On aika oluen

  • 673 018
  • 3 967

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suorastaan hämmentävää kuinka iso osa uusista oluista on soureja, gozeja tai vastaavia happamia oluita. Vuosikausia hyllyjä hallinneet IPA:t ovat jääneet täysin jalkoihin. Eipä siinä, välillä nuokin ovat hyviä (esim. viikonloppuna maistamani Cool Headin Why So Sourious oli oikein onnistunut), mutta jotenkin mennään koko ajan kauemmas itse oluista.

Näinhän tuo trendi tuppaa olemaan tänä päivänä. IPA on kyllä pitänyt siinä mielessä asemansa, että siitä on tullut jopa melko arkipäiväinen tuote, joka on löytänyt tiensä suurtenkin panimoiden valikoimiin. Mutta trenditietoiset pienpanimot tuntuvat nyt tarjoavan juurikin näitä mainitsemiasi oluita, ja IPA on niillä jäänyt hieman paitsioon. Ja nuo nyt tarjolla olevat IPA:t ovat usein selvästi kevyemmin humaloituja kuin vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi niitä on joskus maustettu eri tavoin.

Viime viikolla join Sonnisaaren panimon tekemän Punk Metal Jacket -IPA:n. Ensipuraisun jälkeen tuntui kuin olisi palannut muutaman vuoden taaksepäin, silloin nimittäin melkein jokainen pienpanimo teki juuri tuollaista IPA:a. Ei mitään kikkailua, vaan raikas ja rapsakka humalointi kunnon mallasrungon päälle. Toimii edelleen hyvin. Ei tuo mikään megaluokan olut ollut, mutta oikein hyvä ruoan kanssa. Ja kyllä tuollaisia mielummin nautti, kuin näitä nykyisiä trendioluita.

Tai sitten en vaan ole kehittänyt makuani tarpeeksi? Tätä argumenttia itsekin käytin pro-bulkkilager -jengille, kun sieltä suunnasta kuului naljailua, etten oikeasti tykkää IPA:sta, vaan juon sitä vain siksi, että se on trendikästä. Pitää nyt ehkä kohdistaa nuo sanat itseeni.
 
Käväisin tuossa Ison Omenan Pien-kaupassa katsastamassa kotimaisten pienpanimoiden oluttarjontaa. Suorastaan hämmentävää kuinka iso osa uusista oluista on soureja, gozeja tai vastaavia happamia oluita. Vuosikausia hyllyjä hallinneet IPA:t ovat jääneet täysin jalkoihin. Eipä siinä, välillä nuokin ovat hyviä (esim. viikonloppuna maistamani Cool Headin Why So Sourious oli oikein onnistunut), mutta jotenkin mennään koko ajan kauemmas itse oluista. Perusoluita kuten vehnää (ei white IPAa), alea, pilseneriä, bitteriä tai ihan kunnolla hyvistä raaka-aineista tehtyä lageria kaipaisi enemmän.

Kannattaa muuten käydä heidän Helsingin keskustan myymälässään, jossa on nykyään myös hanat (8) ja siten myös jotain vahvempia oluita paikalla juotavaksi tölkeissä ja pulloissa. Hanojen tuotteet vaihtuvat tiuhaan ja siellä voi olla toisinaan jotain, mitä on Suomessa se yksi tynnyri. Ja tuo Espoon kauppahan katoaa kartalta myös kohta.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Ja tuo Espoon kauppahan katoaa kartalta myös kohta.
Mitä mitä?!? Meinaavatko sulkea Ompun Pienen? Todella harmi, jos näin on. Aika säännöllisesti tuolla on tullut käytyä muiden ostoskäyntien lomassa, keskustassa taas ei varmasti tule juurikaan vierailtua.

Edit. Sinänsä en kyllä ihmettele, jos sulkevat. Ei ole nimittäin kovinkaan usein ketään ostoksilla, kun tuosta ohi kävelee.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Maanantaina tuli taas käytyä Omnipollos Hattis Tukholmassa. Tykkään kyllä todella tuosta paikasta ja niiden tarjonnasta. Todella hyvää olutta ja niiden kiviuunipizzat on loistavia! Pidän siitä miten erilaisia ja muusta massasta poikkeavia oluita ne tekee.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jouluolueksi tilaamani 12x355 ml laatikollinen Sierra Nevada Torpedo Extra IPAa saapui tänään, ja yksi pullo maistiaiseksi oli pakko kokeilla. ja kaikenlaisisia IPA-virityksiä ja Sierra Nevadan muita versioita on viime vuosina tullut kokeiltua paljonkin. Mikään hirmuinen humalapommi Torpedo ei ole, mutta kyllä ne siellä jälkimaussa tuntuvat. Ensimmäinen arvio on, että tällaista olutta juotuaan ymmärtää taas hyvin, mitä tarkoittaa sana "tasapainoinen" oluista puhuttaessa. Eipä juuri alkoholi puske läpi, vaikka sitä on 7,2%. Vähän vajaat 30 egeä laatikollisesta kannatti maksaa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Suorastaan hämmentävää kuinka iso osa uusista oluista on soureja, gozeja tai vastaavia happamia oluita.
Joo ja puolet näistä on kans ihan juomakelvottomia räpellyksiä. Kun aina väitellään siitä et miten ananas ei kuulu pitsaan jne, niin samaa mieltä oon kirsikan ja oluen kanssa. Saa olla aika perverssi et noista diggaa. Yhden sourin erehdyin tässä elokuun loppupuoliskolla ottamaan kokeiluun. Viikon kys. puteli seisoi pöydällä avattuna kun oli niin pahaa ja lopulta päätyi wc-pöntön pesuaineeksi.

Ns. ohraviinit eli barley winet on tainneet kans vähän nostaa suosiotaan, mikä on taas oluttyyppi josta itse diggaan. Fullersin Golden Pride ainakin valtion viinamyymälässä on sellainen vakiotuote jota tulee otettua jos sinne suuntaan eksyy, hyvin voltteja ja ei niinkään hinnankiroissa.

Vähän tuntuu kyllä et joka oluttyypissä on se oma ongelmansa, liian samantapaisia tuotteita. Tai sitten pitäisi hommata kunnon makuaisti?
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Põhjala Loits

Terve, minkä liemen Viron (ja kenties koko Euroopan) hienoin panimo on taas pihalle lykännyt. 9kk Bowmore ja Heaven Hill -tynnyreissä kypsynyt Imperial Buckwheat Porter. Eli tattaria messissä. Se, miten 9kk kahdessa eri tynnyrissä on toteutettu, jää mysteeriksi. Varmaankin blendi kahdessa eri tynnyrissä kypsyneestä oluesta kyseessä. Voihan se toki olla että koko satsi on jossain vaiheessa siirretty tynnyristä toiseen. Mene ja tiedä.

Tuoksua dominoi vanilja, jopa jäätelömäisyys. Pehmeän täyteläisessä maussa lakritsijuurta, vaniljaa, pientä makeutta. Suutuntuma pehmeä, silkkinen. Viimeisin maistamani viskitynnyrissä kypsynyt Põhjala, Pime Öö Islay BA, oli aivan liian savuinen ja lääkemäinen meikäläisen makuun. Toki siinä oli lähtökohtaisestikin se ongelma että en Laphroaigista välitä, ja kun kyseinen olut oli pääosin lapparitynnyreissä kypsynyt niin maku oli sen mukainen.

Tämä menee ihan sinne Põhjalan Cellar Seriesin kärkeen, Taanilinnin kaveriksi. Huikea tuote.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Virolaiset osaavat kyllä oluen teon. Jos Tallinnassa käytte, niin käykää ihmeessä Tap Tap -ravintolassa. Siellä on erinomainen valikoima paikallisia (ja muitakin) oluita ja sieltä tuli viimeksi otettua reppu täyteen tuliaisia. Lisäksi hodarit ovat loistavia.
 

Gunde S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Põhjala Loits

Terve, minkä liemen Viron (ja kenties koko Euroopan) hienoin panimo on taas pihalle lykännyt. 9kk Bowmore ja Heaven Hill -tynnyreissä kypsynyt Imperial Buckwheat Porter. Eli tattaria messissä. Se, miten 9kk kahdessa eri tynnyrissä on toteutettu, jää mysteeriksi. Varmaankin blendi kahdessa eri tynnyrissä kypsyneestä oluesta kyseessä. Voihan se toki olla että koko satsi on jossain vaiheessa siirretty tynnyristä toiseen. Mene ja tiedä.

Tuoksua dominoi vanilja, jopa jäätelömäisyys. Pehmeän täyteläisessä maussa lakritsijuurta, vaniljaa, pientä makeutta. Suutuntuma pehmeä, silkkinen. Viimeisin maistamani viskitynnyrissä kypsynyt Põhjala, Pime Öö Islay BA, oli aivan liian savuinen ja lääkemäinen meikäläisen makuun. Toki siinä oli lähtökohtaisestikin se ongelma että en Laphroaigista välitä, ja kun kyseinen olut oli pääosin lapparitynnyreissä kypsynyt niin maku oli sen mukainen.

Tämä menee ihan sinne Põhjalan Cellar Seriesin kärkeen, Taanilinnin kaveriksi. Huikea tuote.

Todella maukas olut, kiitos vinkistä. Kohtasin pienen vastoinkäymisen tämän kanssa, kun en ymmärtänyt ensin riisua kovasta mehiläisvahasta (?) tehtyä esinahkaa / -kuorta. Todella hienoa porter.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Todella maukas olut, kiitos vinkistä. Kohtasin pienen vastoinkäymisen tämän kanssa, kun en ymmärtänyt ensin riisua kovasta mehiläisvahasta (?) tehtyä esinahkaa / -kuorta. Todella hienoa porter.

Tämä unohtuikin kertoa. Kaikissa edellisissä julkaisuissa on käytetty vahaa, joka lähtee jopa kokonaisena irti mikäli jaksaa kämmenellä tai vaikka vedellä lämmittää.

Sen takia Loits yllättikin negatiivisesti, kun panimo on ilmeisesti siirtynyt muoviin. Ennen korkin sai helposti auki kun veti veitsellä viillon juuri korkin alapuolelta, sen jälkeen sai hyvän otteen pullonavaajalla. Loitsin kohdalla saa tapella ihan huolella, ja siitä huolimatta todennäköisempi lopputulos on vekki peukussa kuin aukinainen pullo.

Meidän kantiksella on ollut tapana duunata erilaisia hahmoja näistä vahoista, mutta nyt jouduimme pettymään kun ei se "vaha" enää muovaudukaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Põhjala Loits

Terve, minkä liemen Viron (ja kenties koko Euroopan) hienoin panimo on taas pihalle lykännyt.

Kiitokset!

Sopivasti baarimikko kehuskeli hetki sitten tätä laivalla. Kuulemma olivat saaneet tätä vain kaksi korillista. Koska reilun puolen tunnin päästä pitää mennä syömään, jaoimme pullon emännän kanssa puoliksi. Hyvä veto, sillä niin tuhti tämä on.

Mutta on tämä hyvä. Viskitynnyri aromi tuntuu jo tuoksussa. Taitaa olla huikein tuoksu oluessa ikinä missään. Ja hyvä tämä runkokin on. Suutuntuma oikein mukava. Ihan ehkä mallaspohja ei pääse samalle tasolle muiden parametrien kanssa, mutta ei tuo juurikaan laske pisteitä.

Kyllä, aivan mahtava olut. Itse en Pöhjalaa ihan maineensa veroinena panimona pidä. Kaikki juomani oluet ovat tähän asti olleet oikein hyviä, mutteivät niin maagisia, kuin voisi olettaa. Hieman ohut suutuntuma on ollut se yhteinen nimittäjä näissä juomissani oluissa. Mutta tämä oli kova. Pienillä parannuksilla tästä saisi täydellisen!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai sitten en vaan ole kehittänyt makuani tarpeeksi? Tätä argumenttia itsekin käytin pro-bulkkilager -jengille, kun sieltä suunnasta kuului naljailua, etten oikeasti tykkää IPA:sta, vaan juon sitä vain siksi, että se on trendikästä. Pitää nyt ehkä kohdistaa nuo sanat itseeni.

Kokeilin nyt makuaistin kehittämistä, ja kokeilin tätä täälläkin kehuttua Pöhjalan Meri-gosea. Mutta ei. Ei tämä ole vieläkään se minun juttuni.

Olen pohtinut, että ovatko nämä hapanoluet tyylisuunta, josta pitämiseen vaikuttaa se, onko henkilö viinin ystäviä vai ei. Itse en ole mikään erityinen viini-ihminen, ja minusta nämä happamat oluet tuovat huonon viinin mieleen. Eivät nämä tietenkään viiniltä maistu, mutta jotain samansuuntaisia makuelementtejä näissä vaikuttaisi olevan.

Tuttavapiirissäni viinistä pitävät oluen ystävät ovat tuntuneet lämpeävän näille hapanoluille paremmin kuin ne, jotka eivät viiniä juurikaan juo.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Osuipa eräiltä messuilta ostoskoriin harvoin muualla kuin Ukrainassa näkemääni ukrainalaista olutta. Tuote oli nimeltään komea Insider Craft Hub Coffee & Chocolate Stout. Olen muutamaakin stoutia maistellut, joiden nimessä on sana "chocolate", mutta missään aikaisemmin korkkaamassani ei suklaa ole näin voimallisesti maistunut. Oli siellä kahvinkin makua jonkun verran - suklaan ja kahvin takia maltaan maku jäi lähes täysin taustalle. Alkoholia 5,8 %, olisi ehkä kestänyt enemmänkin. En ostaisi tätä koko laatikollista, mutta kyllä tuo portterina menetteli, kokonaisarvosana 7+ asteikolla 4-10.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen pohtinut, että ovatko nämä hapanoluet tyylisuunta, josta pitämiseen vaikuttaa se, onko henkilö viinin ystäviä vai ei. Itse en ole mikään erityinen viini-ihminen, ja minusta nämä happamat oluet tuovat huonon viinin mieleen. Eivät nämä tietenkään viiniltä maistu, mutta jotain samansuuntaisia makuelementtejä näissä vaikuttaisi olevan.
No mun kohdalla ei ainakaan osu. Viineistä tykkään väristä ja kuplista riippumatta, mutta goset eivät uppoa. Jos mulle tuotaisi tuoppi gosea eteen, luultavasti jäisi juomatta. En ota asiasta turhia paineita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No mun kohdalla ei ainakaan osu. Viineistä tykkään väristä ja kuplista riippumatta, mutta goset eivät uppoa. Jos mulle tuotaisi tuoppi gosea eteen, luultavasti jäisi juomatta. En ota asiasta turhia paineita.

OK. Saattaa olla, että pohdintani meni pieleen. Tai sitten homma menee niin, että kaikki hapanoluiden ystävät pitävät viinistä, mutta kaikki viinin ystävät eivät pidä hapanoluista.

No, todennäköisesti noiden välillä ei ole mitään yhteyttä. Enpä suotta ota minäkään tästä turhaan paineita. Tähän asti olen aina löytänyt juomakelpoista olutta olutravintoloista, vaikka nuo hapanoluet ovatkin pienentäneet niiden osuutta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen haaveillut oluen tekemisestä itse. En puhu nyt mistään kaupan valmispakkauksista, vaan ihan maltaista mäskäämällä tekemisestä. Olen tähän liittyen lukenutkin kirjallisuutta, ja lisäksi kysellyt vinkkejä parilta tutulta, joilla on aiheesta jo kokemusta. Toinen on jopa aidosti meritoitunut oluen valmistuksen saralla.

Toinen kaveri on taas ehkä vähemmän meritoitunut, mutta tuntuu kyllä tuntevan tuon taiteenlajin. Kävin tässä hiljattain tutustumassa hänen kotipanimoonsa, ja samalla valmistimme jouluksi black IPAn. Tässä tuli juuri maisteltua tätä, ja täytyy todeta, että olen aidosti yllättynyt, kuinka hyvää tästä tuli. Itse en ota tästä mitään meriittiä, koska olen lähinnä antanut ajatuksia siitä, minkälainen olut voisi olla. Olutta valmistettaessa olen lähinnä punninnut maltaita ja humalia, ja osallistunut laitteiden puhdistukseen.

Mutta tosiaan, oikein kiva olut. Black IPA on melkeinpä suosikkioluttyylini, ja tämä on oikein mallikas tyylissään. Tosin jääkaappikylmänä tätä ei kannata juoda. Silloin tämä maistuu pahalle. Melkeinpä saa pitää tunnin huoneenlämmössä, että maku on kohdillaan.
 
Mitä mitä?!? Meinaavatko sulkea Ompun Pienen? Todella harmi, jos näin on. Aika säännöllisesti tuolla on tullut käytyä muiden ostoskäyntien lomassa, keskustassa taas ei varmasti tule juurikaan vierailtua.

Edit. Sinänsä en kyllä ihmettele, jos sulkevat. Ei ole nimittäin kovinkaan usein ketään ostoksilla, kun tuosta ohi kävelee.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005948052.html

Artikkeli tuon liikkeen sulkemisesta hesarissa. Voisi kai mennä yleiseen alkoholikeskusteluunkin.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Joo, on tämä kotimainen alkoholipolitiikka kyllä varsin mielenkiintoista ja ennen kaikkea surullista seurattavaa.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tuli maistettua Viikinkien Voimaolut Haraldia ja oli ainakin omaan makuuni erittäin hyvä olut.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Tuli maistettua Viikinkien Voimaolut Haraldia ja oli ainakin omaan makuuni erittäin hyvä olut.
Tämähän on muistaakseni suoraan Stallhagenin hunaja ale, vai mikä hunajaolut olikaan...

Asiasta toiseen. Toivottavasti tää ei nyt kariudu, kun sanon ääneen, mutta helmikuussa pannaan eräällä pienpanimolla bändille oma olut ja tuote tulee ravintolamyyntiin sitten maalishuhtikuussa. 9% malt liquor tulossa. ;)
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tämähän on muistaakseni suoraan Stallhagenin hunaja ale, vai mikä hunajaolut olikaan...
Mitä olen Stallhagenin hunaja olutta juonut niin maistuu ainakin omaan suuhuni erillaiselta ja itse löysin tietoa, että olisi Mallaskosken panimon tekele, kummankaan panimon sivuilta ei Haraldia löydy. Myös Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan listalta löytyy Viikinkien Voimaolut Harald. Pienpanimoiden sivuilta löytyi kyseinen olut kaikkien kolmen listalta, Stallhagenilta vuodelta 2013 ja kahdelta muulta vuodelta 2015.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Itsellä on vuoden 2018 pienelläpantujen herkkujen ykkösinä kaksi makua; happamat ja tummat.

Mitä sourimpaa sen parempaa, ai jai! Kirpeä ja hapan, aivan mahtava yhdistelmä. Lisäksi noi tummat oluet stoutteina ja porttereina iskee nykyään jo. Mitä enemmän volaa näissä tummissa, sen parempaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös