Onko täällä lääkäriä?

  • 781 892
  • 2 660

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
No jätinpä sitten maitotuotteet pois (joskus laktoositonta juustoa isken ruispalan päälle) ja se auttoikin, mutta ongelmat eivät poistuneet kokonaan.

Monen laktoosi-intoleranssista kärsivän lisävaivaksi tulee keliakia. Kannattaisi käydä testeissä, niin voi sitten muokata ruokavalionsa vatsalle/ suolistolle sopivammaksi. Ensiapuna maitohappobakteereita apteekista...
 
Suosikkijoukkue
Big and Bad & KalPa
On kyllä varsinaista ylä- ja alamäkeä ollut mun vessakäynnit viimesen 1½viikon aikana. Välillä tulee sellasta ripulia, että hyvä jos vessa vetää, ja välillä on aivan normaalia hommaa. Eli toisinsanoen välillä on pakki vähän löysällä. No jätinpä sitten maitotuotteet pois (joskus laktoositonta juustoa isken ruispalan päälle) ja se auttoikin, mutta ongelmat eivät poistuneet kokonaan. Leipää en oikeastaan syö muutamaa viipaletta enempää, ja silloinkin kyseessä on ruisleipä. Osaisiko joku kertoa, että mistä tämä jatkuva penailu vessassa johtuu?

Noh, itelläni moisia ongelmia on ollut oikeestaan jo vuosia ja kaikki mahdolliset arvauskeskuksen testit on tehty, mutta mitäänhän ei toki selvinnyt. Stressi on yksi paha asia mikä pakkia helposti sekasin laittaa + joudut vetämään usein/paljon antibiootteja ja särkylääkkeitä. (itellä vuosittain aikuisiälläkin ollut korvatulehdusta sun muuta kivaa)

Ruokavaliosta sanoisin että kuidut ja etenkin kaura ovat olleet hyödyllisiä. Maitohappobakteerien vetäminen lisäravinteena ei sekään huono vaihtoehto, valion gefilus max-juomasta saa niitä näin esimerkkinä kiitettävästi.

Kaikista oudoin aine mikä miulla ongelmia aiheuttaa on kanan liha ja muut kanaan liittyvät tuotteet ja siipikarjan tuotokset ja lihapiirakat. :S (johtunee varmasti jostain tietysti aineosasta.)
 
Suosikkijoukkue
Big and Bad & KalPa
Olen vähän vierastanut noita litkuja, kun olen niissä olevaa maitoa vähän pakoillut, mutta nyt olen taas muutaman päivän niitä vetänyt. No ripuli vaihtui ummetukseen. Ei hyvää päivää mä sanon...
(toivottavasti osasin lainata oikein.)

edit: Mulla aiheuttaa ongelmia keitetyt nakit. Tulee pää kipeäksi, jos niitä syön. Jännä ongelma, mutta taatusti totta.

Ai niin kun sie sitä maitoa pakoilet, noh, yleensä kuiduilla (etenkin se kaura on hyvä, hoitaa limakalvoja vattassa) ja hapanmaito tuotteilla saa jotain aikaiseksi, toki jos menee yli niin sitten tuntuu että olet jo "synnyttämässä" ja pitää juosta luumujen ja lakritsin ostoon.

Noista nakeista voisin veikata nitraatin aiheuttavan sitä päänsärkyä, esim. jos syöt liikaa makkaroita kesällä grillatessa niin oireet ovat samanmoiset. (nitraatin vaikutukset täysin kuulopuheiden varassa, en ole siis lääkäri! :D )

Näistä kaikenmaailman aineista on muutenkin niin sekavaa juttua liikkeellä että ei tavallinen tallaaja ota enää selvää, että mikä on totuus. Hyvänä esimerkkinä makeutusaine nimeltä aspartaami, joka on ilmeisen kiisteltyä tavaraa. Onneksi sitäkin on kuulemma ruvettu korvaamaan mm. sukraloosilla.
 

Anttiii

Jäsen
Hei !

Hitusen vinkkejä tässä näin.

Ollut n. viikon ajan tasaisesti lämpöä hiukan yli 37. Siinä 37.2 suunnilleen. Oma ruumiinlämpö on n. 37. Muita oireita ei ole, paitsi 3 vk sitten alkanut niskojen särky, mutta niitä oireita ei enään ole. Eli pelkkää lämpöä eikä muita oireita.


Tietysti lääkäriin voisi mennä, mutta ei viitsisi noin vähästä vielä. Buranaa silloin tällöin otettu ja sillä saatu kuume laskuun.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Anttiii kirjoitti:
Tietysti lääkäriin voisi mennä, mutta ei viitsisi noin vähästä vielä. Buranaa silloin tällöin otettu ja sillä saatu kuume laskuun.

Lääkäriin kannattaa ilman muuta mennä, jos vaan sattuu saamaan ajan silleen ns. "kivuttomasti". Jostakin olen nimittäin kuullut, että esimerkiksi keuhkokuumeessa ei tarvitse juuri ollenkaan olla kuumetta, vaan tauti voi olla pitkäänkin päällä niin, että sitä tuskin edes huomaa. Itse olen nyt ollut kuukauden päivät enemmän tai vähemmän yskäinen ja huomenna olis tarkoitus lähteä lääkärin piikillä käymään. Pitempiaikainen lunssa voi nimittäin äkkiä muuttua verenmyrkytykseksi, mikäli sitä ei hoideta kuntoon.

Onneksi nykyaikana on lääkkeet, sillä entisaikoihin viruksen aiheuttama flunssa saattoi viedä hengen.
 

Anttiii

Jäsen
Kiitoksia neuvoista. Joo, eiköhän se pidä maanantaina soitella lääkärin suuntaan ja kysellä aikoja. Luulis, että antibiooteilla lähtis. Viime keväänä oli 3 vk pientä kuumetta kanssa ja antibiooteillahan se lähti pois loppujen lopuksi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Voi helvetin perse näitä välimallin oireita. Liikkeellä on ilmeisesti influenssaa, joka alkaa nopeasti kurkkukivulla, sitten nousee kuume ja päätä särkee. Noh, meikäläisellä ei ollut eilen mitään oireita. Aamulla tuli lievä kurkkukipu, iltapäivällä alkoi lievä päänsärky ja vasta nyt illalla nousi lämpö (35,9 --> 38,0). Koska oireet olivat lieviä, niin eivät ottaneet iltapäivällä työterveyslääkäriin (ei kuumetta). Tai olisihan ne varmaan ottaneet, jos olisin vinkunut riittävästi, mutta rehellisethän ei maata peri.

Ei ne kai muuten lääkärissä mitään osaisikaan, mutta nettihöpinöiden mukaan influenssaan on lääke, jota pitää ottaa aika pian oireiden alkamisesta, että auttaa. Onko? Pitäiskö tässä nyt raahautua kuitenkin lääkäriin vai onko oikeassa influenssassa rajummat oireet?
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Olipa taas niin käsittämättömät jonot sairaalassa, ettei viittiny jäädä jonottelemaan. Täytyy aamulla vääntäytyä sitten.

Mutta siis ongelmana tässä ollut, että jouluaattona alkoi kuumeilu, ihan kunnolla siis kuumetta oli muutaman päivän. Sitten siinä vähän tervehtyi, mutta taas kun parin päivän päästä mittaili kuumetta oli pientä lämpöö. Ollut nyt oikeestaan kokoajan. Nyt tänään sitten kun heräs oli jo reilusti huonompi olo, ja kuumetta on nyt vähän enemmän, se 37,6 noin. Ja yskää on ollut kokoajan, alussa varsinkin tuntui et keuhkot lähtee pihalle. Ja nyt on taas pientä kipua kun yskii. Hienoa kun ei malttanut tuossa kotonakaan pysytellä pikku lämmön takia, kun olo oli muuten normaali. Kai tuo joku kiva keuhkokuume on tietenki...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ne kai muuten lääkärissä mitään osaisikaan, mutta nettihöpinöiden mukaan influenssaan on lääke, jota pitää ottaa aika pian oireiden alkamisesta, että auttaa. Onko? Pitäiskö tässä nyt raahautua kuitenkin lääkäriin vai onko oikeassa influenssassa rajummat oireet?
On, mutta sitä ei erityisen herkästi määrätä, sillä se kasvattaa mahdollisuuksia influenssalle kehittyä vastustuskyky sitä vastaan. Ja ainoan asian mitä se tekee on lyhentää tautia päivällä tai parilla ja voi lievittää oireita. Ei mikään ihmelääke siis. Vaikka sinulla influenssa todettaisiin lääkäri lykkäisi kotiin lepäämään ja käskisi ottaa ihmelääke buranaa.

Ei tuo tautisi influenssalta vaikuta, aivan tavalliselta flunssalta kylläkin.
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Mitähän helvettiä mahtaa tarkoittaa "condhraalinen murtuma"? Ihan niinkuin suomeksi. Osaako joku auttaa?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ei tuo tautisi influenssalta vaikuta, aivan tavalliselta flunssalta kylläkin.
Pidetään tälle peukkuja. Soitolla nimittäin selvisikin, että työterveyssoppariin ei kuulu kuin omalla asemalla käynnit ja sehän aukeaa vasta ylihuomenna. Eivät sitten viitsineet päivällä mainostaa tätä pikku detailija. Oikeestaanhan mä olenkin ihan terve :)
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Jassoo eli kun täällä flunssasta valitellaan niin kirjoitanpa tähän oman kertomukseni.
Eli meikäläistä vaivannut jo kuukausia limainen ja karhea kurkku. Siis sellanen, että pitää rykiä ja räkiä koko ajan pois, koska ärsyttävältähän se klimppi tuolla kurkussa tuntuu, varsinkin urheillessa. Keuhkoissa ei juurikaan säteile kipu. Perinteiset flunssantappo menetelmät eivät oikein tahdo tehota ja olen alkanut miettimään, että voisiko olla jotain muutakin kuin pelkkää flunssaa. Jos on jotain liikkeellä olevaa köhää niin on kyllä sitkeässä sitten. Kuumetta ei ole ollut missään vaiheessa eikä oikeastaan kuumeinen olokaan. Yhden vaihtoehdon keksin itse ja se voisi olla allergiakin jollekkin. Kissa tästä huushollista löytyy, mutta hometta ei kyllä pitäisi olla. Kyllä tässä varmaan lääkärillepäin pitää mennä, mutta olisin udellut onko jollain muilla jatkoaikalaisilla ollut samantyyppisiä oireita?
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eli meikäläistä vaivannut jo kuukausia limainen ja karhea kurkku. Siis sellanen, että pitää rykiä ja räkiä koko ajan pois, koska ärsyttävältähän se klimppi tuolla kurkussa tuntuu, varsinkin urheillessa...Kyllä tässä varmaan lääkärillepäin pitää mennä, mutta olisin udellut onko jollain muilla jatkoaikalaisilla ollut samantyyppisiä oireita?

Ihan samanlaisia oireita ollut. En muista tarkkaan, mutta ehkä pari kuukautta on kurkku ollut (etenkin aamuisin) limainen ja kipeä. Urheillessa oireet on pahimmat. Ei tuosta mitään varsinaista haittaa ole ollut, ehkä välillä jos joutuu puhumaan pitkään, niin ei tahdo ääni kestää. Muuten olo on koko ajan ihan terve, enkä ole lääkäriinkään viitsinyt mennä.

Allergiatestit on joskus otettu ja ei ainakaan silloin tullut ilmi mitään, mistä pitäisi tulla ongelmia. Talo on melko uusi eikä täällä mitään hometta pitäisi olla. Missähän vika?
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Polikliniikan nettisivut ohjeistaa kanssa, että "lääkäritätin" luo ja äkkiä. Keuhkokuumeesta samoilta sivuilta luettuna, että se ei ole mikään ihan vaaraton juttu.

Wikipedian juttu aiheesta.

Joo pakkohan se oli käydä sitten tänään. Meinasivat ettei ole mitään jälkitautia kummempaa, ja viikon antibiootit kirjottivat. Verikokeissakin tuli myös käytyä ja ei niissäkään mitään sitten ollut. Toiv. nyt lähtee tolla viikon kuurilla pois.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voi helvetin perse näitä välimallin oireita. Liikkeellä on ilmeisesti influenssaa, joka alkaa nopeasti kurkkukivulla, sitten nousee kuume ja päätä särkee. Noh, meikäläisellä ei ollut eilen mitään oireita. Aamulla tuli lievä kurkkukipu, iltapäivällä alkoi lievä päänsärky ja vasta nyt illalla nousi lämpö (35,9 --> 38,0).

Saattaa hyvinkin olla influenssa. Itselläkin alkoi viikonloppuna kurkkukipu tai pikemminkin kipu tuntui nielussa (?). Kipu ei kuitenkaan ollut kovinkaan kovaa, ikävä silti kun niellessä sattuu. Meni päivä, kaks ja tukkoisuus alkoi. Kuumetta minulla ei kuitenkaan ole ollut ja se johtunee syksyllä saamastani influenssarokotuksesta.

Näin se on mennyt muinakin vuosina eli kun saan influenssan ei kuume nouse ja muutkin oireet ovat melko vaatimattomat. Tällainen pikkuinen nuha vaan päällä.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Millä patin saa pois? Pikkuveli vetäs kiekolla sääreeni (ei ollu mikään kova veto) ja sääreen tuli valehtelematta golfpallon kokoinen patti. (Jossain sitä muuten sanotaan kupaksi :D) Yön aikana tuo on jo melko hyvin lähtenyt, mutta olis kiva tietää mitä kannattaa tehdä kun on iso ja kipeä patti?
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Hmm... vasemman korvan korvalehti näyttäisi hieman turvonneen. Se varmaan kylmettyi kun ajoin fillarilla aamulla töistä. Tarviiko tuosta olla huolissaan? Eipä siinä ennenkään mitään ole ollut ja tämäkään nyt ei kovin vakavalta vaikuta.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Saattaa hyvinkin olla influenssa. Itselläkin alkoi viikonloppuna kurkkukipu tai pikemminkin kipu tuntui nielussa (?). Kipu ei kuitenkaan ollut kovinkaan kovaa, ikävä silti kun niellessä sattuu. Meni päivä, kaks ja tukkoisuus alkoi.
Heh, täällä lämpö vähän hellitti parin päivän jälkeen, mutta räkä alkoi tänään valua solkenaan ja aamulla myös kurkusta nousi yskän myötä iloisia pastilleja. Lihat on niin jumissa, että varomaton aivastus ottaa niin kovin niskaan, että tulee vedet silmiin :) Ihme vaivoja.

Peruutin kuitenkin lääkärin, koska lämpö on lähes normaali, enkä viitsi ajaa 40km jonottamaan ja kuuntelemaan, että "lepoa vaan". Kyllä sinne myöhemminkin pääsee, jos pahenee. Kakarana mut pakotettiin usein tätä pahemmassa kunnossa kouluun (ei kuumetta) ilman mitään lääkäreitä ja silloin oli välitunnitkin rajumpia kuin nykyiset työpäivät. Elossa kuitenkin ollaan, joten eiköhän tää tästä.

Toi uusi koiruus on näköjään hyvää seuraa tämmöiselle välivammaiselle. Nyt tulee sentään pari kertaa päivässä käytyä tuossa pihalla seisomassa. Siinä samalla muistaa myös juoda ja arpoa jotain lääkettä. Yksin tulisi varmaan maattua punkan pohjalla aamusta iltaan ja olo vaan pahenisi mm. kuivumisen ja paskan hajun takia.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hmm... vasemman korvan korvalehti näyttäisi hieman turvonneen. Se varmaan kylmettyi kun ajoin fillarilla aamulla töistä. Tarviiko tuosta olla huolissaan? Eipä siinä ennenkään mitään ole ollut ja tämäkään nyt ei kovin vakavalta vaikuta.

Mä palellutin taannoin molemmat korvani. Turposivat ja olivat aivan hemmetin kipeet, mutta eipä niille voinut mitään tehdä. Nahka niistä lähti, joten rasvailin sitte. Tuosta on jo useampi vuosi, mutta edelleen olen herkkäkorva eli helposti tekee kuumuus ja kylmyys ikävän tunteen korviin. Jos ihon väri on ihan normaali niin eipä mun mielestä tartte olla huolissaan.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kävitkö siis lääkärissä testauttamassa että kyseessä on influenssa?

En noista menneistä vuosista muista milloin olen lääkärissä käynyt ja milloin en. Tänä talvena en ole käynyt kun ei ole ollut tätä tämänhetkista flunssaa kummempaa. Päivisin olo on ihan hyvä, mutta illalla alkaa olemaan tukalaa.

Sen olen kuitenkin huomannut, että kun olen influessarokotuksen saanut saattaa minulla olla samanlaisia oireita kuin ihmisillä, joita ei rokotettu ole. Minun oireeni ovat vain heikompia ja kuume loistaa poissaolollaan. Kuumetta minulle ei kyllä muutenkaan helposti nouse.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En noista menneistä vuosista muista milloin olen lääkärissä käynyt ja milloin en.
Meinaan vain että mistä tiedät sinulla olevan influenssa? Oireesi viittavat täysin perus flunssaan kuitenkin ja influenssa on rokotuksen myötä entistä epätodennäköisempi. Vrt. flunssia sairastetaan keskimäärin kolme vuodessa, influenssan saamisen todennäköisyys taas rokotetulla työikäisellä (jos rokotus osuu kohdilleen) on reilusti alle prosentti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös