Paljon näistä asioista olen tälläkin forumilla aikaisemminkin kirjoitellut. Itse olen treenannut enempi tai vähempi koko ikäni, ja salilla sellainen viimeinen 14 -vuotta on tullut enempi tai vähempi heiluttua. Joskus sitä on ollut jopa siinä kunnossa, että joku ihan fiksukin ihminen on epäillyt aineiden käyttäjäksi, mutta mitään kreatiinia vahvempaa en ole ikinä käyttänyt. Väitän siis, että minulla on joku perspektiivi asioihin kirjoitella.
Salilla käyminen on helvetin epäkiitollinen laji. Aina jostain kiikastaa, ja kun enempi käy, niin ei enää pysty olla käymättä ilman että kroppa tulee erittäin kipeäksi. Se mikä tuntuu täällä olevan kovasti vallallaan, että fitness urheilijoilla olisi kaikilla huono omatunto, on kovasti vinksahtanut käsitys. Moni heistä on ihmisenä sellainen, että he menevät helposti ääripäästä ääripäähän, eikä pysty ottamaan sitä kultaista keskitietä. Joku toinen taas ihastuu suuriin painoihin, ja kolmas siihen että kiistatta saa enemmän naisia, tai miksei myös miehiä.
Mutta onhan se totta, että päälle todella kova laji. Pidän itseäni melko tasaisena ihmisenä, vaikka netissä ja myös tosielämässä tykkäänkin provoilla välillä aiheesta ja välillä aiheetta. Itse lopetin esimerkiksi jossain vaiheessa treenin jälkeen peiliin katsomisen. Monella salillahan suihkutilojen vieressä tai vessoissa on peilejä, ja näissä tiloissa tulee helposti vierailtua treenin jälkeen. Syy kuitenkin tähän miksi sen lopetin oli se, että alkoi käymään päälle se mikä ero oli siinä treenin jälkeisessä peilikuvassa esimerkiksi seuraavan aamun peilikuvaan, kun aamupesulla oli kaikki se pumppi kadonnut. Samoin olen lopettanut kaikki diettaukset. Diettaaminen ja varsinkin sellainen oikeaoppinen on todella hankalaa tehdä siten, että se lihasmassa säilyisi edes suurilta osilta. Toki pyrin pitämään keskivartalon siinä kunnossa, että paidan kehtaa rannalla pois ottaa, mutta thäts it. Diettien ongelma on se, että tulet ensin laihaksi, mutta sitten kun lihaksista katoaa nesteet ja pyöreys, muutut laihaksi läskiksi. Ja fitness lajien ongelma on se, että tässä vaiheessa moni diettaa lisää entisestään, vaikka oikeaoppisesti pitäisi tehostaa ruokavaliota ja treenata entistä kovempaa.
Fitness lajit ovat siis rankkoja päälle, mutta oikein tehnynä hyväksi kropalle ja myös sille mielelle. He ketkä näissä lajeissa ajautuvat ongelmiin, ovat herkästi niitä jotka ajautuisivat tai ovat jo ajautuneet ongelmiin muutenkin. Esimerkiksi moni alkoholin liikakäyttäjä on löytänyt tiensä fitnekseen, ja taas kulutus on liian suuri. Vaikeita asioita