Jännä juttu muuten, että KHL:ssä valmentaneet suomalaiset ovat korostaneet sitä kuinka Venäjällä valmentajan arvostus on eri tasolla kuin Suomessa. Ainakin joissain seuroissa päävalmentajilla on jopa oma autonkuljettaja. Ja sitten sinä väität, että joukkue kootaan valmentajasta välittämättä. Mihin nämä kovat väitteesi oikein perustuu? Yhtäkään linkkiä tai muuta faktaa ei ole vielä tullut esille. Henkeä pidätellen en tosin niitä nytkään odottele.
Jännä juttu, miten monet suomalaiset valmentajat ovat korostaneet, miten epävarmaa työskentely on Venäjällä. Koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi, eikä sovituista asiosta pidetä aina kiinni. Jortikan muistan porisseen jossain haastattelussa, että hän antoi seurajohdolle listan pelaajatarpeistaan, joka otettiin nyökytellen vastaan. Kaikkea muuta tuli, kuin mitä listalle oli merkitty. Ei vaikuta minun mielestäni mitenkään erityisen ammattimaiselta toiminnalta. Toki varmasti KHL:ssä on seuroja, joissa toimintakulttuuri on ammatimaisempaa.
Siinä olet mielestäni oikeassa, että päävalmentajaa arvostetaan Venäjällä kovin. Tuollaisessa autoritäärisessä kulttuurissa johtajaa on tapana arvostaa. Toki päävalmentajallakin on pomonsa ja tällöin arvostus voi heittääkin kuperkeikkaa. Kari Heikkilä on kertonut kokemuksistaan, joissa voittojen jälkeen vodka virtasi seurajohdon kanssa, kun taas tappion jälkeen oli naama peruslukemilla otettava huutoläksytys vastaan. Maassa maan tavalla, taisi Kari sanoa.
KHL taitaa olla kovin heterogeeninen sarja, josta löytyy seurojen välillä erilaisia tomintamalleja. Toiset hyvinkin moderneja ja toiset hyvinkin vanhoillisia. No, yhtä kaikki, olen kanssasi samaa mieltä tämän ketjun otsikon kysymyksen vastauksesta: KHL on laskenut Liigan tasoa.
Vielä vähän asiaa yleisellä tasolla sinulle, hyvä erku. En ole voinut välttyä lukemasta kirjoituksiasi täällä Jatkoaika.comissa. Paljon tuntuu sinulla olevan asiaa ja hyvä niin. Usein olen kanssasi samaa mieltä ja sinulla on monesti asialliset perustelut mielipiteillesi. Vaikutat erittäin fiksulta kaverilta. Et varmaan minun neuvojani kaipaa, mutta rohkenen silti sinulle yhden esittää: Hieman sinun kannattaisi laventaa putkeasi, jonka läpi maailmaa katselet. Monet viisaudet jäävät sinulta huomaamatta ja hienot kokemukset kokematta, jos liian tiukkaan ja yksioikoisesti tukeudut yhteen näkökantaan. Hyvää kesää haluan myös toivottaa.