On aika oluen

  • 674 737
  • 3 968

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko muuten Suomesta jostakin kaupoista tahi Alkosta saatavilla Berliner Kindlin Weissbieriä? Juuri Berliinissä olin muutama viikko sitten ja tuo maistui kovasti. Etäistä sukua hyvin tehdylle sahdille mielestäni.

Jos haluaa tietää Suomessa saatavilla olevista oluista niin Olutopas.info on erinomainen tietolähde, sieltä tuokin olut löytyy, saatavuustiedoissa on tosin ainoastaan yksi paikka, Olutravintola Pikkulintu ja sekin melkein yhdeksän kuukauden takaa joten kannattaa ensin olla yhteydessä sinne ja tarkistaa saatavuus ennen kuin sen perässä sinne säntää (toki Pikkulinnussa kannattaa joka tapauksessa käydä aina kun mahdollista). Alkoholipitoisuudeltaan tuo on sellainen että kävisi maitokauppaankin.
 

Don Tane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Hokki, Preston North End
Täällä on ollut aika lailla juttua savuoluesta, mutta oletteko maistaneet Schlenkerlan Rauchweitzenia? Aivan huikea olut!

Hyvää on myös Spezial Rauchbier, joka ei ole läheskään niin savuinen kuin Schlenkerlan tuotteet, mutta oikein mukavan makuinen olut sekin.

Noiden savuerikoisuuksien lisäksi Bambergin tuotteista on pakko mainita vielä ainakin Fässla, jonka Lager on erittäin hyvää. Hyviä bockeja löytyy myös monia.

Täällä Baijerissa on kyllä valikoimaa olusissa rutkasti, mutta kyllä sekaan sopii aika paljon kuraakin.
 

Mevatron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HC Slavia Praha
Luin etukäteen matkaoppaasta että sitä tarjoillaan myös vihreänä tai punaisena jolloin siihen on sekoitettu ripaus siirappia. Tarjoillaan pillin kanssa. Pakkohan sitä oli niinkin kokeilla. Maku muistutti enemmän makeita siidereitä (pthyi!) kuin olutta ja tarjoilijakin katseli vähän alta kulmain kun moisen ostin. Ei vissiin kovinkaan usein miespuoliset asiakkaat sitä tilaa.

Mutta "raakana" tuo berliiniläinen weissbier oli oikein maukasta.

Enpä ole aiemmin törmännyt Berliinin reissuilla "raakaan" Berliner Weisseen. Joka paikasta toki saa punaista ja vihreää versiota. Aikaisemmin en ole miettinytkään, mitä Berliner Weisset pitävät sisällään (paitsi tietty, että mitä se vihreä Waldmeister on Suomeksi). Kaikkitietävän wikipedian mukaan Berliner Weisse on perusbisseä laimeampaa (n. 3%) ja normiweissbieriä happamamman makuista. Saksankielisessä artikkelissa oli selitetty laajemmin valmistusprosessista. Oluenteosta sen enempää tietämättä erikoisuutena oli ilmeisesti jonkinlainen kaksivaiheinen käyminen, johon liittyy maitohappobakteerit. Punaista ja vihreätä versiota saadaan kun lisätään makusiirappia.

Yleisemmät Berliner Weissen värikkäät versiot ovat siinä mielessä hyviä, koska ne saattavat myös kelvata kaljaa muuten vieroksuvalle matkakumppanille. Kyllä sellaisen toki voi mieskin kesäkuumalla ihan hyvin ottaa. Eikä Berliinissä sitä paitsi edes katsota sellaista homostelua mitenkään pahalla...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Berliner_Weiße
http://de.wikipedia.org/wiki/Berliner_Weiße (auf Deutsch)
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itselläni on ollut viimeaikoina vehnäolut- sekä Pale Ale -kausi päällä. Vehnäoluista ainakin Ayinger sekä Paulaner ovat maistuneet. Pale Aleista suosittelen lämpimästi Brooklyn East India Pale Alea, Fullersin East India Pale Alea sekä ennen kaikkea Sierra Nevada Pale Alea!
 

Big Daddy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Maajoukkue, Suomalaiset NHL:ssä
Makuasioita, mutta ei kai se eksoottinen merkki tee siitä oluesta parempaa? Olen minäkin maistanut noita kehuttuja öölejä, mutta omasta mielestäni Lapin Kulta ja Laitilan Kukko voittaa mennentullen kaiken maailmalla hyväksitodetut tuotteet, ainakin melkein.
 

Big Daddy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Maajoukkue, Suomalaiset NHL:ssä
Oli ehkä väärä ketju kun taitaa makuaisti olla vähän niin ja näin röökaamisen vuoksi, mutta Saksalaiset ja Jenkkiläiset tuttavat ovat kovasti kehuneet lähinnä kaikkia suomalaisia öölejä.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Oli ehkä väärä ketju kun taitaa makuaisti olla vähän niin ja näin röökaamisen vuoksi, mutta Saksalaiset ja Jenkkiläiset tuttavat ovat kovasti kehuneet lähinnä kaikkia suomalaisia öölejä.
Omat saksalaiset tuttavat suhtautuvat suomalaisiin peruslagereihin lähinnä huvittuneesti. Sopii kuulemma hyvin sellaiseen mäyräkoiratissutteluun kun ei maistu juuri miltään.
 

Outsider

Jäsen
Täällä on ollut aika lailla juttua savuoluesta, mutta oletteko maistaneet Schlenkerlan Rauchweitzenia? Aivan huikea olut!

Hyvää on myös Spezial Rauchbier, joka ei ole läheskään niin savuinen kuin Schlenkerlan tuotteet, mutta oikein mukavan makuinen olut sekin.

Noiden savuerikoisuuksien lisäksi Bambergin tuotteista on pakko mainita vielä ainakin Fässla, jonka Lager on erittäin hyvää. Hyviä bockeja löytyy myös monia.

Täällä Baijerissa on kyllä valikoimaa olusissa rutkasti, mutta kyllä sekaan sopii aika paljon kuraakin.

Pari viikkoa sitten tuli maisteltua muutamia eri oluita ja mukana oli pullo Rauchweitzenia. Positiivinen maku siitä muistaakseni jäi, mutta otetaan nyt joku ilta uudestaan, kun tänään tarttui mukaan pari pulloa. Vehnäoluiden suurena ystävänä harmittaa, että aitoa tavaraa saa vaan alkosta ja sielläkin valikoima on yleensä varsin suppea. Aina ikävä Baijeriin, kun tulee puhetta oluesta.

Kuuluisi melkein vitutus ketjuun, mutta ärsyttää kun jossain paikoissa tarjoillaan vehnäolut normaalista tuopista(sport academy...).

Makuasioita, mutta ei kai se eksoottinen merkki tee siitä oluesta parempaa? Olen minäkin maistanut noita kehuttuja öölejä, mutta omasta mielestäni Lapin Kulta ja Laitilan Kukko voittaa mennentullen kaiken maailmalla hyväksitodetut tuotteet, ainakin melkein.

Makuasioitahan nämä tosiaan ovat, mutta itse en kyllä vapaaehtoisesti juo, puhumattakaan ostamisesta, mitään näitä suomalaisia lagereita. Kyllähän Suomessakin ihan kelvollisia oluita muuten tehdään, mutta mikäs ihme se toisaalta onkaan, kun onhan noi alkosta löytyvät tuotteetkin ainakin osittain kotimaassaan ihan perustavaraa, eikä mitään hifistely kamaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Makuasioita, mutta ei kai se eksoottinen merkki tee siitä oluesta parempaa? Olen minäkin maistanut noita kehuttuja öölejä, mutta omasta mielestäni Lapin Kulta ja Laitilan Kukko voittaa mennentullen kaiken maailmalla hyväksitodetut tuotteet, ainakin melkein.
Kukkoa nyt sentään juo, se on tölkkiolueksi varsin hyvää, mutta Lapin kulta on luonteeton, mauton ja olemukseltaan tyhjä olut. Siinä ei vain ole juuri mitään syytä juoda sitä. Paha haju, vaahto katoaa kuin pieru saharaan, väri on niin oluelle väritön kuin voi olla ja maku muistuttaa lähinnä vissyvettä. No niin, onhan se silloin helposti juotavaa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Oli ehkä väärä ketju kun taitaa makuaisti olla vähän niin ja näin röökaamisen vuoksi, mutta Saksalaiset ja Jenkkiläiset tuttavat ovat kovasti kehuneet lähinnä kaikkia suomalaisia öölejä.

Nimim. Erämaan ketun kanssa samoja kokemuksia. Saksalaiset ja itävaltalaiset tuttavat tissuttelevat Suomessa suomalaisia lagereita, koska niissä ei varsinaisesti ole mitään, mikä maistuisi pahalta. Tosin ei kyllä juuri mitään, mikä varsinaisesti hyvältäkään maistuisi. Ja eurooppalaiset oluet ovat Suomessa syntisen kalliita, niin voihan sitä nyt janoonsa suomalaista peruslageriakin juoda :)

Se, että jenkit kehuvat suomalaisia oluita, ei ole mikään ihme. Heidän omat perusoluensa kun tuppaavat maistumaan väljähtyneen oluen ja tiskiveden sekoitukselle. Toki varmasti jenkeissäkin joitakin hyvänmakuisia marginaalioluitakin tehdään - sitä en epäile. On nimittäin sen verran iso maa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Työkaverit nappasivat suoraan kadulta meikäläisen oluelle. Mitään en niistä ymmärrä, joten pyysin jotain tummaa, kun eläkkeelle jäävä kollega tarjosi. Tiskiltä suositteli mulle Leffe Brunea, jotain belgialaista kai ja nappasin sen. Itse asiassa oli hyvää, ihan ensimmäisen kerran voin vilpittömästi sen sanoa oluesta. Ehkä riittävän helppo mulle, ja monelle pitkän linjan kaljoittelijalle kauhistus.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tiskiltä suositteli mulle Leffe Brunea, jotain belgialaista kai ja nappasin sen. Itse asiassa oli hyvää, ihan ensimmäisen kerran voin vilpittömästi sen sanoa oluesta. Ehkä riittävän helppo mulle, ja monelle pitkän linjan kaljoittelijalle kauhistus.
No, enpä nyt tiedä. Kyllä tuo makuinensa varmasti tavallista keskiolutlageria juoneelle voi olla vaikea. Tietty olutharrastajain mielestä varmaan aika bulkkikamaa ja no onhan se (vaikka luostariolut on alkujaan). Mielestäni silti ihan kelpo olut kaiken kaikkiaan. Pidän tosin enemmän blondesta kuin tuosta brunesta itse. Blondessa on sellainen metka hiukan tervamainen maku, josta pidän. Olen muutenkin tervaisen maun ystävä. Suosittelen maistamaan sitä blondea myös.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki varmasti jenkeissäkin joitakin hyvänmakuisia marginaalioluitakin tehdään - sitä en epäile. On nimittäin sen verran iso maa.

Siellä tehdään myös hyvänmakuisia ei-marginaalioluita. Esim. Brooklyn (http://en.wikipedia.org/wiki/Brooklyn_Brewery) ja Sierra Nevada (http://fi.wikipedia.org/wiki/Sierra_Nevada_Brewing_Company )ovat suhteellisen isoja panimoita, ja niiden oluet ovat kyllä oikein makoisia.

Monelle vaan tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että Jenkeissä tehdään isossa mittakaavassa muitakin oluita, kuin Budweiseria, Milleriä tai Coorsia. Vähän sama, kuin tuomitsisi irkkustoutit ja tshekkipilsit tiskivedeksi sen vuoksi, että on maistanut kerran ruotsalaista mellanöliä...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kenelläkään kokemuksia tästä?

Varsin pätevä vehnäolut. Olen tosin itse juonut tuota lähinnä Münchenissä, ja siellä hanasta nautittuna tuo maistuu erilaiselta, kuin pullosta täällä. Mutta ainakin henkilökohtaisesti pidin tuosta enemmän, kuin esim. Fransiskanerista. Paulaner oli jotenkin raikkaan, mutta silti voimakkaan makuinen.
 

Outsider

Jäsen
Kenelläkään kokemuksia tästä?

Hyvin maistuu, vaikka olen myös samaa mieltä kuin nimimerkki Sistis, eli eipä se olut ainakaan parane pullotettaessa ja Suomeen tuotaessa. Saksassa myydään muuten tälle hetkellä viiden pullon paketteja, joissa tulee mukana hieno torvi mihin voi töräytellä kesän trendin mukaisesti futiskisojen kunniaksi... Paikallisessa alkossa oli varauduttu aika heikosti juhannukseen ainakin oluiden kohdalla, koska Paulaner oli päässyt loppumaan. Onneks sitä löytyi jo ennestään pari pulloa jääkaapista, niin otin sitten kaveriksi Franziskaneria.

Suomalaisista vehnäoluista olikin jo jotain juttua aiemmin, mutta mainitaan nyt vielä maistamisen arvoisena Stadin weizen, jota tuli pikaisesti juotua eilen. Harmittavasti ei ollut aikaa ottaa vertailun vuoksi mitään toista olutta, mutta ainakin omalla kohdalla olen huomennut, että loppuen lopuksi huonoa weizenia ei taida edes olla.

Hyvää juhannusta kaikille oluen ystäville!
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tulipa hankittua tanskalainen Darwinian IPA. Puoli litraa 8,5 volttista päänsekoittajaa. Ehkä hieman raju juhannuslitkuksi, mutta aloitukseen varsin oiva. Ehkä loppuillalla olo on yhtä samea kuin tämä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mitäs jengi pitää Lindemans Kriekistä? Jostain syystä on ollut pitkään melko pitkä "olueton" kausi (toki muutama erikoinen joskus jossain), mutta mitään sen syvällisempää harrastelua ei ole tullut tehtyä, vaikka ennen oli vähän jopa tapana. Viinit vieneet vähän mennessään. Enivei, tänä kesänä on tullut lopullisesti ihastuttua tuohon belgialaiseen kirsikkakarkkiin ja terassikäynneillä ollut ns. vakivalinta.
 

J.Petke

Jäsen
Mitäs jengi pitää Lindemans Kriekistä?

Ihan metkahan tuo on. Ja saman sarjan omena on myös hyvää.

Itse olen nyt kesällä hullaantunut tuohon monissa baareissa olevaan Kronenbourg Blanc-olueen. Ranskalainen vehnäolut minne nähtävästi on tapana tuikata sitruunan siivu sekaan tuomaan jopa lisää hedelmäisyyttä. Sitä on kesän aikana mennyt useampikin tuoppi. Kannattaa kokeilla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Siellä tehdään myös hyvänmakuisia ei-marginaalioluita.
Tuon Sierra Nevadan Pale Ale:a uskallan ainakin suositella. Maukas ja suhteellisen helppo juotava, mutta kuitenkin monivivahteinen.

Liberty Ale:a tuli juotua pullollinen tuossa juhannuksena. Hiukan voimakkaampi kuin esim. tuo Sierra Nevadan olut, mutta ensimaistelun jälkeen alkoi avautua ja osoittautui kelpo tapaukseksi. Harmi, että kyseistä olutta ei tällä hetkellä Alkosta saa, ei siis voi tehdä tarkempia makututkimuksia.

Eli kyllä jenkeissäkin oluen teon taito osataan, eikä se kai nyt ole yllätys kun miettii miten iso maa. Myönnän silti hämmästyneeni jossain kohtaa, mutta en enää.


Mitäs jengi pitää Lindemans Kriekistä?
Suoraan sanoen en ole paljon kuvottavempaa olutta maistanut koskaan. No ok, en ole kirsikan ystävä oikein muutenkaan, mutta olut tuosta juomasta ei tullut mieleen lainkaan. No, se on lambic ja ne valmistetaankin hiukan poikkeavalla tavalla. Ei kuitenkaan pudonnut sitten yhtään ja en takuulla haaskaa rahojani toiste. Lisäksi tuo olut on jotain 3,5%:sta, eli mitään potkuakaan siitä ei saa.

Jotain omenanmakuista lambicia (taisi olla myös Kriek?) on myös tullut maistettua ja eikä kyllä toiminut sekään. Kuin olisi jotain surkeata kuivaa omenasiideriä maistellut. Jos tosiaan haluan omenanmakua, niin satsaan ihan siideriin.

No, jotkut tykkää, mikäs siinä. Itselläni ei kyllä ole nuo Kriekit toimineet yhtään ja olen jotain arvostetumpaakin kirsikkalambicia maistanut ja kuvotti sekin. Ehkä lambicit ei sitten ole meikäläisen juttu.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Ehkä lambicit ei sitten ole meikäläisen juttu.

Maustetut lambicit ovat tietty asia erikseen. Vaan jos haluaa avata silmiään lisää oluiden monimuotoisuudelle, suosittelen maistamaan pienen lasillisen 100% vanhaa maustamatonta lambicia tahi aavistuksen makeutettua lambicsekoitusta (gueuze), jos sellaista vain sattuu kohdalle. Ison valikoiman ruokakaupoista saatavat Lindemansin ja Timmermansin tuotteet ovat sinne päin, mutta olutravintolan hanasta saatava tuote (esim. Cantillon) vielä aivan jotain muuta. Maista ja ylläty!

Kannustan oluenystäviä myös hakeutumaan kotimaisten pienpanimotuotteiden luo. Kesän tilaisuudet ovat juuri nyt hollilla: Lahden satamassa alkaa tänään Suuret oluet, pienet panimot -tapahtuma, joka kestää lauantaihin asti. Mukana Maatilapanimo Hollolan Hirvi, Saimaan Panimo, Panimoravintola Teerenpeli, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas sekä Lammin Sahti keitoksineen. Pekka Poudan höpinöiden perusteella kelitkin sallivat, joten mikäs tuolla on uusia makuja maistellessa. Kaikkia oluita myydään myös 2dl annoksina, joten illan mittaan ehtii halutessaan kokeilla useita tuotteita ilman aisteja sotkevaa hutikkaa. Mikäli aikataulut eivät nyt mätsää, samainen tapahtuma järjestetään 29.-31.7. Helsingin rautatientorilla.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Liberty Ale:a tuli juotua pullollinen tuossa juhannuksena. Hiukan voimakkaampi kuin esim. tuo Sierra Nevadan olut, mutta ensimaistelun jälkeen alkoi avautua ja osoittautui kelpo tapaukseksi. Harmi, että kyseistä olutta ei tällä hetkellä Alkosta saa, ei siis voi tehdä tarkempia makututkimuksia.

Liberty Ale palaa Alkon valikoimiin, ja jos en ihan väärin muista niin jo ensi viikolla. On kyllä minun suosikkini american pale aleista joten paluu on kyllä hieno juttu, toivottavasti tulee mahdollisimman tuoretta tavaraa. Toinen APA mitä voisin suositella on hieman kevyempi ja tulee Tanskasta, Det Lille Bryggeri Sommerbryg, löytyy hyvin varustelluista ruokakaupoista.

Niin ja lambiceista, kannattaa ehdottomasti maistaa Cantillonin tuotteita jos vastaan tulee, esimerkiksi Lou Pepe Kriek on aivan erilaista tavaraa kuin nämä ruokakauppojen makeat kriekit, makeuden sijaan happamuus on päällimmäisenä, aivan mahtavaa tavaraa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maustetut lambicit ovat tietty asia erikseen. Vaan jos haluaa avata silmiään lisää oluiden monimuotoisuudelle, suosittelen maistamaan pienen lasillisen 100% vanhaa maustamatonta lambicia tahi aavistuksen makeutettua lambicsekoitusta (gueuze), jos sellaista vain sattuu kohdalle. Ison valikoiman ruokakaupoista saatavat Lindemansin ja Timmermansin tuotteet ovat sinne päin, mutta olutravintolan hanasta saatava tuote (esim. Cantillon) vielä aivan jotain muuta. Maista ja ylläty!
Nyt kun mietin, niin maistamani omenaan vivahtava lambic taisi olla tämä Timmermans Gueuze Lambic. Josta en siis oikein tykännyt, joskin kyllä se nyt parempaa oli kuin tuo kirsikan makuinen Kriek. Ei silti mitään, mitä ostaisin toiste. Harvoin nuo hedelmällä/marjoilla maustetut oluet omia makuaistimuksia hellii. Poikkeuksina voisin sanoa Hoegaardenin ja puolalaisen Redd'sin. Ei tosin noitakaan suuria määriä jaksa kerralla juoda.

Cantillonin Lou Pepe Kriekia olen maistanut kyllä ja ei sekään kyllä itselleni oikein toiminut, mutta maistoin toki vain suullisen verran. Liiaksi tuli se kirsikkaisuus sieltä ulos ja sellainen marjainen happamuus, joka ei oluessa itselleni putoa.

Maustamaton lambic voisi kyllä kiehtoakin, jos tulee mahdollisuus maistaa, niin testaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös