Onko täällä lääkäriä?

  • 781 847
  • 2 660

kämmäri

Jäsen
Onko täällä kenelläkään kokemusta paniikkihäiriöstä

Jep, mulla on hyvin pitkälti vastaavat kokemukset kuin Datsunilla, eli mulla todettiin paniikkihäiriö vuonna 2004. Kuten Datsun kirjoitti, niin tuo "Kauhun kierre" oli jotain aivan jäätävää. Kun kierre oli päällä, niin olin täysin lamaantunut ja vaimo ja lapset joutui käytännössä elelemään ilman meikäläisen apua.

Mulla tuo paniikkihäiriö ilmenee aivan järkyttävänä sairauden- ja lentopelkona.

Ensimmäisten kohtausten jälkeen ramppasin lekureiden luona kaikenlaisissa tutkimuksissa, lähes joka paikka syynättiin(ainoastaan persreikä jäi suunilleen tähystämättä). Homma lähti purkautumaan, kun kävin Neurologin luona ja ajatuksenani oli päästä aivojen magneettikuviin(silloin taisin epäillä, että mulla on aivokasvain). Tuo Neurologi sitten vihjaisi, että vika saattaa kyllä olla aivoissa, mutta psyyken puolella.

Sain hommaan myös masennuslääkityksen joita sitten nappailin pari vuotta, lisäksi kerran vuodessa vierailin lekurissa jossa vaan tsekattiin, että lääkitys auttaa. Ja kuten Datsun kirjoitti, niin lääkitystä ei saa lopettaa ilman lääkärin neuvoja ts. annosta pienennetään pikku hiljaa.

Pahinta tuossa lääkkeiden käytössä oli, että ne eivät vaikuttaneet heti, vaan olo oli huono vielä muutaman viikon lääkkeiden aloittamisen jäkeen. Tää on lekurin mukaa normaalia noiden mielialalääkkeiden osalta.

Mutta suosittelen tosiaan kääntymään lekurin puoleen ja mielummin vielä käymään yksityisellä puolella, jos vaan tähän mahdollisuus on.

Tällä hetkellä pystyn lentämään ja jokainen pikku kolotus ei ole välttämättä enää pahin mahdollinen sairaus.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Mitä keinoja tohon vois olla, että sais jalkapohjalle paremmat oltavat? Intersportista saa omien jalkojen mukaan muotoiltuja pohjallisia, ovatko hintansa arvoiset (n. 50€)?

Uusien kenkien kohdalla meneekin sitä aikaa tottua niihin, mutta ymmärrettävästi kun työjalkineista on kyse niin sitä aikaa ei hirveesti ole. Oletteko käyneet vielä "kenkäasiantuntijan" puheilla joka osaisi siitä askelluksesta ynnä muusta kertoa millainen sen kengän pitäisi olla? Toki ravintola-alalla on aika tarkkaan määritelty se kenkä, mutta luulis siinäkin olevan hieman säätövaraa.

50€ on varmaan pieni hinta jos kahdeksan tunnin työvuoroja vetää kipeillä jaloilla. Ostaessa toki kannattee ottaa ne kengät mukaan ja rauhassa kokeilla tuntuuko mitään vaikutusta.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Intersportista saa omien jalkojen mukaan muotoiltuja pohjallisia, ovatko hintansa arvoiset (n. 50€)?

Ainakin urheilussa ovat mulla toimineet tosi hyvin. Alussa tosiaan otti aikansa kun koivet niihin tottui, mutta ovat hintansa väärti olleet ainakin minusta.

Jos käytte Intersportin pohjalliset hankkimassa, niin Puotinharjun ostarin liikkeessä homma toimi hyvin. Myyjä, joka pohjalliset teki taisi mainita olevansa koulutukseltaan fysioterapeutti.

Jumbon Intersportti kiertäkää kaukaa. Kävin teettämässä siellä ensmmäiset pohjallistet, jotka meni aivan päin persettä. Pohjalliset olivat aivan liian suuret ja kun sitä hieman kummastelin kehoitti myyjä vain leikkaamaan extrat pois. Ne pohajlliset eivät toimineet ja palautinkin ne.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ei ole kovin pahaksi päässyt pukamat niin myös pukamavoide ja lämpimät istumakylvyt saattavat auttaa. Näin on ainakin minulla auttanut. Tuppaavat vaan tulemaan aika ajoin uudestaan, istumatyötä tekevälle aika tuttu vaiva nuo pukamat.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Preparation H ei taida olla myynnissä Suomessa, mutta jotain vastaavaa varmaasti. Tila ei siis ole hengenvaarallinen, kiusallinen ehkä lähinnä. Ruokavalion korjaaminen lisäämällä kuitua voisi auttaa myös. Mm. pellavansiemenet/leseet ovat monelle olleet hyödyksi, vaikka tässä tapauksessa tila ei taidakaan olla synnytyksenjälkeinen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, ja jos on tapana lueskella vessassa ja järjestää sitä myötä vähän pidempiä istuntoja niin sekään ei ole suositeltavaa pukamavaivoista kärsiville.
 

Pekkis

Jäsen
peräpukama - lähtee puukolla

Aika tarkkaan 20 vuotta vaivannut. Alkujaan oli pirun kivuliaita ja verta tuli välillä melkoisesti. Kerran pyyhkäistessä nappasin nappulasta kiinni ja puristin sen irti (lääkäriliitto suosittelee). Sellainen herneen kokoinen taisi olla.

Lääkärille en aio mennä persettäni näyttämään, joten täytyy kai vaan elää sen kanssa. Ripuliaikaan vaiva kiusaa, muutoin normimeininki.

Lukko rules, pukamista huolimatta!
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Rikon ketjun sääntöjä nyt sillä tiedän kyllä oman vaivani, mutta olisi mukava kuulla, että onko muilla palstalaisilla kokemuksia samasta ja miten heillä on mennyt asian kanssa.

Ongelmana on nimittäin atooppisesta ihosta johtuva käsiekseema. Tätä esiintyy käsissä sekä jalkapohjissa ja sanotaanko, että on semi-leivä asteella varmasti. Yritetty on hoitaa, mutta kiitos oman vitun tyhmyyteni hoito vähän kusi ja nyt ollaan alkupisteessä.

Miten muilla? Miten pahaksi kehittyi? Oliko seuraamuksia? Miten hoiditte? Onko nyt kunnossa?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuosta atooppisuudesta tuli mieleen oma vaiva, eli käsivarsissa ja jaloissa on sellaisia kuivia ja hieman punoittavia laikkuja yhteensä n. 10 kpl. Laikut ovat läpimitaltaan pari senttiä. Olen noita rasvaillut ihan perusvoiteella iltaisin, mutta eipä tuosta juuri ole ollut apua. Joskus aiheuttavat myös pientä kutinaa ja pientä hilseilyä on havaittavissa.

Nuo laikut ovat ilmestyneet parin viime vuoden aikana. Onko muilla tietoa muutunko vähitellen zombiksi vai mistä on kyse? Kohta lienee aika mennä lekurille...
 

Pekkis

Jäsen
Jahas, kiitoksia ripeistä vastauksista veljet ja siskot. =)

Ikävän tuntuinen näppylä kyllä, ihan ensimmäinen laatuaan minulla. Tekisi mieli kokeilla myös tuota Pekkiksen kuvailemaa oman käden oikeutta, vaan en tiedä uskaltaako ihan vielä ainakaan.

Jos nyt vielä kuvailen nappulaa, ennen kuin alat mua apinoimaan. Sanottaisko vaikka näin, että se oli vähän kuin polvisukan sisällä olisi ollut tennispallo. Siitä pallon juuresta vaan napsaisin sen irti. Ei sattunut, eikä tullut mitään ongelmia. Tuskin se vallan riskitöntäkään on.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole lääkäri, enkä toden totta peräreikäeksperttikään, mutta ennenkuin alatte mitään patteja sieltä puristelemaan niin varmistukaa, että kyseessä on todella peräpukamat.
Peräpukamat ovat kaiketi vaarattomia mutta kyseisessä paikassa voi olla myös patti joka saattaa muodostua hyvinkin vaikeaksi, jopa mahdottomaksi hoitaa. Lääkäriin vaan vaikka kuinka harmittaisi...

Minulla on patti käsivarressa. Kyynertaipeen - ranteen puolessavälissä, linjalla kyynertaive-etusormi. Patti on 1 cm leveä ja noin 2 pitkä eikä vaikuta miltää rasvapatilta, niin, että tietääks kukaan mikähän se voisi olla?

Terveisin koo
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähestytään eliminoimalla... se ei ole peräpukama.
Teetkö päätteellä töitä? Onko se kipeä? Voisiko se olla hiirikäteen liittyvä patti?
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Käsivarsipukaman anatomia ja luulosärkyä

Lähestytään eliminoimalla... se ei ole peräpukama.
Ei paitsi jos laitan käsivarteni perä--- niin se on käsivarsipukamaperässä.
No ei kyllä naurata koska heti kun kirjoitin patista niin koko kättä alkoi särkemään, tosin vähän mutta kumminkin. Toivon, että särky menee ohi kun unohdan patin.
Päätteellä en työskentele, ja kyseessä on vasen käsi minun ollessa oikeakätinen. Patti on ollut ehkä viikon ja se vaikuttaisi olevan "kiinni" tuossa käsivarren litteässä, pitkässä luussa. Näkyy hiukan kohollaan ihosta mutta tuntuu sitäkin enemmän kun tunnustelee. Tunnusteltaessa ei arista.
Teen kyllä paljon käsilläni kaikenlaista mutta koska olen tehnyt aina eikä ole ennen ollut patteja niin vähän outoa.

Terveisin koo
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päätteellä en työskentele, ja kyseessä on vasen käsi minun ollessa oikeakätinen. Patti on ollut ehkä viikon ja se vaikuttaisi olevan "kiinni" tuossa käsivarren litteässä, pitkässä luussa. Näkyy hiukan kohollaan ihosta mutta tuntuu sitäkin enemmän kun tunnustelee. Tunnusteltaessa ei arista.
Teen kyllä paljon käsilläni kaikenlaista mutta koska olen tehnyt aina eikä ole ennen ollut patteja niin vähän outoa.

Terveisin koo

Rasvapatiksi näin kaukodiagnoosilla sen sijoittaisin, mutta parempi käydä näyttämässä oikealle tohtorisedälle tai -tädille. Mä olen enemmän sellainen 'en ole urologi, mutta voin kyllä katsoa' -tyyppi.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kerran pyyhkäistessä nappasin nappulasta kiinni ja puristin sen irti (lääkäriliitto suosittelee). Sellainen herneen kokoinen taisi olla.
Vaikka toimenpiteestä aiheutuvan kivun vielä kestäisi, niin alueen yleisen bakteeritarjonnan huomioiden "oman käden oikeutta" ei voine suositella kenellekään. Seuraavan kerran kun luonto kutsuu, niin rikkinäisen ihon takia tulehdusriski on melkoinen...
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Tuosta käsiekseemasta vielä sen verran, että mikäli itse termi ei ole tuttu kaikille niin kannattaa lukea alla olevasta linkistä tohtori Raimo Suhosen juttu kyseisestä taudista. Ja tosiaan ihan mielellään kuulisin mikäli jollain vain on samaa ollut. On kuitenkin suht yleinen käsittääkseni tämä.

http://www.ihotauti.net/krooneks.htm
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Mistähän voisi olla kyse; sain kiekon sääriluuhun keskiviikkona. No, tottakai tuollainen tekee höpöä, mutta ei heti tuoreeltaan sen enempää kuin normaalistikaan. Torstainakin olin jäällä ilman mitään erityistä tuntua, mutta perjantai-illasta on kipeytynyt sääri aina polven alapuolelta viitisen senttiä nilkan yläpuolelle asti. Kipu tuntuu mm. kevyesti koskemallakin, mutta jos esim. käy makuulle tai ottaa painon pois jalalta niin mitään kipua ei tunnu. Mustelmaa ei juurikaan ole havaittavissa, tuollainen tyypillinen pieni punainen verenpurkaumajälki osumakohdassa ja vähän tummaa ympärillä. Vain kun painoa tulee jalalle tai koskee tuota kohtaa. Pohkeen lihaksissa ei tunnu minkäänlaista kipua. Sääri on nyt ~10-15% turvoksissa, turvotus alkoi perjantai-illasta. Muita osumia ei jalkaan keskiviikon jälkeen ole tullut.

Lääkärillä käymään vai meneekö itsestään ohi? Kuinka tämä kipu ja turvotus tulee vasta parin päivän viiveellä?
 

Pekkis

Jäsen
Mistähän voisi olla kyse; sain kiekon sääriluuhun keskiviikkona. No, tottakai tuollainen tekee höpöä, mutta ei heti tuoreeltaan sen enempää kuin normaalistikaan. Torstainakin olin jäällä ilman mitään erityistä tuntua, mutta perjantai-illasta on kipeytynyt sääri aina polven alapuolelta viitisen senttiä nilkan yläpuolelle asti.

Lääkärillä käymään vai meneekö itsestään ohi? Kuinka tämä kipu ja turvotus tulee vasta parin päivän viiveellä?

Jos olisit torstain jään sijaan pitänyt jalkaa kylmässä, koholla ja V.....en-voiteessa, niin vaiva olisi helpottanut jo. Särky olisi kova, jos murtumasta kyse.

Itsellä lukuisia samanlaisia osumia eri lajin parissa ja täytyy sanoa, että paljon se ihmisen luusto vaan kestää.

Oletko muuten ihan 100varma, että torstaina jalka ei liioin vaivannut?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lääkärillä käymään vai meneekö itsestään ohi? Kuinka tämä kipu ja turvotus tulee vasta parin päivän viiveellä?

Oman kokemuksen mukaan mahdollisuudet ovat tässä: a) hiusmurtuma b) luu on 'tärähtänyt' iskun voimasta tai c) pienestä ulkoisesta jäljestä huolimatta sisäinen verenvuoto.

Miltä koipi näyttää tänään? Jos turpoaa lisää kallistun vaihtoehtoon c). Mustuminen voi tapahtua myöhemmin. Jos kipu on pistävä kallistun vaihtoehtoon a). Jos on jo ohi kallistun vaihtoehtoon b).
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Jos olisit torstain jään sijaan pitänyt jalkaa kylmässä, koholla ja V.....en-voiteessa, niin vaiva olisi helpottanut jo. Särky olisi kova, jos murtumasta kyse.

Itsellä lukuisia samanlaisia osumia eri lajin parissa ja täytyy sanoa, että paljon se ihmisen luusto vaan kestää.

Oletko muuten ihan 100varma, että torstaina jalka ei liioin vaivannut?

No kyllähän siinä torstaina sellainen iskun jälkeinen kipu oli, mutta noihin on jo tottunut joten en pitänyt sitä minään erikoisena levon syynä - ainahan sitä napakan tällin jäljiltä vähän tuntuja on. Näin jälkeenpäin ajateltuna, olisi ehkä voinut pysyä poissa jäältä... ;)

Oman kokemuksen mukaan mahdollisuudet ovat tässä: a) hiusmurtuma b) luu on 'tärähtänyt' iskun voimasta tai c) pienestä ulkoisesta jäljestä huolimatta sisäinen verenvuoto.

Miltä koipi näyttää tänään? Jos turpoaa lisää kallistun vaihtoehtoon c). Mustuminen voi tapahtua myöhemmin. Jos kipu on pistävä kallistun vaihtoehtoon a). Jos on jo ohi kallistun vaihtoehtoon b).

Koipi on edelleenkin kipeä, buranaa olen syönyt ja pientä helpotusta ehkä tuota kautta tullut, mutta kunnon astumista ei oikein kestä vieläkään. Tälle aamulle on lekuriin aika tilattuna. Viikonloppuna ei kehtaa ensiapua tämmöisillä vaivata. Turvoksissa jalka on edelleen ja mikä erikoista, yleensä yöllä levossa tämmöiset aina vähän lievittyy mutta nyt on aamuisin tila ihan vastaava kuin illallakin.

Eräs alan ammattilaistuttava ehtikin jo ohimennen diagnosoimaan vaivan ja se on suurella todennäköisyydellä luukalvon tulehtuma tuon iskun jäljiltä, täytyy käydä vielä asia tarkemmin toteamassa.

Lisäys; kiitos vastauksista!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös