Koska olen matemaattiseen ja loogiseen ajatteluun taipuva ihminen, niin selittäkää minulle tämä Liigan jatkuva tason lasku. Jos joka vuosi parhaat pelaajat kupataan parempiin sarjoihin, eikös niiden sarjojen taso ala vääjäämättä lähestyä Liigaa? Jos Liiga heikkenee heikkenemistään, niin nämä supersarjat ne vasta heikkenevätkin, kun ottavat pelaajansa vuosi vuodelta heikentyvästä Liigasta. Ennen pitkää sarjojen taso on joka puolella sama, tosin siihen voi mennä vielä muutama vuosi. Korkeintaan kuitenkin viisi (oma arvio). Parhaat pelaajat viedään ensin, seuraavana toiseksi parhaat ja kolmen-neljän vuoden päästä viedään jo nelosketjut. KHL on siis viiden vuoden päästä Liigan nelosketjun tasalla.
Ihan hauskaa pohdintaa. Toisaalta tämä sama kehityskulku on käynyt futiksen puolella vaikkapa Hollannin liigan osalta. Ainahan sieltä on parhaita viety pois suurempiin sarjoihin ja viedään yhä edelleen. Onko siis väitteesi Eredivisien osalta myös se, että Valioliiga ja La Liga lähestyvät tasoltaan Eredivisietä? Minä en moiseen analyysiin kykene. Ja taitaa kaikki europelit ynnä muut osoittaa, että Hollanin liigan suhteellinen taso on heikentynyt suhteessa aiempaan. Sama kehityskulku on käynyt vielä rajummin Skotlannin futisliigan suhteen. Aina sieltä on parhaat viety Valioliigaan, viedään yhä edelleen, mutta siitä huolimatta vain idiootti väittää skottiliigan suhteellisen tason säilyneen ennallaan.
Ja toki onhan se nyt nähtävissä, että Liigapelaajia enenevissä määrin viedään KHL:n heikoimpiin joukkueisiin ja kärkijoukkueet hommaavat vahvistukset KHL:n sisältä, Pohjois-Amerikasta tai SHL:stä. Vielä viitisen vuotta sitten KHL:n sen hetken rikkain seura hommasi Vehasen ja Immosen muodossa SM-liigan kirkkaimmat jalokivet kovilla siirtokorvauksilla. Nyt Liigapelaajien suhteen aktiivisimpia ovat köyhät siperialaisseurat kuten amurit, jugrat ja neftekhimikit.