Hyvä teksti, onneksi et poistanut.
Simpanssien sodista en tiennyt ennen tätä. Koska kyseessä on kokonaisten laumojen välinen sota, sitä voidaan pitää suoraan verrannollisena kahden valtion sotaan vaikka meistä se voi näyttääkin pienimuotoiselta. Minusta tuo täyttää täysin massamurhaamisen tunnusmerkit. Oletan että kyseessä on kahden liian isoksi kasvaneen lauman välinen konflikti. Kilpailua liian pieniksi käyneistä resursseista tai reviireistä. Tällöinhän laumat ei tapa toisiaan vain tappamisen ilosta vaan nälkäkuoleman tms. välttääkseen. En jaksa uskoa että simpanssit tappavat vain tappamisen ilosta. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Minä en ole humanisti mutta ajattelen silti että ihminen on kehittynyt eläimistä pisimmälle älykkyyden osalta. Muilla eläimillä ei ole moraalia vaan vaistot. Jos vaistojen varassa tappaminen sallitaan vaikka olemme kehittäneet moraalin, filosofian jne, voidaan ivallisesti kysyä onko kehitys ollut turhaa?
Suurelta osin näiden simpanssien sodat liittyvät alueellisiin (reviirit) jakoihin - tarpeeseen laajentaa omaa elinpiiriään, jolloin heikompi tuhotaan joko kerralla tai useamman iskun seurauksena. On havaittu tapauksia, joissa suht' ison lauman jäsenistä vielä suuremman lauman urokset kävivät tappamassa ensin täysikasvuiset urokset, ja kun lauma oli näin heikennetty, hyökättiin laajalla voimalla lopun lauman kimppuun tappaen poikaset, vanhemmat urokset ja naaraat, jotka eivät alistuneet uusien hallitsijoiden tahtoon. Ts. kyseessä oli laajamittainen sotatoimi, jota voi pitää jopa strategisesti järkevällä tavalla suunniteltuna. Kyseiset sotatoimet voivat pitää strategisia harhautuksia, täsmäiskuja, joiden seurauksena noukitaan joukosta pois niitä johtajia tms. toimia. En nyt muista alueen nimeä ulkoa, mutta tutkijat ovat havainneet alueella yhden lauman hyökänneen kahden muun lauman kimppuun tuhoten molemmat. Kyseessä on siis simpanssien kannalta katsoen hyvinkin laajamittaisia sotatoimia.
***
Mitä tulee moraaliin ja muihin "arvoihin" erityisesti simpanssien keskuudessa, on suljetuissa testeissä esim. eläintarhoissa, luonnonoloja vastaavissa puistoissa sekä luonnontilassa tehty mielenkiintoisia havaintoja, jotka osoittavat sen, että simpansseilla on ainakin joillain tasolla kyky luoda muutakin kuin omia erillisiä kulttuureita ja tapanormeja.
Simpanssien on havaittu tuntevan myötätuntoa, ensimmäiset havainnot teki jo 1920-luvulla venäläinen psykologi Nadia Kohts. Samaan tulkokseen on sitten tultu myöhemminkin esim. antropologi Barbara King'in toimesta, hän on tutkinut ihmisapinoita 25 vuotta.
Nykyään aletaan hyväksyä jo käsitys siitä, että simpanssit auttavat myös auttamisenhalusta, eivät ainoastaan vastapalveluksen toivossa. Esim. Afrikan Kultarannikon simpanssien on havaittu adoptoivat emonsa menettäneitä orpolapsia. Mitä hyötyä toiminnasta on, etenkin kun adoptoitu ja adoptoinut eivät välttämättä ole mitään sukua toisilleen. Emonvaistot eivät kelpaa edes selvitykseksi, koska joukossa on myös uroksia, jotka ovat adoptoineet poikasia itselleen.
Kääpiösimpansseilla eli bonoboilla antaminen on verissä. Ne ovat anteliaita jopa aikuistuttuaan, tässä suhteessa ne eroavat suht' paljon simpansseista, joista tulee kitsaampia aikuistuttuaan.
Entäpä moraali? Tämä oli (ja on edelleen) vaikeammin hyväksyttävä teema ja monet kiistävät edelleen moraalin olemassa olon mutta simpansseja tarkoin tutkineet ovat havainneet merkkejä moraalista ainakin paikallisella tasolla. Frans de Waal on tutkimuksissaan todistanut, että simpanssit varjelevat erittäin tarkasti omia käyttäytymissääntöjään. Stanley Wech osoitti jo 1964 tutkimuksessaan, että makaki kieltäytyy makupalasta, jos sen ottaminen tietää sähköiskua lajitoverille. Ovatko nämä esimerkkejä moraalista tai moraalin esiasteesta? Paljon mahdollista.
Lähteenä viestin lopussa (*** -eteenpäin) käytin Tiede-lehden artikkelia"Mikä enää tekee ihmisen" (12/2010).
vlad.