Onko IFK:lla parhaat Fanit?

  • 70 895
  • 317
Tila
Viestiketju on suljettu.

botto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Lueskelin tuossa juuri Fränkin mietteitä liigan jäähymääristä. Sitten jutun lopussa kun alettiin puhua yleisöstä pisti silmää sellanen kommentti että seisomakatsomot ovat helsingissä historiaa. Pitäisiköhän tämä tulkita niin että tämä paljon puhuttu seisomakatsomo hanke ei onnistu. Itse olen saanut sellaisen käsityksen että katsomo olisi jo tulossa ensi kaudelle. Jos näin on päässyt käymään että kaupungin dirikat ovat sanoneet ei seisomakatsomolle niin kaipa sitten on taas odotettavissa jälleen yksi huonotunnelmainen kausi. Valitettavasti.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tinke-80 kirjoitti:
B2reds järjestää megamatkan turguseen 7.10. Paketti maksaa 25/30e ja pelkät liput maksavat 13+1 e. Kuinkahan monta lippua tuohon matsiin on b2reds varannut? B2redsin sivut eivät kerro mitään tuosta.
Mihinkäs katsomoon olette tänä vuonna ajatelleet fanijengin asettuvan Turussa?
Viimeksihän se oli yläkatsomon lähes koko toinen puoli, ja sitä ennen pääty on ollut valloitettuna.
Auttaisi omissa lipunostosuunnitelmissakin...
 

Vale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
stiflat kirjoitti:
Mihinkäs katsomoon olette tänä vuonna ajatelleet fanijengin asettuvan Turussa?
Viimeksihän se oli yläkatsomon lähes koko toinen puoli, ja sitä ennen pääty on ollut valloitettuna.
Auttaisi omissa lipunostosuunnitelmissakin...

Katsomosta en tiedä, mutta http://www.b2reds.com/ -sivuilla on edelleen ohjeet jota kautta lippuja saa vieraspeleihin, lainaus:

"Välitämme edelleen pääsylippuja kaikkiin IFK-vierasotteluihin ennakkomaksulla, tarkoituksena keskittää kaikki fanimme yhteiseen katsomoon kaikissa halleissa. Varaukset tehdään VIIMEISTÄÄN 7 vrk ennen ottelua sähköpostitse osoitteeseen lippuvaraus@b2reds.com , liput oltava maksettuina ennakkoon tilille HIFK Fan Club 132830-512167. Pääsyliput postitetaan kotiisi jos et pääse noutamaan niitä vahvistusviestissä ilmoitetussa kotipelissä."
 

CFC

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,Chelsea
Olipas järkyttävän pieni yleisömäärä eilisessä Lukko matsissa ja tunnelmakin todella surkea. Toivottavasti tämä on vaan alkukankeutta. Tietääkö kukaan, että paljonko on lippuja mennyt kaupaksi megamatkalle?
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
CFC kirjoitti:
Olipas järkyttävän pieni yleisömäärä eilisessä Lukko matsissa ja tunnelmakin todella surkea. Toivottavasti tämä on vaan alkukankeutta. Tietääkö kukaan, että paljonko on lippuja mennyt kaupaksi megamatkalle?

En tiedä ,paljonko nyt on myyty ,mutta ennen eilistä matsia,kun kyselin niin huikeat 115 kappaletta.Eli ei kovin paljon ole innostusta herättänyt tämä ensimmäinen megamatka.
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
CFC kirjoitti:
Olipas järkyttävän pieni yleisömäärä eilisessä Lukko matsissa ja tunnelmakin todella surkea. Toivottavasti tämä on vaan alkukankeutta. Tietääkö kukaan, että paljonko on lippuja mennyt kaupaksi megamatkalle?

Ei se mikään ihme ole. Peli muistuttaa nykyään ringetteä. Ihan kauheata katsella. Kyllä tuote on niin huono nytten, että ei tässä ole mitään järkeä enään.

Hyvä etten nukahtanut eilen....

T, 3 kausarin pettynyt omistaja
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
tiki10 kirjoitti:
Ei se mikään ihme ole. Peli muistuttaa nykyään ringetteä. Ihan kauheata katsella. Kyllä tuote on niin huono nytten, että ei tässä ole mitään järkeä enään.

Tiki sen tuossa sanoo, ei ihme ellei yleisömäärät vähene, kun on siirrytty ringeten, salibandyn ja kaukalopallon risteytykseen sääntöjen tulkinnassa. Aika helposti huomaa itsekin jäävänsä katsomaan kotisohvalta canal +:n matsia, josta on ainakin helppo livistää tympiintyessä välillä saunaan tai vaikka ulos hetkeksi. Eilenkin kerhon ja Ässien matsi oli sinänsä mukavaa pelailua, mutta missä oli se intensitetti, itse en sitä pystynyt löytämään ja ottelusta ei jäänyt juuri mitään mieleen.

Huomenna kuitenkin Lahteen katsomaan peliä ja mielenkiintoista seurata montako HIFK:n kannattajaa paikalta löytyy? Edellinen Pelicansin ottelu TV:ssä osoitti ainakin sen, että kyseisessä hallissa on todella hiljaista ja ei siinä montaa HIFK:n fania tarvita voittamaan "kannustuskilpailu". Pasi ja Sami!!! Järjestäkää huomiseksi jotain viihdettä, kiitos.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
#77 kirjoitti:
En tiedä ,paljonko nyt on myyty ,mutta ennen eilistä matsia,kun kyselin niin huikeat 115 kappaletta.Eli ei kovin paljon ole innostusta herättänyt tämä ensimmäinen megamatka.
Surullinen ilmiö, mutta jo Tampereen matkalla oli havaittavissa tämä kyseinen ongelma. Tavoite silloin reissulle oli se yli 200, mutta yhden fanibussin kanssa lähtettiin liikkelle + 20? oma reissulaista... Niistäkin 55:stä dösässä olleista ehkäpä 10-15 jaksoi seistä ja pitää ääntä.
Turun reissu on taas tarina erikseen, mutta 115 ilmottautumista on todella vähän varsinkin, kun megamatka on jo ensi lauantaina. No perinteitä kunnioittaen fanimatkoilla on ollut aina loistava IFK-meininki ja me olemme todella olleet hallin herroja useasti.
Vielä, kun saisimme samanlaisen yhteishengen päälle, kun esimerkiksi loistavilla Jokerifaneilla on.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
#77 kirjoitti:
En tiedä ,paljonko nyt on myyty ,mutta ennen eilistä matsia,kun kyselin niin huikeat 115 kappaletta.Eli ei kovin paljon ole innostusta herättänyt tämä ensimmäinen megamatka.
Itsehän olen toki menossa, mutta jos totta puhutaan, niin tämä megamatka on vähän liian alkukaudesta. Tammi-helmikuun pakkasissa on megamatkalle ollut selvästi enemmän innostusta. Mutta ei se määrä, vaan se laatu...
Baarimikko kirjoitti:
megamatka on jo ensi lauantaina.
Niin siis ensi VIIKON lauantaina.
 

botto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
No nyt alkaa vihdoinkin fanitoiminan heikentyminen näkyä myös vierasmatkoissa. Tähän asti ovat vain kotiottelut olleet säälittävän hiljaisia. Jokohan nyt sitten jo alettaisiin huolestua asiasta ja vaikka tehdä tälle ongelmalle jotakin. Don Pate ja pari muuta ovat pitäneet touhua pystyssä vuosia. Nyt tarvitaan jo hieman apua. Narrit on jo kilsan meitäkin edellä. Itse näen ongelmana sen ettei hifk:n seurajohtoa näytä tämä fanitoiminta kauheasti kiinnostavan. Narreilla Masahan suorastaan palvoo faneja. Ei enää sanoja vaan tekoja. Pena hoida homma kuntoon!
 

Hagu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko niin, että fanitkin ovat vielä odottavalla kannalla...lähteekö peli lentoon vai ei...näinhän sen ei tietystikään pitäisi olla.... Mutta hattua nostan meille kaikille eilisestä Eepin "kannustuksesta".
 
Hagu kirjoitti:
Mutta hattua nostan meille kaikille eilisestä Eepin "kannustuksesta".

