Omakotitalorakennuttajia?

  • 29 665
  • 114

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Seitsemän vuotta on tullut asuttua ostetussa omakotitalossa, joka ei tietenkään voi olla juuri sellainen kuin itse haluaisi. Siispä nyt on tullut aika rakennuttaa itselle se oikea koti, josta on aina haaveillut. Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia talonrakennuttamispuuhista? Onnistuiko projekti, tuliko vain rupia persauksiin vai menikö siemenperunatkin?

Omalla kohdaltani talon piirrustukset pitäisi valmistua tällä viikolla ja talopaketti pitäisi tilata syys-marraskuulle. Keväällä sen sitten pitäisi olla valmis.

ps. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
 

roni3

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Laura Ruohola
Viestin lähetti Ohmi
Seitsemän vuotta on tullut asuttua ostetussa omakotitalossa, joka ei tietenkään voi olla juuri sellainen kuin itse haluaisi. Siispä nyt on tullut aika rakennuttaa itselle se oikea koti, josta on aina haaveillut. Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia talonrakennuttamispuuhista? Onnistuiko projekti, tuliko vain rupia persauksiin vai menikö siemenperunatkin?

Omalla kohdaltani talon piirrustukset pitäisi valmistua tällä viikolla ja talopaketti pitäisi tilata syys-marraskuulle. Keväällä sen sitten pitäisi olla valmis.

ps. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Itse suht samanlaisessa tilanteessa. Käytetty alla ja remontoitu oman maun mukaisesti ja nykyaikaistettu, mutta huone yms ratkaisujen takia on pikku hiljaa ajatellut sitä uutta.
Talopakettejakin on tullu katseltua, mutta niistä kuulee aina mitä ihmeellisempiä tarinoita. Tai oikeastaan ainoa, mistä on huonoa kuullut on Elsby- valmistalot (oikeinkirjoituksesta en ole yhtään niin varman, kuten en omasta heräämisestä ennekuin kahvia on tarpeeksi alla).
Sitä vaan, että kannattaa ainakin miettiä tuon nimistä valmistaloa tarkkaan. Materiaalit ihan perseestä, halvinta mitä saa( kts. tankki täyteen sarjaa... heh) ja lämmöneristys kelvotonta. Tarvitsee ilmeisesti kunnon villoituksen kattoon?
Vapaalla alueella kun ollaan, niin ei kun kiertämään kokemuksia merkeistä ja malleista. Itsellä kun ei paljoa kokemusta ole, kun en ole sitä omaa vielä tehnyt, mutta kiinnostusta kyllääkin.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Omakotitalorakennuttajia?

Viestin lähetti roni3

Talopakettejakin on tullu katseltua, mutta niistä kuulee aina mitä ihmeellisempiä tarinoita. Tai oikeastaan ainoa, mistä on huonoa kuullut on Elsby- valmistalot (oikeinkirjoituksesta en ole yhtään niin varman, kuten en omasta heräämisestä ennekuin kahvia on tarpeeksi alla).

Tarkoitat varmaan Ruotsalaista Älvsby-taloja.

Joitakin pytinkejä on tullut rakennettua (oikeammin rakennutettua), tosin edellisestä on jo kymmenkunta vuotta. Mutta koska ala kiinnostaa, alla muutama yleispätevä vinkki ketjun avaajalle:

- varaudu siihen, ettei kustannusarvio tule pitämään. Älä mitoita budjettiasi siten, että "katkeat" ensimmäiseen vastoinkäymiseen eli lisäkuluun. Tee plan B, jossa maalaat kauhuksenaarioita

- varaudu siihen, ettei aikataulut pidä. Suomessa työmoraali aikataulujen suhteen on löystynyt. Älä menetä sydäntäsi, kun asiat eivät suju suunnitellussa aikataulussa.

- Suomessa työ on nykyään aivan helvetin kallista, varsinkin kuitilla. Siinä mielessä laadukkaat talopaketit voivat olla oikea vastaus. Niiden eduksi myös laskettakoon, että ne ovat valmistetut sisällä tehdasolosuhteissa. Tämä ei ole sääntö laatuun, mutta uskon niiden olevan nykyään hyviä.

- työn maksaminen kuitilla on kallista. Teetä silti oman turvallisuutesi ja vakuutusturvan kannalta kaikki LVIS-työt valtuutetuilla ammattifirmoilla. Frendisi pimeänä tekemät sähkötyöt saattavat maksaa koko talon hinnan

- ota ja maksa itsellesi ammattivalvoja. Kulu tuntuu pahalta, mutta muista, ettet (ilmeisesti) ole ammattimies. Amatööriä on helppo kusettaa ammattitermejä mukakäyttäen. Pidä (itse tai valvojasi) säännölliset työmaakokoukset, pidä niissä pöytäkirjaa kirjaten ylös kaikki aikatauluista ja sovituista asioista

- jaa maksupostisi mahdollisimman jälkipainotteisesti sitoen rahansiirrot aina jonkin työvaiheen edistymiseen ja/tai valmistumiseen

- älä stressaa. Muista, että teet vain taloa, et muistomerkkiä. Talonrakentaminen on potentiaalinen tie avioeroon, muista vaimosi ja perheesi. Muista, että Sinulla on tuon rakennusvuoden aikana myös työsi. Älä tee taloasi tinkien leipätyösi tasosta. Älä kuseta itseäsi, sillä työnantaja "maksaa" talosi.

- muista jättää rahaa myös viimeistelyyn ja pihatöihin. Ainakin täällä näkee paljon hienoja taloja, jotka ovat viittävaillevalmiita.

- tee sopimus rakennustarvikkeiden hankinnasta sovituin alennuksin jonkin rakennustarvikeliikkeen kanssa. Tällöin saat vakioalennukset ja helposti tuotteet rakennuspaikallesi rahtivapaasti. Rahaa palaa taivaan tuuliin, jos panet jonkin kalliin miehen haeskelemaan levynpätkiä sieltä täältä. Hyödynnä tarjouksia, joita on alalla koko ajan. Älä maksa listahintaa, vaan tingi ja vertaa.

- perehty perusasioihin vähän jo ennen rakentamisen aloittamista, kun siihen on vielä aikaa. Esim kosteuseristäminen on kehittynyt vuosien saatossa paljon ja Sinun on hyvä olla edes vähän kartalla, jottet tee sutta ja sekundaa.

- kysy, ota selvää, ole kiinnostunut, mutta älä menetä projektissasi mielenrauhaasi, rouvaasi, perhettäsi puhumattakaan leipätyöstäsi.

Siinä hetimiten mieleentulleet.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen tainnut ennenkin jauhaa aiheesta (vaan taisi olla Tapparan sivuilla), mutta pistetään jotain tähänkin:

Selvitä tarkkaan vaihtoehdot. Jos päädyt talopakettiin, selvitä ammattilaisen kanssa paketin kattavuus. Riippuen mukana tulevasta sälästä paketti edustaa kustannuksista korkeintaan 20-35%. Piha nielee helposti 150 000 vanhaa rahaa, etkä ole siltikään saanut kaikkia toiveitasi toteutettua.

Kysy rakennusliikkeiden tarjouksia. Vuonna -99, kun asia oli aktuelli, Älvsbyhusin meille tarjoama "avaimet käteen"-diili kustansi jotain 550 000 mk. Samankokoinen talo raksaliikkeen rakentamana ja pitkästä tavarasta tehtynä olisi kustantanut 650 000 mk, sisältäen autotallin! Mielestäni ei ollenkaan paha tarjous, ja kyseessä todellakin siis diili että "tossa on tyhjä tontti, tehkää talo ja antakaa avaimet".

Itse ostimme sitten kuitenkin vanhan (joka sekin jo myyty), mutta esim. broidini rakentaa Poriin juuri tuollaisella raksaliikkeen diilillä, eikä aio itse laittaa rikkaa ristiin. En ole kysynyt tarkkaa kustannusarviota, mutta käsittääkseni hinta on selvästi edullisempi kuin monen vanhan talon osto esim. Tampereen seudulla olisi.

Toki mainitunkaltaisessa menetelmässä kannattaisi sopia kaikki tarkasti paperilla viivästyssakkojen kera, ettei homma veny turhaan rakentajien sivuprojektien vuoksi...

Mutta tieto on valtaa tässäkin. Kysy joka puolelta kaikkea mahdollista ja mahdotonta!
 

Anders

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
PRKK

PRKK voi olla avuksi. Kehuvat etusivulla itseään seuraavasti:
"Olemme itsenäinen ja riippumaton palveluyhteisö ,jonka tärkein tehtävä on toimia tiedonvälittäjänä ja erilaisten palvelujen tarjoajana yksityisille rakentajille ja remontoijille."

Omaa kokemusta ryhdistyksestä ei ole.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Seniorilta asiallisia huomioita jotka pitävät varmasti paikkansa. Voisin vielä lisätä, että rakentaminen kiinnostaa kaikkia, niitäkin jotka eivät siitä mitään tiedä.
Eli ohjeita, neuvoja ja ns. varmaa tietoa tulee monelta suunnalta, ja ensimmäisenä voikin jättää omaan arvoonsa netin monet talonrakennusaiheiset keskustelupalstat. Viihdettä niistä irtoaa, mutta ei juuri muuta.

Oman taloni täysremonttia tehdessä on myös selvinnyt muutama asia, joka on jälkeenpäin jäänyt harmittamaan (seuraavat kohdat siis vain, jos et ota avaimet käteen-pakettia)

-kunnon sähkötyökalut. Halvat eivät kestä edes rakennusaikaa, kunnon koneille on varmasti käyttöä talon valmistuttuakin.

-urakoitsijoiden aikataulut. Näistä sen verran, että niitä ei yleensä ole,etenkin putki-ja sähkömiehillä on kevään-kesän aikana kiire. Monesti olen joutunut kuuntelemaan tyhjiä lupauksia.
Tässäkin asiassa auttaa jämäkkä valvoja, kuten Senior mainitsi.

-liiallinen tinkiminen. Selvitä itsesi kanssa, mitä hankintoja on järkevä kilpailuttaa tai tinkiä. Muuten menee hermot ja aika jokaisen tarjouksen perässä juoksemisessa, eikä päätöksiä synny kun jää aina odottelemaan parempaa (halvempaa?) tarjousta.

Onnea projektille. Ja muista, että ainakaan minä en ole ikinä kuullut yhdestäkään rakennusprojektista, joka olisi mennyt täysin ongelmitta. kuuluu asiaan..
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Re: Re: Re: Omakotitalorakennuttajia?

Viestin lähetti Senior


-- muista jättää rahaa myös viimeistelyyn ja pihatöihin. Ainakin täällä näkee paljon hienoja taloja, jotka ovat viittävaillevalmiita.

Ostin justiinsa tommosen pikkuisen viimeistelemättömän puolivahingossa.Periaatteena on 20 vuotta ollut,että ei ikinä omaan taloon.Yhtä käytiin sitten kumminkin katsomassa.Kymmeniä asuntoja oli jo sitä ennen käyty ja 3 tarjoustakin tehty.Rutiinilla tein sitten tästäkin,kun kiire alkoi olla.

Mikään työkalu ei pysy kädessä ja mistään en tiedä mitään.Kuukausi jää aika ihmetellä talo johonkin kuntoon.Mitään ei ole ehditty miettiä eikä selvittää.

Useita pieni- ja keskikokoisia remontteja teettäneenä voin todeta,että eihän tästäkään mitään tulle.

Loppuperheen onni uudesta isosta talosta kuitenkin mieltä lämmittää.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Re: Re: Omakotitalorakennuttajia?

Viestin lähetti ELÄKELÄINEN


Mikään työkalu ei pysy kädessä ja mistään en tiedä mitään.Kuukausi jää aika ihmetellä talo johonkin kuntoon.Mitään ei ole ehditty miettiä eikä selvittää.


Jaahas...Stressaantunut ilme Kinnarin pesiskentällä ensi kaudella ei johdukaan JäPen heikoista otteista. :)

masu
 

JanJ

Jäsen
Tuli hommattua tontti viime vuonna.
Taloakin tuli katseltua, mutta tulin siihen päätökseen että asun lopun ikääni kerrostalossa. Talossa asuminen ei ole mua varten.

Eli joku saa Reposaaresta halvalla tontin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Senior jo enimmät tärkeät asiat luettelikin, mutta haluaisin vielä painottaa hyvän suunnittelun merkitystä teetpä tai teetät talon tavalla tai toisella. Ei ole tuulesta temmattu sanonta "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty".

Tarvitset arkkitehdin tai pätevän rakennusinsinöörin jo lupakuviakin varten, lvi-suunnittelijan ja sähkösuunnittelijan. Alansa ammattilaisina he osaavat tarjota sinulle ratkaisuja, joista et ole kuullutkaan.

Etukäteen kannattaa miettiä tarkoin talon toiminnat sen valmistuttua sekä myös miten toiminnat muuttuvat kun lapset kasvavat ja lopuksi lähtevät maailmalle.

Mieti tarkoin, mitä haluat ja mihin on varaa. Etukäteen suunniteltuna kaikki työt sujuvat paremmin ja mahdollisesti jopa melkein aikataulussa. Kaikki matkan varrella tehdyt muutokset hidastavat valmistumista ja nostavat kustannuksia.

Monet ajattelevat, että suunnittelukustannuksissa voi säästää ja että kyllähän se urakoitsija voi ne kuvat tehdä. Mielestäni tämä on juuri väärä paikka säästää, urakoitsijan tavoite on vain tehdä mahdollisimman hyvää taloudellista tulosta ja silloin työn aikana napsitaan "turhia" pois vähän sieltä sun täältä. Kun suunnittelutat talosi ammattilaisella, saat siihen juuri mitä tarvitset, et enempää etkä vähempää. Voit paremmin kilpailuttaa urakat ja saat urakasta kiinteän hinnan ja tiedät mitä siihen sisältyy.

Varaa suunnitteluun aikaa, jotta voit mamman kanssa etukäteen miettiä kalustukset ja kaappien paikat valmiiksi. Teetä myös lvi- ja sähkösuunnitelmat ennen kuin kuokka isketään maahan.
 

wapiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Artukaisten Rypistys
Vai että talonrakennuspuuhia...

Mulla talo rakennettu noin kolme vuotta sitten (lopputarkastus vielä pitämättä.)

Aikaisempia kommentteja mukaillen, jos meinaat tehdä itse, ota kunnon rakennusmestari tai vastaava keneltä saat apua tarvittaessa... Ettei aika mene siihen että mestarilla ei ole aikaa selvitellä ongelmiasi isompien projektien takia.

Tee pohjatutkimus jos maaperästä ei ole tarkkaa tietoa... varsinkin peltotonttien kohdalla paaluttajat nykyään taitavat jo vaatia pohjatutkimuksen, ettei tule ikäviä yllätyksiä paalutuksen kanssa.

Talopaketti tuli Omatalolta... (ihan ok minun mielestä, ei valittamista.) Sisälsi sateelta suojaan pystytyksen eli ulkoseinäelementit pystyyn, kattotuolit ja aluskate paikoilleen.
Muuten tein itse, poislukien sähköt, lattialämmitys ja perustus.
Talopaketit kannattaa kilpailuttaa vaikka niiden vertaileminen keskenään tuottaakin tuskaa, erilaisten toimitus-sisältöjen takia.
Me suunniteltiin ensin pohjapiirrustukset, tämän jälkeen käytiin se läpi ammatilaisen kanssa ja sitten kierrettiin kuvien kanssa talopaketti toimittajat läpi...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitoksia arvokkaista neuvoista itse kullekin.

Tarkennetaanpa hieman pohjatietoja. Tarkoituksena on siis rakennuttaa talo rakennus- ja lvis-alojen ammattilaisilla. Itse teen sähköalan ammattilaisena vain sähkötyöt - rakennuspuolen töihin en koske pitkällä tikullakaan.

Suvusta löytyy onneksi rakennusmestari/-valvoja, joka tulee hoitamaan työmaata kuin Jortikka konsanaan.

Itse talopaketti tulee mitä todennäköisemmin Jukka-talolta tai Omatalolta, koska yllättävän monet talopakettikauppiaat ovat kieltäytyneet tarjoamasta 2-kerroksista taloa - tarjonta loppuu puolitoistakerroksisiin.

Hinta olisi tarkoitus pitää 1300 euroa/neliössä tai mielellään sen alla. Ahneus käy kuitenkin lankeemuksen edellä ja sisustuslehtiä plaratessa on tullut huomattua, että euroja saa hukattua aika mitättömiin asioihin, jos ei pidä varaansa.

Nyt kotiin... palataan asiaan
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vanhemmilla on raksa pystyssä mökkitontilla. Harkoista rakennetaan kellarikerros ja käsittääkseni Hongalta pitäisi tulla hirsikehikko päälle. Sen verran homma on kussut, että Honkarakenne ei saanut kellarin kuvia viime kesänä/syksynä toimitettua, joten koottiin sitten äijän kanssa kellari ilman kuvia. Reilu viikko sitten valettiin kelarikerroksen katto ja pari päivää sitten kävi Honkarakenteen äijä ottamassa mitat. Sinänsä hyvä, että nyt he saavat tehdä kehikon meidän mittojemme mukaan, eikä meidän tarvitse pystyttää kellaria heidän mittojensa mukaan.

Rantaa rakennettiin pieni saunamökki jokunen vuosi sitten ja sen verran vehkeestä oli hirsiä kanniskella jyrkässä mäessä, että nyt otettiin hirsikehikko kasattuna ja aluskatekin kaiketi valmiina.

Suhteellisen hyvin on kaiketi mennyt suunnitelmien mukaan, vielä, tosin tuo hirsitoimittajan homma hieman kusi.

Isäni rakentaa nyt toista omaa taloa (kolmatta jos se saunamökkikin lasketaan). Kuoppa kaivatettiin ja peruskalliota räjäytytettiin. Antura tehtiin itse, kura tuli Laurilasta. Kellari siis koottiin itse ja jälleen kura Laurilasta. Lattialämmitys ja lattian "liippaus" (tai mikä termi onkaan) on tehnyt joku ammattimies. Muuten on menty pitkälti omin ja sukulaisten voimin.

Mukavahan se on raksalla välillä puuhailla.

EDIT: lisätään vielä, että tuo kellarin kattokin tehtiin melko halvalla. Sukulaisen metsästä saatiin puita, joista pystytettiin "viidakko", jonka päälle sitten naulattiin muotti tuosta Nokia-Pirkkala -tietyömaalta ilmaiseksi haetuista laudoista. Aikaahan tuohon meni, mutta kun kiire ei ole kamala, niin mikäs siinä on nakutellessa. Eipä kaiketi mielettömän kalliiksi tullut.
 
Viimeksi muokattu:

Riesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Lukko, Sex Pistols, Kärpät, Chicago BH
Rakentaminen

Nähtävästi tällaista ketjua ei vielä ollut, ja nähtäväksi jää tuliko tämäkään tarpeeseen...

Aikeissa olisi alkaa rakentamaan omakotitaloa. Aikeet ovat siis niin pitkällä, että tontti on hyppysissä, ja kunta on jo alkanut tietä tontille vetämään. Koska tuleva projekti on omalta kohdaltani ensimmäinen, olisi mukava kuulla muiden rakentajien / rakentaneiden mietteitä asiasta.

Kaikenlainen omakohtainen tai läheltänähty kokemus on tervetullutta. Mitä olisit tehnyt toisin, mitä jättänyt tekemättä ? Mitä jäi taas tekemättä ? Mutu ja "yks tutun tuttu rakenti ja..." -juttuja ei ole välttämättömyys tänne kirjoitella, niitä juttuja on netti pullollaan...

Oma projekti on ollut ajatustasolla käynnissä jo pari vuotta, ja nyt löytyi tontti, ja kaikki alkaa konkretisoitumaan. Laina on selvä, ja vaikka rahan meno tuleekin olemaan julmaa, ajatus omasta talosta on silti se mikä ajaa eteenpäin. Omistusasunnossa asumme avopuoliskon kanssa tälläkin hetkellä, eikä tulevan talon lainanlyhennys tule olemaan sen suurempi kuin nykyisen asunnon kaikki kustannukset. Eli menot tulevat kasvamaan vain omakotitalon ylläpidon verran. Jännitys on silti käsinkosketeltavaa :)

Kaikki vinkit, varoitukset ja tiedot jotka voivat auttaa selviytymään tulevasta urakasta otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja muut rakentamassa olevat / rakentamaan alkavat, jaetaan tässä ketjussa kokemukset, hyvät sekä huonot.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuossa on tullut yksi sauna (n. 40 neliötä) rakennettua siten, että puufirma rakensi kehikon ja kattorakenteet, mutta sitten itse olemme tehneet kaiken muun.

Budjetti räjähtää takuuvarmasti käsiin ja asioita saa tehdä pariin kertaa, ennenkuin hommat alkavat sujua ja olla silmällekin miellyttäviä.

Yleisesti ottaen en ikinä alkaisi taloa rakentelemaan, sen verran tuossakin on ollut työtä ja toisaalta kantapään kautta oppimista että jos pitäisi vähääkään ratkaisujen estetiikkaa miettiä niin...

Onpahan jokatapauksessa tullut opeteltua niin betoninvalamista kuin LVI-asennustakin. Ammattimiehet ovat kalliita, mutta toisaalta osan hommista voi tehdä helpostikin itse kunhan vain näkee vähän vaivaa harjoittelemiseen.

Mutta kukin tyylillään.
 

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Itse sitä on enempi vähempi ollut rakentamisen kanssa tekemisissä 15 vuotta ja tänä päivänä työn puolesta näkee erittäin monenlaisia rakentajia. Jos lähtisin tässä nopeasti antamaan jotain yleisneuvoja... niin. Yleensä ihmiset kuitenkin rakentavat itselleen eläissään yhden omakotitalon ja sen vuoksi älä missään tapauksessa aseta jotain ehdotonta takarajaa. Kaikki kuivamiset ja muut vaatii oman aikansa ja rauhallisesti edetä projektissa eteenpäin. Samaisesta syystä, jos et itse ole alan ammattilainen taikka paljon perillä asioista niin tee itse tunnollisesti töitä ja teetä ulkopuolisella työvoimalla hommia. Montaa tuttuakin on katsellut, jotka on ottanut itselleen vuorotteluvapaan talon rakentamista varten ja sitten harjoittelevat hommaa sillä ensimmäisellä kohtellaan mitä itse todennäköisesti katselee loppuelämänsä.
Lähistöllä on kuitenkin muita rakentajia; kysele heiltä eri toimittajista tietoja ja koita mahdollisimman paljon kuitenkin vaalia laatua. Kaikesta huolimatta; vältä harmaata työvoimaa. Muilta saat aina varmasti takuun joka takaa jonkinlaisen turvan.
Itse satsaisin hyvin paljon ulkopuolen tekemiseen. Syystä että, jos sen tekee kunnolla niin kosteusvahingon riski pienenee huomattavasti. Katto, katon vedenpoistot, salaojitukset, maankaadot ja ulkovuoraukset. Sisältä pääsee aina kuitenkin vähemmällä jos joku pinta ei satukkaan miellyttään. Maltilla vaan hommissa eteenpäin ja pidä huoli, että budjetti on kunnolla laskettu. Se pettää tänä päivänä varmaan vähintään joka toisella rakentajalla.
Viimeisenä mutta ei suinkaan vähäisempänä: Muuta TÄYSIN valmiiseen taloon vasta. Tiedän paljon tapauksia missä ne "muutaman listan hätäinen laitto" voi venähtää jopa useaksi vuodeksi. Siinä muutossa jotenkin ihminen saa sen hyvänolon tunteen omasta talosta, laiskistuu samalla ja sitten ne viimeiset työt roikkuu hamaiseen tulevaisuuteen.

Ei muuta kuin onnea matkaan ja malttia!
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedosta taitosi ja kykysi.

Lukuisia omakotiprojekteja sivusta seuranneena antaisin neuvon, jota soisin kaikkien ”rakentajien” noudattavan: Teetä kaikki ammattitaitoa vaativat työt ammattilaisilla. Jos välttämättä haluat itse vähän osallistua, ja sittemmin lausua jämerästi käsi pääsisäänkäynnin kaiteella, että ”itehän minoon tämän teheny” , niin nypi sitten vaikka nauloja puretuista laudoituksista taikka mielummin pidä se työmaa vaan muutoin siistinä.

Kaikki rakentamiseen liittyvä näyttää sivusta seuraamalla uskomattoman helpolta, mutta älä silti ala. Ne talot eivät isännän ja siskon miehen avuin valmistu koskaan, ja jos jonkin ihmeen siivittämänä valmistuu, niin jälki on hirveän näköistä. Fiksuinta on sopia hommasta kokonaisurakka perustuksista piipunhattuun ja tehdä itse tahollaan mitä parhaiten taitaa homman rahoittaakseen. Urakkasumma nostaa hiukset pystyy, mutta ei se halpa harrastus tuo rakentaminen ole teeseitse miehellekkään. Rakennustarvikkeet ovat uskomattoman kalliita.

edit: jaa, tuossahan nuo jo näemmä sivuraudalta tulivatkin - hidas kun olen...

Tarjouksia urakasta kannattaa kysyä muutamalta urakoitsijalta. Hintavertailulla näet ketkä ovat ylipäätään hommasta kiinnostuneita. Urakkasopimusta rustaillessa pitää olla skarppina maksuerien ja aikataulujen kanssa. Urakoitsijat yrittävät tehdä maksuerätaulukon aina etupainotteiseksi, mutta pidä huoli, että maksat aina vain jo tehdyistä työvaiheista suoritteen arvoa vastaavan summan. Aikatauluissa ei myöskään saa lipsua missään vaiheessa, sillä myöhästelyillä on tapana kertaantua. YSE:n mukaiset viivästyssakot, rakennus –ja takuuajanvakuudet on myöskin kirjattava urakkasopimukseen.

Olet varmasti jo hahmotellut taloprojektisi budjettia. Tuplaa se, ja siltikin hillot loppuvat viimeistään nurmikon siemeniä ostaessasi. Ja ennen kuin ryhdyt mihinkään, niin palkkaa projektiisi aidosti sitoutuva valvoja, joka ottaa kokonaisuuden haltuunsa. Näin säästät voimiasi ja psyykettäsi tulevien talvien aamuisiin lumenluonteihin sekä kesäisiin nurmen niittoihin.

Rapsakkaa rakennusrupeamaa toivottaen:
 

Riesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Lukko, Sex Pistols, Kärpät, Chicago BH
Ohmi kirjoitti:
Tuohon ketjuun tuli niin paljon hyviä vastauksia, että päätin unohtaa koko homman ja ostin rivitalo-osakkeen...

http://www.jatkoaika.com/keskustelu/showthread.php?t=27361

Nähtävästi tällainen ketju sitten olikin :)

Omaa projektia selvennettäköön sen verran, että itse on tosiaan tarkoitus tehsä mahdollisimman vähän. Siinä mielessä tuo rakentaminen on väärä termi, oikeampi olisi ehkä rakennuttaminen.

Budjettia on värkätty parinkin alan ammattilaisen kanssa, joten tuskin se ihan tuplaantumaan pääsee, vaikka itse olen antanut itseni ymmärtää, että tod.näk. n. 10% ylitys on melko todennäköistä.

Koska piirustuksia ei ole vielä lukkoonlyöty, eikä yhtään naulaa isketty, niin kiinnostaisi myös kokemukset huonejärjestelyistä yms. Onko joku juttu osoittautunut täydeksi flopiksi tai onko löytynyt jokin kullanarvoinen ratkaisu ?

Järkyttävää on muuten hintaerot rakentamisessa kotimaamme eri osissa. Helsingin seudulla meikäläisen tuleva tönö tulisi helposti tontteineen maksamaan 50-100 % enemmän kuin täällä Lapinn suurimmassa kasvukeskuksessa. Ja tontti ei luultavasti olisi melkein 4000m2, vaan alle 1000m2.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun itse sen tein

Rööri kirjoitti:
Lukuisia omakotiprojekteja sivusta seuranneena antaisin neuvon, jota soisin kaikkien ”rakentajien” noudattavan: Teetä kaikki ammattitaitoa vaativat työt ammattilaisilla. Jos välttämättä haluat itse vähän osallistua, ja sittemmin lausua jämerästi käsi pääsisäänkäynnin kaiteella, että ”itehän minoon tämän teheny” , niin nypi sitten vaikka nauloja puretuista laudoituksista taikka mielummin pidä se työmaa vaan muutoin siistinä.

Kaikki rakentamiseen liittyvä näyttää sivusta seuraamalla uskomattoman helpolta, mutta älä silti ala. Ne talot eivät isännän ja siskon miehen avuin valmistu koskaan, ja jos jonkin ihmeen siivittämänä valmistuu, niin jälki on hirveän näköistä.

Vastalause!

Itse olen nyt runsaan vuoden rakentanut Vihtiin taloa hartiapankilla merkonomi-pohjalta. Muuttolupa saatu n. kuukausi sitten. Kastellin paketti säältä suojaan asennettuna, alla itse harkoista muurattu kellari. Kokonaispinta-alaa karvan päälle 200 neliötä ja niistä asuinneliöitä runsaat 150 neliötä. Itse rakentaen kuitenkin säästää noin 40 000 €:a (plus korot). Aikaa pitää varata riittävästi ja kun huolellisesti tekee, on jälki usein parempaa kuin tiukkaan kilpailutetun urakan toteuttajan tekemänä. Ihmettä ei ole tarvittu ja hirveäksi en nykyistä tuotosta suostu sanomaan. Työtä se totta kai vaatii runsaasti eli siitä olen Röörin kanssa samaa mieltä, että helppoa se ei ole. Pullot syntyy puhaltamalla, reiät poraamalla mutta työt täytyy tehdä!

Aikataulua en itselleni asettanut, vaan periaatteella valmistuu sit kun valmistuu. Ja hyvin on mennyt niiltäkin osin.

Kustannuksista; valitettavan hyvin ne kustannuslaskurit pitävät paikkansa, vaikka ei niitä alussa haluaisikaan uskoa. Itsellä mennyt nyt noin 170 000 €:tä ja varmaan 20 000 €:tä vielä palaa. Kallista, rakentaminen on.

Kun otat timpuriporukan hommiin, niin nykyaikana ei hyvän timpuriporukan tarvitsee mainostaa itseään lehdissä, vaan ne palkataan aika usein suoraan lennosta edelliseltä työmaalta uudelle työmaalle.

Sori sekavaa kirjoitusta, on nyt vähän kiire tämän siviilityön kanssa.

Tältä pastalta ammensin itse tietoja aikoinani aloittaessani tietoja:

http://groups.google.fi/group/sfnet.keskustelu.rakentaminen?hl=fi
 
Viimeksi muokattu:

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Pompino kirjoitti:
Aikataulua en itselleni asettanut, vaan periaatteella valmistuu sit kun valmistuu. Ja hyvin on mennyt niiltäkin osin.
Muutamia pientalorakennuksia hyvinkin läheltä seurailleena ja mukana itsekin hikoilleena sen verran huikkaan täältä sivusta, että tämä on erinomainen periaate. Itseasiassa se voi jopa ratkaista koko rakennusprojektin "onnistumisen"! Rakentaessa tiukka aikataulu on se pahin asia jonka voi itselleen tehdä, joten sopivasti löyhää, vapaapäiviä ja varaa joustaa tarpeen (varmasti) sitä vaatiessa. Mikään ei ole palauttavampaa, kun pitää se sunnuntai vapaata unohtaen koko rakennuksen ja olla vaikka sitten perheensä parissa, kavereiden kanssa tai vaikka lojua sohvalla. Muussa tapauksessa stressaaminen aikatauluista voi koitua jopa niin kovaksi että koko työ kärsii tai kotipuolessa tilanteet kiristyvät tarpeettomasti.

Mitä itse tekemiseen vs. rakennuttamiseen tulee, niin hinta-laatusuhteeltaan hyvä timpuri maksaa itsensä varmasti takaisin mutta ei sitä omaa työtä kannata vähätelläkään. Tutustu siihen mitä teet, rakentamiseen on paljon tietoa tarjolla mutta säveltämään ei kannata lähteä. Lisäksi vastaava mestari kyllä kertoo kuinka rakentaminen etenee ja valvoo että asiat tehdään oikein. Tässä suhteessa ei kannata tinkiä, ellei itse sitten ole ammattitaitoinen rakentaja.

Paras tilanne lähteä rakentamaan on tietämätön siitä mitä projekti vaatii. Sitten jälkeenpäin tarkasteltuna voi urakka vaikuttaa niin suurelta että ehkä uudelleenaloittaminen saa rakentajan harkitsemaan uudelleen. ;)
Toisilla tietysti tämä homma on jollain lailla verissä, isä rakentaa jo kolmatta taloaan parhaillaan. Tuskin jää tämäkään viimeiseksi, kun harkkoja muuratessa suunniteltiin jo muutoksia seuraavaan.
 

Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Talo on pystyssä

Pakko osallistua tähän keskusteluun, koska aihe liippaa niin liki meikäläistä.

Meidän perheellä on ollut haave omakotitalosta jo piiiitkäään ja homma nytkähti konkreettisesti eteenpäin kun vihdoin viime vuoden (2004) syksyllä saimme ostettua mieluisen tontin Espoosta. Surkeita koloja on kyllä myytävänä paljonkin, mutta kunnon alueella hyvä-pohjaisia ja mallisia tontteja todella vähän-ja sikahintaan.Näin Stadilaisesta siis tuli maalainen (Espoolainen). Pakko muuten sanoa, että ollaan viihdytty todella hyvin luonnon rauhassa, isohkoine pihoinemme. On skidien hyvä temmeltää ja Stadin ytimeen 25 minsaa bilikalla.

Kun rakennusluvat oli kunnossa (ei muuten ollut ihan pieni projekti niidenkään kanssa puljaaminen), niin ei muuta kuin kevättä odottelemaan.

Keväällä eli 15.4.2005 kaivuri iski ensimmäisen kerran kauhan maahan ja kaksi viikkoa sitten, 1.8.2005 saimme muuttoluvan asuntoomme. Paikalle nousi siis hieman alle 4:ssä kk:ssa 3 krs ja 260 neliötä. Virallisia asuinneliöitä reilut 160.

Talon 2 ylintä kerrosta tuli Vaajataloilta ns. valmistalona ja kellari tehtiin ihan itse muutaman ammattilaisen välillä avustaessa.

Valmistalo...jep, jep. Tilasin talon niin, että alakerta oli valmis ja yläkerta "puolivalmis" Alakerta kyllä valmistui kuin valmistuikin Vaajatalojen toimesta n 2 kk. sovittua myöhemmin valmiiksi, kylläkien erittäin laadukkaasti, mutta tämä "puolivalmis" yläkerta olikin sitten kaikkea muuta kuin "puolivalmis".

Siellä ei ollut mitään muuta kuin ulkoseinät ja tiilikatto. Ei lattiaa, kattoa, väliseinia, sähköjä, putkia, ilmastointia...mitään. Lattialla kulki muutama lauta ristiin, jotta siellä pystyi kulkemaan jos oli hyvä tasapaino ja kattona lainapeite. Myyjä todella oli ammattimainen...huijari. No, oppia ikä kaikki.

Ei muuta kuin hommiin...Aluksi ajattelin, että antaa ammattilaisten tehdä tyä, mutta...
Kun olin antanut kenkää muutamalla kusipäälle, jotka vain räki kattoon ja hengaili omaan rauhalliseen tahtiinsa, hintaan à 40 €/h, niin päätin tehdä koko paskan itse, ilman aiempaa kokemusta tai koulutusta aiheeseen.Apuna faija ja appiukko...ja vittu me painettiin...Apuna oli pari oikeasti ammattilaista/tuttua, jotka tulivat välillä iltaisin auttamaan ja neuvomaan. Iso käsi heille. Huippu tyyppejä niin ammatti kuin kaverimielessäkin.

Lattiaan ensin harvalaudoitus, sitten 2 kerrosta lattiagyprokkia ja väliin laastia, sitten solumuovit, laminaatit jne. Väliseinät sitten alusta loppuun kertopuusta ja gyprokista, kattoon harvalaudoitus, villoitus, höyrysulku, kattopaneelit jne.Lopuksi tasoitetta ja maalia je muuta kaikkea... Välillä siellä hyöri sähkäri ja putkimies tekemässä omia hommiaan. Aina kun minun piti kysyä jotain tekemästäni työstä, niin sain luottohenkilöiltäni hyviä vastauksia ja neuvoja. Ilman näitä hlöitä olisi jäänyt homma tekemättä, 100-varmasti.

Budjetista: Meni yli niin, että paukkui ja lujaa. Täysin överin paljon maksaa maallikon silmin: Sähkötyöt, putkityöt (iv ja vesi) ja maansiirtotyöt.

Päätän tämän tyhjän tarinan seuraaviin faktoihin: Hommaa hyvä ja ennenkaikkea hyväpohjainen tontti. Kaivuu/maanvaihto/paalutus maksaa saatanasti. Jos kellariin tulevat tilat voi fiksusti sijoittaa maan päälle, niin sijoita. Maansiirto pois kellarin alta maksoi meillä n. 15.000 euroa sis. kaivuri ja kuora-auto+maankaatomaksut. Huh, huh.

Hommaa hyvä vastaava mestari. Kultaakin arvokkaampi kaveri jos osaa hommansa. Varmasti palkkansa (60 €/h) arvoinen. Homma toimii joka suuntaan.

Itsekkin osaa jos haluaa.Kunhan vain on aina saatavilla joku/jotkut, joilta kysyä apua kun tarvitsee. Yksin ei kannata pähkiä meneekö oikein vai ei!!!

Jos mahdollista, niin osta valmistalo, joka on oikeasti valmis eli avaimetkäteen periaatteella toimitettu. Budjetti ei pauku ja homma on helppoa.

koko hommasta voisin kirjoittaa vaikkapa 5 tuntia, mutta ei pysty/jaksa. Jos mieleesi tulee jotain kysyttävää, niin kysy. Meitsi neuvoo kyllä mielellään jos osaan, koska itsellä meni moni asia perseelleen tietämättömyyden takia.

Ei muuta kuin rakentelemaan...ja muuten: Aika todella kultaa muistot. Kohta ei meinaa enää muistaakkaan kuinka perseestä rakentaminen on. Kun tsiigailee auringon laskua oman talon parvekkeelta yli naapurien kattojen, niin yksi ajatus nousee kokoajan enemmän päällimmäiseksi: Kyllä kannatti, kaikesta huolimatta.

Julli
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Riesa kirjoitti:
Koska piirustuksia ei ole vielä lukkoonlyöty, eikä yhtään naulaa isketty, niin kiinnostaisi myös kokemukset huonejärjestelyistä yms. Onko joku juttu osoittautunut täydeksi flopiksi tai onko löytynyt jokin kullanarvoinen ratkaisu ?
Kokemuksen rintaäänellä ;)
Älä suostu valkoiseen marmorilattiaan keittiössä vaikka vaimosi lupaisi pitää sen aina ja ikuisesti puhtaana. Älä sittenkään vaikka sinulla olisi varaa palkata siivooja joka pääsääntöisesti jynssäisi päivittäin tuota lattiaa.
Jos talosi on kaksi- tai kolmikerroksinen suunnittele kerrosten väliin umpiportaat. Avoportaat ovat kauniimmat mutta niiden alapuolelle voikin sitten suunnitella päältä avonaisen roskalavan ja se ei kai ole kaunis huonekalu.
Sähkösuunnitelmiin kannattaa vaatia pistorasiat metrin välein, oikeesti, muuten joudut parin vuoden päästä laitattaan rumia pinta-asennuksia.

Ei kai muuta, lisäilen kun tulee mieleen...

Terveisin koo
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
koo kirjoitti:
Sähkösuunnitelmiin kannattaa vaatia pistorasiat metrin välein, oikeesti, muuten joudut parin vuoden päästä laitattaan rumia pinta-asennuksia.

Ei nyt sentään ihan metrin välein kuitenkaan. Huoneen jokaiselle seinälle kyllä varaisin rasioita.

Varaisin myös 2 kappaletta tele/atk/tv -pisteitä jokaiseen huoneeseen. Sellainen järjestelmä on olemassa, missä samoissa kaapeleissa kulkee ATK/puh/antenniverkko. Ja ristikytkentäkaapissa voi tehdä muutokset mitkä pisteistä toimii netti ja mitkä telkkari käytössä. Jos itse rakentaisin tekisin televerkon tällä järjestelmällä. Mainostamaan en rupea, mutta pari toimittajaa löytyy.

Valaisinliitäntärasioita laittaisin myös enenmmän kuin 1/huone ja näille katkaisijat järkeviin kohtiin. Ehkä joihinkin tiloihin miettisin katkaisijalla ohjattuja pistorasioita lattia- ja seinävalaisimia varten.

Televisiohuoneeseen tekisin putkitukset valmiiksi kotiteatterikaijuttimille.

Kannattaa myös ajatella turvallisuutta ja tarviitko rikkosilmoitusjärjestelmää?

Sähkösuunnitelmien teossa voit ottaa yhteyttä allekirjoittaneeseen ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kahden vuoden omatoimisen remontti- ja rakentamiskokemuksen syventämällä rintaäänellä aion lausua vankkumattoman ein kaikille rakennusprojekteille nykyisestä projektista irtaannuttuani. Korkeintaan mitättömiin pintaremontteihin voin lupautua, mikäli tuleva kerros- tai rivitaloasuntomme muuten on mitä mainion. Pidän aikaani niin kallisarvoisena, etten sitä halua tuhlata vasara kädessä riekkumiseen, koska en siitä tippaakaan tyydytystä saa. Pihatyötkään eivät terapiana minulle toimi, vaan pikemminkin lisäävät ahdistusta. Parinkymmenen neliön rivaripiha riittäköön täyttämään hetkelliset viherpeukalokohtaukset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös