Omakotitalorakennuttajia?

  • 29 690
  • 114

Salkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ass@ Pori
Jostakin syystä rakennetaan vieläkin paljon rakennuksia, mitkä ovat täynnä rakennusvirheitä. Vaikka nykyään jokainen rakennusvaihe tarkastetaan ammattilaisen toimesta.

Jos tarkastava ammattilainen on rungon pystyttäjän kalakaveri, voi pienet virheet mennä ohi sormien. Ikävää mutta niin se maailma vaan toimii....

Ja en asu pakettitalossa, asun 1951 alunperin rakennetussa hirsiluolassa.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
En kyllä minäkään ymmärrä tuota Kastellin ylivoimaisuutta.

Me rakensimme 2006-07. Kilpailutimme lähes kaikkia paikkakunnallemme toimittavia talovalmistajia. Osaa tarjoaminen ja asiakaspalvelu kiinnosti, osaa ei. Kastellista jäi todella huono maku. Paikallinen edustaja oli todella ylimielinen ja melkeinpä haistatti pitkät kun ilmoitin heidän tippuneen pois pelistä.

Jäi sellainen kuva, että ainakin tuolloin Kastellin toimitussisältöön kuuluvat tarpeet olivat ohuinta määräysten sallimaa puutavaraa. Myös muu kampe oli halvimmasta päästä. Näiden päivittäminen paremmalle tasolle maksaa toki lisää.

Viimeiset pari kesää ovat olleet todella kosteita. Olen katsellut lähiympäristössä sijaitsevia rakennustyömaita ja ihmetellyt, miten saavat rakennustarpeet pysymään kuivia kun ilmankosteus lähentelee 100%. Kyllä saa tavaratoimitukset aikatauluttaa todella tarkasti, jottei materiaali joudu makaamaan tontilla homehtumassa. Tämä koskee lähinnä tuota precut- toimitusta.

Me päädyimme suurelementteihin pieneltä Pohjois-Karjalaiselta toimittajalta (Sami-Talo). Toimitus pelasi mainiosti ja pystytysporukka oli erinomainen. En voi kun suositella tuota toimittajaa.

Naapuri rakenteli K-Raudan paketista pienelementtejä ja kahlasi ongelmasta toiseen. Muutaman muunkin tunnetun toimittajan asiakaspalvelussa oli runsaasti parannettavaa. Olisikohan tuohon ollut syynä ko ajankohdan kova menekki.

Näkisin näiden pienempien toimittajien ongelmana juurikin tuon kapasiteettipuutteen sekä suppean myyntiverkoston. Me olisimme mielellämme ottaneet tarjouksen esim. Design- talolta, mutta eivät toimittaneet tuolloin Etelä-Karjalaan.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Osaa tarjoaminen ja asiakaspalvelu kiinnosti, osaa ei. Kastellista jäi todella huono maku. Paikallinen edustaja oli todella ylimielinen ja melkeinpä haistatti pitkät kun ilmoitin heidän tippuneen pois pelistä.
Ei ole ensimmäinen kerta kun kuulen k.o. edustajasta lähes identtistä kertomusta. Sinällään huono viesti, koska talotoimittajan yhteyshenkilö ja toimiva yhteistyö hänen kanssaan voi olla iso asia hankkeen kannalta.
Viimeiset pari kesää ovat olleet todella kosteita. Olen katsellut lähiympäristössä sijaitsevia rakennustyömaita ja ihmetellyt, miten saavat rakennustarpeet pysymään kuivia kun ilmankosteus lähentelee 100%. Kyllä saa tavaratoimitukset aikatauluttaa todella tarkasti, jottei materiaali joudu makaamaan tontilla homehtumassa. Tämä koskee lähinnä tuota precut- toimitusta.
Ei pitäisi hätää olla jos ei tavaraa suoraan maata vasten varastoi tai peittele pressulla niin ettei kosteus pääse haihtumaan kun on vähän kuivempaa. Joka tapauksessa puurakenne kuivuu lopullisesti vasta parin ensimmäisen vuoden aikana rakentamisen jälkeen.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Meille tuli viime vuonna viikolla 50 puutavara pihalle ja tähän päivään mennessä ei ole kuin muutama rima mennyt homeeseen ja nekin oman mokan takia. Kun tavara tuli tontille, niin pohjaan levitettiin ensin karkeaa soraa ja sitten lavoja kaksi päällekkäin, jotta alla on tarpeeksi ilmatilaa. Nippujen päälle tehtiin "harjakatos" ja siihen pressu päälle. Ei tavara pilalle mene, jos näkee hieman vaivaa eli 2-3 tuntia.

Tuosta talopakettitoimittajista: Kyllä taitaa suurin asia epäonnistuneeseen projektiin olla henkilökemioissa. Jos kemiat ei pelaa, niin tuskimpa kauppaa lyödään kiinni, vaikka talo muuten olisi ideaali. Meillä meni alussa mukavasti Kastellin edustajan kanssa, mutta sitten kauppojen jälkeen meni sukset ristiin ja sauvat perseeseen. Toki tappelun tauottua olimme n. 5000 erkkiä voitolla, mutta se vaati ihan Oulun puuttumista peliin ja edustajan kyyneleet. Opetus oli myyjälle, että jos lupaat jotain, niin pidä se ja jos lasket hinnat niin laske oikein.

Muuetn kyllä projekti menee hyvin ja tavara on ollut ensiluokkaista. Turun alueella kannattaa mennä länsikeskukseen asioimaan
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Henkilökemiat ja asiakaspalveluhenkisyys ovat isoja asioita, kun pitää luottaa myyjään ja mitä myyjä on valmis tekemään rahan saamiseksi.

Itseni miellytti aikoinaan, kun valittiin Nunnauunin varaava takka himaan. Toimitus oli myöhässä ( pitää olla tontilla x-päivää ennen oletettua kasaamista) ja kyselin sitten myyjältä asiasta. Oli kovin pahoillaan asiasta ja myös sanojensa katteeksi tuli kantamaan itse uunin kivet tontilta talon sisään, johon ne pitää kasata muuraria varten ( lukee sopimuksessa).
Vaikka monesti on myös ollut sanomista ja valitettavaa, niin pitää nyt sitten mainita, että on niitä oikeita asiakas-suhteisiin panostaviakin myyjiä, joille palvelu ja tyytyväisyys on tärkeitä asioita.
Kyllä sillä ukolla hiki lensi, kun 1750kg kiveä liikutti, mutta kaupat syntyi.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jatketaan vähän vielä vaikka tämä nyt suoranaisesti rakentamiseen kuulukkaan.
Palkkasimme sisustussuunnittelijan valitsemaan pintojen materiaalit ja värimaailman sekä suunnittelemaan esim. wc:n kalusteet jotka teetetään. Päätös oli todella hyvä, sillä suunnittelija on säästänyt rahassa sekä vaivassa todella paljon. Hänen laskunsa tulee pyörimään siinä 600-700 euron paikkeilla ja osan siitäkin saa kuitattua sillä, että hän saa tosi hyvät alennukset muutamasta paikasta. Suosittelen lämpimästi muillekkin asiaa pohtiville. YV:llä saa sitten kyseisen friidun tiedot. Kivan näköinenkin on, mikä nostaa miehen kiinnostusta sisustukseen ;)
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Ei ole ensimmäinen kerta kun kuulen k.o. edustajasta lähes identtistä kertomusta. Sinällään huono viesti, koska talotoimittajan yhteyshenkilö ja toimiva yhteistyö hänen kanssaan voi olla iso asia hankkeen kannalta.

Juu, minäkin kuulin jälkeenpäin ihan samaa.

Kommunikaation toimivuus on ihan aivanasemassa tälläisessä projektissa. Eritoten silloin, kun ongelmia ilmenee. Ainut ongelma, onneksi, meillä oli saunan seinäpaneelien riittämättömyys. Yksi puhelinsoitto ja päivän- parin päästä meillä oli uusi nippu pihassa, josta jäi vielä ylikin.

Sitten vielä tuohon kaman säilytykseen. Jos tavara on tullessaan hyvin pakattu, niin ongelmia ei varmasti ole. Mutta esimerkiksi viime kesä oli niin märkä, että vaikkei kama ollut kosketuksissa maahan ja oli sateensuojassa, oli lautatavara silti homeessa. Tämän joutui toteamaan sukulaisperhe, joka tuolloin vielä rakenteli.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Itse olen sitä mieltä, että tehtaan pöydillä kasatuissa elementeissä on vähemmän mahdollisuuksia tehdä sutta ja sekundaa kuin työmaalla precut- tai pitkästä tavarasta tehdessä.

Olet ihan oikeassa. Lisäksi kuivissa olosuhteissa kasatut moduulit sopivat lähes millilleen paikoilleen--->todella nopea kasaus.

Ihmiset ottavat liian vähän tätä puolta huomioon, esim. juuri suuret ja mahtavat Kastellit saattavat olla levällään katto auki kuukausikaupalla vaikka kokoajan rakennetaan minkä ehditään.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
esim. juuri suuret ja mahtavat Kastellit saattavat olla levällään katto auki kuukausikaupalla vaikka kokoajan rakennetaan minkä ehditään.

Jaa, minulla oli ainakin katto valmiina 2 viikon asennuksen jälkeen. En oikein ymmärrä mistä tuollainen väite on peräisin? En ole koskaan tuollaisesta ennen kuullut. Lämmitysvalmiiksi 3 viikon jälkeen eli ikkunat ja ovetkin paikallaan tiivistettynä. Kastelli asentajat kokoavat ensimmäisellä viikolla rungon, toisella tekevät katon, kolmannella villat, tuulensuojalevyt, ikkunat ja ovet tiivistettyinä.

Talvirakentajilla ymmärrän tuollaiset huolet, mutta en kesärakentajilla. Miten suhtaudut sitten pitkästä tehtyihin taloihin. Niitä arvostetaan ehkäpä eniten, mutta niissähän on mielestäni kaikkein pahimmat kämmäys mahdollisuudet ja niissä katto on helposti oikeasti leväällään pidemmän aikaa.

En muutenkaan pelkää seinärakenteita ja niiden asennuksia. Pahimmat ja kohtaloikkaammat virheet tapahtuu pohjien teossa ja ne monet tekee itse. Minulla oli itsellä kolme ammattimiestä tekemässä pohjia ja jälkikin oli sen näköistä. Vastaava mestarinikin totesi minulle että äijällä on ainakin perustukset kunnossa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Jaa, minulla oli ainakin katto valmiina 2 viikon asennuksen jälkeen. En oikein ymmärrä mistä tuollainen väite on peräisin? En ole koskaan tuollaisesta ennen kuullut. Lämmitysvalmiiksi 3 viikon jälkeen eli ikkunat ja ovetkin paikallaan tiivistettynä. Kastelli asentajat kokoavat ensimmäisellä viikolla rungon, toisella tekevät katon, kolmannella villat, tuulensuojalevyt, ikkunat ja ovet tiivistettyinä.

Talvirakentajilla ymmärrän tuollaiset huolet, mutta en kesärakentajilla. Miten suhtaudut sitten pitkästä tehtyihin taloihin. Niitä arvostetaan ehkäpä eniten, mutta niissähän on mielestäni kaikkein pahimmat kämmäys mahdollisuudet ja niissä katto on helposti oikeasti leväällään pidemmän aikaa.

En muutenkaan pelkää seinärakenteita ja niiden asennuksia. Pahimmat ja kohtaloikkaammat virheet tapahtuu pohjien teossa ja ne monet tekee itse. Minulla oli itsellä kolme ammattimiestä tekemässä pohjia ja jälkikin oli sen näköistä. Vastaava mestarinikin totesi minulle että äijällä on ainakin perustukset kunnossa.

Juu, voi olla että olen seurannut sellaisten Kastellitalojen rakentamista, jotka asiakas kasaa itse tai teettää vieraalla, sen asennuksen siis. Silloin rakentaminen on tietty hitaampaa.
 

Tuamas

Jäsen
Eipä tuo jälleenmyyntiarvo kovinkaan kummoinen argumentti ole, kun talomarkkinoilla ostajilla on keskimäärin varsin heikko tietotaso ja yleisesti ottaen tieto siitä kuka on talon rakentanut ja minkä firman paketista on siellä häntäpäässä kun ostokriteerejä vertaillaan. Näin siis keskivertotalonostajan kanssa, tottakai poikkeuksiakin on, kuten tässäkin keskustelussa on nähty.

Ps. parhaan tuoton sijoitetulle pääomalle on talopaketeissa perinteisesti saanut Älvsby-taloista, jotka ovat ratkaisuiltaan varsin heikkoja esityksiä muihin talopaketteihin verrattuna. Mutta kun asunnonostajat ovat käsittämättömän heikosti perillä siitä mitä ovat ostamassa, niin myyntihinnoissa ei ole suurtakaan eroa oli sitten myytävänä Älvsby, Vaajatalo, Kastelli tai vaikka Mittavatalo.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Eipä tuo jälleenmyyntiarvo kovinkaan kummoinen argumentti ole, kun talomarkkinoilla ostajilla on keskimäärin varsin heikko tietotaso ja yleisesti ottaen tieto siitä kuka on talon rakentanut ja minkä firman paketista on siellä häntäpäässä kun ostokriteerejä vertaillaan. Näin siis keskivertotalonostajan kanssa, tottakai poikkeuksiakin on, kuten tässäkin keskustelussa on nähty.

Ps. parhaan tuoton sijoitetulle pääomalle on talopaketeissa perinteisesti saanut Älvsby-taloista, jotka ovat ratkaisuiltaan varsin heikkoja esityksiä muihin talopaketteihin verrattuna. Mutta kun asunnonostajat ovat käsittämättömän heikosti perillä siitä mitä ovat ostamassa, niin myyntihinnoissa ei ole suurtakaan eroa oli sitten myytävänä Älvsby, Vaajatalo, Kastelli tai vaikka Mittavatalo.

Sanos muuta. Lähialueelta on vuoden sisään myyty pari taloa joiden myyntihinnat tiedän. Toki myynneillä on vuosi väliä ja talojen hinnathan ovat pudonneet perkeleesti. Molemmat talot valmistuneet vuonna 2005, 5h+ keittiö ja noin 120-130 neliötä huonealaa. Älvsby-talossa toki lämmin talli, kun Omatalossa vain autokatos. Vuosi sitten Älvsby myytiin 174000 ja nyt pari kuukautta sitten Omatalo 180000. Aikamoista, kun ottaa huomioon, että kaikkineen noiden talojen rakennuskustannusten ero on ollut noin 80000€.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaa, minulla oli ainakin katto valmiina 2 viikon asennuksen jälkeen. En oikein ymmärrä mistä tuollainen väite on peräisin? En ole koskaan tuollaisesta ennen kuullut. Lämmitysvalmiiksi 3 viikon jälkeen eli ikkunat ja ovetkin paikallaan tiivistettynä. Kastelli asentajat kokoavat ensimmäisellä viikolla rungon, toisella tekevät katon, kolmannella villat, tuulensuojalevyt, ikkunat ja ovet tiivistettyinä.

Talvirakentajilla ymmärrän tuollaiset huolet, mutta en kesärakentajilla. Miten suhtaudut sitten pitkästä tehtyihin taloihin. Niitä arvostetaan ehkäpä eniten, mutta niissähän on mielestäni kaikkein pahimmat kämmäys mahdollisuudet ja niissä katto on helposti oikeasti leväällään pidemmän aikaa.

En muutenkaan pelkää seinärakenteita ja niiden asennuksia. Pahimmat ja kohtaloikkaammat virheet tapahtuu pohjien teossa ja ne monet tekee itse. Minulla oli itsellä kolme ammattimiestä tekemässä pohjia ja jälkikin oli sen näköistä. Vastaava mestarinikin totesi minulle että äijällä on ainakin perustukset kunnossa.

Melkeen kuin omalta näppikseltä. Meille tuli viikolla 50 paketti tontille ja viikolla 51 tiistaina oli tiilet katolla. Talvirakentajana minulla kävi tuuri, kun mennyt talvi oli rakentamista suosiva. Eli ei ollut liian kosteaa eikä kylmää. voin väittää, että viime tavi oli viime kesää parempi rakentamiselle.Ulkolaudoitus saatiin mukavasti tehtyä omalla porukalla tammikuun aikana ja lattiavalu het perään.
Kyllä noilla valmistajilla on jokin merkitys myyntihintoihin tai ainakin siihen, että kuinka paljon kiinnostusta on. Monesti ilmoituksissa on "Puustellin keittiö" "kastelli talo" " Herrala talo" ym. HArvemmin jos koskaan näkee, että rautian tai K-raudan saati Älvsbytaloa mainitaan ilmoituksessa. Onko maine sitten todellinen? En tiedä, mutta on siinä joku perä oltava.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olet ihan oikeassa. Lisäksi kuivissa olosuhteissa kasatut moduulit sopivat lähes millilleen paikoilleen--->todella nopea kasaus.

Niin itse olen sitä miltä, että ei tuo tehtaalla naulattu seinä villoineen muoveineen ikkunoineen mikään riskitön vaihtoehto ole. Elementti kasataan poissa asiakkaan näkyviltä, nostetaan auton lavalle, kuljetetaan välillä huonojakin teitä pitkin tontille säässä kuin säässä. Onko varma, että missään noissa vaiheissa ei ole tapahtunut tahatonta tai tahallista vahinkoa esim. pirun iso kuoppa joka murtaa vaikka palkin tai siirtää villan tai what ever. tuollainen seinä on kuitenkin pirunmoinen elementti.
Tässä Kastellin menetelmässä on ainakin se hyvä puoli, että voit(niinkuin itse tein) tarkistaa vastaavan kanssa jokaisen työvaiheen. Itse tosiaan olen se liian tarkka asiakas joka iltaisin meni taskulampun ja vatupassin ja laserin kanssa. Pienikin poikkeama aiheutti reklamaation.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös