Stigu kirjoitti:
Lainasin vain osan, mutta pointtisi on selvä- häviämme tlastollisen todennäköisyyden perusteella ennemmin tai myöhemmin- ja 7 kertaa 8:sta se on tapahtunut finaaleissa.
Aivan perkeleen huonostipa tuli pointtini selväksi. Sanotaan se nyt vielä kerran teille lukutaidottomillekin: Suomi ei kaikilla seitsemällä kerralla varmaankaan hävinnyt pään pettämisen takia. Vai väitätkö toisin? Jos väität, minä väitän, että sinulla on aika kovat luulot suomalaisen jääkiekon tasosta ja vähättelet muiden maiden tasoa tolkuttomasti.
Stigu kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä kanssasi. Esimerkiksi toissapäiväiseen olympiafinaaliin lähdettiin vähintäänkin yhtä hyvistä ennakkoasetelmista kuin Ruotsi. Silti tuli takkiin- taas kerran. Ja juuri finaaleissa. Eli edelleen tilastomatematiikkaaa soveltaen, Suomen todennäköisyys voittaa finaaleissa on ollut about 1/4 (seuraava kerta pitäisi taas olla SE kerta)?
Kyllä, sunnuntainen finaali oli Suomelta huono suoritus. Siltikään ei ole lainkaan selvää, olisiko Suomi hyvälläkään pelillä pärjännyt Ruotsille. Ehkä se oli henkisen kantin heikkoutta, ehkä ei. Väitän kuitenkin, että ei se jokaisella kerralla ole ainakaan sitä ollut. Täällä kun tunnutaan lähtevän siitä oletuksesta, että jos Suomen joukkue häviää finaalin, se johtuu pään pettämisestä.
Stigu kirjoitti:
Joku asiasta mainitsikin (en muista kuka) , että Suomi sortuu pelitaktikassaan liialliseen insinöörimäisyyteen-pyritään matemaattisin ja analyyttisin keinoin laskemaan ja arvioimaan, miten peli voitetaan. Tällöin unohdetaan, mistä huippu-urheilussa on kysymys: henkisestä kantista ja ylivertaisuudesta. Kyllä se vaan on niin, että Suomen ongelma on tuolla henkisellä puolella- 7 tappiota 8:sta mahdollisesta on aika karua kertomaa.
En tiedä matematiikasta, mutta ihmettelen, miten Suomi muka oli insinöörimäinen sunnuntain finaalissa. Mielestäni tuo insinöörimäisyys nimenomaan puuttui, joukkue ei pelannut niillä etukäteen tiedossa olleilla vahvuuksilla, vaan antautui Ruotsin kelkkaan. Jälki näkyi jäähyaitiossa. Jo etukäteenhän korostettiin (mm. Westerlund) sitä, että Suomi ei saa antaa Ruotsin viedä ottelua, vaan pitää itse pelata sitä hyvin toiminutta omaa peliä. Näin ei kuitenkaan tehty. Mielestäni tuossa olisi kuitenkin juuri kannattanut toimia insinöörimäisen tarkasti omaan peliin nojautuen eikä heittäytyä pelkästään tunteen (ja Ruotsin) vietäväksi. Ja kun taas puhut tuosta henkisestä kantista, niin en malta olla toistamatta kysymystä: mistä kumpuaa se olettamus, että tuon "henkisen kantin" tulisi Suomella olla lähtökohtaisesti vastustajaa parempi? Siitähän on pakko olla kyse, jos kerran lapsellisesti oletetaan, että kaikki finaalitappiot voi selittää pään pettämisellä. Siis silloinkin, kun Suomi on ollut ottelussa jo etukäteen altavastaaja. Minä väitän, että myös muissa maissa urheillaan aivan yhtä tosissaan ja halutaan sitä voittoa lähtökohtaisestikin aivan yhtä paljon, joten vaikeapa siinä on Suomen mitään henkistä etulyöntiasemaa saada.
Stigu kirjoitti:
Ja noista EHC-voitoista-Suomi on vähän niinkuin Lätsä-Pekka Päivärinta 1500:n metrin juoksukisoissa 70-luvulla. Kyläkisoissa tuli kyllä voittoja, mutta kun oli vähänkin kovemmat kisat kyseessä, paine nousi liian kovaksi. Eli ei kai kukaan -pelaajat, katsojat tai toimittajat- arvosta EHC voittoa liemmälti.
Eli mielestäsi kyse ei voi olla siitä, että niissä kyläkisoissa se taso oli sen verran paljon heikompi, että se mahdollisti menestymisen? Jos minä voitan huomenna piirikunnalliset hiihtokilpailut, niin onko se sitten pääni heikkoutta, kun en pärjääkään SM-kisoissa? Tuolla sinun logiikallasihan se menee kärjistetysti noin. Pienissä kisoissa kyllä pärjään, mutta isoissa kisoissa paine on minulle liikaa ja romahdan. Vastustajien tasolla ei tietenkään ole asian kanssa mitään tekemistä. Se on kaikki henkisestä kantista ja ylivertaisuudesta kiinni...