Vaikutti siltä, että Hämäläinen kuittasi katsomolta ihan kunnon suosionosoitukset? Mikäli näin oli, niin HIFK:n fanit ansaitsevat kyllä ison hatunnoston. Vastaava kiekkokulttuurin osoitus ei nimittäin onnistuisi ihan kaikissa liigahalleissa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nännimäinen kirjoitti:
Vaikutti siltä, että Hämäläinen kuittasi katsomolta ihan kunnon suosionosoitukset? Mikäli näin oli, niin HIFK:n fanit ansaitsevat kyllä ison hatunnoston. Vastaava kiekkokulttuurin osoitus ei nimittäin onnistuisi ihan kaikissa liigahalleissa.
Toki pitää muistaa myös se kun Arto Javanainen meni SM-liigan kaikkien aikojen pistepörssin kärkeen aikoinaa HIFK-Ässät -ottelussa. Silloin hallintäyteinen yleisö buuasi.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Blackie kirjoitti:
Toki pitää muistaa myös se kun Arto Javanainen meni SM-liigan kaikkien aikojen pistepörssin kärkeen aikoinaa HIFK-Ässät -ottelussa. Silloin hallintäyteinen yleisö buuasi.

Ihan perseestähän tuollainen käytös kyllä on, turha puolustella. Buuaukset tulivat kun Java ohitti Hakin tilastoissa mutta ei se nyt sellaiseen oikeuta. Jokaisesta fanijoukosta löytyy mulkkuja, valitettavasti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lawless kirjoitti:
jos totta puhutaan, niin tämä megamatka on vähän liian alkukaudesta. Tammi-helmikuun pakkasissa on megamatkalle ollut selvästi enemmän innostusta.

Tottahan tuo, mutta pitää muistaa, että tuona lauantaina on Armenia - Suomi EM-karsinta klo 19.

Eräällä jalkapalloaiheisella keskustelupalstalla inhotaan jääkiekkoa jostain syystä yli kaiken. Meillä ei ole vastaavaan tarvetta, mutta vaikuttanee tämäkin jonkin verran megamatkaan.
 

A.C.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - seurana, ei kiakkoviihteenä
Valittamisen sijaan ehdotuksia siitä mitä on tehtävä

Tältä(kin) keskustelupalstalta näyttää löytyvän useita seuramme tämänhetkiseen kannatustilanteeseen pettyneitä kirjoittajia, mikä ei toki ole mikään ihme, sillä taaksepäin on menty - ja ollaan pahimmillaan menossa vielä pitkään. Tämän onnettoman tilanteen toteamis- ja manailuvaiheen jälkeen voitaisiin kuitenkin siirtyä jo seuraavaan vaiheeseen: Mitkä asiat - näin alkuun lyhyellä tähtäimellä - parantaisivat nykyistä tilannetta?

Tässä omaa listaani:

1. Informaatiokanavat kuntoon.

Miten on mahdollista, että fanisivuillamme ei ole yhteydenpidon ja tiedottamisen - yhteisöllisistä elementeistä puhumattakaan - mahdollistavaa keskutelupalstaa? Tämä siis vuonna 2006. Netin potentiaali tämäntyyppisissä asioissa on aivan itsestään selvä (ja tämä foorumi ei ole paras mahdollinen paikka kannattaja-asioista keskustelemiseen jo pelkästään tiukan osallistujakriteeristönsäkin takia).

2. E9-katsomosta todellinen kannattajakatsomo.

Tästä eteenpäin jokainen kyseiseen katsomoon lippunsa lunastava tietää mihin on ryhtymässä; EeYsiin tullaan kannattamaan omaa joukkuetta - peliesityksistä riippumatta - ja mieluiten seisoma-asennosta. Hallissa löytyy varmasti muita (halpojakin) paikkoja äänettömän pelianalyysin tekoon tai vastaavaan hiljaiseloon.

3. Ihmiset ennen ottelutapahtumaa pre match -orientaatiolle samoihin paikkoihin.

Nyt kun meillä on oma, tyylikäs ja huokeahintainen "kantapaikka" hallin läheisyydessä, niin sitä olisi hyvä hyödyntää kannattajien ennen ottelua tapahtuvaan otteluorientaatioon (joka ei välttämättä tarkoita pelkkää keiton vetämistä vaan myös ottelusta ja fanimatkoista keskustelua tms.). Suuremmassa maailmassa kantapaikat luovat kannattajahenkeä ja niissä viihdytään oman seuran tapahtumien ympärillä ja väleissä.

4. Enemmän omatoimisuutta ympäri hallia "istuvilta".

BeeKakkosen mollaaminen alkaa muistuttaa jo maassa makaavan potkimista; sen sijaan, että ihmeteltäisiin mitä meidän "fanikatsomo" tekee - tai siis ei tee - voisivat muualla hallissa otteluja seuraavat olla aktiivisempia. Mikäli siis "fanipääty" ei saa mitään aikaan jää muille entistä suurempi vastuu. Ja tämä tarkoittaa äänenkäytön lisäksi mm. katsomorekvisiittaa. Vierasmatkoilla näkee porukkaa eläytymässä isoin elkein otteluun, mutta missä samat henkilöt ovat kotihallissa? Pikkuhiljaa pitäisi päästä siitä "fiksut ihmiset istuvat hiljaa ja korrektisti ottelun aikana" -asenteesta. Itse en ole enää mikään teini, mutta meteliä pidän silti.

Tässä muutamia juttuja keskustelun avaukseksi. Ja älkää nyt heti kaivako sitä kulunutta "seisomakatsomo räjäyttäisi pankin" -argumenttia, koska matka seisomakatsomoon on vielä pitkä - ja edellyttää mm. seurajohdon havahtumista siihen, että kannattajat tarpeineen ovat tärkeitä seuralla, myös taloudellisen jatkuvuuden näkökulmasta.

Tiedän, että meillä on potentiaalia - nyt vain kaivattaisiin ideoita miten tämä nukkuva potentiaali saataisiin aktivoitua!
 

botto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
A.C puhuu asiaa. Tarvitaan toimintaa. On suorastaan säälittävää että fanisivuillamme ei ole keskustelupalstaa. Itse näen että yksi suuri syy miksi narrien fanitoiminta kukoistaa on että heillä on todella toimiva keskustelupalsta ja nettisivu.
Tuo e9:n muuttaminen kunnon fanikatsomoksi on hieman arveluttavaa. Tottakai tuo olisi hyvä asia ,mutta kun noita kingejä ei näytä olevan tarpeeksi. Itse pohdiskelin jos e9:n ja e8:n muuttaisi fanikatsomoiksi ja samalla hautaisi b2:n. Ainakin narrit saivat tuolta ylhäältä käsin suht. hyvän tunnelman aikaan.
Paras uudistus jonka voisi tehdä olisi huomattava kausarihintojen alentaminen. Hinnat voitaisiin viedä niin alas että jopa meillä köyhillä lukiolaisnuorilla olisi varaa kausareihin. Narrithan ovat saaneet tuon uuden sukupolvensa juuri tämän halpiskausarin avulla.
 

A.C.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - seurana, ei kiakkoviihteenä
botto kirjoitti:
Tuo e9:n muuttaminen kunnon fanikatsomoksi on hieman arveluttavaa. Tottakai tuo olisi hyvä asia ,mutta kun noita kingejä ei näytä olevan tarpeeksi.

Näen tässä taas sen oudon yleisen asetelman, jossa fanit(sic) ovat jotain myyttistä ainesta, joita ehkä jo on jossain - esim. Kingit - tai jotka mahdollisesti ilmestyvät jossain vaiheessa - esim. kannattajakatsomon "rakentamisen" jälkeen. Tosi asiassa näitä "faneja" on joka pelissä pitkin hallia, niitä, jotka eivät nykyisellä paikallaan kehtaa pitää enemmän ääntä, koska luulevat muun katsomonosan paheksuvan; niitä, jotka eivät avaa suutaan, koska käyvät otteluissa kaveriporukassa, joka koostuu vähemmän fanaattisista kannattajista; niitä, jotka haluaisivat hakeutua muiden kannattajien kanssa samaan paikkaan, mutta eivät onnistu saamaan lippua haluamilleen paikoille.

E9-katsomoa koskeva pointtini oli kuitenkin se, että ko. katsmonosa profiloidaan kannattajakatsomoksi - kaikkia näitä mainittuja jo olemassa olevia potentiaalisia kannattajia varten - saman tien, jo seuraavaan matsiin ja sen jälkeiseen jne. Mitä enemmän ja mitä suuremmalla porukalla tuolla, niin perinteikkäässä kulmassa seistään ja pidetään meteliä, niin sitä enemmän tällaisesta kannattamisesta pitäviä kannattajia ko. paikkaan hakeutuu ja kulman kannattajakatsomostatus etabloituu näin hiljalleen.

Eli sinä, joka ostat lippusi EeYsiin kotipeleissä, valmistaudu a) seisomaan ottelun aikana (erätauoilla on aikaa "lepuuttaa jalkoja") ja b) osallistumaan kannattamiseen parhaasi mukaan (laulut oppii yhdessä erässä). Ja kaikki, jotka haluavat tukea omaa hienoa seuraansa seisoma-asennosta laulamalla, huutamalla ja peliin eläytymällä, ovat tervetulleita jokaisessa pelissä E9-katsomoon. Jos et jostain syystä lippua tuonne saa, ei se ole edelleenkään ongelma mukaan tuloon; kiipeä katsomon yläosaan ja heittäydy messiin - tilaa löytyy kyllä aina.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Niinpä niin,onko?Nyt on aika unohtaa yksittäinen murskatappio ,jossa oikeasti menetettiin vain 3 pistettä ja ruveta miettimään jo seuraavaa peliä.
Olisi kovin hienoa ,jos hallille vaivautuisi ylihuomenna omia kannustamaan ja nimenomaan kannustamaan iso joukko.
Varmasti jätkiä piristää se ,että fanit ottavat vastaan samalla tavalla kuin aina ennenkin ,vaikka ollaan otettu dunkkuun oikein urakalla edellisessä pelissä.
Nyt se nähdään kuinka moni on valmis laittamaan itsensä likoon JYPiä vastaan pelattavassa ottelussa ja kuinka moni jää kotiin tekosyynään "yhyy,hävittiin edellinen peli Pelicansille 10-1 ,nyt tulee vielä pahemmin pataan".
Omia ei jätetä,eihän?
 

CFC

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,Chelsea
Paljonko on myyty lippuja "megamatkalle"? Itse olen toki mukana kavereideni kanssa. Kun me kävimme keskiviikkona Fellassa maksamassa matkan, niin lippuja oli mennyt kaupaksi vain hieman yli 200. Aika pahalta näyttää. Toivottavasti huomenna menisi edes yli 150 lippua kaupaksi. Sekin taitaa olla toiveajattelua...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua kyllä kummastuttaa jotkut fanit. Esim eilisen murskatappion jälkeen täällä jatkoajassa on monessakin ketjussa ollut seuraavanlaisia kirjoituksia "Ens matsiin en ainakaan tule", "enää en anna tällä kaudella hifkille rahaa enkä käy matseissa", "en halua kannattaa tälläistä seuraa", "hävettää olla hifki fani" jne... Ei mua ainakaan varsinaisesti mitenkään hävetä olla hifki fani, vaan mä oon tosi ylpeä siitä että oon hifki fani. Tietenkin eilinen tappio harmittaa todella paljon. Ainakin mulla heräsi kiinnostus mennä seuraavaan matsiin. Ei se mua haittaa jos joku ei käy matseissa, tai että käy vaan silloin tällöin, mutta vähän kummastuttaa se, että fanittaa joukkuetta vain sen menestyksen mukaan. Siis senkin tavallaan ymmärrän että silloin kiinnostaa käydä matseissa enemmän kun joukkue menestyy. Mä olisin ihan yhtä paljon hifki fani vaikka joukkue pelaisi kakkosdivarissa. Tai jos vaikka joukkue lopetettaisiin, niin ei mikään muu joukkue voisi kymmenen vuoden päästäkään merkitä mulle lähellekkään yhtä paljoa kuin hifki. Tietenkään. Ehkä niille, joille ei joukkue merkitse niin kovinkaan paljoa, tai jotka ei ole henkeen ja vereen jonkun tietyn joukkueen fani tms.

Jos mä leikin tälläisellä hassulla ajatuksella. Jos olisi varmaa, että esim jokerit voittaisi seuraavat kymmenen tai sata mestaruutta peräkkäin, ja siten siis ettei hifki voita, niin kuinka monella hifki fanilla tekisi mieli vaihtaa suosikkijoukkuetta ja alkaa kannattaa jokereita? Siis jos tällöin ei saisi kavereiden kuittailua tai muutakaan vastaavaa, ettei mikään sellainen olisi rasitteena olla vaihtamatta joukkuetta... Ei mulla ainakaan tekisi yhtään mieli vaihtaa joukkuetta silloinkaan. Itseasiassa mä en oikein edes pysty kunnolla käsittämään koko ajatusta... Tai siis tuohon joukkueiden tilalle voisi kukin vaihtaa sen mitä ikinä kannattaakaan.

Hieman asiasta toiseen. Siis kyllähän kriittinen saa olla, ja moittiakkin jos on aihetta siihen, mutta turhaa kitinää ja valitusta mä en oikein ymmärrä. Siis sitä miten jotkut fanit kirjoittelee ja haukkuu jotain, esimerkiksi nyt pelaajavalintoja johonkin tiettyyn matsiin. Kyllä mä ymmärrän että valmentajat ja muut henkilöt joukkueen sisällä tietävät pelaajista ja varsinkin pelaajan sen päivän kunnosta paljon enemmän kuin minä, jotka istun silloin tällöin korkealla katsomossa tai sitten himassa tekstitv.n äärellä. Valmentajahan on ollut kyseisen alan ammattilainen jo vaikka kuinka monta kymmentä vuotta, tuntenut henk.koht monia satoja pelaajia ja nähnyt tuhansia matseja ja tuhansia harjoituksia, ja mä vaan fani joka luulee tietävänsä jostain jotain... Siis esim. valmentajahan on tavannut jonkun kyseisen pelaajan vaikka sata kertaa, ja tietää ja tuntee tarkasti sen henkiset ja fyysiset ja muutkin ominaisuudet, ja vaikkapa sen aamun joukkueen ja kyseisen pelaajan loukkaantumistilanteen, ja pistää sen pelaajan pelaamaan ykkösketjuun tai vaikkapa neloseen. Mut ai niin, mä näin urheiluruudusta kun se pelaaja teki viikko sitten hienon maalin. Vittu se valmentaja on pelle, potkut heti tollaiselle tollolle, täys amatööri!!!
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusi viesti uudelle asialle. Mua on tämäkin juttu mietityttänyt monesti, ja aina silloin tällöin sen kuulee. Mä olin tossa noin viikko sitten katsomassa R&A leffafestareilla kotimaisia lyhytelokuvia, ja siellä oli pätkä stadin kingeistä, eli jostain hifkin faniryhmästä. Siinä haastateltiin jotain tyyppiä, joka muistaakseni sanoi jotenkin näin että sellainen on huono fani, joka ei pidä hallissa ääntä... Siis.. Kyllähän siellä hallin piippuhyllyllä voi istua (vaikka yksinkin) joku vanha ja kalju äijä(!) nahkarotsissa ja buutseissaan, ja joka on istunut samalla paikalla jo vaikka 30 vuotta. Ehkä sillä ei oo päällä hifki hupparia, pipoa ja kaulaliinaa, eikä se huutele ja kannusta kokoaikaa äänekkäästi, muuta kuin juttelee ehkä vierustoverin kanssa jotain ja kerran erässä huutaa "nuija". Ehkä se käy erätauoilla fiililtelemässä hallin käytävillä ja katsomassa tuttuja, tai juttelemassa kavereiden kans tupin äärellä ja syömässä nakkeja jne. Ei se mun mielestä ole yhtään huonompi fani, vaan itseasiassa mä arvostan sellaisia tyyppejä tosi paljon. Äijä on uskollinen joukkueelle ja varmaankin kannattaa joukkuetta henkeen ja vereen. Se juttu on sen äijän oma juttu, ja hyvä niin... Tietenkin joukkue saa enemmän rahaa jos mä vaikka ostaisin hifki pipon päähän ja tarran perseeseen, ja hallissa olisi enemmän ääntä ja tunnelmaa jos jokaikinen kannustaisi ja laulaisi hallilla, mutta se on eri juttu se.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse elin kovimman "fanitusvaiheen" n. vuosina 90-98, jolloin HIFK pääsääntöisesti rypi pohjamudissa ja varsinkin Narri-ilmiön alettua välillä v*tutti todella pahasti. Sai sitä koulussakin kuunnella jonkin verran kuittailua, kun oli tyyliin luokan ainoa HIFK -fani. Silti vuodesta toiseen tuli raahauduttua hallille kannustamaan ja jokaisen uuden kauden alussa oli toivo paremmasta. Ei sitä silloin ymmärtänyt pelin sisällöstä niin paljoa, että olisi tajunnut, millaista kuraa nämä Juha Nurmiset, Tero Hämäläiset, Kimmo Mäki-Kokkilat olivat pelaajina. Jotenkin sitä näiden vuosien jälkeen ei enää jaksa suhtautua asioihin niin vakavasti, kun aikoinaan tuli petyttyä ihan riittävän monta kertaa. Kyllä tässä moni muukin asia viehättää kuin menestymisen ja voittamisen halu.

Myös gloryhunter -termin viljeleminen on aika arveluttavaa. Varmasti todella moni ihminen jossain vaiheessa elämää on gloryhunter - siitä se fanius monesti syntyy. Jopa yksittäiset runkosarjaottelut voivat olla se käänteentekevä juttu nuoren ihmisen suosikkijoukkueen valinnassa. Oma faijani ei ollut liiemmin IFK -fani, mutta kun peleissä käytiin, niin yleensä oli kyseessä IFK:n kotipeli. Itsellänikin pitkään vaihteli suosikkijoukkue liigassa - yhtenä vuonna muistan sen olleen Ilves, koska Jukka Tammi pelasi siellä. Elävästi kuitenkin muistan sen pelin, jolloin IFK -fanius kolahti ja "elinkautisvankeus" alkoi. Kyseessä oli muistaakseni kauden 90-91 avauspeli ja vastassa Tappara. IFK vei pelin nimiinsä 11-4 ja se oli hienoa se. Näin jälkikäteen sitä miettii, että jos lukemat olisivat olleet toisin päin, niin mitenköhän olisi käynyt. Ei siinä olisi auttanut, jos joku olisi tullut kertomaan tappion jälkeen, että "pelattiin kuitenkin brändin näköistä lätkää".
 

A.C.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - seurana, ei kiakkoviihteenä
Toivottavasti viimeistään seuraava sukupolvi syntyy suoraan tietyn seuran - ei yksittäisen, jotain lajia pelaavan joukkueen - kannattajaksi. Suomessa kannattajakulttuuri on nuorta, mutta juuri siksi myös jatkuvasti kehittyvää. Luulisinkin, että tulevaisuudessa tällainen driftaileminen eri seurojen välillä esim. tietyn pelaajan vaihtaessa seuraa tulee vähenemään. Ajatelkaa nyt vaikkapa pohjoislontoolaisia tai roomalaisia, jotka kannattavat yhtenä vuonna Tottenhamia tai A.S. Romaa ja toisena Gunnersia ja Laziota. Meillä tullaan ainakin aina kannattamaan HIFK:ta!

On pidettävä mielessä, että nimenomaan kannattajat ovat seura ja pitämällä yllä perinteitä sukupolvesta toiseen myös mahdollistavat sen jatkuvuuden. Yksittäiset pelaajat, valmentajat tai johtohenkilöt ovat yleensä vain hetken duunissa seurassa.

Ps. Monilajidiggailu on sitten aivan eri asia kuin moniseuradiggailu. Itsellänikin on fudisseurasuosikkeja suuressa maailmassa, mutta Suomessa seura on aina IFK. Pohtikaa - edelleen - asetelmaa, jossa tukholmalaiskaveri diggaa fudiksessa DIFfiä, kiakossa AIK:ta ja bandyssä Bajenia. Huh, huh..
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
A.C. kirjoitti:
Pohtikaa - edelleen - asetelmaa, jossa tukholmalaiskaveri diggaa fudiksessa DIFfiä, kiakossa AIK:ta ja bandyssä Bajenia. Huh, huh..

Väitätkö, ettei tällaisia ole? Itse voisin jopa esitellä heti yhden, joka seuraa Djurgårdenia lätkässä ja AIK:ta futiksessa. Ne siteet seuroihin kun synnytetään joskus ihan muutoin kuin sillä mitä nyt niinq "kuuluis" kannattaa. Mäkin seuraan nykyisin varmaan enemmän HIFKin kuin Bluesin pelejä, mutta sekin johtuu ihan vain hallien sijainnista. Joukkueet sytyttävät ihan yhtä vähän, mutta toinen on silti se lapsuuden suosikki.

Mutta toisaalta, itse olen siinä mielessä kerettiläinen, että olen kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana yhä kauemmas ja kauemmas ns. tosifaniudesta ja nykyisin se tuntuu jokseenkin koomiselta ilmiöltä. Mutta, mikäs siinä jos siitä saa sisältöä elämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös