Onko kodissasi Raamattua?

  • 2 132
  • 48

Onko Kodissasi Raamattua?

  • Kyllä. Saatu.

    Ääniä: 45 57,0%
  • Kyllä. Ostettu.

    Ääniä: 4 5,1%
  • Kyllä. Varastettu.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ei. Raamattuni varastettiin.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ei. Pitäisiköhän hankkia?

    Ääniä: 4 5,1%
  • Ei. Meille ei moista julkaisua tuoda!

    Ääniä: 21 26,6%
  • Ja seitsemäntenä päivänä Polli sai keksin.

    Ääniä: 5 6,3%

  • Äänestäjiä
    79

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole. Rippiraamatun sain vuonna 1995, mutta se tuli laitettua lapsuudenkodissa kirjahyllyyn, ja siellä se saattaa olla vieläkin. Kirkosta erosin 2005, joten ei senkään puolesta ole ollut tarvetta hankkia. Kirjaa vastaan minulla ei ole mitään, mutta en tunne tarvetta hankkiakaan sellaista.
 
Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Neutraali ei, eikä ole tarkoitus sellaista myöskään hankkia. Kuulun kirkkoon mutta en usko Jumalaan.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Vihkiraamattu on jossain. En tiedä missä. Muistan sen joskus jossain kaapissa nähneeni. Olen joskus miettinyt sen lukemista tutkimusmielessä. Isoisoisäni kuulemma osasi raamatun kannesta kanteen, kun ei paljon muuta lukemista ollut ja tykkäsi väitellä asioista uskovaisten kanssa. Ei siis itse ollut sellainen. Enkä ole minäkään. Olen kirkkoon edelleen kuuluva ateisti. Se on myönnettävä, että pidän perinteistä. Rippijuhlat, häät, joulut, pääsiäiset, hautajaiset ovat ihan mukava perinne ja tapa juhlistaa tai viettää näitä asioita. Nämä ovat vieläpä ainoita tilaisuuksia, joissa näkee esimerkiksi omaa sukua. En tiedä onko siinä mitään järkeä, mutta ilman näitä uskonnollisista taustoista johtuvia tapahtumia elämä olisi aika tylsää. Toki niissä on myös pakanallisia perinteitä. Mutta vietettäisiinkö niitä enään ilman tätä uskontohöttöä? Olen siis ateisti, joka mielellään viettää uskonnolliset vapaat ja "juhlii"uskonnolliset juhlat. Nautin myös täysin rinnoin sunnuntain tuplapalkasta erityisesti siksi, että se on viikon helpoin työpäivä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole, eikä tule.

Lähimpänä Raamattua olen ollut varmaan rippikoulun aikaan.
Olen siis ateisti, joka mielellään viettää uskonnolliset vapaat ja "juhlii"uskonnolliset juhlat. Nautin myös täysin rinnoin sunnuntain tuplapalkasta erityisesti siksi, että se on viikon helpoin työpäivä.
Itse erosin kirkosta ihan jo siksi, että veivät reilu 300 euroa vuodessa palkoistani.

Tuplapalkka pyhinä on ehdottomasti positiivinen, varsinkin kun niistä pyhistä pääsee harvoin nauttimaan vapaapäivän muodossa.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tottakai löytyy. Eletään 2020-lukua, ihmiset tuli alas puista aikapäiviä sitten. Yleissivistys on ihmiselle arvokas pääoma ja Raamattu on olennainen osa sitä. Raamattuun pohjautuvat myytit ovat keskeinen osa kulttuuriperintöämme. Lisäksi, mikäli ei tunne Raamattua, niin taiteesta nauttiminen voi jäädä kovin vaillinaiseksi. Esimerkiksi Solveig Von Shoultzin Isenheim-sarjan takana ovat Matthias Grunewaldin alttarimaalaukset, jotka ovat innoittaneet myös Paavo Rintalaa. Runon sanoma saattaa jäädä kovin ohueksi, jos lukija ei tavoita Raamatullista kerrosta.

Urheilu ja politiikka lienevät ne elämän osa-alueet, joilla Raamatun sanontoja eniten viljellään. Tämä on luonnollista, sillä urheiluun ja politiikkaan kuuluu värikäs kielenkäyttö. Usein joku pelaaja/urheilija on "pelastava enkeli" ja esim. ankkuri viestissä on "paljon vartijana". Tai politiikasta esimerkki "helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin ei-kepulaisen päästä Kärsämäen kunnanvaltuustoon". Kuva on varmasti jokaiselle selvä, mutta Raamatun tuntemus antaa siihen lisää ytyä.

Täytyy toivoa, että meillä Suomessa säilyy yhteys Raamatun luomaan kulttuuriperintöön. Antakaa rohkeasti lapsienne tutustua Raamattuun ja tutustukaa itsekin. Se on niin paljon muuta kuin uskonnollinen teos, se on suurta maailmankirjallisuutta.
 

redpecka

Jäsen
@Hera80 Hyvin sanottu. Kulttuurihistoriallisesti äärimmäisen tärkeä teos. Pienesti harmittaa, etten ole jaksanut lukea sitä ja ala-asteen uskonnonopetuskin oli vähän sitä sun tätä eli tota. Toki olisi kannattanut yrittää kuunnella nekin stoorit niin olisi ollut parempi pohja lukiossa luunnella juttuja niistä muistakin uskonnoista. Keskittymishäiriöisestä päästä kärsii koko elämä.
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Vihkiraamattu ja exvaimon rippiraamattu täältä löytyy. Vilkaisin tuota vihkiraamattua ja näköjään se on joskus aiemminkin avattu, kun siitä löytyi papin allekirjoittamana tiedot vanhemman tyttären ristiäisistä. Exältä ainakin turha kysyä haluaisiko noita kun nykyään kutsuu Jumalaa sillä a-kirjaimella alkavalla nimellä.

Nyt kun aloit haastelemaan, niin meiltä löytyy kummankin rippiraamatut ja vihkiraamattu. Myös isovanhempien vihkiraamattu vuodelta -48 ja isoäidin rippiraamattu -38 "Viipurin luterilainen seurakunta". Näin tapauskovaisena kulttuuriluterilaisena en ole kyllä opusta koskaan lukenut. Kuten @Glove mainitsi niin kerran itse aloitin kun uni ei tullut silmään ja nukahdin kahden sivun jälkeen.
 

Buster

Jäsen
Kaksi saatua ja yksi ostettu taitaa olla. Tämän vuoden tavoite itse asiassa lukea kannesta kanteen. Aika alussa olen vasta ja jonkin verran takkuista ollut.
Tuttu neuvo näihin hommiin on, että lukee ensin Uuden testamentin. Vanhasta kun aloittaa ja pääsee sukupuihin, sekä muihin maailman pisimpiin kuiviin listoihin, niin siinä jää helposti koko opus kesken. Ei ole mikään helppo luettava.

Kun opukset on lukenut, niin iltaisin voi sitten siteerata pääkipua valittavalle vaimolle korinttilaiskirjeitä: " The wife does not have authority over her own body but yields it to her husband. " Tai efesolaiskirjeitä: " Wives, submit to your own husbands, as to the Lord. For the husband is the head of the wife even as Christ is the head of the church, his body, and is himself its Savior. Now as the church submits to Christ, so also wives should submit in everything to their husbands."

Näiden vastaavien irrallisten lauseiden, joiden perusteella on harrastettu vuosituhansien aikana ties minkälaista julmuutta, vastapainoksi sieltä löytyy hyviäkin tarinoita ja Uuden testamentin eri näkökulmista samoihin isoihin käänteisiin koostuva rakenne on ihan innoittava ja viihdyttävä. On ollut tavoitteena pläräillä noita muitakin isoja kirjoja läpi, mutta aina käsiin osuu jotain muuta.

Ja otsikon kysymykseen vastaten: Löytyy saatuna.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Saatu ja ostettu, vanha ja uusi käännös. Mutta silti huomattavasti enemmän Siionin virsien eri painoksia. Mormonin kirjakin oli jossain vaiheessa, mutta taisin laittaa kierrätykseen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Hallustani löytyy Raamattu suomeksi, sekä sivumennen todeten, myös englanninkielinen ynnä arabiankielisen Koraani. Jälkimmäiseen en tiukan tulkinnan mukaan saisi edes koskea, kun en ole muslimi.

Kuinka muslimiksi voi kääntyä, jos koraaniin ei saa koskea?
By the way, hassu kysely internetissä. Kyllä ihan joka kodissa jossa on jatkoaika.com löytyy myös Raamattu. Luulenpa, että myös Koraani.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Sen verran tarkistin, ettei se vihkiraamattu ainakaan kirjahyllyssä ole. Missä lienee, ei paljon kiinnosta. Toki siitä voisi saada apua nukahtamisongelmaan. Lukioaikana tuli joskus illalla nukkumaan mennessä luettua kokeisiin ja uskonnonkirjalla sai varmasti unet. Kokeesta tuli sitten mitä tuli.

Ainakin minusta uskonto oli siinä mielessä helppoa, kun siinä käytiin kristinuskon osalta samoja asioita läpi lukuun ottamatta yläasteella tuli nuo maailman uskonnot osaksi uskonnon opetusta.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
On minulla Alastalon salissa. Kuuluu jokaiseen kulttuurikotiin. Minulla on myös yhtä tärkeässä roolissa Maon Punainen kirja ja Pekka (Peter) Siitoimen Musta magia 1.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ilahduttavan paljon tullut vastauksia ja mietteitä kyseisestä opuksesta.

Itse sain The Kirjan Fillari-Riparin (Espoo-Lappeenranta) konfirmaatiossa kesällä 1991. Siitäkin on jo 30 vuotta, voi kehveli että aikaa rientää. Oli hienot kullatut reunukset ja kaikki. Isonen neuvoi tuolloin, että jos et muuta käyttöä keksi, niin sivuista saa ainakin hyviä sätkäpapereita, kun ovat niin ohutta paperia. Ihmettelin hiukan moista neuvoa. Poltinhan jo tuohon aikaan ihan kunnon rehellistä askitupakkaa.

Missä Opus on nyt? Vain Luoja tietää, jos Hänkään. Kyllä se tietää, tiedän, mutta meillä on välit vähän niin kuin poikki.

Siis, Ei ole. Ehkä varastettu, ehkä jossain varaston uumenissa.
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Ei löydy mutta vastaavana teoksena taloudessani pidän mummovainaan tavaroista minulle päätynyttä kirjaa nimeltä
Siionin laulut Wirsikirja.

Kannet mustaa nahkaa, kansiteksti kullatuilla wanhoilla kirjaimilla, valmistusvuosi on hieman yllättäen 1976 vaikka teoksen ulkoisen olemuksen perusteella olisin veikannut ennemmin vuotta 1876. Erittäin synkeä opus ja siksi halusin säilyttää sen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Rippiraamattu on. Sen kerran luinkin. Sen jälkeen Iijoki-sarja tuntui kuin Aapista lukisi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ilmeisen vähän ateisteja tällä palstalla. Yllätyin. En siis omista raamattua, eikä vaimokaan omista, sillä hän opettaa lapsille evoluutioteoriasta koulussa.
Uusi testamentti ja katekismus löytyy kun joku löi semmoisen kouraani jossain kohtaa. Enpä sitä roskikseenkaan ole tainnut heittää. Ateistiksi silti itseni kategorisoin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
On apokryfikirjojen kera. Löytyy Koraania, Mormonien Kirjaa, Veda-kirjallisuutta, Egyptin Kuolleiden kirjaa, buddhalaista, shintolaista uskonopusta jne.
Myös tästä kodista löytyy V. Kilven Alastalon Salissa.
Olen kaikesta huolimatta ja ehkä juuri siksi pragmaattinen ateisti.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kuinka muslimiksi voi kääntyä, jos koraaniin ei saa koskea?
By the way, hassu kysely internetissä. Kyllä ihan joka kodissa jossa on jatkoaika.com löytyy myös Raamattu. Luulenpa, että myös Koraani.
Bismillaahir rahmaanir rahiim, hyvä palstaveli. Painettu ja virallinen arabiankielinen Koraani on siten pyhä muslimeille, että monissa arabimaissa se ei saa olla kaupassa esillä vapaasti. Myytävänä olevaa pyhää kirjaa voidaan kuitenkin pitää näytillä esimerkiksi lukitussa vitriinissä. Sieltä sen saa ostettavakseen, jos kysyjä voi osoittaa olevansa muslimi.

Tuolla päin maailmaa myydään ihan marketeissa ja kirjakaupoissa myös ”vähemmän pyhiä” Koraaneja, joissa voi olla rinnakkain sekä arabiankielinen teksti että sen englannin- tai muun kielinen käännös. Tuollaisen teoksen saa kuka tahansa ostaa vapaasti. Ja netistä Koraani tosiaankin löytyy monesta osoitteesta, niin arabiaksi, suomeksi, kuin lukuisilla muilla kielillä, ihan ilmaiseksi.

Koraanin omistaminen ei tietenkään ole edellytys muslimiksi kääntymiselle. Ei meikäläinen ev. lut.kirkkokaan mitään Raamatun omistamisia ja lukemisia kysele, jos haluaa liittyä seurakuntaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös