäilee kilpirauhasen vajaatoimintaa, voiko mennä suoraan johonkin verikokeisiin yksityiselle, jonka jälkeen näitä arvoja analysoidaan? Vai pitääkö käydä ensin jossain lääkärissä ja mennä lähetteellä?

En tiedä, onko tämä taas jotain harhakuvitelmaa. Tätä tautia olen joskus aiemmin epäillyt, mutta en ikinä jaksanut asialle mitään tehdä. En oikein kuulu edes taudin kohderyhmään. Mutta listan oireista suurin osa sopii kohdalleni (tosin niistä moni sopii lähes kenelle tahansa ihmiselle). Lisäksi viime aikoina kaulaakin on taas sattunut tosta kilpirauhasen kyljestä urakalla, varsinkin aamuisin.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Jos epäilee kilpirauhasen vajaatoimintaa, voiko mennä suoraan johonkin verikokeisiin yksityiselle, jonka jälkeen näitä arvoja analysoidaan? Vai pitääkö käydä ensin jossain lääkärissä ja mennä lähetteellä?

Kaveri ainakin kävi vuosi sitten pelkästään tuossa verikokeessa yksityisellä lääkäriasemalla josta sitten tuli kotiin kirjeellä tulokset ja viitearvot > jos niissä olisi jotain ollut niin sitten tietty olisi pitänyt lääkärille mennä. Mutta veikkaan, että tämä käytäntö (eli onnistuuko ilman lähetettä vai ei) riippuu lääkäriasemasta.
 
Minulla on alkanut viime aikoina tuntua kaulassa sellaista omituista kipua/nipistelyä... Mistä voi johtua? Onko tämä peräisin vain Propral (40mg)-lääkkeestä johtuvasta haittavaikutuksesta, vai kenties jotain muuta? Muutenkin on alkanut tuntua, että voisi olla parempi lopettaa koko lääkkeen käyttö, en tiedä, saatana!

Huolestuu aina kun tuollaista kipua ilmenee... Sydän kuitenkin lyö mielestäni ihan normaalisti...
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mistäs voisi olla kyse, kun nyt noi viikon ajan on reidet olleet todella kipeät ilman mitään sen erityisempää liikuntaa? Ihan normaalisti olen kävellyt muutamia kilometrejä päivässä, kuten ennenkin. Kipu on reisissä lähinnä paikallaan ollessa, joten esimerkikisi nukkuminen on lähes mahdotonta ilman särkylääkettä (yleensä syön särkylääkkeitä ehkä n. 10kpl/vuosi).

Olisiko mahdollista, että johtuu vaan vedosta jota on tässä kämpässä aika paljon? Eli pitäisi vaan pitää ihan kokoajan niitä villasukkia?

EDIT: Lisäyksenä sen verran, että kipu tuntuu olevan lähinnä lihaksissa. Jotenkin lihakset tuntuvat myös jäykiltä, ja esim. venyttely sattuu paljon. Ja kipu ei ole aina samassa kohdassa lihasta, sekin tuntuisi oudolta?
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Liikaa diureetteja ( kahvi, alkoholi ) ja liian vähän vettä? Jos mahdollista, niin juo paljon vettä ja lisäksi vaikka magnesiumia. Muuta en nyt keksi.
Alkoholia en ole juonut noin vuoteen, ja kahvia menee ehkä kuppi/viikko. Mutta magnesium voi olla kyllä kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Mistähän voi johtua, kun selässä on sellainen kohta, mikä pitäisi saada naksahtamaan, että kipu lähtee siitä kohdasta? Olen lukenut nikamalukoista, mutta se ei oikein sovi diagnoosiin, koska nikamalukot ovat kai useimmin selkärangassa, mutta minulla on selkärangasta n. 10-15cm oikealla ja lapaluusta ehkä 10cm alaspäin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mistähän voi johtua, kun selässä on sellainen kohta, mikä pitäisi saada naksahtamaan, että kipu lähtee siitä kohdasta? Olen lukenut nikamalukoista, mutta se ei oikein sovi diagnoosiin, koska nikamalukot ovat kai useimmin selkärangassa, mutta minulla on selkärangasta n. 10-15cm oikealla ja lapaluusta ehkä 10cm alaspäin.
Lieneekö tämä nyt ns. spasmi, mutta itsellänikin on ollut vastaavia joskus vuosien varrella. Kahdesti jopa niin kiusallisia, että olen käynyt kiropraktikolla niksautettavana. Kiropraktikko sitten lämmitti selän lämpötyynyillä, teki venytyksiä mm. niskaan ja käsivarsiin, ja lopulta rynkäisi paikat kohdalleen.

Varsinainen vika oli kohdallani kuulemma juuri selkäruodossa, vaikka pahin kipu olikin lapaluun alapuolella selkäruodon vieressä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Nyt haettuna magnesiumtabletit. Olen joutunut kolmena yönä ottamaan särkylääkettä, että pystyis nukkumaan kipeiden jalkojen kanssa. Onko tämä nyt sitä vanhaksi tulemista? Muutaman vuoden sai olla ilman järkyttäviä kasvukipuja jaloissa, ja nyt sattuu sit muuten vaan. Ihanaa!

Toisottavasti siis auttavat, ja kiitos avusta palstlaisille :)
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt haettuna magnesiumtabletit.
Toivottavasti et sitä halvinta mahdollista, magnesiumoksidia, siitä imeytyy noin 15-20% pitoisuudesta. Toki jos puutetta on, elimistö kyllä repii kaiken mitä irti saa. Magnesiumkelaatti ja -sitraatti imeytyvät paremmin. Parhaiten sitten tulee ruoasta, esimerkiksi auringonkukansiemenistä, joista magnesium imeytyy yli 60%.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tietääkö joku miten kylkiluun murtuma hoidetaan lääkärissä? Miten ne luut saadaan takaisin paikalleen?

Ei niitä hoideta. (ellei ole avomurtuma, eli luun pää puskee nahasta ulos.)
Särkylääkettä naamaan. Jos useampi luu murtunut, niin saatetaan teipata kylki pakettiin. Kylkiluiden murtuma on siitäkin paskamainen että noin viikon päästä tapahtumusta ne ovatkin sitten tosi kipeät. Luiden väliin hyytynyt veri alkaa poistumaan ja luut pääsevät vähän liikkumaan vastakkain.
Nimimerkki 5 tai 6 kertaa kylkiluu/-t murtuneet.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Ei niitä hoideta. (ellei ole avomurtuma, eli luun pää puskee nahasta ulos.)
Särkylääkettä naamaan. Jos useampi luu murtunut, niin saatetaan teipata kylki pakettiin. Kylkiluiden murtuma on siitäkin paskamainen että noin viikon päästä tapahtumusta ne ovatkin sitten tosi kipeät. Luiden väliin hyytynyt veri alkaa poistumaan ja luut pääsevät vähän liikkumaan vastakkain.
Nimimerkki 5 tai 6 kertaa kylkiluu/-t murtuneet.
Juu kiitos meinaan on vähän tullu ajateltuu ku noin 6vk sitte kaaduin kyljen päälle ja vasta kun tunnustelin niin huomasin että yksi luu menee oudosti.. Mutta tälleen särkylääkettä rupean syömään sitten.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kertokaas joku pikavinkki pakkasen aiheuttamaan kutinaan. Iho taitaa vedellä aika kuivana. Kylpeminen ruokaöljyssä? Muuttaminen Bahamalle?

Nimim. tämä viikko ollut aika vittumainen
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kertokaas joku pikavinkki pakkasen aiheuttamaan kutinaan.

Samaan ongelmaan haetaan vastausta/lääkettä. Polvitaipeet ja sisäreidet ihan perkuleen kuivat, koska kutittaa ihan älyttömän paljon etenkin saunan jälkeen, kun iho muutoin on suht kostea.

Meinaa järki lähteä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Vähän samoja onglelmia kahden edellisen kanssa. Varsinkin kädet kuivuu niin saatanasti näin pakkasella ja kämmenselkiä kirvelee ja kutittaa melkoisesti. Olen rasvaillut normaalilla käsirasvalla joka päivä aina kun ehdin ja iltaisin sellaisella Bepanthenin tyylisellä paksummalla voiteella.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt trvittais mielipiteitä ja mahdollisia käyttökokemuksia. Mulla oli kipulääkkeenä Tramal 50 mg, mutta muun lääkityksen vaihduttua ei Tramal enää serotoniinisyndroomavaaran vuoksi käy. Nyt on sitten käsivarressa Norspan 5 mg depotlaastari, vaikuttava aine niinkin mukava, kuin bubrenorfiini, eli tämä sama subunarkkarien himoitsema aine.

Samaa laastaria pidetään viikko, joten ainakaan ei tarvitse napsia pillereitä. Kiinnostaisi vaan tietää, että voiko tämän kanssa elää ns. normaalia elämää, vai pitääkö ottaa iisisti, jos kuitenkin tulee jotain huumaavia vaikutuksia. Tietoa tai kokemusta kellään? Aatos, anyone?
 

ditrim

Jäsen
20 vuoden rasvomiskokemuksella suosittelen kuivujille ihan kaupasta löytyvää Nivean Nourishing Body Milkiä. Sopii suomalaiselle nahalle, ei maksa juuri mitään(alle 10 €), levittyy kivasti ja kuivuu ihmisten ajoissa. Lisäksi tuote on hajuton.

Aikanaan vakuutuksen ja lääkärin avulla ostelin ja testailin kaikki apteekin tuotteet läpi (Aqualanit, Ceralanit ja mitä kaikkea sitä nyt sitten onkaan), mutta nyttemmin olen huomannut markettirasvan ajavan saman asian halvemmalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös