...
Muutamien nimimerkkien pohdintaa olisi mielenkiintoista lukea -
@MustatKortit,
@erku,
@Musta Nuoli - jolla jokaisella voi olla omista lähtökohdistaan tarkasteltuna erilainen näkemys siihen millainen sota on oikeutettu ja millainen ei, tai onko mikään sota lopulta oikeutettua.
vlad.
Kuten vladille jo yv:lläkin lupasin, niin tässä vähän omaa pohdintaani. Minun nähdäkseni sodan oikeutus on itsessään sivuseikka, ihminen on osa sotaa ja sotiminen osa ihmisyyttä. Perusteluita sotimiselle on erittäin paljon, osa hyviä, toiset huonompia. Vanhan sananlaskun mukaan sodassa kumpikin osapuoli väittää Jumalan taistelevan puolellaan, legitimiteetin katsotaan siis olevan omalla puolella. Toisen sanonnan mukaan taas totuus on sodan ensimmäinen uhri. Jälkimmäisen voi pitkälti katsoa pitävän kutinsa, yhtenä tunnetuimmista esimerkeistä luonnollisesti Neuvostoliiton ihmisyyttä vastaan kohdistuneiden rikosten peittely Nurnbergin oikeudenkäynnin jälkilöylyissä, aina näihin päiviin asti.
Pyörittelen nyt tätä jargonia lähinnä sen takia, että samalla kun olen vladin kanssa yhtä mieltä siitä, että sota voi tietyissä tilanteissa olla oikeutettua, pidän sitä hivenen sivuseikkana. Mielenkiintoisempi kysymys on se, miksi ihmiskunta aina uudestaan ajautuu aseellisiin ja väkivaltaisiin konflikteihin, olisiko tämä estettävissä?
Itse olen taipuvainen ajattelemaan niin, että on olemassa kaksi utopiaa asiaan liittyen. Korostan, että kuten utopiat yleensä, niin niissä on paljon hyvää ja tavoittelemisen arvoista, mutta - noh - ne eivät vain toimi käytännössä.
Näistä ensimmäinen koskettelee teoriaa siitä, että
maailmassa päästään joskus tilanteeseen, jossa sotia ei ole. Monesti tätä jankkaavat perustelevat mielipiteitään länsimaisten arvojen, demokratian, ihmisoikeuksien ja tasa-arvon leviämisellä, maailma ja sen ihmiset ikään kuin oppivat olemaan ja elämään rauhanomaisemmin. Huomauttaisin, ettei tällaista teoriaa tukemaan ole mitään historiallista evidenssiä, eikä sellaiseksi riitä sekään, että Euroopan länsiosat eivät hetkeen ole joutuneet isomman konfliktin kohteeksi. Itse asiassa eurooppalaiset toteuttavat sotimisen jaloja periaatteita tälläkin hetkellä eri puolilla maailmaa, globalisaation myötä sota on vain ulkoistettu muualla käytäväksi. Eurooppa aseistaa, neuvoo, sovittelee ja sekaantuu konflikteihin eri puolilla maailmaa.
Toinen utopia liittyy pasifismin ihanteeseen niin yksilötasolla kuin suurempanakin isminä. Pasifismi on tavoitteiltaan idealistinen ja ennen kaikkea epärealistinen. Jotenkin kuvaavaa, että olen silloin tällöin törmännyt pasifisteihin - myös tällä palstalla - jotka kyllä vannovat tämän rauhanomaisuuden nimiin... ...mutta lisäävät perään toimivansa pasifistisesti vain siihen tilanteeseen asti, että esimerkiksi itselle tärkeä henkilö, asia, läheinen, instituutio on uhattuna. Pasifismin nimiin vannomisella saa ehkä vähän hyvää oloa ja mielenrauhaa, mutta utopistinenhan tämäkin ismi on. Kärjistettynä sanoisin, ettei maailmassa ole ollut kovin pitkäikäisiä, aitoja pasifisteja, if you catch my drift.
Loppukaneettina toteaisin, että sellaiset ihmiset, jotka luulevat sotien olevan Euroopan kohdalta ohitse, tulevat pettymään pahemman kerran. Toki nähtäväksi jää, tapahtuuko seuraava pamaus meidän elinaikanamme, toivottavasti ei. Maailmassa on ollut, on tällä hetkellä ja tulee aina olemaan lukuisia sotimisen arvoisia ja siihen oikeuttavia asioita, aina luonnonvaroista, resursseista jne lähtien.
Siinä mielessä maailmanrauhan utopia on samaa luokkaa kommunismin utopian kanssa, ajatuksena varsin kaunis, mutta taustalla vilkkuu alituinen ja aggressiivinen vaara, joku ei ole tyytyväinen rooliinsa.