Hieman eri mieltä olen kuitenkin jälkimmäisestä kappaleesta. Katson yhtä paljon SM-liigaa ja KHL:ää, ja kyllä minusta KHL on oikeasti pykälää kiinnostavampaa kiekkoa, vaikka SM-liigakin on parhaimmillaan loistavaa viihdettä. Varsinkin kun puhutaan ihan näistä äärijoukkueista, esim 2011 Ufa ja 2012 SKA, jotka pelasivat kyseisillä kausilla täydellistä jääkiekkoa.
No joo, olet kyllä varmasti enemmän oikeassa tämän asian suhteen kuin minä, mutta pointtini oli lähinnä suunnattu tämän taso-keskustelun järjettömään ylimitoittamiseen. Joka ikinen liigakausi käynnistyy voivotteluilla, kuinka liigan taso on taas huonompi ja samalla ylistetään muiden maiden sarjoja suhteessa SM-liigaan. Hauskaa sinäänsä, että kuitenkin EHT-pelit ja MM-turnaukset ovat monesta ihan höpöhöpö juttuja, vaikka siellä pelaa parhaimmat juuri näistä kovatasoisista liigoista. Vähän taidetaan valitettaa valittamisen vuoksi?
Jos urheilemisen taso olisi minulle se dominoiva kriteeri, katsoisin joukkuelajeista vain kansainvälistä jalkapalloa. Itselle se viihtymisen kokonaispaketti syntyy tunnesiteistä, joukkuepelaamisesta, asenteesta, intensiteetistä ja hienoista yksilösuorituksista. Taitoa tarvitaan tottakai, mutta sen tarpeen määrän sanelee vallitseva ympäristö.
Ja ihan varmasti Jokerifanit voivat KHL-seikkailussaan kokea jotain suurempaa mitä liigassa koskaan, mutta luulen sen tien olevan pitkä, yksinäinen ja kivinen. Samanlaista tunnemuistia ei hetkessä rakenneta, mitä Jokeritkin ovat menestyksellisellä liigataipaleellaan keränneet.
Jos Jokerit joku päivä KHL:ssa menestyy, en pidä ollenkaan mahdottomana ajatuksena, että siitä tulee koko kansan Jokerit. Sen verran menestyshullua kansaa suomalaiset ovat.