Uskallatko kyseenalaistaa Erkka Westerlundin ammattitaidon asiassa kun hän veikkasi Teemun olevan hyvinkin nälkäinen ja motivoitunut pelaaja olympiakaukalossa (olettaen että hän sinne pääsee). Entä oletko katsonut ainuttakaan Selänteen viime NHL-peliä tällä kaudella, vai kuulutko niihin joka laukoo mielipiteitä ilman oikeita perusteita (lue:lukee vain tilastot). Olen viitisen Anaheimin peliä nähnyt tällä kaudella ja viimeisimmän tässä jokin aika sitten. En ole montaa peliä toki nähnyt, mutta näkemäni perusteella tämän kauden Selänne on parempi kuin viime kauden. Hän pitää nyt pieniä taukoja peleistä, mikä saattaa olla hyväkin ratkaisu. Paikkoja on siunaantunut moniakin ja maalit ovat aika pienestä lopulta olleet kiinni. Pari yötä sitten parikin häkkiä olisi voinut tulla. Se on hyvinkin totta että teemumainen maalintekijä elää niistä maaleista. Erkka tietää että Teemu ei ole enää näitä avainpelaajia joita pidetään kentällä se yli 15 minuuttia/ottelu. Ylivoimapelaaminen on varmasti yksi pääsyistä miksi hänet otetaan joukkueeseen. Suomen tasolla Selänne on edelleen kovan luokan maalintekijä.
On ironista että kyselet onko katsottu pelejä, mutta heti perään toteat että olet itse katsonut viitisen peliä. Se on aika vähän. Minä uskallan kyseenalaistaa Erkan ammattitaidon. Minä olen varmasti katsonut enemmän Selänteen pelejä viime kausien aikana kuin Erkka, paitsi jos Erkkakin on Ducks-fani. Minä olen omilla silmillä nähnyt miten Teemun peliesitykset ovat muuttuneet vuosien mittaan eikä minun tarvitse luottaa muutaman pelin satunnaisotantoihin.
Kaudella 11-12 Teemu oli hyvä, oli usein joukkueen paras pelaaja ja kantoi välillä joukkuetta selässään. Edes silloin hän ei enää ollut snaipperi vaan hyvyys tuli kokonaisvaltaisesta pelaamisesta. Viime kaudella Teemu oli huonompi kuin mitä tilastot näyttävät. Teemu oli siis huono, vaikka pleijareissa kyllä piristyi. Tällä kaudella Teemu on pysynyt jotenkin pelissä mukana, mutta on ollut aika hyödytön: pehmeä, huono kiekon kanssa, häviää kaksinkamppailut eikä saa kiekkoa reppuun.
Jos Teemun selässä lukisi jokin toinen nimi, hän ei todellakaan pelaisi kakkosketjussa noilla esityksillä ja alemmissa ketjuissa hänellä ei ole virkaa. Useimmat pelaajat olisivat tuolla pelillä pressiboksissa tai AHL:ssä. Ketjukavereita on turha pahemmin syyttää. Hyvä pelaaja ottaa ketjun selkäänsä kuten Teemu teki kaudella 11-12.
Teemun ongelma Sotsin kannalta ei ole se ettei maaleja tule vaan hänen peli ei ole muuten kyllin hyvällä tasolla. Jos hän olisi vielä maalintekijä, voisi se kompensoida noita muita puutteita, mutta vielä kerran: Teemu on ollut huippumaalintekijä mutta hän ei ole enää. Sohvien miehet voi kuvitella mitä vaan, toivoa parasta ja elää menneisyydessä mutta se ei muuta faktoja miksikään.
Teemu ei ole enää huippumaalintekijä. Saikulta palannut Bergenheim on pelannut 17 peliä tehnyt yhtä paljon maaleja kuin Teemu, ja on lisäksi pelannut muutenkin pirteästi.
On naurettavaa kuvitella että Sotsissa Teemu mättäisi yv-maaleja kuin ennen vanhaan. Mennyt on mennyttä ja nyt on nyt. Minä korvaisin Teemun Sotsissa vaikka Salmisella, joka ei fyysisyydessäkään voi olla Teemua heikompi. Etuja sen sijaan on: hyvä liike, itseluottamus, kiekonkäsittely, tottunut isoon kaukaloon ja virtaakin varmasti riittäisi. Laittaisin Bergenheiminkin Selänteen edelle, koska tiivis viisikkopeli on Suomelle tärkeämpää kuin ottaa Selänne mukaan riskillä ja toivoa kädet ristissä että tämä alkaisi tehdä ihmetemppuja.
Minä aloin aikoinaan seurata Duckseja Selänteen takia, mutta en silti katso maailmaa Selänne-lasien läpi. Erkka valitettavasti kuitenkin valitsee Teemun mukaan. Kisojen jälkeen voidaan todeta miten takavuosien maalintekomeriitit kompensoivat nykypäivän heikompaa peliä. Ducks-fanina toivon sekä Sakun että Teemun skippaavan kisat kevättä ajatelleen. Saku on kyllä Sotsi-kelpoinen, mutta senttereitä meillä on muutenkin.